Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2003, 21:53
Mariebel
Mariebel is offline
Ik had net een discussie met mn moeder, maar we komen er niet uit. De vraag was: kan je cholesterol ook te laag zijn?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 21:55
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ja dat kan
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 16:15
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Qimm schreef:
ja dat kan
En is dat dan het HDL of LDL cholesterol. Dat HDL te laag kan zijn begrijp ik, maar LDL
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 16:25
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
LDL kan in principe ook wel te laag zijn zeg maar. Cholesterol is een nuttige stof, zowel de HDL als de LDL. Te hoog is niet goed, te laag kan ook wel een probleem geven dacht ik
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 18:33
Joehoedith
Avatar van Joehoedith
Joehoedith is offline
ik ben het eens met Qimm,

HDL is een goed cholesterol die ieder mens nodig heeft om te kunnen leven.
LDL is ook nodig maar is schadelijk in een grote hoeveelheid.

net zoals een tehoog cholesterol geeft een telaag cholesterol geen klachten en voor zover ik me uit de boeken kan herinneren wordt het ook niet behandeld

Ik heb het ook altijd laag, als we op school een meting doen dan geeft het apparatje altijd low aan en dat betekend dat mijn cholesterol onder de 3 zit maar ik weet niet of dat LDL OF HDL is
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 20:03
Mariebel
Mariebel is offline
Dus niemand die het helemaal zeker weet.... in ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef:
Cholesterol is een nuttige stof, zowel de HDL als de LDL.
Cholesterol is een hormoon.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 17:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik schreef:
Cholesterol is een hormoon.
Ow, sinds wanneer? en dan nog een hormoon is een stof.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef:
Ow, sinds wanneer? en dan nog een hormoon is een stof.
Sinds dat men ze zo genoemd heeft.

Het is een menselijk hormoon. (Misschien hebben dieren of planten het ook, maar dat weet ik niet)

Het hormoon valt onder de sterioden en heeft deze formule:

HO-(3 benzeemringen met tussen 1 en 2 een CH3 waarbij de 2e benzeenring een dubbele binding heeft aan de andere kant)-(benzeenring, maar dan 5 C's...ehm)C6H11(met nog een aftakking van CH3 op C1 en C5)

Mja, ingewikkeld molecuul, gelukkig heeft het een trivale naam...juist, cholesterol



Heb ik gezegd dat het geen stof is? Ik heb gezegd dat het een hormoon is, niet dat het geen stof is.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:10
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Cholesterol is een stof behorend tot de vetten.
Cholesterol op zich is niet 'goed' of 'slecht'. Het is een belangrijke bouwstof voor de celmembranen en de productie vanbijnierschorshormonen en geslachtshormonen.
Cholesterol wordt vervoerd onder de vorm van lipoproteïnen, 75% zit in LDL ("slechte" cholesterol), 20% in HDL ("goede" cholesterol) en 5% in VLDL.

Bij de opname van cholesterol via de voeding hangt de schadelijkheid af van hetgeen men erbij eet. Door het eten van voedsel met veel verzadigde vetten zal de cholesterol vooral worden omgezet in LDL. Bij het eten van voedsel met veel onverzadigde vetten zal de cholesterol vooral worden omgezet in HDL.

Het teveel HDL wordt afgevoerd naar de lever en daar opgeslagen. Het teveel LDL echter blijft in de bloedbaan en draagt daarmee bij tot hart en vaatziekten.
De cholesterol die men bepaald door een bloedproef is dus de LDL.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 21:54
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik schreef:
Sinds dat men ze zo genoemd heeft.

Het is een menselijk hormoon. (Misschien hebben dieren of planten het ook, maar dat weet ik niet)

Het hormoon valt onder de sterioden en heeft deze formule:

HO-(3 benzeemringen met tussen 1 en 2 een CH3 waarbij de 2e benzeenring een dubbele binding heeft aan de andere kant)-(benzeenring, maar dan 5 C's...ehm)C6H11(met nog een aftakking van CH3 op C1 en C5)

Mja, ingewikkeld molecuul, gelukkig heeft het een trivale naam...juist, cholesterol



Heb ik gezegd dat het geen stof is? Ik heb gezegd dat het een hormoon is, niet dat het geen stof is.
voor mijn gevoel hoort dat helemaal geen hormoon te zijn, maar ja ik geloof je wel, dat is allemaal te ingewikkelt om te verzinnen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 07:17
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef:
voor mijn gevoel hoort dat helemaal geen hormoon te zijn, maar ja ik geloof je wel, dat is allemaal te ingewikkelt om te verzinnen
Dan weet je even niet dat ook ook zomaar heel ingewikkelde dingen kan verzinnen die nergens op slaan
Maar het is inderdaad zo'n soort structuur die ik beschreef. Als ik ChemDraw onder mijn acount hier op mijn stageplek kon draaien had ik wel een mooi plaatje ervan gemaakt, maar dat gaat helaas niet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:51
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik schreef:
Dan weet je even niet dat ook ook zomaar heel ingewikkelde dingen kan verzinnen die nergens op slaan
Maar het is inderdaad zo'n soort structuur die ik beschreef. Als ik ChemDraw onder mijn acount hier op mijn stageplek kon draaien had ik wel een mooi plaatje ervan gemaakt, maar dat gaat helaas niet.
ja oke, maar als je het verzonnen zou hebben had ik het wrsch wel herkend, heb wat medische en scheikundige achtergrond
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:51
norre
norre is offline
cholesterol wordt opgenomen in het verteringsstelsel en via chylomicrons naar de lever gevoerd. De lever stuurt het via VLDL naar de weefsels zodat zij het kunnen gebruiken voor o.a. membranen op te bouwen. De cellen nemen van een passerende VLDL in de bloedbaan een beetje cholesterol en triglyceriden af zodat het VLDL krimpt tot het uiteindelijk LDL is en volledig door 1 cel kan worden opgenomen.
(V)LDL zet dus cholesterol af, wat gevaarlijk kan zijn want bij een teveel aan afzetting kunnen de bloedbanen verkalken.

De weefsels sturen hun te veel aan cholesterol via HDL terug naar de lever. In de bloedbaan neemt HDL continu cholesterol op en beschermt dus het lichaam tegen overtollige cholesterolafzetting.

Een te lage cholesterol is normaal niet schadelijk omdat cellen zelf hun cholesterol kunnen aanmaken. Opname van cholesterol uit de voeding doet die aanmaak dalen.
__________________
laaaalalaalala
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:58
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
norre schreef:
cholesterol wordt opgenomen in het verteringsstelsel en via chylomicrons naar de lever gevoerd. De lever stuurt het via VLDL naar de weefsels zodat zij het kunnen gebruiken voor o.a. membranen op te bouwen. De cellen nemen van een passerende VLDL in de bloedbaan een beetje cholesterol en triglyceriden af zodat het VLDL krimpt tot het uiteindelijk LDL is en volledig door 1 cel kan worden opgenomen.
(V)LDL zet dus cholesterol af, wat gevaarlijk kan zijn want bij een teveel aan afzetting kunnen de bloedbanen verkalken.

De weefsels sturen hun te veel aan cholesterol via HDL terug naar de lever. In de bloedbaan neemt HDL continu cholesterol op en beschermt dus het lichaam tegen overtollige cholesterolafzetting.

Een te lage cholesterol is normaal niet schadelijk omdat cellen zelf hun cholesterol kunnen aanmaken. Opname van cholesterol uit de voeding doet die aanmaak dalen.
dit vind ik een mooie uitleg van de cholesterol stofwisseling Wij gaan er niet zo uitgebreid op in op school.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:39
Verwijderd
Aanbevolen hoeveelheden Voedingsraad:

De cholesterolconsumptie mag niet hoger zijn dan 33mg per M voedselenergie (komt neer op 250-300mg cholesterol per dag)

Nederland gemiddeld:
246 gram per dag


Van essentiele betekenis voor het lichaam. Het wordt vaak ten onrechte beschouwd als een schadelijke stof die zoveel mogelijk uti de voeding geweerd moet worden ivm het effect op hart- en vaatziekten.

Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed is een risicofactor voor het krijgen van een hartinfarct of beroerte. Dit gehalte is echter meer afhankelijk van het dfoe hoeveelheid verzadigde vetten dan de hoeveelheid cholesterol in de voeding.

endogeen cholesterol: 600-800 mg per dag
exogeen cholesterol: 200-300 mg per dag
(endogeen: door het lichaam zelf gemaakt, exogeen: door het voedsel opgenomen)
Endogeen cholesterol wordt vooral in de lever en het darmweefsel gemaakt uit een overmaat een eiwitten, vetten en koolhydraten.
Indien de hoeveelheid exogeen cholesterol beperkt wordt, dan zal er een stijging zijn van de hoeveelheid endogeen cholesterol. (Als je dus minder cholesterol eet, dan maakt je lichaam zelf meer aan)


Funties cholesterol:
-bouwsteen celmembranen (speelt zowel functionele als structurele rol)
-uitgangsstof voor vorming provitamine D, de galzuren zouten en de steriodhormonen.
-betrokken bij het vettransport in het lichaam
-dient als electrisch isolatiemateriaal van zenuwbanen en hersenweefsel (als je het dus niet hebt, dan zal je gek worden omdat de zenuwprikkels niet goed aankomen (niet dat je nog leeft als je geen cholesterol meer in je lichaam hebt )




50% v.d. met voeding opgenomen cholesterol wordt geabsorbeerd, rest wordt via de feces uitgescheden.



oke, nou die cholesterolvoedingswaardetabel (mg)(hier hadden jullie misschien op gewacht):
-gekookt kippenei: 166
75gram gekookt varkens- of runderlever: 225
25g roomboter (5 sneetjes brood): 55
50g gerookte paling: 75
50gr gepelde ganalen: 120
25g slagroomtoef (spuitbus): 28
25g slagroomtoef (onbereid): 24


neem vezelrijke producten om je cholesterol te verlagen, dan wordt het minder opgenomen. (lange uitleg)
Groente en fruit hebben hetzelfde effect, maar dan alleen zeer gering (dan kan je nog beter minder cholesterol/vetten tot je nemen)
De vezels uit graanproducten verlagen de opname NIET.


Eet gewoon wat je denkt te moeten eten. Als je je niet goed voelt voor lange tijd ga je eens anar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:00
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Ik schreef:
Eet gewoon wat je denkt te moeten eten. Als je je niet goed voelt voor lange tijd ga je eens anar de dokter.
Alleen merk je zelf niets als je cholesterol te hoog is
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Hoe kun je gezondheid meten?
x-spekkie-x
17 01-01-2011 15:54
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #24
Balance
500 16-02-2010 11:57
Lichaam & Gezondheid Hoog cholesterol veroorzaakt geen aderverkalking e.d.
ekki
29 10-03-2007 19:25
Lichaam & Gezondheid Cholesterol vrij hoog
Methuselah
33 07-01-2006 19:47
Lichaam & Gezondheid Het Grote Voeding en Gezondheids-topic # 39
Gothic
500 22-03-2005 11:22
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic, deel 32!
Verwijderd
491 06-02-2005 18:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.