Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2005, 19:51
Frederike
Frederike is offline
Bij ons op school hebben ze een paar jaar geleden de 'periodisering' ingevoerd. Ik vind het helemaal niet prettig! Wie heeft er hier nog meer periodisering op school en wat vinden jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2005, 20:27
welle
welle is offline
wat is het dan precies?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 20:41
Verwijderd
Ik vind het niet zo'n geweldig idee. Als je hier Natuur & Gezondheid kiest, bijvoorbeeld, heb je maar drie (van de zes) perioden scheikunde en ook evenveel perioden natuurkunde. Tussendoor krijg je voldoende tijd om alle stof weer op je gemak te vergeten.

Het enige voordeel is dat je maar twee perioden per jaar Duits 1 en Frans 1 hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 20:41
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
ik vond het geweldig

dan heb je toch begeleidingslessen enzo? echt handig, je kon kiezen waar je zou zitten, je eigen rooster inplannen (één joch had bij ons gewoon een hele dag vrij!), en je hebt geen tussenuren.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 20:42
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Friday schreef op 01-04-2005 @ 21:41 :
Ik vind het niet zo'n geweldig idee. Als je hier Natuur & Gezondheid kiest, bijvoorbeeld, heb je maar drie (van de zes) perioden scheikunde en ook evenveel perioden natuurkunde. Tussendoor krijg je voldoende tijd om alle stof weer op je gemak te vergeten.

Het enige voordeel is dat je maar twee perioden per jaar Duits 1 en Frans 1 hebt.
je hebt toch ook minder toetsen..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 09:20
I love stars
I love stars is offline
Hebben wij niet hoewel wij wel halfsjaar vakken hebben.
Oud 02-04-2005, 10:14
Frederike
Frederike is offline
Citaat:
welle schreef op 01-04-2005 @ 21:27 :
wat is het dan precies?
het schooljaar is ingedeeld in vijf periodes die iedere keer worden afgesloten met een proefwerkweek. in zo'n periode heb je bepaalde vakken niet, maar andere natuurlijk wel. dus je kunt in een periode Frans en Duits hebben, maar geen Engels. je krijgt ook iedere keer een nieuw rooster. ik vind de proefwerkweken altijd zo vervelend.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 10:26
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Frederike schreef op 02-04-2005 @ 11:14 :
het schooljaar is ingedeeld in vijf periodes die iedere keer worden afgesloten met een proefwerkweek. in zo'n periode heb je bepaalde vakken niet, maar andere natuurlijk wel. dus je kunt in een periode Frans en Duits hebben, maar geen Engels. je krijgt ook iedere keer een nieuw rooster. ik vind de proefwerkweken altijd zo vervelend.
Proefwerk weken ben ik al sinds de 2de klas gewend. We hadden er toen ook 5 , maar wel de meeste vakken gewoon een jaar. Sommig vakken zoals tekenen , handvaardigheid , muziek , levensbeschouwing hadden we ipv 1 uur het hele jaar een half jaar 2 uur.
Nu in de tweede fase hebben we 4 SE weken en wat meer vakken een half jaar , in de vierde klas zijn dit, geschiedenis,duits, frans , biologie, economie, aardrijkskunde (heb ik niet) en scheikunde (ik kan er een paar vergeten zijn).
Ik vind het juist fijn dat ik het ene half jaar duits heb en het andere half jaar frans. Zo kan je je beter op het vak richten.

Ik zou juist graag periodisering in de onderbouw hebben gehad, ik denk dat je dan juist minder huiswerk heb. Wat gaat er sneller 50 woordjes van taal A en van taal B (we gaan er ff van uit dat ze even moeilijk zijn) of 100 woordjes van taal A?

Een nadeel is echter dat er stukken tussen zitten waardoor je het weer een btje vergeet , maar als je het dan een btje bijleert blijft het volgens mij veel beter hangen.

Periodisering lijkt me , hoewel in de 2de fase stukken minder.
Oud 02-04-2005, 10:28
I love stars
I love stars is offline
Ook vind ik de proefwerk weken / SE weken juist fijn. Proefwerken tussendoor zorgen er voor dat je je normale huiswerk niet maakt omdat het proefwerk belangrijker is. En als je Se weken heb en verder er niks tussen door dan kan ja 7 a 8 weken relaxen en dan ff 2 weekjes hard aan de slag en dan ben je ervan af.
Het nadeel van Se weken is dat er veel stess en spanning omheen zit. En als je al een btje faalangst heb , zijn de weken niet zo leuk....
Oud 02-04-2005, 16:17
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
I love stars schreef op 02-04-2005 @ 11:28 :
Ook vind ik de proefwerk weken / SE weken juist fijn. Proefwerken tussendoor zorgen er voor dat je je normale huiswerk niet maakt omdat het proefwerk belangrijker is. En als je Se weken heb en verder er niks tussen door dan kan ja 7 a 8 weken relaxen en dan ff 2 weekjes hard aan de slag en dan ben je ervan af.
Het nadeel van Se weken is dat er veel stess en spanning omheen zit. En als je al een btje faalangst heb , zijn de weken niet zo leuk....
gelukkig zorg je in dat laatste geval wel voor een goede voorbereiding!

alhoewel je op deze manier (waar ik nog nooit van gehoord had) denk ik efficienter kunt werken, is het gevaar van vergeten wel groot.
Oud 02-04-2005, 16:22
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Werken in periodes zou me wel goed bevallen. Niet dat ik het ooit gehad heb, maar het maakte me niet veel uit of ik dan bepaalde vakken niet had in sommige periodes. Ik pas me wel aan. Nieuw rooster vond ik ook niet erg, dat knal wel snel uit mijn hoofd.

Citaat:
Frederike schreef op 02-04-2005 @ 11:14 :
ik vind de proefwerkweken altijd zo vervelend.
Wees blij. Op mijn middelbare school had ik ook een proefwerkweek en ik vond het goed werken. Beter tenminste dan dat je zo'n "zwaar" proefwerk kreeg midden in een lesweek waar je daarnaast nog stapels huiswerk had. Maja, er zijn mensen die zijn blij met de proefwerkweek en er zijn mensen die er niet blij mee zijn...
Oud 02-04-2005, 16:55
Verwijderd
we hebben alleen in de 6e 1 half jaar (2x) gym, ipv 1 jaar (1x). Dat vind ik wel prima, dan ben je er ook vanaf
En verder in 5 en 6 vwo elk jaar een half jaar duits en een half jaar frans. ook weer allebei 2x p.w. ipv 1x. Het viel wel mee met de hoeveelheid vergeten stof, al scheelt 't natuurlijk ook dat ik frans wel het hele jaar heb (frans2)

Voor na enzo lijkt me dat idd erg vervelend. Ik ben 't ook weer zo vergeten... daarbij zit niemand bij ons te wachten op 5x in de week natuurkunde, en leer je volgens mij ook beter als je de stof spreidt. En als je een hekel aan zo'n vak hebt is het ook niet meer uit te houden..
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 18:03
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
citroen schreef op 02-04-2005 @ 17:55 :
we hebben alleen in de 6e 1 half jaar (2x) gym, ipv 1 jaar (1x). Dat vind ik wel prima, dan ben je er ook vanaf
En verder in 5 en 6 vwo elk jaar een half jaar duits en een half jaar frans. ook weer allebei 2x p.w. ipv 1x. Het viel wel mee met de hoeveelheid vergeten stof, al scheelt 't natuurlijk ook dat ik frans wel het hele jaar heb (frans2)

Voor na enzo lijkt me dat idd erg vervelend. Ik ben 't ook weer zo vergeten... daarbij zit niemand bij ons te wachten op 5x in de week natuurkunde, en leer je volgens mij ook beter als je de stof spreidt. En als je een hekel aan zo'n vak hebt is het ook niet meer uit te houden..
Bij vakken zoals na12 en wib12 is periodisering ook onmogelijk. Of het moet gaan om verschillen in de uur verdeling , periode 1 x uur periode 2 x + 1 uur etc.

Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 15:21
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ik heb op school 4 'periodes' van 8 weken, waarin telkens een aantal projecten moeten worden afgesloten (projectonderwijs dus) Het ene blok heb ik wel Wiskunde, andere blok niet, en zo is dat met meer vakken. Voordeel is; ik heb dus 1 dag vrij per week, en bijna geen uitval.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 20:04
Nona
Nona is offline
Hm, ik ken het niet en heb het nooit gehad, maar het klinkt wel mooi. Althans voor leerlingen die met wat verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Je eigen rooster maken klinkt vooral mooi, in de bovenbouw was het echt dramatisch. Had je op een dag drie uur les en zes tussenuren. Dat kan ik zelfs beter.
Oud 09-04-2005, 19:10
Nyawa
Ze hebben het idee hier ooit helemaal uitgewerkt en besproken, maar het is al voor de invoering weer gestrand. Het lijkt me zelf eigenlijk niet zo handig, al wordt hier gezegd dat het met het vergeten van de stof wel meevalt. Ik vind het wel leuk, wat meer afwisseling qua vakken in de week.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten