Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2005, 10:43
LexCi
LexCi is offline
Kan MS Office onder Linux en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2005, 10:48
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
ik snap de 'waarom' vraag niet.

Ja, het kan, in principe, met wine en crossover office (gebaseerd op wine).

Maar ik zou het niet doen. Ik raad aan iets in de trant van

openoffice, GNOME Office , of koffice.

De eerste is min of meer distirbutie- en desktop agnostisch. GO kun je het beste draaien met GNOME, Koffice het beste met KDE.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 10:50
LexCi
LexCi is offline
Ik snap niet waarom MS Office niet op Linux gedraait kan worden.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
LexCi schreef op 12-10-2005 @ 11:50 :
Ik snap niet waarom MS Office niet op Linux gedraait kan worden.
:')

Jij hebt nog veel te leren volgens mij...



Maar het is in princiepe wel mogelijk, maar zie het nut niet. Neem dan gewoon OpenOffice ofzo
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 10:59
LexCi
LexCi is offline
thnx maar ik wil weten waarom mensen geen MS Office gebruiken op Linux als het toch kan,
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:06
Verwijderd
Citaat:
LexCi schreef op 12-10-2005 @ 11:59 :
thnx maar ik wil weten waarom mensen geen MS Office gebruiken op Linux als het toch kan,
Omdat je het moet gaan emuleren..
Emuleren is gewoon een verlies van prestatie en vaak ook stabiliteit...
(Om het even heel plat uit te leggen)

Daarnaast zijn mensen die Linux gebruiken vaan zelden een voorstander van MS producten en zijn er ook goedkopere of zelfs gratis alternatieven.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:18
Verwijderd
Juist. Het is bij veel emulatie niet zo dat het in absolute zin niet kan, maar dat het prestatie- of stabiliteitswijs gezien niet slim is - in theorie is het ook wel mogelijk om een Playstation 2 te emuleren op een Pentium-II, maar de praktijk is daar ook nogal anders
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 12:30
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Ok, we gaan het even uilteggen.

Een programma dat op je computer draait, bestaat uit allerlei instructies in objectcode, die door de processor begrepen kan worden. Nu wil het, dat een hele hoop instructies (bijvoorbeeld voor het tekenen van vensters, of aanmaken van geheugen) door alle programma's gebruikt worden. Het is dus veel efficienter om die code door deze programma's te laten delen, en daarom is het besturingssysteem uitgevonden. Bovendien is niet iedere computer hetzelfde, en moeten programma's aangepast worden aan de computer waarop ze draaien. Dit kan worden opgelost, door de delen die afhankelijk zijn van de precieze hardware door het besturingssyteem te laten regelen.

Dus een besturingssyteem verzorgt de volgende zaken:
-programmacommoditeiten (de 'runtime enviroment' )
-hardwareabstractie

Verschillende besturingssystemen verzorgen dit op verschillende manieren. Tot op zekere hoogte houden windows en linux zich beiden aan POSIX (linux meer dan windows, maar ook niet compleet), een API. Dit staat voor application programming interface, en behelst alle functies die een programmeur ter beschikking worden gesteld. Bepaalde programma's kunnen daarom op zowel windows als linux worden gecompileerd. Niet alles, echter, maar met gtk/winelib kom je een heel eind.

Een ABI zoals de syscall() interface voor linux is iets anders; het staat voor application binary interface, en staat voor de manier waarop applicaties gecompileerd elkaar kunnen aanroepen, en dus code delen. Hier is waar het probleem ontstaat: hoewel grote delen van de windows nt en linux besturingssystemen in principe hetzelfde zijn, 'verstaat' linux programma's voor windows niet, en vice versa.

De truc is dan om een abstractielaag te maken (wine) die de windowsprogramma's 'vertaalt' naar voor linux begrijpbare objectcode. Dit werkt vaak maar half, omdat het onduidelijk is hoe precies alles aangeroepen word en dus sommige dingen gemist worden, en andere dingen niet goed uitgevoerd.

In theorie kun je wel windows programma's draaien op (x86) linux. In de praktijk is het buggy en werkt het vaak niet.

Mvg,
Bart
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:12
T_om
Avatar van T_om
T_om is offline
Hehe, voor de grap eens Notepad gedraaid onder linux met wine. Niet te doen, ik toets een letter in, 2 seconden later komt ie op het scherm te staan.
__________________
Why do I keep changing my sig into some stupid sentence everytime I'm drunk?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:02
Verwijderd
Met veel kunst- en vliegwerk kan het wel, en dan loopt het ook best heel redelijk.

OpenOffice.org gebruiken kan ook. Dat is - in vergelijking met andere open source-software - een prachtprogramma, maar het heeft helaas niet een
geweldige compatibliteit met MS Office. (Al belooft versie 2.0 daar verbetering in.)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:02
LB06
LB06 is offline
Ik ga een beetje Off Topic maar goed. Om te stellen dat emulatie (in het algemeen) leidt tot instabiliteit en performance verlies is wel érg kort door de bocht. Een paar voorbeelden:

- Het emuleren van een N64: Het emuleren van deze console gebeurt op een relatief hoog level. Dat wil zeggen dat niet specifiek alle stukjes van het hardware-platform precies worden 'nagemaakt' (zoals bij SNES en GBx emulatie), maar dat de voorwaarden worden geschept die nodig zijn voor het draaien van een spel, alleen dan op een ander hardware-platform. Hierdoor is het mogelijk om bepaalde spellen die op de N64 haperen, vlotjes te draaien op een pc (Perfect Dark, Smash Brothers, etc).

- De emulatie van binaries in BSD: De emulatie van Linux, Sun en oude BSD binaries staat al eonen lang bekend als rock stable.

On topic:
Openoffice2 (nog in beta/rc status, binnenkort komt de final) heeft heel goede import en export filters voor de producten van Microsoft. Ik heb sinds OO2 slechts een zéér klein aantal glitches kunnen ontdekken in het resultaat. Read only uitwisseling vanuit jouw kant kan ook perfect in PDF plaatsvinden, aangezien je met OO kunt exporteren naar .pdf.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:07
Verwijderd
Emulatie levert gewoon performence verlies op, simpelweg omdat er veel mee berekeningen nodig zijn om het om te zetten.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:38
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Wacht even.

Wat wine/linux-bsd/solaris-bsd doen, is niet hetzelfde als een bijvoorbeeld een SNES emulator. De SNES emulator moet alle instructies omzetten in object code voor de computer waarop deze draait, en een ABI maken voor deze instructies (of anders ze direct interpreteren, maar dit is _veel_ trager). (Lees: JIT compiling versus interpreteren om te zien wat ik bedoel).

Een 'emulator' zoals wine doet iets heel anders, deze 'vangt' alle API calls voor windows libraries. Om dit succesvol te doen, moeten
a): alle windows libraries herschreven worden (geen prettige taak, gezien het gedoe met win16 vs win32)
b): al deze signalen succesvol kunnen worden 'opgepakt' en uitgevoerd.

Vandaar dat ze zeggen 'wine is not an emulator'. Dat is het ook niet (in de zin van 'SNES emulator'). Het is een 'herimplementatie van de windows API' (en ABI) voor POSIX systemen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 17:05
LB06
LB06 is offline
Ik had het over emu in het algemeen: niet over wine
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 19:58
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
... volgens mij is de TS frieten halen in de tussentijd, is het niet?
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 22:14
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
wie geeft daarom, laat ons lekker lullen over emuleren
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 23:10
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
WINE is ook emulatie, namelijk van de Windows API's. Emulatie kan op allerlei manieren, van een hele architectuur (DOSBox), van software binnen eenzelfde architectuur (WoW; 16-bit subsystem op 32-bit systemen) of zoals Wine doet een implementatie van API's.

Wine hoeft dus geen performanceverlies te betekenen, hooguit wat langere opstarttijd. Alleen Wine is geen complete implementatie van de windows API's, dus niet alles werkt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Movie Maker Crasht D:
Lychee
10 17-03-2009 17:40
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 20:57
Software & Hardware [Alg] Ontwerp van centrale linux topics.
freyk
14 06-07-2006 20:18
Software & Hardware [Linux] Mandrake: paar vraagjes
LexCi
5 11-10-2005 19:58
Software & Hardware [Algemeen/Discussie] Open Source
ILUsion
18 29-09-2005 03:30
Software & Hardware [SW] Office software, de mogelijkheden en de voordelen..
Verwijderd
8 11-03-2004 13:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.