Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 17:12
Verwijderd
hallo,
ik zit met een probleempje, ik vind dat mijn " taalkennis" nogal achteruit is gegaan soms weet ik niet eens of ik iets met een d of t moet schrijven. Ik heb ook geen Nederlands meer want ik zit nu op een mbo. Ik ga er mee stoppen want vind het zo kinderachtig. Ik ben van plan om volgend jaar de vavo (volwassenen onderwijs havo) af te maken, omdat ik graag iets met journalistiek wil doen. Misschien is het onmogelijk maar weet iemand misschien hoe je een grotere woordenschat krijgt en wat meer van de nederlandse taal onder de knie krijgt.

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 18:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2006, 17:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Véél lezen, want dat vergroot echt je woordenschat. Is misschien iets wat elke leraar op de basisschool en middelbare school tegen je heeft gezegd, maar ik vind het geen fabeltje. Ik lees veel en ik moet zeggen dat mijn woordenschat niet klein is. Ik weet niet of je daardoor ook beter nederlands gaat kunnen, maar het valt in ieder geval te proberen. Bij mijzelf heeft schrijven erg geholpen bij mijn gevoel aan taal, maar dat doe ik dan ook al sinds mijn kindertijd.

Het is "onder de knie krijgen. '
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:33
Verwijderd
Idd veel lezen. En eventueel ergens een cursus Nederlands of een lesboek van de havo ofzo vandaan halen. Verder zijn er nog wel eens programma's als Tien voor taal op tv, daar naar kijken kan vast ook geen kwaad.

Ik vraag me btw af of dit wel op Letteren hoort...vindt het zelf meer iets voor MT.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 18:04
Verwijderd
oke bedankt voor de tips.
ik wist ook niet echt waar het nou thuis hoorde.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 18:29
Verwijderd
Lezen, idd. Neem eens een boek mee van de bieb waar je eigenlijk van denkt dat 't te moeilijk is, dat helpt echt. Lees artikelen in tijdschriften als HP de Tijd en lees artikelen in kranten. Nieuwe woorden leer je vooral door nieuwe dingen te lezen. Spelling gaat dan vanzelf wel. Zoek overigens ook woorden op in een woordenboek, dan wordt het vaak duidelijker. De rest gaat echt vanzelf. Overigens merk ik wel dat nu ik véél minder Nederlands lees (voornamelijk Engels), mijn Nederlands achteruit is gegaan. Probeer het dus ook vol te houden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 18:50
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2006 @ 18:33 :
Ik vraag me btw af of dit wel op Letteren hoort...vindt het zelf meer iets voor MT.
Ik ook.
Oud 12-01-2006, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 12-01-2006 @ 19:29 :
Lezen, idd. Neem eens een boek mee van de bieb waar je eigenlijk van denkt dat 't te moeilijk is, dat helpt echt. Lees artikelen in tijdschriften als HP de Tijd en lees artikelen in kranten. Nieuwe woorden leer je vooral door nieuwe dingen te lezen. Spelling gaat dan vanzelf wel. Zoek overigens ook woorden op in een woordenboek, dan wordt het vaak duidelijker. De rest gaat echt vanzelf. Overigens merk ik wel dat nu ik véél minder Nederlands lees (voornamelijk Engels), mijn Nederlands achteruit is gegaan. Probeer het dus ook vol te houden.
oke bedankt ik zal het zeker is doen. heb je nog boekentips voor mij?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 20:39
Verwijderd
Veel lezer is inderdaad een goede, maar als je journalistiek wilt doen is veel schrijven op zich ook al een goed idee. Dan loop je zelf tegen de problemen aan en moet je zelf een oplossing verzinnen. Actievere manier van oefenen dan wanneer je alleen leest.

Als je geen verhalen of andere onzin wilt doen, kun je het ook al op MSN of op een forum proberen toe te passen. Je kunt dan zelfs zo ver gaan om iedere post die je maakt ook een goed leesbaar stuk te houden, als voorbereiding. Nadenken over hoe je iets zegt en welke plek in je tekst het krijgt. Maar misschien is dat allemaal nog te voorbarig.

Qua boeken zou ik in ieder geval gaan voor de Schrijfwijzer van Renkema. Vrij duur, maar het staat stampvol met alle lastigheden van de Nederlandse, geschreven taal. Als je een roman zoekt die je bewust maakt van je taalgebruik of iets in die geest, kan ik je denk ik niet helpen. Zeker niet in het Nederlands.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2006 @ 18:33 :

Maar wij zijn wel 1337 taalpuristen, meestal, dus wij zouden er wel raad mee weten

Zoals gezegd, veel lezen, veel praten met studenten Nederlands en dergelijke en als je wilt kan ik wel wat grammaticaregels voor je overnemen uit mijn Nederlands boek
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:35
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 12-01-2006 @ 21:39 :
Als je een roman zoekt die je bewust maakt van je taalgebruik of iets in die geest, kan ik je denk ik niet helpen. Zeker niet in het Nederlands.
Geen Mulisch in ieder geval, ik merk dat hij zo zijn eigen opvattingen heeft van de Nederlandse spelling
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 13-01-2006 @ 12:34 :
Maar wij zijn wel 1337 taalpuristen, meestal, dus wij zouden er wel raad mee weten

Zoals gezegd, veel lezen, veel praten met studenten Nederlands en dergelijke en als je wilt kan ik wel wat grammaticaregels voor je overnemen uit mijn Nederlands boek
oke moet ik langskomen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten