Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2005, 13:20
VoRaZ
VoRaZ is offline
Hoe vergaat het de aarde? Graag antwoorden in de vorm van een beargumenteerde toekomstvisie. Bij voorbaat dank.
Oud 29-08-2005, 14:33
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
1. Ik denk dat het steeds slechter gaat, de aarde wordt misbruikt en nog meer misbruikt en op een gegeven moment is de aarde verbruikt, 2. maar op een gegeven moment komt er een nieuwe aarde, en wat er met deze oude aarde gebeurt dat weet ik niet.

argumenten voor 1: dat zie je nu al gebeuren
argumenten voor 2: dat geloof ik vanuit mijn levensovertuiging (kunnen de meesten van jullie dus niks mee)
Oud 29-08-2005, 14:35
Hydrogen
Hydrogen is offline
Het Einde der dagen. Daar geloof ik in.
Oud 29-08-2005, 14:53
ganralph
ganralph is offline
de aarde vergaat.

optie 1: wij doen het zelf en zorgen dat iig het leven verpest wordt binnen een paar eeuwen
optie 2: de zon doet het over een tijdje (als zijn brandstof op is) en we kiezen er nu voor om oorlog en geldzucht aan de kant te zetten en een overlevingsplan voor onze soort te gaan ontwikkelen.

en ja, mijn gevoelens hierover zijn somber

offtopic: overigens schijnt over 10 (tot de macht) 79 (tot de macht) 79 jaar (10^79^79 dus) het heelal zoals wij het kennen niet meer te bestaan (het is volledig afgekoeld, alle materie is omgezet in energie, oid). wel boeiend nadenkstof (Bron: Maps of Time - David Christian)
Oud 29-08-2005, 16:58
Verwijderd
Op welke termijn?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:07
VoRaZ
VoRaZ is offline
Dat maakt niet echt uit. Zeg maar wat je te binnen schiet. Als je er een zekere termijn bij in gedachten heb kan je die ook noemen.
Oud 29-08-2005, 17:16
Verwijderd
Astronomen vertellen mij dat de aarde zal vergaan, maar hoe lang dat gaat duren weet ik niet precies. Een paar miljard jaar, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 19:04
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik heb blijkbaar vergeten te specificeren dat het om jouw mening moest gaan.
Oud 29-08-2005, 19:10
ecrivaine
ecrivaine is offline
De geschatte levensduur van de zon is 10 miljard jaar. Daarvan hebben we er zo'n 4,6 miljard gehad dus de aarde zou nog ruim 5 miljard jaar hebben.
Maar ik heb ook begrepen dat de zon voor die tijd steeds feller gaat schijnen en uitzetten. Steeds meer materie verlaat de zon, waardoor de stralingsdruk sterker wordt. De zon wordt dan een soort rode reus en wordt zo groot dat de binnenplaneten inclusief aarde erin verdwijnen. Leuk einde dus voor de aarde
(heb het ook maar ff opgezocht)
Kan natuurlijk ook dat er één of ander hemellichaam inslaat op de aarde ofzo, dan is het al eerder gedaan.

Hoe het de mensheid vergaat, is een ander verhaal. Zou best kunnen dat door klimaatveranderingen de mens uiteindelijk niet meer kan bestaan. Of dit nu door een meteorietinslag wordt veroorzaakt of dat het de schuld is van mensen zelf.

Citaat:
Ik heb blijkbaar vergeten te specificeren dat het om jouw mening moest gaan.
Een mening baseer je toch op feiten? Je kunt wel zoveel 'vinden'. Als een astronoom hier dingen over weet , komt dat een opvatting over de aarde alleen maar ten goede.
Oud 29-08-2005, 19:58
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik had een mening in gedachten, en wel een mening waarin astronomie geen deel had, aangezien 5 miljard jaar een te grote tijdschaal is om een beargumenteerde toekomst te schetsen. Het is immers onmogelijk om te voorspellen hoe ver de omstandigheden hier veranderd zijn over zo'n lange tijd. Ik had bij het starten van de topic geen posts in gedachten die lijken op: over ... miljard jaar is iedereen dood.
Oud 29-08-2005, 20:13
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 29-08-2005 @ 20:58 :
Ik had een mening in gedachten, en wel een mening waarin astronomie geen deel had, aangezien 5 miljard jaar een te grote tijdschaal is om een beargumenteerde toekomst te schetsen. Het is immers onmogelijk om te voorspellen hoe ver de omstandigheden hier veranderd zijn over zo'n lange tijd. Ik had bij het starten van de topic geen posts in gedachten die lijken op: over ... miljard jaar is iedereen dood.
Hoor eens, als jij vraagt hoe men denkt dat het de aarde zal vergaan, moet je niet raar opkijken van reacties die er astronomie bij betrekken. Dat is nauwelijks los van elkaar te zien. Vijf miljard jaar is helemaal geen te grote tijdschaal. Het is nu eenmaal aangetoond dat over 5 miljard jaar de aarde 'vergaat', als het niet eerder is. En de eventueel veranderende omstandigheden op aarde hebben echt geen significante invloed op de zon hoor . In elk geval niet zodanig dat ze een dergelijk scenario kunnen veranderen.
De reacties waar jij waarschijnlijk op zit te wachten, hebben meer betrekking op hoe het de mensheid zal vergaan. Dat is veel minder duidelijk en daar valt meer over te 'filosoferen'. Maar vraag dat dan.
Oud 29-08-2005, 21:53
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Een beargumenteerde toekomstvisie? Zeg eens hoe ik 'hoog-in-de-wolken-geklets' kan beargumenteren?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 22:27
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-08-2005 @ 22:53 :
Een beargumenteerde toekomstvisie? Zeg eens hoe ik 'hoog-in-de-wolken-geklets' kan beargumenteren?
met een glazen bol doh!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 22:35
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 29-08-2005 @ 21:13 :
Hoor eens, als jij vraagt hoe men denkt dat het de aarde zal vergaan, moet je niet raar opkijken van reacties die er astronomie bij betrekken. Dat is nauwelijks los van elkaar te zien. Vijf miljard jaar is helemaal geen te grote tijdschaal. Het is nu eenmaal aangetoond dat over 5 miljard jaar de aarde 'vergaat', als het niet eerder is. En de eventueel veranderende omstandigheden op aarde hebben echt geen significante invloed op de zon hoor . In elk geval niet zodanig dat ze een dergelijk scenario kunnen veranderen.
De reacties waar jij waarschijnlijk op zit te wachten, hebben meer betrekking op hoe het de mensheid zal vergaan. Dat is veel minder duidelijk en daar valt meer over te 'filosoferen'. Maar vraag dat dan.
Ik was ervan uit gegaan dat dat duidelijk was. En aangezien je dit nu zelf ook al noemt, is dat blijkbaar ook zo. De enige vraag is nog waarom jij het nog steeds over astronomie hebt. Als de vraag die ik stelde zo makkelijk door astronomie te beantwoorden was, had ik em niet gesteld.
Oud 30-08-2005, 13:56
ganralph
ganralph is offline
dus stel de vraag ff opnieuw. het was mij ook niet duidelijk, aangezien het op "WETENSCHAP en filosofie" ook over astronomie kan gaan.
en ik hoop dat je de mogelijkheid dat wij over 40.000 jaar de aarde verlaten om op een andere planeet te wonen ook niet uitsluit? dan heeft het dus echt meer te maken met mensheid dan met de aarde.

afijn, ik zal er eens over na gaan denken wat mijn visie is...
Oud 30-08-2005, 14:14
Dannemann
Dannemann is offline
De mensheid zal zijn eigen leefomgeving na jaren van oorlog zo vervuilt en kapot gemaakt hebben dat een samenleving zoals wij die nu kennen niet meer kan bestaan. Mensen zullen in kleine gemeenschappen samenleven en het is ieder voor zich.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 15:34
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 30-08-2005 @ 15:14 :
De mensheid zal zijn eigen leefomgeving na jaren van oorlog zo vervuilt en kapot gemaakt hebben dat een samenleving zoals wij die nu kennen niet meer kan bestaan. Mensen zullen in kleine gemeenschappen samenleven en het is ieder voor zich.
Dus hoe vergaat de aarde ?

Ik denk dat we worden opgeslokt door een heel groot ruimteschip en die verpulveren ons dan voor grondstoffen, ofzo, of zo?
Oud 30-08-2005, 16:46
K-pax
K-pax is offline
Hitchhickers Guide to the Galaxy - film, geeft een goede mogelijkheid naar mijn mening
Oud 30-08-2005, 17:46
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 30-08-2005 @ 16:34 :
Dus hoe vergaat de aarde ?

Ik denk dat we worden opgeslokt door een heel groot ruimteschip en die verpulveren ons dan voor grondstoffen, ofzo, of zo?
Is dat niet in zekere mate vergaan? Dat jij met je hollywood ziel gelijk aan explosies denkt kan ik ook niets aan doen.

Laatst gewijzigd op 30-08-2005 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 17:50
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ow. Die mensheid overleeft het wel, onkruid vergaat niet
In het ergste geval gaat 90% van de wereld dood aan een epidemie, water/voedseltekort, kernoorlog, of een mix van deze dingen. En als bijna iedereen dood is dan zullen die paar mensen die nog over zijn een heerlijk leventje hebben.

In 2020 (2029? ) zou er een grote kans zijn dat er een meteoriet inslaat, en dan gaat 3/4 van de wereldbevolking dood door bevriezing, voedseltekorten ziekten etc

Laatst gewijzigd op 30-08-2005 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 18:06
De Veroorzaker
Citaat:
Dannemann schreef op 30-08-2005 @ 18:46 :
Is dat niet in zekere mate vergaan? Dat jij met je hollywood ziel gelijk aan explosies denkt kan ik ook niets aan doen.
Nee, dat is de ondergang van onze beschaving, heeft niks met het vergaan van de aarde te maken, .
Oud 30-08-2005, 18:08
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 30-08-2005 @ 19:06 :
Nee, dat is de ondergang van onze beschaving, heeft niks met het vergaan van de aarde te maken, .
Vervuiling is het einde van de aarde zoals wij die kennen.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 18:08
De Veroorzaker
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 30-08-2005 @ 18:50 :
In 2020 (2029? ) zou er een grote kans zijn dat er een meteoriet inslaat, en dan gaat 3/4 van de wereldbevolking dood door bevriezing, voedseltekorten ziekten etc
Ik dacht 2012, of dan loopt er een of andere maya(?)kalender af en vergaat de aarde - vanzelfsprekend -
Oud 30-08-2005, 18:09
De Veroorzaker
Citaat:
Dannemann schreef op 30-08-2005 @ 19:08 :
Vervuiling is het einde van de aarde zoals wij die kennen.
Wat heeft dat er dan mee te maken? Is de aarde van 4.5 miljard jaar geleden dan ook vergaan en is er de onze voor in de plaats gekomen of wat bedoel je precies?
Oud 30-08-2005, 21:07
Magican
Magican is offline
Olie gaat op> we gaan masaal over op waterstof.
Zuiver water gaat op> Oorlogen om de laatste resten water.
Laatste mensen sterven in een nucliar vervuilde wereld.

En ja, daar geloof ik echt in. Had in de Spits gelezen dat de Westerse landen in 2015 een tekort van 50 miljard liter olie hebben. Dan kan je of olie jatten ( = oorlog), of je stap over op een andere brandstof. Ik gok op waterstof.

Maar binnenkort (ongeveer 300 jaar) gaan we allemaal naar de tering. En dat door schaarste en de ruzies die daardoor ontstaan.

Pessimist zijn is helemaal 2005
Oud 30-08-2005, 21:19
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Club van Rome
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 21:39
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 30-08-2005 @ 18:50 :
Ow. Die mensheid overleeft het wel, onkruid vergaat niet
In het ergste geval gaat 90% van de wereld dood aan een epidemie, water/voedseltekort, kernoorlog, of een mix van deze dingen. En als bijna iedereen dood is dan zullen die paar mensen die nog over zijn een heerlijk leventje hebben.

een zee grote kans van 1op de paar miljoen wat wel veel groter is an de normale 1 op de paar miljard kans natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 21:40
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Magican schreef op 30-08-2005 @ 22:07 :

En ja, daar geloof ik echt in. Had in de Spits gelezen dat de Westerse landen in 2015 een tekort van 50 miljard liter olie hebben. Dan kan je of olie jatten ( = oorlog), of je stap over op een andere brandstof. Ik gok op waterstof.

Maar binnenkort (ongeveer 300 jaar) gaan we allemaal naar de tering. En dat door schaarste en de ruzies die daardoor ontstaan.

het water kan op die manier niet echt op gaan
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 01:46
Akilina
Akilina is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 29-08-2005 @ 14:20 :
Hoe vergaat het de aarde? Graag antwoorden in de vorm van een beargumenteerde toekomstvisie. Bij voorbaat dank.
Ja, ik denk dat de aarde op een gegeven moment over 4 à 5 miljard jaar zal vergaan doordat de zon zich steeds verder zal uitzetten en hierdoor de aarde zal 'verbranden' of opgezwolgen wordt. Maar misschien vergaat de aardbol al wel veel eerder, maar door wat zou ik niet weten, misschien door een mega grote meteoriet die tegen de aarde aan klapt, of iets dergelijks.

De mensheid echter zal wel veel en veel sneller uitsterven en vergaan. En mogelijke oorzaken hiervoor kunnen erg uiteenlopend zijn. Misschien door bepaalde risico's die de aarde treffen, zoals ernstige natuurrampen of een meteoriet die de mensheid bijna of totaal zal vernietigen, net zoals bij de Dinosauriërs waarschijnlijk gebeurd is, ook door nogal heftige klimatologische veranderingen.
Of door gevaren die veroorzaakt worden door de mens zelf, zoals (nucleaire) oorlogen, vervuiling en uitputting van de aarde (met een ernstig tekort aan noodzakelijke grondstoffen en te grote aantallen mensen die de aarde bevolken).

Ik weet het niet, dus ik heb ook niet een heel gespecificeerde toekomstvisie. Ik denk dat het waarschijnlijk veroorzaakt zal worden door een samenloop van factoren, waardoor de mensheid eerst behoorlijk uitgedund zal worden en zich misschien ook anders zal gaan evolueren en ontwikkelen, maar waarna het op den duur toch een keer uit zal sterven (maar dat is logisch).
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 09:33
VoRaZ
VoRaZ is offline
Zo negatief allemaal

Niemand die zegt: we gaan warp travel ontdekken en federation of planets opzetten om de ruimte te koloniseren
Oud 31-08-2005, 10:57
Verwijderd
nou oke dan: ik denk dat star trek zicht in het echt gaat afspelen in de toekomst.
je kunt niet bewijzen dat het NIET zo is

stiekem denk ik dat het binnen een paar honderd jaar wel voorbij is met de aarde en ik zet mijn geld op.....oorlog
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 14:10
willypirate
willypirate is offline
De aarde verandert langzaam , maar zeker in een rode planeet en als wij mensen dan niet het heelal gekoloniseerd hebben , verbranden wij allemaal onze neus.
Oud 31-08-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 30-08-2005 @ 22:07 :

Al eens van vraag en aanbod gehoord? Als de vraag naar olie stijgt, stijgt ook de prijs, waardoor de vraag weer daalt (bij gelijkblijvend aanbod).

Verder is waterstof geen brandstof in die zin dat het een energiedrager is, en is het echt onmogelijk om water op te maken door middel van het gebruik van waterstof (het enige verbrandingsproduct van de verbranding van waterstof is water). Bovendien heb je helemaal geen zuiver water (wat überhaupt al niet bestaat) nodig om waterstof te maken.

Laatst gewijzigd op 31-08-2005 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 15:48
Delama
Delama is offline
Ik verwacht dat de mens op een gegeven moment de hele aarde opblaast. Ofwel door een of andere superbom (biologisch, chemisch of whatever) ofwel door een foutje bij een wetenschappelijk onderzoek maar t gaat wel gebeuren denk ik. Niet dat de hele aarde in 1000stukjes valt maar wel dat ie voor goeie tijd onleefbaar is geworden voor ons.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:28
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-08-2005 @ 17:14 :
Al eens van vraag en aanbod gehoord? Als de vraag naar olie stijgt, stijgt ook de prijs, waardoor de vraag weer daalt (bij gelijkblijvend aanbod).

Verder is waterstof geen brandstof in die zin dat het een energiedrager is, en is het echt onmogelijk om water op te maken door middel van het gebruik van waterstof (het enige verbrandingsproduct van de verbranding van waterstof is water). Bovendien heb je helemaal geen zuiver water (wat überhaupt al niet bestaat) nodig om waterstof te maken.
Dat de olie op zal gaan in 2015 las ik in een krant. Snap ook niet echt wat de wet van vraag en aanbod daar tegen zal doen. Auto's op waterstof. Die dingen rijden op water, maar volgens mij doen die het niet op zeewater en dus op 'zuiver' water, waar niet veel van is. En dus zullen we met ze allen verdorsten.

Of niet natuurlijk.
Oud 02-09-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 02-09-2005 @ 21:28 :
Dat de olie op zal gaan in 2015 las ik in een krant. Snap ook niet echt wat de wet van vraag en aanbod daar tegen zal doen. Auto's op waterstof. Die dingen rijden op water, maar volgens mij doen die het niet op zeewater en dus op 'zuiver' water, waar niet veel van is. En dus zullen we met ze allen verdorsten.

Of niet natuurlijk.
Heb je überhaupt wel gelezen wat ik gepost heb? Zo niet, probeer het dan nog eens.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:48
MickeyV
MickeyV is offline
Altijd beleefd blijven.
Oud 02-09-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-09-2005 @ 21:33 :
Heb je überhaupt wel gelezen wat ik gepost heb? Zo niet, probeer het dan nog eens.
Je vergeet trouwens te posten dat jullie concurrenten in Delft bezig zijn oliewinning drie keer efficiënter te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 14:14
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-09-2005 @ 21:33 :
Ik heb het gelezen, dit is mijn antwoord. Was niet een goed antwoord zo zie ik, dus vat ik geen fuck van wat jij gepost heb.
Oud 04-09-2005, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 02-09-2005 @ 22:52 :
Je vergeet trouwens te posten dat jullie concurrenten in Delft bezig zijn oliewinning drie keer efficiënter te maken.
Tussen de TU's is geen concurrentie hoor, ze werken gewoon samen. Maar als die gasten van de TU/D daarmee bezig zijn is dat natuurlijk prima.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 02-09-2005 @ 21:28 :

Of niet natuurlijk.
Olie gaat niet "op". Olie wordt gewoon zo veel duurder, dat het niet meer gebruikt zal worden voor de dingen waar het nu voor gebruikt wordt. Als de benzine 10 keer zo duur wordt, gaan mensen op zoek naar alternatieven zoals openbaar vervoer, waardoor de vraag naar olie afneemt. Verder kun je een auto niet laten rijden op water, maar louter op waterstof. Waterstof kun je verkrijgen door de elektrolyse van water (dat juist níet zuiver mag zijn aangezien het dan niet geleidt), maar daarvoor is meer energie nodig dan je eruit krijgt bij de verbranding. Je hebt dus een energiebron nodig (bijv. kernfusie). Verder gaat zuiver water niet op, omdat je simpelweg genoeg kunt krijgen door middel van zuivering.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 12:04
Anaïs
Anaïs is offline
Als de aarde 'natuurlijk' ten ondergaat, als de zon dus ophoudt met ons voldoende licht en warmte te geven. Binnen zo'n 5 miljard jaar? Dan denk ik niet dat wij dat einde als soort zullen meemaken. We zouden echt een heel succesvolle soort moeten zijn als het nog 5 miljard jaar willen volhouden. Evolutie staat niet stil...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:55
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-09-2005 @ 16:06 :
Olie gaat niet "op". Olie wordt gewoon zo veel duurder, dat het niet meer gebruikt zal worden voor de dingen waar het nu voor gebruikt wordt. Als de benzine 10 keer zo duur wordt, gaan mensen op zoek naar alternatieven zoals openbaar vervoer, waardoor de vraag naar olie afneemt. Verder kun je een auto niet laten rijden op water, maar louter op waterstof. Waterstof kun je verkrijgen door de elektrolyse van water (dat juist níet zuiver mag zijn aangezien het dan niet geleidt), maar daarvoor is meer energie nodig dan je eruit krijgt bij de verbranding. Je hebt dus een energiebron nodig (bijv. kernfusie). Verder gaat zuiver water niet op, omdat je simpelweg genoeg kunt krijgen door middel van zuivering.
Dank u, nu snap ik waarom de olie niet op kan raken. Maar dat het niet meer wordt gebruikt in de toekomst staat vast.
Oorlog om zuiver drinkwater dan, daar geloof ik in.
Oud 07-09-2005, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 06-09-2005 @ 21:55 :
Oorlog om zuiver drinkwater dan, daar geloof ik in.
Niet erg waarschijnlijk, je kunt vrij eenvoudig water zuiveren (wat dus alleen nodig is voor drinkwater) door destillatie of zuivering van bijvoorbeeld rivierwater.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:20
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2005 @ 14:28 :
Niet erg waarschijnlijk, je kunt vrij eenvoudig water zuiveren (wat dus alleen nodig is voor drinkwater) door destillatie of zuivering van bijvoorbeeld rivierwater.
WAAROM, loopt men mij dan altijd bang te maken met dingen als: ja heel de aarde is van water, maaaaaaaaaaaar daar is maar 0.1 procent drinkwater van en dat vervuilen we met zen allen.

En WAAROM zet men in de panorama die dingen die ik net zei (oorlog om olie, oorlog om water) als ze volgens jou niet waar zijn. Ik geloof jou wel trouwens hoor, maar ik dacht dat panorama wel van iets hoger niveau zou zijn om dingen te posten die onwaar zijn
Reageren

Regels voor berichten