Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2005, 15:47
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Na een discussie in dit topic

Vroeg ik me dus af, wanneer je nou 'end', en wanneer je 'ending' moet gebruiken.

Iemand die het zeker weet?

Groeten,

Kim
Oud 17-01-2005, 16:34
martijn1985
martijn1985 is offline
Ending is een werkwoordsvorm, het tegenwoordig deelwoord. En dat vertaal je dus met 'eindigende'. It's ending vertaal je met "het is aan het eindigen"

End is een zelfstandig naamwoord, en dat gebruik je dus als zodanig. The End is gewoon Het Einde.
Oud 17-01-2005, 16:36
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-01-2005 @ 17:34 :
Ending is een werkwoordsvorm, het tegenwoordig deelwoord. En dat vertaal je dus met 'eindigende'. It's ending vertaal je met "het is aan het eindigen"

End is een zelfstandig naamwoord, en dat gebruik je dus als zodanig. The End is gewoon Het Einde.
End kan ook een werkwoordsvorm zijn, het hele werkwoord is zelfs 'to end'.
Oud 17-01-2005, 22:28
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 17-01-2005 @ 17:36 :
End kan ook een werkwoordsvorm zijn, het hele werkwoord is zelfs 'to end'.
uiteraard, maar in dat geval staat er altijd 'to' bij, want 'end' alleen kan geen werkwoord zijn...

edit:
technisch gezien kan het wel, maar dan betekent het niets.

I end zou zijn ik loop af?
Oud 18-01-2005, 00:49
jokerinnocence
jokerinnocence is offline
ik loop af?

I end is dan toch gewoon ik eindig?
Oud 18-01-2005, 07:58
martijn1985
martijn1985 is offline
Ook, maar volgens mij niet in de zin van: "ik stop er mee". en dus betekent het niets...
Oud 18-01-2005, 13:00
T_ID
T_ID is offline
'ending' is een continuous vorm, die slaat op iets dat op het moment van uitspreken 'nog bezig is met eindigen'.

"and now, it's ending here" = "en nu eindigd het hier"

Je kan uiteraard ook gewoon 'ends' gebruiken op die plaats.
Oud 24-01-2005, 02:20
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Ik heb dat topic gelezen en zag dat daar de vraag werd opgeworpen of 'ending' nou ook als een zelfstandig naamwoord kon worden gezien.
Ik las dat sommige mensen daar nogal fel op tegen waren.
Jammer genoeg voor hen is dat echter wel correct.
En dan is het nog niet eens een kleine uitzondering.

"The Ending" is een heel gewoon zelfstandig naamwoord wat de volgende dingen kan betekenen:

Een conclusie of terminatie.
Een concluderend gedeelte; een finale: een vrolijk einde (happy ending is naast happy end eveneens goed bruikbaar).
Afloop

Deze betekenissen heeft het woord END ook allemaal in zich, maar zij heeft daarnaast nog een reuts aan andere betekenissen.
Ending is dus een wat beperkter woord, maar zeker goed bruikbaar als zelfstandig naamwoord.

Verder is het natuurlijk ook gewoon een werkwoord-vorm, de continuous van to end.
Oud 29-01-2005, 16:20
kirsten
kirsten is offline
Is het niet zo dat je het substantief "ending" in een ruimer perspectief kan gebruiken dan het substantief "end"? Als je zeg "the ending of the film was very strange.", dan bedoel je naar mijn gevoel het ruimere einde: zij pleegde zelfmoord en hij ging zijn eigen weg, maar daarvoor had zij gezegd dat zij hem niet meer wou zien. Terwijl je, als je zegt "the end of the film was very strange", je alleen maar het strikte einde bedoelt: hij ging zijn eigen weg en zij pleegde zelfmoord zonder meer.

Je kan ook niet zeggen: "the ending was very sudden", terwijl je wel kan zeggen "the end was very sudden".

Ik weet het niet zeker, maar ik heb zo'n gevoel. Nog iemand?
Oud 30-01-2005, 00:29
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
kirsten schreef op 29-01-2005 @ 17:20 :
Is het niet zo dat je het substantief "ending" in een ruimer perspectief kan gebruiken dan het substantief "end"? Als je zeg "the ending of the film was very strange.", dan bedoel je naar mijn gevoel het ruimere einde: zij pleegde zelfmoord en hij ging zijn eigen weg, maar daarvoor had zij gezegd dat zij hem niet meer wou zien. Terwijl je, als je zegt "the end of the film was very strange", je alleen maar het strikte einde bedoelt: hij ging zijn eigen weg en zij pleegde zelfmoord zonder meer.

Je kan ook niet zeggen: "the ending was very sudden", terwijl je wel kan zeggen "the end was very sudden".

Ik weet het niet zeker, maar ik heb zo'n gevoel. Nog iemand?
Mijn taalgevoel zegt hetzelfde als het jouwe, maar toch denk ik dat het beide mogelijk is.
Reageren

Regels voor berichten