Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2005, 17:27
yentltjeh
yentltjeh is offline
...

Laatst gewijzigd op 30-09-2006 om 11:06.
Advertentie
Oud 29-12-2005, 17:30
0123456789
0123456789 is offline
Normaal zeik ik niet over typfouten en dergerlijke, maar dit is toch wel heel erg!
Eerst veranderen, ik garandeer je dat je dan meer reacties krijgt.
Oud 29-12-2005, 17:49
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
wardt schreef op 29-12-2005 @ 18:30 :
Normaal zeik ik niet over typfouten en dergerlijke, maar dit is toch wel heel erg!
Eerst veranderen, ik garandeer je dat je dan meer reacties krijgt.
+1
Ik ben ook geen spellingswonder maar dit doet zelfs pijn aan mijn ogen. Ik ben ergens halverwege de eerste alinea afgehaakt.
Overnieuw doen.
Oud 29-12-2005, 17:52
yentltjeh
yentltjeh is offline
sorry wardt, ben van belgië.... (hopelijk heb je daar niets tegen, ik in elk geval al niets tegen Nederlanders ) maar oké, ik begrijp maar al te goed wat je bedoelt sorry sorryyyy zal het eventjes overtypen
Oud 29-12-2005, 17:57
yentltjeh
yentltjeh is offline
en ik zal het proberen korter te maken ...

oké, hier komt ie...

ik wil dus gewoon heel graag liedjes schrijven, maar ik kan dit niet goed en als ik achteraf mijn teksten lees, vind ik er maar niks aan... ik kan ook geen instrument bespelen en ik denk dat het daar ook wel een beetje aan ligt, omdat je met melodieën (juist geschreven, of is dat vanachter met een e ?) meer inspiratie krijgt.

ik zou heel graag keyboard of gitaar leren spelen en ik zou gewoon graag wat meer uitleg krijgen over deze instrumenten , want ik wil gewoon graag mijn eigen ding doen, bezig zijn met muziek, zelf liedjes schrijven en spelen.

was het zo al een beetje beter?

groetjes
Oud 29-12-2005, 18:32
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
yentltjeh schreef op 29-12-2005 @ 18:57 :
en ik zal het proberen korter te maken ...

oké, hier komt ie...

ik wil dus gewoon heel graag liedjes schrijven, maar ik kan dit niet goed en als ik achteraf mijn teksten lees, vind ik er maar niks aan... ik kan ook geen instrument bespelen en ik denk dat het daar ook wel een beetje aan ligt, omdat je met melodieën (juist geschreven, of is dat vanachter met een e ?) meer inspiratie krijgt.

ik zou heel graag keyboard of gitaar leren spelen en ik zou gewoon graag wat meer uitleg krijgen over deze instrumenten , want ik wil gewoon graag mijn eigen ding doen, bezig zijn met muziek, zelf liedjes schrijven en spelen.

was het zo al een beetje beter?

groetjes
Stukken beter.

Afkijken en herhaling zijn de beste leermeesters. Oftewel: kijk hoe bijvoorbeeld Bryan Adams zijn teksten op heeft gebouwd. Haal daar dingen uit die je aanspreken. (en/of de essentiele punten die de tekst geschikt maken voor een groter publiek) Kijk daarnaast niet alleen naar wat die tekst voor een gevoelens bij jou op dat moment oproept, maar ook de gevoelens op langere termijn. Probeer daarna een soortgelijke tekst te schrijven die nčt iets anders is qua onderwerp en opbouw. Leg die tekst voor een paar uurtjes weg en kijk ernaar. Intereseert het je nog? Zo ja, dan is het een geslaagde poging. Maar heb je nu een echte 'songtekst' geschreven? Nee, ten eerste is het niet 'echt' je eigen songtekst (Ik weet dat dit een discussie kan oproepen...) en punt twee is dat er nog geen 'song' is voor de tekst. Dus, herhaal dit meerdere malen op een kritische manier met meerdere nummers, en ook met je eigen nummers en nummers van andere artiesten, en na verloop van tijd heb je geen andere nummers meer nodig en kan je het zelf.
Nu kan het best leuk zijn omliedjes accapella te zingen, maar jammer [?] genoeg kan dat nou eenmaal niet altijd zo zijn. (Ik denk dat de zanger van slipknot bij wait and bleed met zijn bek vol tanden staat als opeens de muziek wegvalt en hij alleen moet zingen ) Oftewel, het kan best handig zijn om wat begeleiding te hebben, desnoods dus van jezelf. Keyboard of gitaar zijn beiden goede instrumenten daarvoor, zelf zou ik en heb ik gekozen voor gitaar, maar dat is je persoonlijke keus. Ik zou zeggen dat een gitaar wat makkelijker in de omgang is voor begeleiding, maar daarnaast hang het ook van je hele schrijfstijl af. Ik zeg gitaar, makkelijker te leren, sneller onder de knie, kan denk ik toch beter 'offshowen' dan met keyboard en een lekkere chick op het podium met een leuk akoestisch gitaartje is altijd leuk voor een hetro kerel. Je kan tegenwoordig voor een paar tientjes een leuk beginners akoestisch gitaartje kopen. (Denk aan bijv. Motion)
Ik ben zelf niet de echte tekstenschrijver, meer de gitarist, dus je kan mijn mening in twijfel trekken als je dat wilt. Daarnaast is het misschien ook wel leuk als je een songtekst van jezelf even hier post.
Oud 29-12-2005, 18:32
Verwijderd
uhm waar schrijf je eigenlijk over.
Want als je het toch niks vindt.
Ik zou schrijven over dingen die je bezighouden ofzo.
Als je dat al doet dan heb je of een heel saai leven of je schrijft over de verkeerde dingen.

Op een gegeven moment moet er toch wel iets komen wat je wel ok vindt.
Oud 29-12-2005, 18:44
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
yentltjeh schreef op 29-12-2005 @ 18:52 :
sorry wardt, ben van belgië.... (hopelijk heb je daar niets tegen, ik in elk geval al niets tegen Nederlanders ) maar oké, ik begrijp maar al te goed wat je bedoelt sorry sorryyyy zal het eventjes overtypen

Ahhhh wat lieeef
Oud 29-12-2005, 19:05
Verwijderd
Als je direct door wil gaan naar eigen liedjes schrijven en spelen is keyboard/piano een snellere route dan gitaar. Op een keyboard kan je een baslijn en akkoordenpartij tegelijkertijd spelen, links akkoorden en rechts een melodie of zelfs een bigband imiteren. Eigenlijk: met een piano ben je je eigen orkest. De makkelijke kant van gitaarspelen (alleen akkoordenspel) heb je inderdaad zo onder de knie, maar dat is wel erg beperkt. Wardt heeft gelijk als hij zegt dat er een bepaalde status aan de gitaar verbonden is maar puur uit oogpunt van compositie is piano een betere keuze. In een ander topic hier ging het over de prijs en keuze voor orgel/keyboard/piano/elektrische piano.

Over compositie: dat moet je eigenlijk 'studeren' (al zijn er natuurlijk uitzonderingen die als ze een gitaar oppakken een liedje kunnen bedenken). Je moet thuis raken in akkoorden, melodieën, ritmes. Niemands eerste liedje is een meesterwerk. Je doet er goed aan om bijvoorbeeld op je muziekschool cursussen muziektheorie en solfčge te nemen, ook al maak je geen klassieke muziek. Sommige muziekscholen bieden zelfs cursussen compositie aan. Maar je kan ook zelf met (Engelstalige) boeken veel leren. Misschien vind je dat te hoog/kunstzinnig gegrepen. Als je zelf (even) geen tekst kan schrijven kan je ook een gedicht van een (bekende) dichter op muziek zetten.
Oud 29-12-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 29-12-2005 @ 18:49 :
+1
Ik ben ook geen spellingswonder maar dit doet zelfs pijn aan mijn ogen. Ik ben ergens halverwege de eerste alinea afgehaakt.
Overnieuw doen.
Opnieuw of over, maar niet overnieuw.

Ontopic:
Teksten kun je bijvoorbeeld herschrijven, als je het niets vindt kun je kijken welke dingen je niet goed vindt en ze veranderen.
Oud 29-12-2005, 19:55
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Ufke schreef op 29-12-2005 @ 20:05 :
Opnieuw of over, maar niet overnieuw.
Oud 29-12-2005, 20:05
yentltjeh
yentltjeh is offline
hey allemaal, tot hiertoe al bedankt voor jullie advies ...

...aangezien ik zelf geen keyboard en die lessen kan betalen denk ik dat ik zal moeten roeien met de riemen de we hebben zeker... ik heb daarnet de gitaar van mn zusje nog eens vastgegrepen en ondertussen ben ik eraan verslaafd geraakt ik hoop dat ik nog meer van die gitaarbuien ga krijgen ... en jaja... ik kan al jingle-bells spelen op amateursniveau (sorry dat moest er eventjes uit... k ben in een redelijk gekke bui...)

mijn teksten... jah... ik wil eigenlijk over vanalles tegelijk schrijven... da's net het probleem, 't is niet gemakkelijk.. alles is zo ruim... de ene keer heb ik zin om een happy liedje te schrijven, de andere keer ben ik zo down dat ik mijn gevoelens wil uiten in teksten... ik weet het zelf ook niet goed... dingen zoals relaties, afscheid, gevoelens,... nu ja je weet wel... zo'n dingen zoals kelly clarkson schrijft vind ik wel heel mooi... bryans adams zijn teksten zijn dan weer eerder oppervlakkiger denk ik... maar zijn muziek is zo goed! en ja... van muziek hoor ik eigenlijk alles van vroeger nogal graag (breakfast at tiffany's, wonderwall van oasis, liedjes van phil collins,...) (ook wel dingen van nu natuurlijk)

k wil jullie nog eens bedanken voor al jullie hulp!!
ik hoop dat het ooit gaat lukken

groetjes
Oud 29-12-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
yentltjeh schreef op 29-12-2005 @ 21:05 :
hey allemaal, tot hiertoe al bedankt voor jullie advies ...

...aangezien ik zelf geen keyboard en die lessen kan betalen denk ik dat ik zal moeten roeien met de riemen de we hebben zeker... ik heb daarnet de gitaar van mn zusje nog eens vastgegrepen en ondertussen ben ik eraan verslaafd geraakt ik hoop dat ik nog meer van die gitaarbuien ga krijgen ... en jaja... ik kan al jingle-bells spelen op amateursniveau (sorry dat moest er eventjes uit... k ben in een redelijk gekke bui...)
Het probleem met de gitaar is dat je nauwelijks een melodie over akkoorden heen kan spelen. Dat gaat je op den duur ontzettend beperken.
Oud 30-12-2005, 14:04
Delano
Delano is offline
Uit gedichten komen ook goede liedjes.

Maar om zomaar INEENS zonder enige muzikale achtergrond je te storten op het tekstschrijven lijkt me behoorlijk moeilijk.
Oud 31-12-2005, 06:49
antigone
antigone is offline
wat betreft het schrijven van goede lyrics: bij mij werkt het eigenlijk zelden dat ik aan een bureau ga zitten met een schriftje en zo een hele songtekst neerschrijf. wanneer je zo af en toe een goed idee hebt voor 1 of 2 pakkende zinnen, dan onthoud je die, schrijf je ze op en wacht je gewoon op meer inspiratie. achteraf kun je dan zorgen voor de samenhang, door hem te herschrijven.
Oud 31-12-2005, 12:02
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
antigone schreef op 31-12-2005 @ 07:49 :
wat betreft het schrijven van goede lyrics: bij mij werkt het eigenlijk zelden dat ik aan een bureau ga zitten met een schriftje en zo een hele songtekst neerschrijf. wanneer je zo af en toe een goed idee hebt voor 1 of 2 pakkende zinnen, dan onthoud je die, schrijf je ze op en wacht je gewoon op meer inspiratie. achteraf kun je dan zorgen voor de samenhang, door hem te herschrijven.
Maar je kan ook proberen om echt in je song te kruipen en de inspiratie zelf op te roepen als je al 1 of 2 zinnen hebt. Vaak werkt dat geloof ik op het moment zelf beter dan achteraf.

Edit: Natuurlijk moetje er later wel naar omkijken, maar ik bedoel te zeggen dat als je 1 zin inspiratie hebt, je ook kan zorgen dat je 10 regels aan inspiratie hebt.
Oud 31-12-2005, 12:50
Delano
Delano is offline
Citaat:
antigone schreef op 31-12-2005 @ 07:49 :
Oud 28-01-2006, 11:05
Verwijderd
Als je een liedje schrijft kan je het beste een onderwerp nemen wat je aanspreekt en waar je zelf ook mee te maken hebt zeg maar. Als je gewoon maar wat verzint wat totaal niks met jezelf te maken heeft en het later terugleest dan word het automatisch minder goed dan ervoor omdat het je niet aanspreekt. Dus mijn advies is stop er zoveel mogelijk van jezelf in en dan zie je misschien wel verbetering.
Succes
Oud 28-01-2006, 11:41
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
MidnightShadow schreef op 28-01-2006 @ 12:05 :
Als je een liedje schrijft kan je het beste een onderwerp nemen wat je aanspreekt en waar je zelf ook mee te maken hebt zeg maar. Als je gewoon maar wat verzint wat totaal niks met jezelf te maken heeft en het later terugleest dan word het automatisch minder goed dan ervoor omdat het je niet aanspreekt. Dus mijn advies is stop er zoveel mogelijk van jezelf in en dan zie je misschien wel verbetering.
Succes

soms werkt het juist beter om er niets van jezelf in te leggen en er als een vreemde naar te kijken. Vaak krijg je dan meer inzicht in wat je wil vertellen dan wanneer je gigantisch je hersens zit te breken over wat je wil zeggen en hoe je dat wil zeggen. Vastroesten in gedachten is soms funest voor een tekst.

je kunt natuurlijk ook gewoon wat voor je uit lullen en achteraf kijken wat goed is en wat niet en blablabla, kortom ehm zoek gewoon naar de manier die voor jou het beste werkt. Dat klinkt logisch en dat is het ook.
Oud 28-01-2006, 11:57
0123456789
0123456789 is offline
Genoeg punkers die zomaar wat in de mic lullen. Soms werkt het en worden ze er populair ermee. Wat nou songwriten! Gewoon a la minute improviseren op het podium!
Oud 28-01-2006, 12:22
grandmommy
grandmommy is offline
hatseflats droppen die shit en dan pas kijken of er wat leuks tussen zit.

^rijmt.
Oud 29-01-2006, 11:32
Verwijderd
Gewoon doen, zou ik zeggen. Ik heb gewoon een oude gitaar op een rommelmarkt gekocht en ben er net zo lang op gaan pingelen totdat er een liedje uit kwam. Een instrument leren bespelen is een kwestie van doorzettingsvermogen. Wil je het heel graag? Dan moet je gewoon elke dag oefenen.
Oud 07-10-2007, 17:43
sexy_giirll
sexy_giirll is offline
Hallo , ik wil namelijk zelf een liedje schrijven allez dat heb ik nu al gedaan maar ik wil ook een eigen melodie waar of hoe kan ik dat vinden/maken? Greetzz xx
Oud 07-10-2007, 23:12
Verwijderd
Leuk, dit soort ups <3
Oud 09-10-2007, 17:52
Jazzcrime
Jazzcrime is offline
Citaat:
Hallo , ik wil namelijk zelf een liedje schrijven allez dat heb ik nu al gedaan maar ik wil ook een eigen melodie waar of hoe kan ik dat vinden/maken? Greetzz xx
imao, hoe sexy je ook bent dat compenseert je domheid never nooit.
Oud 09-10-2007, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Doe maar niet, er zijn al genoeg freaks in de wereld
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten