Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2005, 20:03
alu_aapi
alu_aapi is offline
Ik vraag me wat af over tijd.
Zou het kunnen dat iedereen in een soort eigen tijd leeft? Dat als je slaapt, de tijd dus voor je gevoel sneller gaat, dat je dan al sneller de volgende dag meemaakt, dan degene die de hele nacht is opgebleven? Datdat de dag al afgelopen is voor de persoon die dan jarig is terwijl je als gevangene de dag nog moet beginnen? Dat als je gelukkig bent de dingen sneller gaan en je sneller leeft?
Oud 17-05-2005, 20:10
namnatulco
namnatulco is offline
het schijnt dat er 2 soorten tijd zijn:

"gewone" tijd (waar wij in leven) en "imaginaire" tijd

als je iets wilt weten over de gewone tijd zou ik me verdiepen in de relativiteitstheorie, vooral het begrip "ruimte-tijd" is erg belangrijk

over imaginaire tijd is weinig bekend. ik begrijp het zelf nauwelijks, ik heb er wel een boek over, en ik zal nog ff voor je kijken

alvast veel succes ermee, het is geen makkelijk onderwerp
Oud 17-05-2005, 20:12
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Een minuut in je droom is een minuut in het echt. Ik heb daar alleen geen bron van, want ik heb het ergens gelezen en ik zou niet meer weten waar. Dat je nauwelijks wat herinnert tussen inslapen en opstaan betekent niet dat tussen die momenten er geen tijd was of dat die sneller dan normaal is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 20:14
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 17-05-2005 @ 21:12 :
Een minuut in je droom is een minuut in het echt. Ik heb daar alleen geen bron van, want ik heb het ergens gelezen en ik zou niet meer weten waar. Dat je nauwelijks wat herinnert tussen inslapen en opstaan betekent niet dat tussen die momenten er geen tijd was of dat die sneller dan normaal is gegaan.
idd, je droomt maar heel kort; de rest van je slaap bestaat uit andere delen
Oud 17-05-2005, 20:54
Verwijderd
Citaat:
namnatulco schreef op 17-05-2005 @ 21:10 :
het schijnt dat er 2 soorten tijd zijn:

"gewone" tijd (waar wij in leven) en "imaginaire" tijd

als je iets wilt weten over de gewone tijd zou ik me verdiepen in de relativiteitstheorie, vooral het begrip "ruimte-tijd" is erg belangrijk

over imaginaire tijd is weinig bekend. ik begrijp het zelf nauwelijks, ik heb er wel een boek over, en ik zal nog ff voor je kijken

alvast veel succes ermee, het is geen makkelijk onderwerp
De relativiteitstheorie heeft hier niets met de maken.

Het is belangrijk om in te zien dat het voorbijgaan tijd niet noodzakelijk gelijk staat aan de menselijke waarneming van tijd. Je zegt zelf al dat *voor je gevoel* de tijd 's nachts sneller gaat. In je beleving komt de volgende dag eerder. In die zin heeft iedereen wel een *eigen tijd*. Maar dat is niet de feitelijke tijd die bestaat. Dat weet je zelf ook wel: als de waker de slaper midden in de nacht belt, voelt de slaper zich misschien alsof hij pas tien minuten geleden naar bed is gegaan, maar het is duidelijk dat dat niet het geval is. Er zijn experimenten gedaan met lucide dromers, waarbij mensen die in hun droom tot tien telden: hun tempo kwam gevaarlijk dicht bij het *echte* tempo van de tijd.
De belangrijkste factor is geheugen: mensen registreren hun dromen anders dan hun gebeurtenissen overdag. Ervaring van tijd gebeurt alleen achteraf: je denkt dat tijd langzamer gaat als je meer details van je omgeving onthoudt. Een gevangene bekijkt elk streepje op de muur, maar iemand in een achtbaan heeft alleen oog voor de opwinding van de rit. Die heeft naderhand nauwelijks enig idee hoe lang hij bezig is geweest, omdat hij zich daar niet mee bezig heeft gehouden.

Er is een populair-psychologisch boek op de markt, dat interesseert je misschien. http://www.rainbow.nl/detailboek.asp?isbn=9041704647
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 21:23
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-05-2005 @ 21:54 :
De relativiteitstheorie heeft hier niets met de maken.

Het is belangrijk om in te zien dat het voorbijgaan tijd niet noodzakelijk gelijk staat aan de menselijke waarneming van tijd. Je zegt zelf al dat *voor je gevoel* de tijd 's nachts sneller gaat. In je beleving komt de volgende dag eerder. In die zin heeft iedereen wel een *eigen tijd*. Maar dat is niet de feitelijke tijd die bestaat. Dat weet je zelf ook wel: als de waker de slaper midden in de nacht belt, voelt de slaper zich misschien alsof hij pas tien minuten geleden naar bed is gegaan, maar het is duidelijk dat dat niet het geval is. Er zijn experimenten gedaan met lucide dromers, waarbij mensen die in hun droom tot tien telden: hun tempo kwam gevaarlijk dicht bij het *echte* tempo van de tijd.
De belangrijkste factor is geheugen: mensen registreren hun dromen anders dan hun gebeurtenissen overdag. Ervaring van tijd gebeurt alleen achteraf: je denkt dat tijd langzamer gaat als je meer details van je omgeving onthoudt. Een gevangene bekijkt elk streepje op de muur, maar iemand in een achtbaan heeft alleen oog voor de opwinding van de rit. Die heeft naderhand nauwelijks enig idee hoe lang hij bezig is geweest, omdat hij zich daar niet mee bezig heeft gehouden.

Er is een populair-psychologisch boek op de markt, dat interesseert je misschien. http://www.rainbow.nl/detailboek.asp?isbn=9041704647
volgens mij bedoel jij iets compleet anders; ik heb et over natuurkunde, jij over psychologie volgens mij heb ik dit topic verkeerd begrepen
Oud 17-05-2005, 21:32
Daevrem
Daevrem is offline
In relativiteit heeft elke perspectief of 'frame of reference' een eigen tijd. Elk mens heeft een 'eigen tijd'. Ik mag de tijd vanuit mijn perspectief niet vergelijken met die van jouw. Nu is het zo dat als ik dit toch doe het 'toevallig' toch klopt. De verschillen zijn in alle normale omstandigheden verwaarloosbaar, enorm klein dus.

Als je gaat slapen gaat je wekker niet ineens sneller lopen. En wordt je dus ook niet wakker als deze om 7 uur afgaat wakker in een wereld waarin het in Nederland nog maar 4 uur 's morgens is.

Gevoel van tijd heeft niets te maken met natuurkundige tijd, meetbare tijd of relativiteit enz.
Oud 18-05-2005, 10:57
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Omdat je je slaap niet bewust meemaakt, lijkt het alsof deze er niet is.
Ik denk dat het goed is dat je zegt: "Voor je gevoel". Volgens mij zit er in tijd hier op aarde iets absoluuts. Iets constants. Het is dus niet mogelijk om op het zelfde niveau iets sneller te laten gaan.

Voor je gevoel gaat het soms sneller. Voor mijn gevoel is 2005 pas net begonnen, terwijl we al weer bijna op de helft zijn. Misschien heeft het gevoel van sneller leven te maken met geluk. Omdat ik momenteel heel veel plezier heb, gaat het sneller. Het vliegt werkelijk om, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als je in een negatieve situatie zit, dat de tijd omkruipt.

Het is dan alleen niet zo dat de echte tijd sneller gaat.
Oud 04-06-2005, 00:23
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Tijd is ook buigbaar zeg maar. Zoals vlak voor een ongeluk, dan lijkt alles veel langzamer te gaan (hek van Discovery )

EDIT: Correctie, NGC
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Cha schreef op 04-06-2005 @ 01:23 :
Tijd is ook buigbaar zeg maar. Zoals vlak voor een ongeluk, dan lijkt alles veel langzamer te gaan (hek van Discovery )

EDIT: Correctie, NGC
altijd heel makkelijk om na te zeggen maar hoe zit het dan precies???

=====>>>>>> bewijs
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten