Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar goed, je laatste reactie laat ook wel zien hoe serieus je hier zelf over bent ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij stelt Van Dale dat zelfs in andere context het woord "regel" ook de betekenis van "gebruik" zou kunnen hebben, dus je theorie gaat in beide opzichten niet op: re·gel de; m -s, -en 1 lijn waarop geschreven wordt 2 de woorden op deze lijn: tussen de ~s (door) lezen uit het geschrevene nog iets anders halen dan er letterlijk staat 3 gewoonte: in de ~, ook: als ~ gewoonlijk, doorgaans 4 voorschrift, verordening: verkeersregel |
![]() |
||
Citaat:
Vertaal maar naar het Nederlands, dan is het ook 'Europa's volgende top model' en niet 'Europeaans Volgende Top Model'.
||
Citaat:
Maar je hebt gelijk. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Toen ik zei 'alle taalregels zijn kunstmatig', bedoelde ik met regel niet een gebruik dat op natuurlijke wijze ontstaan is, maar een regel die die bewust gecreëerd en vastgesteld is. Dat is sowieso de betekenis van het woord die meestal bedoeld wordt als je het over taalregels hebt. Onze spellingregels zijn misschien op min of meer natuurlijke wijze ontstaan, maar dat ze nu als 'verplichtingen' gelden, dat is kunstmatig. Eigenlijk kun je sowieso wel beweren dat taal kunstmatig is, zonder al te veel vrees dat je daarmee een uitspraak doet die zo ver verwijderd is van het redelijke dat hij als louter kletpraat, lariekoek en meer van dat fraais beschreven zou kunnen worden door pakweg jan en alleman. Er wordt hier bij wijze van spreke maar gedaan alsof het volslagen absurd is om als het ware te stellen dat datgene wat mensen bedenken, wat niet enkel uit hun natuur voorkomt, in de categorie 'kunstmatig' te plaatsen zou kunnen, nee zelfs zou mogen zijn.
Laatst gewijzigd op 21-09-2010 om 18:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En taal is natuurlijk voor een groot deel kunstmatig, maar voor een heel groot deel ook niet. Zie bijvoorbeeld het gebruik van 'hun' als onderwerp dat maar rond blijft hangen en zich ook heel hard verspreidt onder sprekers van het Nederlands. Officieel is het fout, maar daar trekken sprekers zich niets van aan. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zou kunnen zeggen dat het een ongeschreven regel is, maar hoezo is die dan niet kunstmatig? Het blijft een product van, zoals dat maar al te vaak zo schitterend genoemd wordt, het menselijk brein.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En ik heb het idee dat je nu denkt dat ik ontken dat er kunstmatige regels in taal bestaan, maar dat doe ik niet, ik geef alleen aan dat er ook natuurlijke taalregels bestaan en dat dus niet alle regels in taal kunstmatig zijn (van het type 'hun' vs 'hen' dus, wat een perfect voorbeeld is van hoe extreem kunstmatig iets kan zijn). Klankveranderingen zijn trouwens ook prachtige voorbeelden van natuurlijke regels, want klanken veranderen altijd volgens bepaalde regels. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
('hen' en 'hun' is daarnaast ook echt met moeite in de spreektaal terug te vinden, in ieder geval vaak niet volgens de regels van Van Heule. Dat maakt het dus ook nog eens praktisch alleen maar kunstmatig en helemaal niet natuurlijk, terwijl een regel met een kunstmatige basis best ook natuurlijk zou kunnen worden (er zijn volgens mij moedertaalsprekers van het Esperanto?). Wat natuurlijk niet betekent dat er geen sprekers zijn voor wie het wel een heel natuurlijk onderscheid is.) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En taal is juist heel instinctief, dat laten creoolse talen ook juist zien. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Ik word wel een beetje moe van de eeuwige discussies, waar blijven de leuke fouten?
Ik vond dit op de True Bloodfacebook: Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En met dat laatste ben ik het niet eens, zoals al eerder gezegd is het proces van het leren van een taal instinctief. Jonge baby's willen al communiceren met andere mensen door te brabbelen, zelfs baby's die geen directe input krijgen doen dat. Maar ik ben er wel klaar mee, je begint dingen te herhalen en je ontkracht niets, je zegt alleen telkens dat talen nooit natuurlijk zijn. Bewijs het maar, dan ga ik er weer op in. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoewel kinderen wel van nature bepaalde klanken associëren met bepaalde begrippen, maar dat vind jij dan weer geen taal.
|
Verwijderd
|
Het onderzoek waarin die aap die 'watervogel' gebaarde wordt beschreven, is echt volledig onderuit gehaald. Het werd de aap voorgezegd
![]() En dat taal grammatica heeft is gewoon de aangenomen definitie van taal. Taal en cognitie zijn natuurlijk sterk met elkaar verbonden, dus als jij van mening bent dat alles waar denkwerk voor nodig is kunstmatig is, dan zijn mensen grotendeels kunstmatig en zo talen dus ook. Ik deel die mening niet, het ontstaan van talen is iets heel natuurlijks en zodoende de talen die ontstaan zijn en die door te tijd veranderen ook. Dat er bepaalde dingen kunstmatig in stand worden gehouden of worden aangepas ontken ik niet, taal heeft zeker ook een kunstmatig aspect, maar dat verandert niets aan het feit dat taal in de basis natuurlijk en instinctief is. En als laatst; welke klanken associeren kinderen van nature met bepaalde begrippen? En dan dus zonder enige input? |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Goed, tot hier dan. Ontopic zeg ik: ik las vandaag een scenario waarin gesproken werd over 'indentitijdsverlies'.
||
Citaat:
Dit heeft met maximale oppositie te maken (mond open-mond dicht). Als je niets met je keel of lippen doet, alleen maar mond open-mond dicht en dan lucht uitblaast alsof je spreekt dan krijg je automatisch iets dat op papa/baba lijkt. De overgang naar m is dan ongeveer de eerste die ze maken. Daarom zijn (varianten op) papa en mama in veel talen wel terug te vinden. (ik kan mn boek over kindertaalverwerving zo snel niet vinden ( ![]() Maar goed.. laat maar ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Where is the love..? freakieflower | 53 | 13-11-2003 20:56 | |
De Kantine |
de zeg-maar-ziekte Verwijderd | 101 | 16-10-2003 14:52 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 |