Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 09:07
saturday
saturday is offline
Onlangs is mijn basversterker stukgegaan. (omdat hij oud is denk ik) Nu ben ik op zoek naar een nieuwe basversterker, van ongeveer 30-50 watt. Tussen de 100 en 150(iets meer mag) euro.
Wat raden jullie mij aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2005, 09:42
DeadNation
DeadNation is offline
Beter iets meer watt, dan heb je ook gelijk een amp voor in de oefenruimte/optreden. Minimaal 200w.
Oud 20-12-2005, 09:49
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 20-12-2005 @ 10:42 :
Beter iets meer watt, dan heb je ook gelijk een amp voor in de oefenruimte/optreden. Minimaal 200w.

Nee , met min 80 watt zit je ook goed voor voorversterking.
Oud 20-12-2005, 10:23
DeadNation
DeadNation is offline
DI? Dan maakt t niet uit hoeveel watt je pre levert, maarja hebben ze een DI box/PA in de meeste oefenruimtes, barretjes etc?
Oud 20-12-2005, 10:44
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 20-12-2005 @ 11:23 :
DI? Dan maakt t niet uit hoeveel watt je pre levert, maarja hebben ze een DI box/PA in de meeste oefenruimtes, barretjes etc?
hmm , voorversterkt moet je wel een bepaalde kwaliteit hebben dus lijkt me 80 watt voldoende , maar zonder PA hmm.. als je goed geluid wil moet je dan idd min 150 watt denken. Ander heb je kwaliteitsverlies. In de oefenruimtes waar ik speelde was wel een PA aanwezig , voor de zang dus daar heb je ook niets aan. Als je dan 150watt heb , dan kan je iig overal spelen.
Oud 20-12-2005, 10:44
FaZ
FaZ is offline
Dat is net als met gitaar , dan is een marshall top + kabinet ideaal voor optreden zonder PA
Oud 20-12-2005, 10:48
DeadNation
DeadNation is offline
Hmmm 150w vind ik nog wel redelijk weinig voor een bassamp.
Oud 20-12-2005, 11:45
Rieno
Rieno is offline
200 watt is te doen, maar dan wel een goeie amp...er kan 200 op staan, maar het geluid wat eruit komt is soms een minder aantal decibels dan je zou verwachten (oude Nemesis combo's hebben daar een handje van )

150 watt is eigenlijk te weinig, dan moet je genoegen nemen met een versterker die behoorlijk gaat oversturen omdat ie gewoon vol open zal moeten qua volume.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 13:25
Haligh
Haligh is offline
ik zou voor de 400W gaan .
Oud 20-12-2005, 13:26
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Haligh schreef op 20-12-2005 @ 14:25 :
ik zou voor de 400W gaan .
ja...of 500W buizen ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 13:27
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Rieno schreef op 20-12-2005 @ 14:26 :
ja...of 500W buizen ofzo
ja maar of je die voor tussen de 100 en 150 euro krijgt is nog maar net de vraag.
Oud 20-12-2005, 13:37
DeadNation
DeadNation is offline
Ampeg SVT met bijbehorende 8x10" koelkast!
Oud 20-12-2005, 20:59
timp
timp is offline
ik hoor fantastische verhalen over ashdown. en het is ook niet al te duur volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:23
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
timp schreef op 20-12-2005 @ 21:59 :
ik hoor fantastische verhalen over ashdown. en het is ook niet al te duur volgens mij.
haha

ashdown is duur en het moet net je geluid zijn
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 22:28
DeadNation
DeadNation is offline
Ashdown duur? Helemaal niet. Je hebt al een 300w top(abm serie volgens mij) voor zo'n 350 euro. Stukken beter dan een Hartke in die prijsklasse.

Juist 1 van de merken die enorm veel voor weinig levert.
Oud 20-12-2005, 22:59
timp
timp is offline
Citaat:
Rieno schreef op 20-12-2005 @ 22:23 :
haha

ashdown is duur en het moet net je geluid zijn
hmm, ik heb begrepen dat je een niet britse versie voor zo'n 350 euro kan krijgen. en dat ze op alle cabinets goed klinken.
maar dat is dus wat ik heb gehoord.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 09:53
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 20-12-2005 @ 23:28 :
Ashdown duur? Helemaal niet. Je hebt al een 300w top(abm serie volgens mij) voor zo'n 350 euro. Stukken beter dan een Hartke in die prijsklasse.

Juist 1 van de merken die enorm veel voor weinig levert.
oh, dan heb ik bij de verkeerde uitvoeringen gestaan denk ik
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 19:54
Verwijderd
Citaat:
timp schreef op 20-12-2005 @ 23:59 :
hmm, ik heb begrepen dat je een niet britse versie voor zo'n 350 euro kan krijgen. en dat ze op alle cabinets goed klinken.
maar dat is dus wat ik heb gehoord.
Ik heb zelf een tijdje terug een 300 w Ashdown top gekocht voor 350 euro (nieuw en met zo'n case eromheen). 1 woord: super. Zelfs met snaren die er al 3/4 jaar op liggen kan ik er fucking Shark Attack geluid uitkrijgen, een Turning Point slap of welk rockgeluid je ook zou willen. Enorm goede prijs/kwaliteitverhouding. Nog niet live op gespeeld though.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 21:42
DeadNation
DeadNation is offline
Benieuwd woutor youth.
Oud 31-12-2005, 00:13
Lastsunset
Lastsunset is offline
selmer tube amp 80w en blaast nog steeds het hardst EN bovenal het mooist
Oud 02-01-2006, 21:50
Notorious P.I.S
Notorious P.I.S is offline
sjezus, 80 is echt te weinig. period. 200 watt is net te doen, maar dan moet ie wel hard werken, beter als je wat headroom hebt.
Oud 02-01-2006, 22:34
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Notorious P.I.S schreef op 02-01-2006 @ 22:50 :
sjezus, 80 is echt te weinig. period. 200 watt is net te doen, maar dan moet ie wel hard werken, beter als je wat headroom hebt.
my words exactamundo
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 08:03
MazeMouse
MazeMouse is offline
200watt voor je slaapkamer is daarentegen weer heftig overdreven
Oud 03-01-2006, 16:10
Notorious P.I.S
Citaat:
MazeMouse schreef op 03-01-2006 @ 09:03 :
200watt voor je slaapkamer is daarentegen weer heftig overdreven
ik heb mijn stackje ook regelmatig thuis, heerlijk als je gewoon misselijk word van al dat laag terwijl je op je bed moby dick van led zeppelin en who knows van hendrix aan het pielen bent.
Oud 04-01-2006, 13:45
Lastsunset
Lastsunset is offline
80 watt aan buizen voor een bass-amp is te weinig? dat gaat toch nog altijd harder en nog steeds mooier dan elke andere transistor versterker, en dan heb je zeker de selmer nog nooit gehoord??
Oud 04-01-2006, 13:51
DeadNation
DeadNation is offline
80w buizen is voor een bassamp niet echt veel. Kan wel hoor, daar niet van.

80w is 80w overigens. Buizen of niet. Buizen geven meer druk uit je speakers, da's dan meestal wel weer zo.
Oud 04-01-2006, 14:08
Verwijderd
Speakers maken ook uit natuurlijk. Met een Ampeg 8x10 achter je staat de boel wel wat harder dan met een 1x15.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:14
Carn
Carn is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 04-01-2006 @ 14:51 :
Buizen geven meer druk uit je speakers, da's dan meestal wel weer zo.
Ik ben geen electrotechnieker maar wat heeft geluidsdruk met buizen te maken? of bedoel je dat buizen speakers anders aansturen dan bv een transistorversterker? Aangezien ik niet zo into versterkers ben vraag ik me eigenlijk af wat nu echt het technische verschil is.
Oud 05-01-2006, 09:13
Notorious P.I.S
Citaat:
Carn schreef op 04-01-2006 @ 15:14 :
Ik ben geen electrotechnieker maar wat heeft geluidsdruk met buizen te maken? of bedoel je dat buizen speakers anders aansturen dan bv een transistorversterker? Aangezien ik niet zo into versterkers ben vraag ik me eigenlijk af wat nu echt het technische verschil is.
http://www.milbert.com/tstxt.htm

http://www.decware.com/debate.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_sound

http://users.chariot.net.au/~gmarts/amptypes.htm

leuke stukkies om te lezen over deze eeuwig durende strijd: valve vs solid state amplification. feit is in ieder geval dat 100 buizen watts meer vermogen produceren dan 100 transistor watts. voor een bass versterker is het belangrijk om goed door het gitaar geluid heen te drukken, in een repetitie of live (zonder pa) situatie. met een 200 watt solid state bass stack vs 2x 100 watt buizen gitaar, is dat vechten tegen de bierkaai. een bass uitversterken is een stuk harder werken voor je amp omdat lage frequenties nou eenmaal meer vermogen eisen. met 2 dikke mesa dual rectifiers en een mesa bass 400+ heb je een mooie verhouding vind ik zelf, maarja..... beetje aan de prijs en het moet je geluid zijn.
Oud 05-01-2006, 09:31
DeadNation
DeadNation is offline
Meer vermogen produceren ze volgens mij niet hoor. Het klinkt zo voor het menselijk oor toch? Volgens mij is het zoiets.

Enfin 80w buizen voor een basamp is gewoon te weinig. Hang er maar een 8x10 onder. Maakt weinig verschil op iets betere spreiding na, maar een echt "ooomphh" zul je er niet mee creeeren. Die 8x10 is gemaakt om gepushed te worden door een 400w SVT.

Ben verder geen anti solidstate man overigens. Feit is dat weinig solidstate amps goed klinken. Mijn Sunn klinkt bijna als een buizenbak, zij het met een strakker laag. Ook de luidste 100w die ik ken. Ding vernietigde m'n jcm800 finaal haha.
Oud 05-01-2006, 10:40
MazeMouse
MazeMouse is offline
Iedereen altijd zeiken over vermogen....
Ik kreeg altijd te horen dat ik te hard stond (met mijn 1x12inch 120 watt versterkercombotje) en dat terwijl ik nog niet eens op 25% van volle power stond.
Misschien dat we de volume strijd eens op moeten geven en het moeten proberen met de equalizer te winnen want dat was het enige dat ik met mijn versterker deed (want power had ik niet. Heerlijk om je gitarist maar aan zijn volumeknop te zien draaien en alsnog overal doorheen komen tot grote ergernis van hem (en tot grote hilariteit van de rest van de band )
Sowieso is het debiel als je zoveel vermogen nodig hebt om tijdens repetities door de rest van je band heen te komen want dan staat alles gewoon asociaal hard en dat is gewoon niet nodig.

Kleine vergelijking.
Gitaar: 100watt buizen
Bass: 300 watt transistor

Beiden met distortion: Einde oefening voor de bassist. Die verzuipt gewoon in de modder van de low-end.

Bassist clean met redelijk wat low-mid in zijn eq bijgedraaid: Die zal er al een stuk beter doorheen komen.

Verder is dit een discussie die niet hier thuis hoort aangezien het hier over een slaapkamer-amp gaat en niet over iemand die een AMPEG SVT met een 8x10 in zijn kamertje wil dumpen....
Kan heel leuk zijn maar als het slechts voor de slaapkamer is haal ik voor dat geld liever een Glockenklang 1x12. Die gaat hard zat voor de slaapkamer (en repetities waar verstandig met volume wordt omgesprongen) en is ook duur...
Oud 05-01-2006, 10:47
DeadNation
DeadNation is offline
Ja lekker boeiend. Het gaat nu over gear

En wat is er mis met hard staan? Ik wil die shit voelen. Ja zet de mids eens wat open is het beste advies wat ik kan geven als je door de mix heen wilt komen. Veel dudes doen het echter nog steeds niet.

Verstandig met volume? Ga dat maar eens tegen Motorhead zeggen....

Het ligt er geheel aan wat voor shit je speelt.
Oud 05-01-2006, 12:02
Notorious P.I.S
Citaat:
DeadNation schreef op 05-01-2006 @ 11:47 :
J

En wat is er mis met hard staan? Ik wil die shit voelen.

precies mijn punt, ik wil de bass voelen pompen, iel geluid sucked!
Oud 05-01-2006, 12:07
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 05-01-2006 @ 11:47 :
Ja lekker boeiend. Het gaat nu over gear

En wat is er mis met hard staan? Ik wil die shit voelen. Ja zet de mids eens wat open is het beste advies wat ik kan geven als je door de mix heen wilt komen. Veel dudes doen het echter nog steeds niet.

Verstandig met volume? Ga dat maar eens tegen Motorhead zeggen....

Het ligt er geheel aan wat voor shit je speelt.
Tuurlijk, de reden waarom ik basgitaar speel was mijn eerste ervaring met een basgitaar (of eigenlijk de basversterker waar ik voor stond. Zo'n ouderwetse trace elliot 300watt buizen ding)
Viel samen te vatten met 1 woord
RUMBLE
Dat is toch wel waar je het voor doet

Verder weet je niet hoe motorhead het volume in de studio heeft maar ik vermoed dat de techs en studiomensen niet erg blij worden als ze een versterker moeten opnemen die op standje10 staat te blazen

Het ligt aan wat je speelt maar ook in welke situatie je speelt.
De bands waarin ik heb gespeeld waren in de repetitieruimtes allemaal vrij "tam" met het volume (gewoon dingen goed spelen ipv show en luchtdruk) terwijl tijdens optredens de volumeknop toch wel een stuk verder open ging.
Oud 05-01-2006, 12:17
Lastsunset
Lastsunset is offline
toch is 80 w echt wel genoeg hoor, het gaat hard zat en t klinkt super mooi!! meer watt kan natuurlijk altijd, maar met 80 hbe je eigenlijk al genoeg

je moet het verschil met buizen en transistor gewoon horen, t geeft een veel warmer geluid dan transistor, en tis mooier.

1 van onze gitaristen heeft een koch powetone buizen en die is 60 of 80 w?? weet het niet precies, iig niet veel...
En die gaat LOEIhard, dus het geeft je echt wel meer geluid!!

verder ben ik blij met mn 250 watt hartke bassampje hoor

die trouwens maar op 180 w draait
Oud 05-01-2006, 12:28
DeadNation
DeadNation is offline
8 ohm cab?

Dat is nou juist wat er in de studio gebeurt. Ouwe marshalls bijv. klinken het vetst als ze open staan. Ach een goede tech/geluidsman kan er wel mee omgaan. Het zijn eerder de beunhazen die je amp bijna uit willen hebben....
Oud 05-01-2006, 13:16
Rieno
Rieno is offline
powerbrake anyone?

buizen klinken het mooist als ze ver open staan, maar met zo'n ding ertussen kan dat ook op volume 2
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 13:26
DeadNation
DeadNation is offline
Eist wel meer van je eindbuizen. Niks voor mij zo'n ding overigens.
Oud 05-01-2006, 13:29
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 05-01-2006 @ 14:26 :
Eist wel meer van je eindbuizen. Niks voor mij zo'n ding overigens.
das wel zo...maar goed, als je een powerbrake gewoon kunt kopen, is er in een studio natuurlijk nog veel meer mogelijk op dat gebied gok ik zo bedoelde ik het ook meer.

en voor mij is het ook niks, maar ik ben ook meer van de transistor.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 20:38
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 05-01-2006 @ 13:28 :
8 ohm cab?

Dat is nou juist wat er in de studio gebeurt. Ouwe marshalls bijv. klinken het vetst als ze open staan. Ach een goede tech/geluidsman kan er wel mee omgaan. Het zijn eerder de beunhazen die je amp bijna uit willen hebben....
Alles studio's waar ik ben geweest hebben inderdaad zo'n powerbreak en willen graag de amps niet te hard hebben (en bij grote voorkeur je zelfs nog gewoon direct het mengpaneel in geprikt hebben met een DI als je amp dat bezit) omdat er met lagere volume meer defenitie uit te halen valt en er meer over te bewerken is

Niet dat het uitmaakt ofzo. Ik ben zelf zo'n hi-fi persoon die als het FF kon een Basslabs bas had op een PhilJonesBass versterker
Oud 05-01-2006, 21:54
DeadNation
DeadNation is offline
Ja zo krijg je een klinische kutopname. Go technology!
Oud 05-01-2006, 21:56
Verwijderd
Een mic voor de speaker, een directe lijn via DI en een ambiance mic. Die 3 mix je samen op 1 track, hallee
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 23:12
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Fake schreef op 05-01-2006 @ 22:56 :
Een mic voor de speaker, een directe lijn via DI en een ambiance mic. Die 3 mix je samen op 1 track, hallee
dat is DE manier idd....had laatst een optreden waarbij de beste man van de techniek mij wist te vertellen dat 'de bas best via de DI kon voor doorversterking'. toen heb ik hem even heel duidelijk uitgelegd dat dat feestje niet doorging
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 06:14
Notorious P.I.S
Citaat:
Rieno schreef op 06-01-2006 @ 00:12 :
dat is DE manier idd....had laatst een optreden waarbij de beste man van de techniek mij wist te vertellen dat 'de bas best via de DI kon voor doorversterking'. toen heb ik hem even heel duidelijk uitgelegd dat dat feestje niet doorging
heeft ie toch wel een beetje gelijk in, als elke bassende malloot een mic eist voor zijn cab, heb je de helft van de tijd een kut geluid. en daarbij komt dat het via een di goed genoeg klinkt voor een live show, je staat tenslotte niet in de heineken music hall. mic heeft eigenlijk alleen echt nut als je em voor een 10 inch zet voor de punch. het laag trekt ie toch wel uit de bass zelf.

als ik het geld ervoor zou hebben, zou ik een mooie klark di kopen en dat kreng uit mijn ampeg niet meer gebruiken, evenals het spul wat de zalen meestal leveren, een hele tijd terug presteerde een zaal het zelfs nog om me in een behringer di te prikken.
Oud 06-01-2006, 10:49
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Notorious P.I.S schreef op 06-01-2006 @ 07:14 :
heeft ie toch wel een beetje gelijk in, als elke bassende malloot een mic eist voor zijn cab, heb je de helft van de tijd een kut geluid. en daarbij komt dat het via een di goed genoeg klinkt voor een live show, je staat tenslotte niet in de heineken music hall. mic heeft eigenlijk alleen echt nut als je em voor een 10 inch zet voor de punch. het laag trekt ie toch wel uit de bass zelf.

als ik het geld ervoor zou hebben, zou ik een mooie klark di kopen en dat kreng uit mijn ampeg niet meer gebruiken, evenals het spul wat de zalen meestal leveren, een hele tijd terug presteerde een zaal het zelfs nog om me in een behringer di te prikken.
Juh, die behringers gebruiken ze veel idd...zal er binnenkort ook weer aan moeten geloven. Maar ja, niet veel keus...mijn versterker zit nu het geluid in wat ik best lang heb gezocht, dus dat cleane DI geneuzel vind ik eigenlijk een beetje zonde
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 10:52
Verwijderd
Wat live betreft gebruik ik ook altijd een DI, mic voor de versterker erbij is leuk maar is ook weer een extra kanaal. Plus het feit dat veel versterkers wel een mooi geluid geven om zo naar te luisteren, maar dat dat lang niet altijd geschikt is om fatsoenlijk uit te versterken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten