Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2006, 12:11
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 04-08-2006 @ 13:03 :
Die discussie kun je uitgebreid teruglezen in dit forum met mijn mening daarover. Één ding is zeker, de beschietingen op burgerdoelen dóór Hezb. (met of zonder succes) zijn zéker geen foutjes.
Maar ik mag aannemen dat je duidelijk is dat WTC, Beslan en Haifa niet echt een bedreiging waren?
Behalve de aanval op de WTC, zie ik de 2 andere (waarvan ik Beslan verwerpelijk vind, en Haifa als logisch) als een reactie op eerdere aanvallen van de vijandige kant. Verder ga ik echt niet dit topic doorneuzen, om te kijken wat jij gezegd hebt. Maar als je de honderden burgerdoden niet als een foutje ziet, dan hoop ik dat we beide van mening zijn dat Israel kut is
Advertentie
Oud 04-08-2006, 13:30
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hookee schreef op 03-08-2006 @ 15:49 :
Daarnaast zie ik in bijna alle werelddelen gewelddadige acties van extremistische moslims, en imams (die beter zouden moeten weten) die haat prediken, als dat in moslimlanden gebeurt kunnen we dat ook in NL verwachten?
Weet jij wel wat een imam precies is en wat zijn taak is? Start je Google al maar. De meerderheid van de moslims in west-europa behoren tot een tak waarin imams hun rol heel beperkt is, er is dus meer aan de hand, een soort raar systeempje waarvan de landen van oorsprong, bv Marokko, nogal zouden verschieten.

Om maar te zeggen dat het eerder een maatschappelijk dan religieus probleem is.
Oud 04-08-2006, 13:30
hookee
hookee is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 04-08-2006 @ 13:11 :
Maar als je de honderden burgerdoden niet als een foutje ziet, dan hoop ik dat we beide van mening zijn dat Israel kut is
Foutje, inderdaad, echter (meestal) niet van Israël maar van de opstelling van Hezbollah tussen woningen, het afvuren van raketten vanuit woonwijken en het opslaan van wapens in appartementencomplexen en daarmee het in gevaar brengen van burgers. Het gebruik van een menselijk schild is overigens verboden, Hezbollah trekt zich er weinig van aan...
Blijkbaar is de martelaarswens groter dan de afkeer uit de buurt van gevaarlijke wapens te wonen de afgelopen 6 jaar. Enschede kan er inmiddels over meepraten.
Overigens zou het me niks verbazen als een groot percentage van de omgekomen burgers alsnog Hezbollah militanten zijn. Ze lopen nl. niet geüniformeerd door de dorpen. Evt. wapens worden uiteraard zo snel mogelijk weggehaald voor hergebruik.

Geloof je ècht dat Israël baat heeft bij het ombrengen van burgers? Het brengt toch alleen maar meer afkeer wereldwijd?

P.S.; Jouw vaginale vergelijking van een prachtig land doet mij trouwens nòg meer verlangen erheen te gaan .
Oud 04-08-2006, 14:02
Gatara
Gatara is offline
Interessante foto's (klik op resp 12 juli, 31 juli en niet te vergeten labels):

http://graphics.nytimes.com/packages...HIC/index.html
Oud 04-08-2006, 15:01
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hookee schreef op 04-08-2006 @ 14:30 :
Het gebruik van een menselijk schild is overigens verboden, Hezbollah trekt zich er weinig van aan...
Het zijn terroristen, lol, lijkt me vrij logisch dat hun methodes nogal onethisch zijn. Ik toon begrip voor de terecht bange Israelis indien er vanuit een gebouw een raket wordt geschoten, maar vaak zijn de vermoedens vaag en gaat het enkel om inzittenden die lid zijn, zonder dat ze een directe dreiging vormen voor de acties van het leger. Van een professioneel leger (kijk naar de Denen) verwacht je trouwens ook geen flagrante flaters, zoals het beschieten van hulp, pers of vluchtelingen konvooien.

Blijkbaar is het vanuit de blauw-witte bril onmogelijk om toe te geven dat een ander soort actie dan veel logischer is.

Een groot percentage van de slachtoffers zijn trouwens vrouwen en kinderen
Oud 04-08-2006, 15:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 04-08-2006 @ 16:01 :

Blijkbaar is het vanuit de blauw-witte bril onmogelijk om toe te geven dat een ander soort actie dan veel logischer is.
de beste stuurlui staan aan wal. Vertel. Hoe zou jij Hezbollah aanpakken?
Oud 04-08-2006, 15:58
Boebsie
Boebsie is offline
Ik wordt een beetje moe van dat gezever over collateral damage .
Zoals wel blijkt zijn er veel en dan ook veel meer burgerslachtoffers gevallen dan dat er hezbollah strijders zijn gedood. Lijkt mij bewijs genoeg dat Israel niet zorgvuldig handelt.
Nu geloof ik best dat Israel het liefst geen burgerslachtoffers maakt, dat blijkt wel anders bestond er nu geen libanees meer bij wijze van spreken.
Maar Israel maakt zich denk ik wel schuldig aan gemakzuchtigheid en onzorgvuldigheid, waardoor er veel meer burgerslachtoffers vallen dan nodig. Kan je dan nog volledig spreken over ongelukken? Lijkt me niet.

Collateral damage? Misschien dat een klein percentage daadwerkelijk zo aan zijn einde is gekomen, maar nogmaals zijn er veel meer burgers gedood dan hezbollah strijders.
---> De feiten liegen er niet om.
Oud 04-08-2006, 16:10
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 16:56 :
de beste stuurlui staan aan wal. Vertel. Hoe zou jij Hezbollah aanpakken?
De vraag is eerder hoe Israel aangepakt zou moeten worden.
Oud 04-08-2006, 16:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 16:58 :

Statistieken zijn als een bikini: je ziet de vorm, maar het zegt niets over de inhoud.
Oud 04-08-2006, 16:20
hookee
hookee is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 15:02 :
Interessante foto's (klik op resp 12 juli, 31 juli en niet te vergeten labels):
http://graphics.nytimes.com/packages...HIC/index.html
Een flink gat in het Hezbollah compound, kan me zo voorstellen dat alle "medewerkers" aldaar als burgers werden geteld.
Oud 04-08-2006, 16:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 04-08-2006 @ 11:30 :
Of Beslan is gerechtvaardigd, omdat Rusland al eeuwen dood en verderf zaait in Tsjetsjenie. Of is dit weer een ander (zwart-wit) verhaaltje?
Eigenlijk wel, want je weet best dat de separatisten de tweede Tjetjeense oorlog veroorzaakt hebben door hun buurlanden binnen te vallen.
Citaat:
Kenjirro schreef op 04-08-2006 @ 12:39 :
Bombarderen van burgerdoelen is dan wel terecht? Of zijn dat 'foutjes'
Hoe vaak zal het gezegd moeten worden dat Israël niet bombaardeerd óm burgers te raken, en dat dat het cruciale verschil maakt tussen collatoral damage en oorlogsmidaden?
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 16:58 :
Collateral damage? Misschien dat een klein percentage daadwerkelijk zo aan zijn einde is gekomen, maar nogmaals zijn er veel meer burgers gedood dan hezbollah strijders.
Kun je daar van uit gaan? De Hezbollah strijders dragen geen uniformen. Tevens kunnen de autoriteiten in Libanon onmogelijk uitspraken doen over het aantal slachtoffers is het zuiden, want dat gebied is helemaal niet in hun handen. Nu blijkt dat het aantal doden in Qana ook zwaar opgeblazen was, 28 doden terwijl de bewering 60 was, in hoeverre kun je berichtgeving uit Libanon omtrent het aantal slachtoffers nog serieus nemen?

Verder wat Gatara er al over zei.
Oud 04-08-2006, 16:48
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-08-2006 @ 17:30 :
(...)
Kun je daar van uit gaan? De Hezbollah strijders dragen geen uniformen. Tevens kunnen de autoriteiten in Libanon onmogelijk uitspraken doen over het aantal slachtoffers is het zuiden, want dat gebied is helemaal niet in hun handen. Nu blijkt dat het aantal doden in Qana ook zwaar opgeblazen was, 28 doden terwijl de bewering 60 was, in hoeverre kun je berichtgeving uit Libanon omtrent het aantal slachtoffers nog serieus nemen?
We kunnen het zaakje natuurlijk ook omdraaien. In hoeverre kunnen we Israel vertrouwen omtrent berichtgevingen?
Israel is zich er van bewust dat ze er niet populairder op worden als bijvoorbeeld burgerslachtoffers vallen, het is dus niet zover gezocht dat ze dode burgers als Hezbollah stijders afdoen.
Nu geloof ik best dat Libanon evengoed niet betrouwbaar is in haar berichtgevingen. Maar goed ik denk niet dat buitenlandse nieuwszenders klakkeloos aannemen wat libanon beweerd ze zullen heus wel zelf onderzoek hebben verricht.
Hoewel het erg waarschijnlijk is dat het aantal burgerslachtoffers niet precies klopt, denk ik wel dat berichtgevingen van nieuwsprogramma's als NOS en notabene CNN aardig in de buurt komen bij de werkelijke aantal doden.
Oud 04-08-2006, 16:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 17:48 :
We kunnen het zaakje natuurlijk ook omdraaien. In hoeverre kunnen we Israel vertrouwen omtrent berichtgevingen?
Israel is zich er van bewust dat ze er niet populairder op worden als bijvoorbeeld burgerslachtoffers vallen, het is dus niet zover gezocht dat ze dode burgers als Hezbollah stijders afdoen.
Het zou iets van waarheid kunnen bevatten als dit het geval zou zijn, maar dat is het dus niet.

NOS en CNN geven trouwens aan dat ze de getallen overnemen van de resp. Libanese overheid en de Israelische overheid. T.a.v. Qana hebben ze uiteindelijk de cijfers van het Rode Kruis en Human Rights Watch overgenomen.
Oud 04-08-2006, 17:13
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 17:59 :
Het zou iets van waarheid kunnen bevatten als dit het geval zou zijn, maar dat is het dus niet.
En hoe weet jij dat?

Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 17:59 :

NOS en CNN geven trouwens aan dat ze de getallen overnemen van de resp. Libanese overheid en de Israelische overheid. T.a.v. Qana hebben ze uiteindelijk de cijfers van het Rode Kruis en Human Rights Watch overgenomen.
En al die andere doden zullen ze uiteindelijk op dezelfde manier onderzoek naar hebben verricht. Dus in ze totaliteit (totaal aantal doden) zal het best kloppen wat NOS beweerd.
Oud 04-08-2006, 17:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 18:13 :
En hoe weet jij dat?

Omdat ik de Israelische berichtgeving lees?

Citaat:

En al die andere doden zullen ze uiteindelijk op dezelfde manier onderzoek naar hebben verricht. Dus in ze totaliteit (totaal aantal doden) zal het best kloppen wat NOS beweerd.
Ze gaan door op het oude cijfer dat ooit was vast gesteld door de Libanese autoriteiten. En i.v.m. Qana-geval, weet ik niet of dit zo betrouwbaar geacht moet zijn.

Al met al is iedere burger 1 teveel.
Oud 04-08-2006, 17:21
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 18:19 :

Omdat ik de Israelische berichtgeving lees?

Je hebt wel humor...
Oud 04-08-2006, 17:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Gatara is alwetend
Oud 04-08-2006, 17:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 17:48 :
Meer dan de Libaneze overheid in ieder geval. Ik neem beiden met een korreltje zout, maar de Libaneze overheid veel meer omdat ze niet eens aanwezig zijn in veel gebieden waar ze uitspraken over doen.

En de nieuwszenders nemen meer over dan je denkt, sterk afhankelijk van of ze in staat zijn tot onderzoeken. Een cameraman en presentator kunnen weinig, een gehele ploeg met connecties kan veel meer.
Oud 04-08-2006, 17:39
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-08-2006 @ 18:27 :
Meer dan de Libaneze overheid in ieder geval. Ik neem beiden met een korreltje zout, maar de Libaneze overheid veel meer omdat ze niet eens aanwezig zijn in veel gebieden waar ze uitspraken over doen.

En de nieuwszenders nemen meer over dan je denkt, sterk afhankelijk van of ze in staat zijn tot onderzoeken. Een cameraman en presentator kunnen weinig, een gehele ploeg met connecties kan veel meer.
Maar goed hoe je het ook went of keert wij zijn nog minder instaat om na te gaan wat het precieze aantal doden is. Er rest mij daarom niks anders dan een nieuwszender als NOS als redelijk betrouwbaar te achten. Ik kan me zoiezo niet voorstellen dat die berichtgevingen significant afwijken met de werkelijkheid.
Oud 04-08-2006, 17:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 18:21 :
Je hebt wel humor...

Daar heb je het toch over? Ik ben eigenlijk daar nog geen bericht tegen gekomen over "Hezbollah strijders in burgerkleding"
Oud 04-08-2006, 17:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-08-2006 @ 18:27 :
laat staan dat ze daar ook geen controle over hebben.
Oud 04-08-2006, 17:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 04-08-2006 @ 18:39 :
Maar goed hoe je het ook went of keert wij zijn nog minder instaat om na te gaan wat het precieze aantal doden is. Er rest mij daarom niks anders dan een nieuwszender als NOS als redelijk betrouwbaar te achten. Ik kan me zoiezo niet voorstellen dat die berichtgevingen significant afwijken met de werkelijkheid.
Jenin
Oud 04-08-2006, 18:22
Gatara
Gatara is offline
Interessant:

(Amerikaanse media)
http://www.npr.org/templates/story/s...toryId=5586076

Hezbollah Fighters Hard to Spot in Battle Zone

by Ivan Watson

Morning Edition, July 27, 2006 · Hezbollah's leader says his goal is not to hold the villages of south Lebanon, but to inflict as many casualties as possible on Israeli troops. Hezbollah fighters are present throughout the region. But, like guerrillas in previous conflicts, they are largely invisible.

(klik op listen)
Oud 04-08-2006, 19:28
Cartosa
Cartosa is offline
vr 04/08/06 - Bij een nieuwe zware Israëlische luchtaanval in het noordoosten van Libanon, vlak bij de grens met Syrië, zijn zevenentwintig doden en dertig gewonden gevallen.
Bij een douanekantoor in het dorp Qaa zijn vrachtwagens onder vuur genomen waarin perziken en pruimen werd geladen. De slachtoffers zijn landarbeiders, onder wie ook enkele Syriërs. Tientallen gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Israëlische gevechtsvliegtuigen vuurden ten minste drie raketten af.

Qaa ligt zo'n 50 kilometer ten noordoosten van Baalbek, een zogenoemd bolwerk van Hezbollah, in de Bekaavallei.

In het zuiden van Libanon heeft Hezbollah vijf Israëlische soldaten gedood tijdens zware gevechten. Volgens de Libanese veiligheidsdiensten liet de militie bommen ontploffen langs de weg en vuurde ze antitankraketten af op het Israëlische leger.

Gisteren sneuvelden ook al vier Israëli's in dezelfde regio.

Vorige nacht heeft het leger opnieuw luchtaanvallen uitgevoerd op de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad Beiroet (foto). Maar ook de christelijke wijken van Noord-Beiroet bleven niet gespaard. Israël bombardeerde er bruggen. Volgens het Rode Kruis werden daarbij vier burgers gedood.

Inmiddels heeft de oorlog in Libanon al meer dan 900 mensenlevens geëist aan Libanese en 68 aan Israëlische zijde.

De sjiitische Hezbollah-militie stelt inmiddels voor om de raketaanvallen op het noorden van Israël te stoppen als Israël ophoudt met de bombardementen op Libanon.

Vanaf het moment dat Israël stopt met het bestoken van Libanon lanceert Hezbollah geen raketten meer, zei Hezbollah-leider sjeik Hassan Nasrallah op de televisiezender van de militie.

Het is de eerste keer sinds de start van het conflict drie weken geleden dat Hezbollah een opening lijkt te maken.

Maar Nasrallah verpakte zijn aanbod wel in een strijdvaardige boodschap. Als Israël aanvallen blijft uitvoeren op Beiroet, zal Hezbollah niet aarzelen om ook de stad Tel Aviv te bestoken.

Volgens een woordvoerder van het Israëlische leger probeert Hezbollah op deze manier alleen maar tijd te winnen om zich te hergroeperen. Het is een teken dat onze militaire actie vruchten afwerpt, aldus het leger.

Intussen heeft Venezuela zijn ambassadeur teruggeroepen uit Israël. President Hugo Chavez protesteert daarmee tegen wat hij de "Israëlische genocide" noemt.
Oud 04-08-2006, 19:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 04-08-2006 @ 20:28 :
vr 04/08/06 - De slachtoffers zijn landarbeiders, onder wie ook enkele Syriërs.
Volgens een Koeweitische nieuwsbron zijn ruim tweederde van de slachtoffers Syriers.

http://www.kuna.net.kw/Home/Story.as...en&DSNO=893538

(ook hier heb ik overigens de cijfers zien schommelen tussen 21 en 40 slachtoffers)
Oud 04-08-2006, 22:03
Gatara
Gatara is offline
hmm?

IDF: IAF did not strike in villages of Taibeh, Aita al-Shaab

The Israel Defense Forces responded to publications according to which the Israel Air Force bombed buildings in the villages of Taibeh and Aita al-Shaab in southern Lebanon, saying that no strikes were carried out in those areas.

News agencies reported Friday afternoon that buildings collapsed during IAF strikes in the two villages, and that 57 people were buried under the rubble. (Efrat Weiss)

http://www.ynetnews.com/articles/0,7...286441,00.html

[edit: meer info:

Israel Denies Attacking 2 South Lebanon Villages Friday

BEIRUT (AP)--Israel denied it launched airstrikes on two villages in south Lebanon on Friday that flattened two houses, and reportedly buried 57 people in the rubble.

Lebanon's National News Agency reported Israeli airstrikes flattened a building in Aita al-Shaab, 2 kilometers inside Lebanon. A large number of civilians were inside at the time, but the exact number was unknown, it said.

It also said warplanes also hit Taibeh, about 5 kilometers from the Israeli border, destroying a house where 17 people had taken refuge.

But Israeli army spokesman Capt. Jacob Dallal said the Israeli air force had not hit the two areas.

"The air force had no targets in those villages," he said.

Local and pan-Arab television channels carried a report about the Taibeh attack, but showed no video footage.

The two border villages were at the heart of south Lebanon's war zone, with fierce ground battles being waged in and around them - making it difficult for rescuers or reporters to document any attacks.
http://www.nasdaq.com/aspxcontent/Ne...ternational.na
]

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 22:53.
Oud 04-08-2006, 23:36
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-08-2006 @ 20:52 :
Volgens een Koeweitische nieuwsbron zijn ruim tweederde van de slachtoffers Syriers.

http://www.kuna.net.kw/Home/Story.as...en&DSNO=893538
Dat is interessant

Je opmerking over beste stuurman is wel waar uiteraard. Maar Israel staat los in de top 3 van beste intelligentia als het komt op geheime diensten, en toch zie je dat leger rare manoeuvres maken, willekeurig de rimboe intrekken, paniekerig terugtrekken enz... vind je dat zelf niet raar?
Oud 05-08-2006, 08:28
hookee
hookee is offline
Wat ik vreemd vind van Hezbollah is dat ze gewacht hebben met de lange(re) afstandsraketten. Waarom wachten?
Ik krijg het idee dat ze deze raketten nog niet in bezit hadden of wachtten op onderdelen/aanpassingen of mensen die ze konden afvuren. Die moesten waarschijnlijk nog uit Syrië komen.
Temeer een goede reden alle toevoerwegen af te sluiten. Dit zou een taak moeten zijn van de Libanese douane (is die er wel?) maar ook van de Syrische (als deze het niet willen laten escaleren).
Terroristische organisaties krijgen het altijd voor elkaar wapens te krijgen.. maar 12.000 raketten zegt me dat er méér achter zit.
Oud 05-08-2006, 08:31
hookee
hookee is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 05-08-2006 @ 00:36 :
Dat is interessant
Wat óók interessant is dat ze het meteen "Syrian workers" noemen, om maar elke mogelijkheid uit te sluiten dat het om militanten zou kunnen gaan..
Ik zou "Syrian men" hebben gebruikt..
Oud 05-08-2006, 10:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 05-08-2006 @ 00:36 :
Dat is interessant

Je opmerking over beste stuurman is wel waar uiteraard. Maar Israel staat los in de top 3 van beste intelligentia als het komt op geheime diensten, en toch zie je dat leger rare manoeuvres maken, willekeurig de rimboe intrekken, paniekerig terugtrekken enz... vind je dat zelf niet raar?
misschien wordt het leger zwaar overschat? Dat ze 1 oorlog in zes dagen gevochten hebben, hoeft niet te betekenen dat dat weer zo lukt. Bovendien is bekend dat Hezollah een geduchte tegenstander is en wordt zelfs beweerd dat ze het derde sterkste "leger" zijn in het Midden-Oosten.
Oud 05-08-2006, 10:17
Sherpao
Sherpao is offline
Dat verklaart waarom het Israelische leger verboden wapens zoals fosforbommen op burgers gebruiken.
Oud 05-08-2006, 10:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 11:17 :
Dat verklaart waarom het Israelische leger verboden wapens zoals fosforbommen op burgers gebruiken.
die zijn niet verboden.

Het is verboden deze wapens te gebruiken bij het bombarderen van doelen. Dat is wat anders.

En het zijn beschuldigingen van een Libanese arts en waarnaar naar mijn weten nog geen onafhankelijk onderzoek naar is gedaan, waarin dit bevestigd werd.

Zie:

Date: 26 / 07 / 2006 Time: 18:53
تكبير الخط تصغير الخط
BEIRUT, 26 July (IRIN) - The Israeli military has defended itself following allegations by Lebanese government officials, doctors and an international human rights organisation that phosphorous bombs have been used, and have harmed civilians.

"The IDF's use of weapons and ammunition conforms to international law. The specific claims are being checked based on the information provided to us," the Israeli Defence Force (IDF) said in a statement sent to IRIN.

Lebanon's Information Minister Ghazi Aridi has said "Israel is using internationally prohibited weapons against civilians." Aridi failed to specify which weapons, but his comment followed claims that Israel had used bombs containing phosphorous.

Phosphorus is a chemical that burns the skin and increases risk of mortality because of the absorption of chemicals into the body resulting in organ failure. White phosphorus continues to burn until consumed completely or deprived of oxygen. In some cases it can burn right down to the bone.

"Israel has always used them [phosphorous bombs]," said Timor Goksel, a former spokesman of the United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL) who served for over 20 years in southern Lebanon.

"[Phosphorous bombs were] mostly used in the terrain, not in urban areas, which is allowed. Phosphorus bombs are allowed to light up a battlefield, [but cannot be used] to firebomb buildings."

"I've seen the victims' burns in the hospital of Tyre, and they almost certainly have been caused by phosphorous bombs," he told IRIN.

Protocol III of the Geneva Conventions, to which Israel is a signatory, but with legal reservations, prohibits and restricts the use of incendiary weapons on civilian populations.

A Belgian doctor of Lebanese descent, Bachir Cham, heads the Assairane Hospital in the southern city of Sidon. "Following a bomb attack near Sidon, we had eight bodies brought to the hospital," said Cham. "Normally, people killed or injured by a bomb explosion or in a car accident show traces of burns or blood. But these bodies showed neither. The skin was completely black, while the muscle underneath was intact."

Cham, a heart and vascular specialist who taught at universities in Brussels and Paris, took 24 skin samples from the bodies and sent them to the World Health Organization in Geneva. He also took photos. According to Cham, similar burns cases have been reported in other hospitals. Doctors say many patients have been treated with severe burns in the southern city of Tyre.

The emergencies' director of Human Rights Watch (HRW), Peter Boukhaert, who is currently in Lebanon, said HRW researchers in Israel had been able to confirm Israel's use of phosphorus bombs along the border with Lebanon.

But deeper inside Lebanon, it had been harder to establish the use of phosphorus. "So far, the burns we've seen in Lebanon could have been caused by normal bombs fire."

http://www.maannews.net/en/index.php...tails&ID=13738
Oud 05-08-2006, 10:54
Sherpao
Sherpao is offline
Zegt Human Rights Watch jou iets?
Oud 05-08-2006, 10:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je moet niet zo vaak op de site van de Hamas kijken voor je nieuws, het gebruik van fosforbommen is nooit bevestigd, laat staan dat bewezen is dat het tegen burgers gebruikt werd. Bovendien zijn fosforbommen legaal, als verlichting in de nacht.

Eerst zouden er ook clusterbommen gebruikt zijn, die claim horen we ook nooit meer wat van.
Ook zouden er chemische wapens gebruikt zijn, maar daar horen we ook niks meer van.

Allemaal geruchten die door de Hezbollah en medestanders de wereld in worden geholpen om Israël zwart te maken. Voorzichtigheid is dan ook geboden bij dat soort claims.
Oud 05-08-2006, 11:08
T_ID
T_ID is offline
'Israëlische commando's in Libanon'

BEIROET - Libanese bronnen melden dat nabij de zuidelijke stad Tyrus Israëlische commando's zijn gedropt.

Ze raakten in felle gevechten met Hezbollah-strijders. Volgens het televisiestation van de sjiitische organisatie, al-Manar, is een Israëlische commando gedood. Israël heeft dat niet bevestigd.
Ook openden volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN Apache-helikopters het vuur op vermoedelijke Hezbollah-doelen in Tyrus. Het doel van de nachtelijke operatie van de Israëlische elitetroepen is niet bekend. Onder inwoners van Tyrus bestaat de vrees dat Israël een inname van de havenstad voorbereidt. Rond Tyrus zijn vrijdag al talrijke aanvallen uitgevoerd.
Daarnaast bestookte Israël zaterdagochtend volgens CNN opnieuw doelen in de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad Beiroet. Het is de derde opeenvolgende nacht dat de Israël toeslaat in Zuid-Beiroet, een bastion van de sjiitische Hezbollah.
Israël was ook actief in het zuiden van de Bekaa-vallei. Volgens Libanese functionarissen zijn er zaterdagochtend zeker vier luchtaanvallen uitgevoerd nabij de grens met Syrië. Zuid-Libanon, waar Tyrus ligt, de zuidelijke buitenwijken van Beiroet en het zuiden van de Bekaa-vallei gelden als gebieden waar Hezbollah uitvalsbases heeft.

http://www.ad.nl/buitenland/article520831.ece?start=1

"Al Manar is een gewoon televisiestation"
"In Beirut zit geen Hezbollah, alleen burgers"
Oud 05-08-2006, 11:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 11:54 :
Zegt Human Rights Watch jou iets?
Ja, jou niet?
Oud 05-08-2006, 11:10
Sherpao
Sherpao is offline
Om Israel zwart te maken...
Oud 05-08-2006, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 12:10 :
Om Israel zwart te maken...[afbeelding]
Goede tactiek van je, zonder bron beschuldigingen uiten en er niet op in gaan zodra die claim door feiten in het nauw wordt gedreven.
Oud 05-08-2006, 11:27
hookee
hookee is offline
Citaat:
Heel simpel te weerleggen: "secondary explosions": Israël valt een Hezbollah doel aan waar raketten/bommen met fosfor liggen welke exploderen... zou dat kunnen?
Oud 05-08-2006, 12:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 05-08-2006 @ 12:08 :

"Al Manar is een gewoon televisiestation"
"The lawfulness of the attack on the Serbian radio and TV station in Belgrade is even more controversial. Radio and TV are dual-use objects, which can be employed for civilian use as well as for military purposes. If they are used for military communication, it is clear that they can be targeted. If they are used only for propaganda, their destruction does not give a “definite military advantage” within the meaning of Article 52, paragraph 2 of Protocol I. The bombing caused the death of civilian persons. Assuming that the radio and TV station was a military target, the other question to answer is whether the death of civilians had to be considered collateral damage within the meaning of Article 51, paragraph 5(b) of Protocol I, i. e. damage which would not be “excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated”.

Here only the question whether the radio and TV station in Belgrade was a military objective is reviewed. In its long analysis, the Committee Report concludes that the building was a legitimate military target, even if this conclusion is surrounded by caveats and caution. In doing so, the Report sets a precedent, and its conclusions are acceptable. The view that media are a legitimate military objective, or may become one, is supported by the compilation of military objectives made by the ICRC in the context of its 1956 Draft Rules for the Limitation of the Dangers incurred by the Civilian Population in Time of War. According to that list of military objectives (which should have become an annex to Article 7, paragraph 2 of the Draft Rules), “installations of broadcasting and television stations” are military objectives [16]. It must be added that radio and TV stations are used (or can easily be used) for military purposes, i.e. for C3 (Command, Control and Communication). Moreover, there are instances in which the media are used to incite the population to commit war crimes and crimes against humanity, as happened in Rwanda. As the Report states: “If the media is the nerve system that keeps a warmonger in power and thus perpetuates the war effort, it may fall within the definition of a legitimate military objective.” [17] In such a case, the media may be targeted as a military objective, particularly also by those States which are not bound by Protocol I, such as the United States, whose broad definition of military objective is not in keeping with the narrow delimitation given by Protocol I. [18]
http://www.icrc.org/Web/Eng/siteeng0...256B66005F37FE
Oud 05-08-2006, 12:46
Sherpao
Sherpao is offline
T_ID of Gatara, kan een van jullie me weer even vertellen waar het conflict om ging?
Oud 05-08-2006, 12:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 13:46 :
T_ID of Gatara, kan een van jullie me weer even vertellen waar het conflict om ging?
Het is een reactie op Hezbollah die al een hele tijd raketten afvuurt naar Israel (ondanks haar terugtrekking) en voorbij de internationale blauwe lijn binnengedrongen was om daar 2 IDF soldaten te ontvoeren en er 8 te vermoorden.
Hezbollah ageert vanuit het zuiden terwijl daar Hezbollah helemaal niet behoort te zitten; de macht behoort te hebben. De Libanese regering doet geen fuck - vanwege onmacht of onwil - en nu tracht het IDF dat klusje te klaren.
Oud 05-08-2006, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 13:55 :
Het is een reactie op Hezbollah die al een hele tijd raketten afvuurt naar Israel (ondanks haar terugtrekking) en voorbij de internationale blauwe lijn binnengedrongen was om daar 2 IDF soldaten te ontvoeren en er 8 te vermoorden.
Hezbollah ageert vanuit het zuiden terwijl daar Hezbollah helemaal niet behoort te zitten; de macht behoort te hebben. De Libanese regering doet geen fuck - vanwege onmacht of onwil - en nu tracht het IDF dat klusje te klaren.
Oud 05-08-2006, 13:47
Gatara
Gatara is offline
want Hezbollah mag daar natuurlijk full-armed zitten?

Mispoes.
Oud 05-08-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 14:47 :
Mispoes.
Raakpoes. De vraag was namelijk waar het conflict om ging.

Dat Hezbollah daar zit is niet de reden.

En nee, ik heb geen zin om nog een keer de hele historie uit gaan bediscussieren.
Oud 05-08-2006, 14:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
eddie schreef op 05-08-2006 @ 15:10 :

Dat Hezbollah daar zit is niet de reden.
Als Hezbollah er niet zat dan werden er hoogstwaarschijnlijk geen raketten vanuit Libanon gestuurd (en geen soldaten gekidnapped) en als Syrie een vriendelijk land zou zijn, dan was dat gedoe rondom de Golanhoogte en die stomme boerderijen aan de tafel uitgepraat tussen Libanon en Syrie en dan had Israel echt niet zo moeilijk gedaan (want haar bestaan werd/was gegarandeerd).
Oud 05-08-2006, 14:20
Gatara
Gatara is offline
Hezbollah backers might live next door

By DIANA WEST
Published Saturday, August 5, 2006

A thought-provoking sideshow to Israel’s war on Hezbollah - and what a precious gift Israel would bestow on the free world by destroying the Hezbollah mini-state - is the effort to extract "foreign nationals" from Lebanon, some of whom have had summer vacations in Hezbollah strongholds interrupted by war. Who are these people now clamoring, by the thousands, for international rescue?

Press reports label many of them "dual nationals." Some, despite their British, Swiss, U.S. or French passports, make Lebanon their home. I was quite startled to hear, in an online audio report posted by the Telegraph, that British passport-holders evacuated to Cyprus were undergoing "Home Office screening" to determine whether any "might constitute a threat because obviously we’re talking about a large number of people who have lived in the Middle East most of their lives."

This presents a bizarre spectacle: Britain’s navy repatriating what you might call extreme expatriates who potentially pose a "threat" to Britain - at least as currently constituted as a partner in the so-called war on terror. This makes the following rescue headline from The Guardian all the more inapt: "Britain’s biggest sea evacuation since Dunkirk." As I recall, none of the 300,000 Dunkirk evacuees required a security screening before returning home.

In this wide-open question of loyalties we might see the expanding emptiness of the modern nation-state, where basic identification with the nation itself is no longer at the core of citizenship. And that includes the United States, where, for example, a good stretch of Main Street follows the Israeli war on Hezbollah via Al Jazeera - at least Main Street in Dearborn, Mich., which writer Debbie Schlussel has described as "the heart of Islamic America, and especially Shia Islam America."

As The New York Times reported from Dearborn, "For miles along West Warren - in hair salons, restaurants and meat markets - shopkeepers and their relatively few customers stared at televisions tuned in to Al Jazeera." Incidentally, there were "relatively few" customers out only because, as one baker knew, "most of his regular customers were home watching" Al Jazeera, "just as they had all day, every day," since Israel’s offensive began.

Why does this matter? Al Jazeera, of course, is the relentlessly anti-American, anti-Israel, jihad-boosting "news" network. To find sets in the heartland tuned in to this station today is roughly akin to coming across an American town, circa 1942, tuned in to Axis Power propagandists Tokyo Rose and Lord Haw Haw.

But this isn’t, as they say, your father’s heartland. Hezbollah itself is popular in Dearborn, which can fill a banquet hall to celebrate "Lebanon Liberation Day" - the day Hezbollah claims as its 2000 victory over withdrawing Israeli forces. Osama Siblani, the publisher of Dearborn’s Arab American News, considers Hezbollah, along with Hamas and other jihadist groups, to be "freedom fighters." And, as Siblani tells it to the Detroit News, he’s not alone: "If morally supporting Hezbollah or associating with" Hezbollah spiritual leader Muhammad Hussein "Fadlallah is a crime, ‘there is not (sic) going to be enough buses to haul the people out and take them to jail.’ "

Siblani was speaking before the Israeli offensive began but not before the 1983 Hezbollah bombings in Beirut that killed 241 U.S. servicemen, 63 U.S. Embassy personnel and 58 French paratroopers. And not before the 1984 Hezbollah torture-murder of CIA Lebanon station chief William Buckley. And not before the 1985 Hezbollah hijacking of TWA Flight 847 and torture-murder of Navy diver Robert Stethem. And not before the 1988 Hezbollah torture-murder of Col. William Higgins. And not before the Hezbollah bombings of the Israeli Embassy in Buenos Aires in 1992, killing 29; the Jewish Community Center in Buenos Aires in 1994, killing 96; or the Khobar Towers in Saudi Arabia in 1996, killing 19 U.S. servicemen.

American sympathy for Hezbollah profanes American dead. In our wide-open society, however, such allegiance isn’t considered beyond the pale. But it should be. And it could be. I have long argued that the "war on terror" is an amorphous term, sacrificing clarity for fuzzy political correctness. What if we, as a nation, belatedly declared war on specific jihadist groups - al-Qaida and Hezbollah and other organizations dedicated to our destruction? This would have the tonic effect of clarifying not only our enemies’ identity, but our own. We can’t fight if we don’t know who we’re fighting. We can’t win if we don’t know who we are.
http://www.columbiatribune.com/2006/...805Comm001.asp

heh
Oud 05-08-2006, 14:20
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 14:47 :
want Hezbollah mag daar natuurlijk full-armed zitten?

Mispoes.
De joden mogen natuurlijk hun nieuwe cadeautjes van AMerika op niet-joden natuurlijk uitproberen. De joden zijn al sinds ze daar zitten de agressor.
Oud 05-08-2006, 14:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 05-08-2006 @ 15:20 :
De joden mogen natuurlijk hun nieuwe cadeautjes van AMerika op niet-joden natuurlijk uitproberen. De joden zijn al sinds ze daar zitten de agressor.
Ja, joden zijn altijd de agressor geweest natuurlijk.

Natuurlijk.
De aanval op de kerncentrale in Bagdad. Daarvoor de Yom Kippoeroorlog. Daarvoor de Zesdaagse oorlog in 1967. Daarvoor de Sinai campagne in 1956, de "verdrijving" van de Palestijnen.
Sure.

Oud 05-08-2006, 14:30
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-08-2006 @ 15:15 :
Als Hezbollah er niet zat dan werden er hoogstwaarschijnlijk geen raketten vanuit Libanon gestuurd (en geen soldaten gekidnapped) en als Syrie een vriendelijk land zou zijn, dan was dat gedoe rondom de Golanhoogte en die stomme boerderijen aan de tafel uitgepraat tussen Libanon en Syrie en dan had Israel echt niet zo moeilijk gedaan (want haar bestaan werd/was gegarandeerd).
Als de joden daar niet zouden zitten zouden er geen gedode niet-joden zijn. Zoals deze bijv.:

Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten