Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2005, 20:54
Hanneke
Hanneke is offline
volgens een oudklasgenoot van mij en ikzelf is een basischestof een lage pH waarde. misschien dat wij het fout onthouden hebben (ook al weer ruim een jaar geleden dat we dat geleerd hebben, misschien 2) maar dat de leraar het fout heeft verteld lijkt me eigenlijk sterk, hij is echt heel slim, weet alles zo'n beetje.

maar nou vond ik op een site (http://www.nymphaea.org/~goddess/depH.html) Zuur is een pH van 1 tot 7. pH 7 is neutraal, en een pH van 7 tot 14 is basisch.
dus is het precies andersom??

en is pH in je lichaam neutraal? want ik dacht dat water neutraal was maar er staa top die zelfde site dat producten die pHneutraal zijn niet goed zijn voor je huid, dus lijkt 't me sterk dat water neutraal is.
Oud 25-10-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Hanneke schreef op 25-10-2005 @ 21:54 :
maar nou vond ik op een site (http://www.nymphaea.org/~goddess/depH.html) Zuur is een pH van 1 tot 7. pH 7 is neutraal, en een pH van 7 tot 14 is basisch.
Dit klopt.
Citaat:
en is pH in je lichaam neutraal? want ik dacht dat water neutraal was maar er staa top die zelfde site dat producten die pHneutraal zijn niet goed zijn voor je huid, dus lijkt 't me sterk dat water neutraal is.
Het lichaam is geen homogeen geheel, de pH-waarde in je lichaam is afhankelijk van waar in het lichaam je zit. Zo heeft het maagzuur een pH van rond de 2, de huid verdraagt het best zeep met een pH van 5,5, terwijl de dunne darm weer licht basisch is, dacht ik. (laatste weet ik niet zeker) Verder heeft water wel degelijk een pH van rond de 7.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:02
Verwijderd
Wat op die site staat klopt.. een lage pH is zuur, een hoge pH is basisch. En volgens mij is water wel aardig pH neutraal hoor. Kijk maar eens op een flesje spa.. Verschillende soorten water hebben verschillende pH's, maar altijd rond de 7. Vergelijk maar eens naar de verschillende watermerken.. is wel grappig.

En of pH neutraal slecht zou zijn voor je huid? Geen idee.. ik weet dat op plaatsen waar de pH juist laag hoort te zijn het niet goed is om die pH te veranderen..

Er is ook niet 1 pH in je lichaam. Voor je huid zal het anders zijn dan voor je bloed. Je bloed pH is bijv. altijd 7,4 en mag er maar 0,5 vanaf wijken.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:42
Keith
Keith is offline
Wat op de site staat klopt niet. pHs kunnen ook kleiner dan 1 zijn. Zuur is dus alles tot 7 en niet van 1 tot 7.

Als het op cosmetica enzo aankomt ga je een heel ander realm van de scheikunde en biologie in, net als dat wiskunde wetten komen te vervallen in restaurants.
Oud 25-10-2005, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 25-10-2005 @ 22:42 :
Wat op de site staat klopt niet. pHs kunnen ook kleiner dan 1 zijn. Zuur is dus alles tot 7 en niet van 1 tot 7.

Als het op cosmetica enzo aankomt ga je een heel ander realm van de scheikunde en biologie in, net als dat wiskunde wetten komen te vervallen in restaurants.
Ja, beetje vreemd verhaaltje: zoutzuur heeft een pH van 1. Daarmee geef je blijk niet al te veel van scheikunde af te weten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 06:10
Keith
Keith is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-10-2005 @ 00:06 :
Ja, beetje vreemd verhaaltje: zoutzuur heeft een pH van 1. Daarmee geef je blijk niet al te veel van scheikunde af te weten.
Gaan we hier nou ook al hardball spelen wat is er fout dan? ik wil alleen zeggen dat niet alles dat gezegd wordt over cosmetische producten per se waar is.
Oud 26-10-2005, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 26-10-2005 @ 07:10 :
Gaan we hier nou ook al hardball spelen wat is er fout dan? ik wil alleen zeggen dat niet alles dat gezegd wordt over cosmetische producten per se waar is.
Weet je nog, pH is -log[H3O+]. Als ik dus 0,1 mol HCl in een liter water plemp, heb ik een pH van 1. Maar bij 0,025 M of 0,8 M ligt je pH totaal anders. Ik bedoelde ook niet dat jouw verhaaltje raar was, maar dat op die site.

Laatst gewijzigd op 26-10-2005 om 10:48.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 15:07
Keith
Keith is offline
Oooo dacht dat je op mij doelde met geen verstand van scheikunde hebben. Ik had niet eens gekeken naar de site maar alleen naar wat de TS over de site zei.

Nu ik hem wel heb gezien kan ik minstens 10 redenen bedenken waarom dit geen betrouwbare bron is. Maar het blijtt wel nog steeds zo dat je huid heel wat kan hebben, 't is toch niet waar dat mensen die veel appels eten allemaal kapotte lippen hebben omdat appels zo zuur zijn.
Oud 26-10-2005, 17:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Keith schreef op 25-10-2005 @ 22:42 :
net als dat wiskunde wetten komen te vervallen in restaurants.
Wiskundige wetten zijn universeel geldig, dus ook in restaurants. Ze zijn daar misschien niet bruikbaar, maar dat is weer een andere kwestie.
Oud 26-10-2005, 18:04
Keith
Keith is offline
Het was een verwijzing naar het meest merkwaardige boek allertijden, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Ik kan het niet laten, het boek neemt je leven over!
Reageren

Regels voor berichten