Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
als je dat kent, ben je al een aardig eindje op weg ![]()
||
Citaat:
Voor zover ik weet zijn er totaal geen regels voor schilderen, je kan doen wat je wil, maar er zijn natuurlijk wel dingen zoals dat die bepaalde soort verf niet goed lukt op dat bepaalde soort stof enzo. Met dichten is het toch precies hetzelfde ? er zijn geen regels waar je aan moet denken als je dicht ? kijk als je een of ander ingewikkeld vooraf vastgesteld dicht systeem wil volgen... ja dan zijn er regels... Of bedoel je wat anders ? en ik vind het een schande dat je dichten(regels van...) durft te vergelijken met (wereld)politiek !!! ![]() ![]() PS: het staat opzich vrij stom: 'ik zal het konijn even....' ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Weet je wat stom staat? Een 15jarige gast met de nickname Kleinkonijntje... Dat staat stom
![]() In ieder geval. Halogeen heeft volkomen gelijk. Als je niet kunt dichten, begin je van vooraf aan, je denkt toch niet dat je gewaardeerd zult worden als schilder als je niet eens weet hoe je fatsoenlijk perspectief op doek krijgt? Normale mensen beginnen onderaan en klimmen dan op. Pas als je enige wijsheid en vormelijkheid hebt opgedaan, bezit je niveau en kun je gaan spelen. Dan zul je ook pas erkentelijkheid krijgen voor dat spel. Anders zul je bekeken worden als een waardeloze dichter, vastgeroest in een aantal waarden terwijl hij de basisprincipes niet eens bevat. |
![]() |
|
@riven: Ik denk niet dat je schilderen en dichten met elkaar moet gaan vergelijken op die manier. Het is iets totaal anders. Maar, ik denk dat je inderdaad wel moet weten wat er aan dingen allemaal kan in de dichtwereld, maar niemand kan je verplichten die te gebruiken. Je bent vrij om met de taal te spelen op de manier die je zelf wilt. Je kunt je aan alle regels houden, je kunt je aan 1 regel houden of helemaal niet, maar het is altijd fijn om te weten dat ze er zijn. En het is zowiezo altijd handig om meer te weten over de dingen die je doet.
![]() *er zijn btw genoeg schilders die geen perfect perspectief kunnen schilderen en toch beroemd zijn*
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het perspectief was trouwens een voorbeeld, weinig schilderijen bevatten een fatsoenlijk perspectief. Het gaat om voorkennis, niveau, opleiding enz. Zelfs op de academie kom je niet binnen zonder enige kennis vergaard te hebben. Zo ook met dichten en welke andere vorm van kunst ook. Eerst leren en dan de grootheid uithangen. En ik denk dat vele beginners hier op dit forum zich eens daarmee mogen bezighouden, ik zie weinig genieën op zich en diegenen die ik zie, daarvan betwijfel ik of ze dat zomaar uit het niets hebben gekregen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik zit op n vooropleiding
![]()
Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 16:16. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Persoonlijk ben ik het met scrooping~paper eens in (bijna) alles wat ze hier heeft gezegd. Er zijn dan wel 'regels' maar daar hoef je je niet perse aan te houden om goed te zijn oid. En over die kunst acedemy's en vooropleidingen, mijn vader heeft nooit zoiets gedaan en hij kan super mooi schilderen, hij heeft al een paar schilderijen verkocht voor een niet onaanzienlijk bedrag en hij zou er zijn beroep van kunnen maken... en dat allemaal zonder vooropleidingen en weet ik veel wat. Je kan goed zijn ergens in zonder de regels e.d. te leren, je kan ze ook zelf ontdekken door gewoon veel te oefenen. Het is dus niet nodig om ze te kennen, wel handig, maar niet nodig...
||
Citaat:
![]() Toch wil ik wijzen op het feit dat individuele gevallen niets zeggen over het gemiddelde en over de gemiddelde werkelijkheid.
|
![]() |
Ja jongens, dit zal leuk zijn voor Brasco.
![]() Eventjes on topic misschien...: Ik vind je gedicht eerlijk gezegt niet heel bijzonder, de vergelijking is wel leuk gevonden maar kan naar mijn idee beter worden uitgewerkt. Je taalgebruik is over het algemeen wel vlot, dat is zeker wel een pluspunt. Dat geldt ook voor je eind, ik vind het best sterk. Je onderwerp is alles behalve licht en toch omschrijf je het alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dat heeft wel wat. Maar feit blijft dat het taaltechnisch en eigenlijk in 't algemeen niet zo bijzonder is. Je tweede gedicht vind ik eigenlijk slechter, ik snap dan ook niet zo goed waarom je het dichten zou moeten 'leren' in het nederlands, want duidelijk is wel dat dit in het engels je beter af gaat. Blijf gewoon oefenen en ga je alsjeblieft niet aanpassen aan die meut die denkt alles te weten, je bent echt niet slecht bezig ofzo ![]()
||
Citaat:
![]() Iedereen bedankt voor de opmerkingen rondom het gedicht, ik kan er zeker wat mee.. zou trouwens wel prettig zijn als jullie idd een beetje ontopic zouden blijven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor ![]() ![]() ![]() Offtopic: maar ik zou die argumenten wel willen horen hor, ik hou wel van discussies ^^ alleen zou jij waarschijnlijk toch winnen omdat je er meer vanaf weet, maarja 't gaat ook niet om het winnen ^^
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Seven Cars In A Garage Verwijderd | 64 | 23-07-2003 19:22 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Info over Carré en Koninklijke Schouwburg Schiphol1984 | 4 | 16-01-2003 08:42 | |
Games |
toevoegen van cars in GTA3 Plusmarktboy | 23 | 29-11-2002 18:11 | |
Lifestyle |
Cars-broeken Hotboy15 | 97 | 08-10-2002 13:36 | |
Games |
Safetycar en Medical-car in f1-2001 Athlon | 3 | 30-10-2001 15:55 |