Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2005, 11:15
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Deze studie lijkt me erg interessant. Zijn er mischien mensen die dit studeren en kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn? Welke uni is het beste voor deze studie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2005, 11:22
Verwijderd
eventjes zoeken en je vindt al heel veel

(studiekeuze)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:48
Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
Oud 09-11-2005, 11:50
Miracle
Miracle is offline
Uit dit topic:
- Pedagogische Wetenschappen, Leiden: Balance
- Pedagogische Wetenschappen, RU Nijmegen: Beverly Sunshine
- Pedagogische Wetenschappen, UU: Salie
- Pedagogische Wetenschappen, UvA: Zonnebloempje
Oud 09-11-2005, 13:42
Balance
Balance is offline
Misschien kun je meer gerichtere vragen stellen? Wat wil je er precies over horen?

En wbt welke studie het beste is: dat ligt er maar net aan wat jij van belang vindt natuurlijk. Waar ik, als ik jou was, vooral op zou letten zijn de verschillende richtingen binnen pedagogiek. Elke uni heeft weer andere richtingen en ook al komen ze wel enigszins overeen; het is toch handig om te kijken naar de verschillen en je te bedenken welke richting jij nou zou willen doen.
Oud 09-11-2005, 17:11
Hawahaai
Hawahaai is offline
Even uit mijn hoofd geloof ik dat Nijmegen en Leiden het hoogst gescoord hadden in het onderzoek van Elsevier. En verder zul je inderdaad iets duidelijker moeten zijn over wat je wilt weten.
*studeert zelf Pedagogische Wetenschappen in Nijmegen*
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 09:56
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
ik heb me er wat meer in verdiept en ik snap 2 dingen niet:

- wat is precies het verschil tussen psychologie en pedagogiek (dan kan je toch ook meer de kinderpsychologie opgaan)
- hoe kan het dat je nadat je je hbo studie hebt afgerond (bv pabo) na een eenjarige premaster kan instromen in een universitaire master. Er werd verteld dat er op het hbo totaal anders les wordt gegeven, veel meer praktijk. Bij de universiteit leer je ook allerlei academische vaardigheden, methodiek en je krijgt veel meer engels. Ik snap dus niet helemaal hoe dit kan...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 10:00
Verwijderd
Citaat:
twijfelaartje schreef op 12-11-2005 @ 10:56 :
- wat is precies het verschil tussen psychologie en pedagogiek (dan kan je toch ook meer de kinderpsychologie opgaan)
Met psychologie wordt je psycholoog en met pedagogiek pedagoog. Heb je van beide studies gekeken naar informatie en ook naar voorbeelden van vakken? Ik kan het niet zo heel goed en duidelijk uitleggen (ben ook bang dat ik dingen zeg die niet kloppen ), zelf vind ik dat het nav informatie/vakomschrijvingen ed best duidelijk wordt. Misschien kan iemand anders het wel zo uit de losse hand heel duidelijk uitleggen...gebeurd dat niet dan zal ik kijken wat ik er van kan maken.

Citaat:
twijfelaartje schreef op 12-11-2005 @ 10:56 :
- hoe kan het dat je nadat je je hbo studie hebt afgerond (bv pabo) na een eenjarige premaster kan instromen in een universitaire master. Er werd verteld dat er op het hbo totaal anders les wordt gegeven, veel meer praktijk. Bij de universiteit leer je ook allerlei academische vaardigheden, methodiek en je krijgt veel meer engels. Ik snap dus niet helemaal hoe dit kan...
Je beschikt na een hbo-opleiding over veel kennis, wel een andersoortige kennis dan op de universiteit, maar het blijkt wel kennis. In dat pre-masterjaar leer je de kennis en de vaardigheden die je mist (of iig waarvan ze denken dat je ze mist) dus idd academische vaardigheden en methodiek (hoewel methodiek ook op het hbo wordt behandeld, iig wel bij de studie die ik doe), Engels is volgens mij je eigen probleem hoe je dat op pikt.

Het verschilt btw wel per universiteit hoe ze het aanpakken met instromen ed...bij sommige universiteiten moet je er nog drie jaar over doen na een hbo-opleiding, bij andere universiteiten nog maar twee jaar.

Laatst gewijzigd op 12-11-2005 om 10:03.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 10:33
Hawahaai
Hawahaai is offline
Om even aan te vullen op Leonoor:
Met kinder- en jeugdpsychologie kun je uiteindelijk op dezelfde plekken werken als met pedagogische wetenschappen. De basis is echter iets anders: bij pedagogiek krijg je eigenlijk alleen maar vakken over kinderen en hun opvoeders, waaronder een beetje psychologie, sociologie, etc. Bij psychologie krijg je juist een brede basis van allerlei psychologische en neurologische zaken. Je weet dan dus veel meer over de functieleer van de hersenen en de invloed daarvan op gedrag.
Bij ons in Nijmegen worden sommige vakken zelfs voor bepaalde richtingen van Pedagogische Wetenschappen en Psychologie gezamenlijk gegeven.
Na een HBO-studie heb je je bachelordiploma. Na 3 jaar universitair Pedagogiek heb je ook een bachelordiploma. Omdat HBO een stuk praktischer is dan WO, hebben ze soms ingesteld dat je een apart voorloop-programma kan doen, zodat je uiteindelijk de master kunt gaan doen op WO. Dit is omdat je wel al enige voorkennis hebt en dus niet de hele studie hoeft te doen, maar nog niet genoeg kennis hebt om meteen in de masterfase in te stromen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 10:51
Balance
Balance is offline
Bij ons moet je nog 3 jaar als je van het HBO afkomt. Je doet dan de verkorte opleiding. Het houdt in dat je voornamelijk kennis krijgt van jouw specifieke 'afstudeerrichting' (differentiatie) en dat je verder alle vakken volgt met een wetenschappelijk karakter (statistiek, oefenonderzoek, etc.).
In 2 jaar heb je dan je WO bachelor en het laatste jaar doe je gewoon je master. Bij wijze van spreken heb je dus gewoon 2 overbruggingsjaren voor de master.

En het verschil tussen psychologie en pedagogiek is, zoals HaWaHaai ook al zegt, dat je bij psychologie werkelijk alle richtingen krijgt. Dus niet alleen ontwikkelingspsychologie, maar ook neuropsychologie, cognitieve psychologie, organisatiepsychologie, gezondheidspsychologie etc.
Als jij van te voren al weet dat jij je op kinderen wil richten, dan denk ik dat jij je dood gaat vervelen als jij dingen moet leren over bejaarden of psychologie binnen het bedrijfsleven. Maar als je nog niet zeker weet of ontwikkelingspsychologie jouw ding is, dan is psychologie juist weer handig: je kan alle kanten op.
Bij pedagogiek gaat het vanaf het begin aan al over kinderen en opvoeders.
Oud 14-11-2005, 08:12
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik studeer pedagogiek (orthopedagogiek) in groningen en ik heb ook een paar maanden psychologie gedaan.. als je iets wilt weten moet je me maar even toevoegen op msn: rooz801@hotmail.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten