Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2005, 12:06
Miracle
Miracle is offline
Ik heb vandaag eens grondig mijn loonstrookje bestudeerd en nou zit ik nog met wat vragen.
Ik ben verzekerd via mijn werk. Op mijn loonstrookje kan ik zien hoeveel procent van mijn loon ik betaal aan het ziekenfonds en hoeveel procent mijn werkgever betaald. Alleen nou snap ik het niet zo goed.

- Betaal ik dat geld nou aan mijn verzekeraar (Menzis/Amicon) of aan de staat?
- Als ik het aan de Amicon betaal, hoe kan het dan dat het procentueel is? Als je op hun site kijkt, zie je gewoon bedragen staan en niks qua procenten.
- Hoe kan het dat ik nooit wat hoor van de Amicon en eigenlijk alleen via m'n werk daar geld aan betaal?
Oud 29-05-2005, 12:13
Jolt
Jolt is offline
Word toch via je werkgever geregeld, is het een full time job of niet?
Oud 29-05-2005, 12:14
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Jolt schreef op 29-05-2005 @ 13:13 :
Word toch via je werkgever geregeld, is het een full time job of niet?
Bijbaantje.
Oud 29-05-2005, 13:16
Jolt
Jolt is offline
Ik geloof dat je dan zowizo maar een klein deel betaald, de rest je werkgever, je zou het eens kunnen navragen aan je werkgever.

Offtopic: verander niet steeds je ava, is irritant Ik zie door de bomen het bos niet meer
Oud 29-05-2005, 13:24
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Jolt schreef op 29-05-2005 @ 14:16 :
Ik geloof dat je dan zowizo maar een klein deel betaald, de rest je werkgever, je zou het eens kunnen navragen aan je werkgever.

Offtopic: verander niet steeds je ava, is irritant Ik zie door de bomen het bos niet meer
Klopt, ik betaal niet echt veel nu. Maar dat is toch raar? Stel dat ik dan een heel duur pakket neem, betaald hij dan meer? Ik snap het niet.

Offtopic: Sorry Deze hou ik ffies hoor.
Oud 29-05-2005, 13:40
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 13:06 :
- Betaal ik dat geld nou aan mijn verzekeraar (Menzis/Amicon) of aan de staat?
In principe aan de verzekering.
Citaat:
- Als ik het aan de Amicon betaal, hoe kan het dan dat het procentueel is? Als je op hun site kijkt, zie je gewoon bedragen staan en niks qua procenten.
Waarschijnlijk is het afhankelijk van het aantal uren dat jij werkt hoeveel jouw baas betaalt. In principe is het inderdaad een vast bedrag.
Citaat:
- Hoe kan het dat ik nooit wat hoor van de Amicon en eigenlijk alleen via m'n werk daar geld aan betaal?
Omdat het een verzekering is die via je werk loopt. Jouw baas regelt jouw ziekenfonds, daar is hij toe verplicht. Als jij die verzekering uiteindelijk nodig hebt, kun je volgens mij gewoon naar amicon toestappen en je polisnummer opgeven. Maar ik ben altijd particulier verzekerd geweest, dus weet ik het niet 100% zeker.
Oud 29-05-2005, 13:42
Gimme more beer
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 14:24 :
Klopt, ik betaal niet echt veel nu. Maar dat is toch raar? Stel dat ik dan een heel duur pakket neem, betaald hij dan meer? Ik snap het niet.
Er is maar één pakket, jij doelt op de aanvullende verzekeringen en volgens mij betaal jij die altijd zelf. Maar dat soort dingen zou ik bij je baas navragen. Het is best belangrijk om dit soort dingen goed te snappen, als je het nodig hebt en het niet weet, kan dat vervelende situaties opleveren.
Oud 29-05-2005, 14:07
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-05-2005 @ 14:42 :
Er is maar één pakket, jij doelt op de aanvullende verzekeringen en volgens mij betaal jij die altijd zelf. Maar dat soort dingen zou ik bij je baas navragen.
Ahhh, ik snap het! Ik heb het eenvoudigste pakket en dan zal ik wel geen aanvullende dingen hebben. Daarom betaal ik dus ook niks direct aan Amicon.
Citaat:
Het is best belangrijk om dit soort dingen goed te snappen, als je het nodig hebt en het niet weet, kan dat vervelende situaties opleveren.
Ja dat vond ik ook. Ik regel dat soort dingen normaal niet, maar ik wil toch wel weten hoe het zit. En dingen zelf doen is bijna altijd handiger dan het een ander later doen.
Oud 29-05-2005, 14:08
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je betaald aan je verzekerraar een nominale premie, dit zijn de bedragen die op hun website staan. Verder kan je je nog aanvullend verzekeren die bedragen staan ook op hun website.
Dit alles betaal je ZELF (of je ouders) aan de verzekeraar.

Het bedrag dat word ingehouden op je loon en je werkgever betaald gaat naar de overheid die verdelen het volgens mij over de zorgverzekeraars.
Oud 29-05-2005, 16:19
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-05-2005 @ 15:08 :
Je betaald aan je verzekerraar een nominale premie, dit zijn de bedragen die op hun website staan. Verder kan je je nog aanvullend verzekeren die bedragen staan ook op hun website.
Dit alles betaal je ZELF (of je ouders) aan de verzekeraar.

Het bedrag dat word ingehouden op je loon en je werkgever betaald gaat naar de overheid die verdelen het volgens mij over de zorgverzekeraars.
Maar ik betaal volgens mij helemaal niks aan de verzekeraar, kan dat?
Oud 29-05-2005, 16:31
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 17:19 :
Maar ik betaal volgens mij helemaal niks aan de verzekeraar, kan dat?
ook niet via je ouders?
Oud 29-05-2005, 16:32
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 29-05-2005 @ 17:31 :
ook niet via je ouders?
Ze zeggen van niet.

Maar dan zou ik toch ook een rekening moeten krijgen zo nu en dan?
Oud 29-05-2005, 16:38
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 17:32 :
Ze zeggen van niet.

Als jij geen ziekenfondspremie betaalt...en je ook niet op de polis van je ouders staat, dan kon je wel ns n probleem hebben....
Oud 29-05-2005, 16:55
Morri
Morri is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 17:32 :
Ze zeggen van niet.

Of je baas regelt dat misschien, omdat hij ook een deel betaalt?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 16:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 29-05-2005 @ 17:38 :
Als jij geen ziekenfondspremie betaalt...en je ook niet op de polis van je ouders staat, dan kon je wel ns n probleem hebben....
Ik betaal dus alleen via m'n loon. Dus dat wat op m'n loonstrookje staat...
Oud 29-05-2005, 17:03
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 17:59 :
Ik betaal dus alleen via m'n loon. Dus dat wat op m'n loonstrookje staat...
Je moet ook zelf achter een ziekenfonds aan....tenzij je nog bij je ouders op de polis kunt blijven zoals vroeger (hangt van polisvoorwaarden af).
Oud 29-05-2005, 17:06
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 29-05-2005 @ 18:03 :
Je moet ook zelf achter een ziekenfonds aan....tenzij je nog bij je ouders op de polis kunt blijven zoals vroeger (hangt van polisvoorwaarden af).
M'n vader heeft bij Amicon geregeld dat ik de goedkoopste verzekering had... Naja, ik vind het maar raar. Misschien moet ik maar eens bellen ofzo.
Oud 29-05-2005, 17:08
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 29-05-2005 @ 18:06 :
M'n vader heeft bij Amicon geregeld dat ik de goedkoopste verzekering had... Naja, ik vind het maar raar. Misschien moet ik maar eens bellen ofzo.
Als je vader t toch geregeld heeft zal het in orde zijn?

Betaald hij niet gewoon je premie?
Oud 29-05-2005, 17:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 29-05-2005 @ 18:08 :
Als je vader t toch geregeld heeft zal het in orde zijn?

Betaald hij niet gewoon je premie?
Nee. Ik ga straks wel even in hun papieren snuffelen.
Oud 29-05-2005, 17:24
Miracle
Miracle is offline
Goed, ik begrijp het nu geloof ik. Nu moet ik de rest ff zelf uitzoeken.
Oud 29-05-2005, 18:04
Gimme more beer
Die premie wordt betaald, anders had je niets met amicon te maken gehad...
Oud 29-05-2005, 19:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hoe werkt t ziekenfonds : heel simpel, voor geen meter. (niet dat particuliere verzekeringen zoveel beter zijn, maar wel overzichtelijker.)

Maar goed, ik ben particulier verzekerd, en kan je eigenlijk niet zoveel recente info geven. Is wel even geleden dat ik nog in het ziekenfonds zat.

(offtopic : krijgt iedereen straks nou dezelfde verzekering ? ook particulier verzekerden ?)
Oud 29-05-2005, 20:38
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2005 @ 20:56 :
(offtopic : krijgt iedereen straks nou dezelfde verzekering ? ook particulier verzekerden ?)
Nee, het basisbedrag wordt hetzelfde. Maar het verschil tussen particulier en ziekenfonds blijft volgens mij nog wel. Ze proberen zo een prijzenoorlog in verzekeringen te voorkomen De extra aanvullingen zijn echter nog wel per verzekering verschillend.
Oud 29-05-2005, 22:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-05-2005 @ 21:38 :
Nee, het basisbedrag wordt hetzelfde. Maar het verschil tussen particulier en ziekenfonds blijft volgens mij nog wel. Ze proberen zo een prijzenoorlog in verzekeringen te voorkomen De extra aanvullingen zijn echter nog wel per verzekering verschillend.
jezus man, nog meer gezeik. Voor een verzekering die ik vrijwel nooit gebruik nog wel.
Oud 30-05-2005, 00:17
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2005 @ 23:15 :
jezus man, nog meer gezeik. Voor een verzekering die ik vrijwel nooit gebruik nog wel.
Helaas is hij verplicht. Maar jij bent toch gewoon via het verplichte ziekenfonds voor ondernemers verzekerd? Of is het niet jouw onderneming?
Oud 30-05-2005, 08:41
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2005 @ 20:56 :
http://www.groeneland-achmea.nl/gla/...m?Opendocument

op bovenstaande site geeft groeneland informatie over het nieuwe verzekeringsstelsel...
Oud 30-05-2005, 10:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-05-2005 @ 01:17 :
Helaas is hij verplicht. Maar jij bent toch gewoon via het verplichte ziekenfonds voor ondernemers verzekerd? Of is het niet jouw onderneming?
Ik ben particulier verzekerd. Ben niet de enige eigenaar, mede-eigenaar. Je mag niet te veel verdienen voor t ziekenfonds he. (je bent overigens nooit verplicht in het ziekenfonds te gaan zitten, als je maar verzekerd bent. Daarnaast is het ziekenfonds een lachertje als je echt goed verzekerd wil zijn, maar dat terzijde.)
Oud 30-05-2005, 10:23
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 11:10 :
Ik ben particulier verzekerd. Ben niet de enige eigenaar, mede-eigenaar. Je mag niet te veel verdienen voor t ziekenfonds he. (je bent overigens nooit verplicht in het ziekenfonds te gaan zitten, als je maar verzekerd bent. Daarnaast is het ziekenfonds een lachertje als je echt goed verzekerd wil zijn, maar dat terzijde.)
Voor kleine ondernemers (inkomsten onder de 22.000 per jaar), is het ziekenfonds voor ondernemers weldegelijk verplicht. Dat laat de belastingdienst je wel weten hoor
Oud 30-05-2005, 18:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-05-2005 @ 11:23 :
Voor kleine ondernemers (inkomsten onder de 22.000 per jaar), is het ziekenfonds voor ondernemers weldegelijk verplicht. Dat laat de belastingdienst je wel weten hoor
jah als je meer verdient ben je geen kleine ondernemer meer, natuurlijk. Ik ben niet sinds de oprichting mede-eigenaar, en ben dus eigenlijk in een redelijk goed lopend bedrijfje binnengerold (familiebedrijfje, vandaar), en dan zit je vrij snel 'te hoog' in je inkomsten. Niet dat je mij hoort klagen.
Oud 30-05-2005, 18:42
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 19:21 :
jah als je meer verdient ben je geen kleine ondernemer meer, natuurlijk. Ik ben niet sinds de oprichting mede-eigenaar, en ben dus eigenlijk in een redelijk goed lopend bedrijfje binnengerold (familiebedrijfje, vandaar), en dan zit je vrij snel 'te hoog' in je inkomsten. Niet dat je mij hoort klagen.
Hehe, ik ben ook particulier verzekerd hoor
Oud 30-05-2005, 18:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-05-2005 @ 19:42 :
Hehe, ik ben ook particulier verzekerd hoor
ach, wat vervelend nou...
Reageren

Regels voor berichten