Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
het hele idee van een machts blok tegen de verenigde staten is een illusie |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Tenzij ik dé alleenheerser wordt wil ik dat nooit meemaken. Één wereldrijk. ![]() Serieus, het lijkt mij echt een schrikbeeld om een wereldrijk te hebben. Het machtcentrum van dat rijk heeft dan een enorm voordeel. Ook ben ik bang dat zo veel economische samenwerking (één wereldrijk) voor een nog grotere kloof tussen de elite en de rest zorgt.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Not. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
*N.b. dit deel v/d discussie is eigenlijks geen discussie over de inhoud van de grondwet. Edit: Het beste is het om in de reguliere verkiezingen voor het CDA te stemmen. Stemmen op deze grondwet omdat je voor of tegen een grondwet bent is eigenlijks wat dubieus. Citaat:
Het haalt haar rijkdom ook voor een groot deel uit de natuurlijke grondstofvoorraden zoals olie en gas. Het is zkere geen doorvoer land als Nederland. Verder is noorwegen ook een relatief klein land. Slechts 4 miljoen inwoners. De VS heeft meer dan 250 miljoen inwoners. In noorwegen is het machtscentrum daardoor ook redelijk dichtbij voor iedereen. Noorwegen is dus eigenlijks een voorbeeld dat economische samenwerking niet echt ver hoeft te gaan om toch succesvol te zijn.
Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 22:30. |
![]() |
||
Citaat:
*N.b. dit deel v/d discussie is eigenlijks geen discussie over de inhoud van de grondwet.
|||
Citaat:
Citaat:
Dat meer belastingen de kloof tussen arm en rijk verkleind is dus ook een van de redenen waarom de kloof tussen arm en rijk in een groot land (of wereldrijk) zo groot is. Het opheffen van de verschillen tussen rijk en arm werkt niet snel. Dat moet geleidelijk gebeuren. Ook moet er voldoende overzicht zijn, want zoiets is heel moeilijk wat betreft een eerlijk systeem. Het verschil tussen het oostblok en west-europa is bijvoorbeeld immens. (Laat staan Turkije) Overigens valt de gelijkheid in Zweden nog best wel tegen. De nieuwste rijkste man ter wereld woont er. (Die man van Ikea) En Moberg komt ook uit Zweden. Edit: Het is trouwens per sé niet echt erg als de kloof tussen arm en rijk groter wordt. Als de welvaart gemiddeld (fors) omhoog gaat is er een afweging te maken. Het is misschien jammer voor de onderlaag maar als we er gemiddeld fors op vooruit gaan kun je er voor kiezen het toch te willen. Het is een beetje als de nieuwste agrarische revolutie. Door betere landbouwgewassen gaan we er gemiddeld op vooruit. De arme boeren vallen echter af, omdat die gewassen fors duurder zijn. Een nadeel die altijd aan die vermeerderde welvaart kleeft is dat het milieu er op achteruit gaat. Weegt de verandering in welvaart op tegen de vermindering van milieukwaliteit en het nadeel voor die paar arme boeren. Een nadeel daarbij is dat het grootste deel van die welvaart ten goede komt aan mensen die toch al heel veel verdienen.
Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 23:29. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zweden staat eerste op de human poverty index-2 (armoede-index) van de VN. De verhouding tussen de rijkste 20% en armste 20% is 4.0 in Zweden, tegenover 5.5 in Nederland en 8.4 in de VS. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Nivelleering. Citaat:
Zweden is dus een van de meest genivelleerde landen, maar het is bij lange na niet genivelleerd.
Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 23:59. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
natuurlijk zijn er veel mensen die op gevoel tegen gaan stemmen (of voor) zonder inhoudelijke argumenten, maar puur op hun gevoel. Blijkbaar zijn zij nog niet klaar om nog een stap verder te gaan met Europa. Dat is hen toch ook goed recht? overigens stem ik inderdaad ook vóór... na veel twijfel.
||
Citaat:
![]() De europese grondwet maakt Europa in mijn optiek ook niet groter namelijk. Ten eerste zorgt de grondwet er volgens mij voor dat het moeilijker wordt voor Turkije om erbij te komen. Ten tweede is er een wisselwerking tussen meer macht voor het parlement tegenover vastere regelgeving. De vastere regelgeving maakt het mogelijk om Europa groter te maken en om Europa meer te laten beslissen. Daartegenover staat dat de vermeerderde invloed van het parlement voor meer Democratie zorgt en voor een kleiner Europa zorgt. Het parlement werkt namelijk logger dan de ministerraad (of wie dan ook de taken had die het parlement zou kunnen krijgen in de nieuwe grondwet). Iig ik ben voor zulke Referenda, want het zorgt voor meer betrokkenheid van de burgers. En des te spannender het wordt, des te hoger de opkomst (van beide kampen) en des te meer blijkt dat Nederland interesse heeft in inspraak in zaken als deze. Ok, zo leggen jullie dat dan niet uit, maar ik ben er vrij zeker van dat de politiek het wel zo uitlegt. ![]() Als het een ja-stem wordt, is dat niet zo omdat men tegen het referendum is. Ik acht in ieder geval de kans zeer klein dat men het zo uit zal leggen dat men tegen referenda is. Het zal waarschijnlijk zo uitgelegd worden dat men toch het nut van de grondwet inziet of dat de tegenargumenten alsnog gerelativeerd zijn. Het kan zelfs zo zijn dat men zegt dat men toch bang is geworden van de intimmidatie van het ja-kamp. (Het lijkt me sterk, maar het is nog steeds waarschijnlijker dan dat men het op het tegen zijn van een referendum zal gooien.) Ook zal dit referenda aangeven hebben dat wij (de burgers) daadwerkelijk nog enige macht in Europa hebben. Ook heel fijn. Tenzij de Nederlandse overheid het referendum naast zich neerlegt natuurlijk, maar die kans is bij een hoge opkomst des te kleiner. Ook heeft Frankrijk al nee gezegd, dus het risico voor de mensen in de Nederlandse regering om echt af te gaan is toch al best klein. Ze worden immers gesterkt door het besluit van Frankrijk als ze voor nee gaan. Ik denk eerlijk gezegd dat ze liever de boosheid van de EU riskeren dan de boosheid van het Nederlandse volk.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ook was zo naif te denken dat we hier gewoon met een referendum konden omgaan, maar nu blijk al snel dat mensen op iets heel anders stemmen dan de grondwet. Euro, verhuizing brussel-straatsburg, balkenende etc. Bij maatschappijleer leerde ik een rijtje met redenen waarom we niet vaak een referendum hebben in Nederland. Dit referendum kan zo in dat rijtje geplaatst worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tuurlijk. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 12:18. |
![]() |
||
Citaat:
En van alle nee-stemmers in mijn omgeving heb ik geen één geldig inhoudelijk argument gehoord. Erg jammer.
||||
Citaat:
Maar ik krijg ook niet echt veel zin in deze kant van de discussie. Je begint te lijken op het kabinet die een soortgelijke houding heeft tegen de "nee"argumenten. Citaat:
Wat het betekent qua gelijkheid dat Zweden een score van 4.0 heeft wordt niet duidelijk gemaakt. Ik probeer met dat voorbeeld van de Ikea man het naar de PRAKTIJK te brengen. Los van de abstracte cijfers en getallen. Het is nu meer een soort van vrijblijvend gevogel met getallen. Wat trouwens opvallend is, is dat een land als Ruwanda ook zo'n getal heeft. Een land waar de Hutu's en de Tutsi's elkaar op een gegeven moment allemaal de hersens in probeerden te slaan, omdat de Tutsi's voor een groot deel de betere banen hadden. Laat ook zien dat de getallen die je aanvoert twijfelachtig zijn. Staat trouwens ook op de site zelf. Citaat:
Als je op de plaatsing in de wereld kijkt, verschillen ze eigenlijks al helemaal niet. Zweden staat weliswaar 1, maar Nederland staat al op plaats 3.
Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 12:16. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Alleen gaat de vergelijking wat betreft bidden wel op een bepaald punt mank. Bidden helpt imho haast niets. Je wordt er zelf wel rustiger van, dus dat helpt, maar het is niet zo dat god die gebeden echt gaat verhoren. Een grondwet is een concreter middel om iets te doen. Zoiets kan echt invloed hebben. Volgens mij heeft het debat dat nu gevoerd is al zelfs voor een hechtere binding gezorgd. We zijn nu tenminste over Europa na gaan denken. (En in een zeker opzicht zijn we ook meer verbonden met Frankrijk als er een "Nee" uit komt. Ok, het haalt je punt helemaal niet onderuit, want een vergelijking is een vergelijking en die gaat altijd mank. Ik wou echter gewoon die kanttekening plaatsen. Ik vind het voor de rest een prima vergelijking. ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Toetsing aan de Grondwet onverwacht iets dichterbij Gatara | 12 | 07-12-2008 06:53 | |
EU bedreiging voor democratie Verwijderd | 53 | 25-01-2007 12:48 | |
'TMF en MTV moeten zelf censureren' Love & Peace | 214 | 15-11-2005 22:47 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 18-07-2005 00:38 | |
[Grondwet] Wat heb je nu daadwerkelijk gestemd (tevens nabespreking) Draakje83 | 352 | 06-06-2005 21:33 | |
Europese Grondwet Gatara | 500 | 26-05-2005 14:26 |