Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2006, 18:31
pietervdb
pietervdb is offline
Hoi beste lezer!,
ik ben niet echt ervaren met php maar ik wil graag tekst schrijven en tekst opmaken (tabellen , plaatjes tonen , font grootte , lettertype ,links enz.) in php. (dus geen html pagina waarin php code ''gewaved'' is)
De vraag is hoe doe ik dat in php code sinds ik een php pagina maak.

Iemand een site met tips of het beste zou een opmaak programma zijn iets zoals frontpage die de code automatisch genereerd...

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2006, 18:57
freyk
freyk is offline
Als je gewoon eens een pagina maakt in bv html en deze laat echo'en met php?
Oud 30-03-2006, 19:07
dafelix
dafelix is offline
je wilt content en output scheiden? kun je gebruik maken van templates

je wilt gemakkelijk in PHP output maken naar HTML? gebruik OOP
Oud 30-03-2006, 19:42
pietervdb
pietervdb is offline
<?php
define('IN_COPPERMINE', true);
require('include/init.inc.php');
pageheader('Paint Programs');
// your actual page content starts here
starttable("100%", 'Info', 1);
?>
<tr>
<td class="tableb" valign="top" align="center">
Mijn tekst met opmaak hier
</td>
</tr>
<?php
endtable();
// your actual page content ends here
pagefooter();
ob_end_flush();
?>

Zoiets, waar "Mijn tekst met opmaak hier" staat wil ik opgemaakte tekst hebben
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 20:00
Engadin
Engadin is offline
Opmaken met html?
Oud 30-03-2006, 20:08
pietervdb
pietervdb is offline
de code is php code, tussen <?php Mijn tekst met opmaak hier <?php wil ik tekst laten zien. Hoe doe ik dat? kan dat met html of moet het via php?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 21:02
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
dafelix schreef op 30-03-2006 @ 20:07 :
je wilt content en output scheiden? kun je gebruik maken van templates

je wilt gemakkelijk in PHP output maken naar HTML? gebruik OOP
Beard. Als je goed bent, ga je me nu uitleggen wat OOP te maken heeft met het in-en uithalen van gegevens in databases, het bewaren van sessies, het inlezen van bestanden, het doorzoeken van informatie, en alle andere dingen waar php goed voor is. Veel succes.

En als je klaar bent, mag je ook uilteggen wat OOP te maken heeft met geformatteerde output.

Als je nu gaat beargumenteren dat je functie kunt maken die dynamisch delen van pagina's schrijven, das helemaal waar, maar dat heeft weer niets meer te maken met OOP .

OT. Je kunt gewoon html tags gebruiken tussen php-code in, dus dat moet je gewoon met html schrijven; hierbij kun je natuurlijk ook javascript en css gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 21:06
pietervdb
pietervdb is offline
Ok thanks dus ik kan gewoon simpele html tags gebruiken zoals
<BR> (voor nieuwe regel)
<B> <B> voor bold enzv

haha wist niet dat dat kon! dacht alleen omgekeerd. html pagina met php code..

Thanks
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 21:15
freyk
freyk is offline
Ja, precies.

Een voorbeeldje:
PHP-code:
<?php
echo'<html>
<head>
<title>Mijn Pagina</title>
</head>
<body>
<p><b><u><i><font face="Arial">blaaaaaaaat</font></i></u></b></p>
</body>
</html>'
;
?>
of
PHP-code:
<?php
$naam 
"pietervdb";
$moooh "blaaaat";
echo
"<html>
<head>
<title>Pagina van 
$naam</title>
</head>
<body>
<p><b><u>
$moooh</u></b></p>
</body>
</html>"
?>

Laatst gewijzigd op 30-03-2006 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 21:16
pietervdb
pietervdb is offline
Ok cool thanks mate!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 22:54
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 30-03-2006 @ 22:02 :
[B]Beard. Als je goed bent, ga je me nu uitleggen wat OOP te maken heeft met het in-en uithalen van gegevens in databases, het bewaren van sessies, het inlezen van bestanden, het doorzoeken van informatie, en alle andere dingen waar php goed voor is. Veel succes. (...)
je snapt me niet, denk ik, de TS heeft 't over structuur in output, dan schiet direct classes te binnen, of desnoods functies, maar in ieder geval iets wat met regelmaat dezelfde dingen doet (met variabele dingen, anders heb je d'r nog weinig aan)

overigens TS:

Code:
echo "<b>bold</b>";
mag ook, je hoeft niet persee de PHP-sluit-tag te gebruiken
Oud 31-03-2006, 07:56
Verwijderd
welke prutster gebruiken nou <i></i> en <b></b>?

Het is <em></em> en <strong></strong>....
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 08:57
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
eddie schreef op 31-03-2006 @ 08:56 :
er. ik?

<b> en <i> kun je best gebruiken hoor, deze zijn meer voor de layout, terwijl de <strong> en <em> meer bedoelt zijn als structuur
Oud 31-03-2006, 10:52
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Ik
Oud 31-03-2006, 11:23
Bloemkoolsaus
Bloemkoolsaus is offline
Citaat:
Wat is er mis met deze tags?
Oud 31-03-2006, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Bloemkoolsaus schreef op 31-03-2006 @ 12:23 :
Wat is er mis met deze tags?
Alles.
Scheiding van inhoud en opmaakt enzo...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 21:08
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
en strong en em is geen opmaak
wat een kul
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 31-03-2006 @ 22:08 :
en strong en em is geen opmaak
wat een kul
Helemaal niet.

em staat voor 'emphasis', oftewel benadrukt. Hoe dit wordt opgemaakt is irrelevant. em is een structuur tag, zodat ook screenreaders hiervan gebruik kunnen maken. Met b, i en u kan dat niet.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 10:06
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
eddie schreef op 01-04-2006 @ 10:20 :
(...) Met b, i en u kan dat niet.
precies, dus dat is dan de reden dat je ook <b> en <i> tags gebruikt, ze hebben beide een andere betekenis (although 't resultaat gelijk is voor de meeste gebruikers). Dus "welke prutser ze gebruikt" kun je beter schrijven als "welke prutser 't verschil niet weet"
Oud 01-04-2006, 10:42
Gimme more beer
Citaat:
eddie schreef op 01-04-2006 @ 10:20 :
Em staat voor 'emphasis', oftewel benadrukt. Hoe dit wordt opgemaakt is irrelevant. em is een structuur tag, zodat ook screenreaders hiervan gebruik kunnen maken. Met b, i en u kan dat niet.
En dat geeft alleen maar aan waarom je geen prutser bent als je <B></B> gebruikt
Oud 01-04-2006, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 01-04-2006 @ 11:42 :
En dat geeft alleen maar aan waarom je geen prutser bent als je <B></B> gebruikt
Fout. Nogmaals: scheiding van inhoud (structuur) en opmaak.
Met b, i en u heb je deze scheiding niet.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 12:12
pietervdb
pietervdb is offline
lolz bedankt allemaal voor jullie tips! geen ruzie maken he!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 12:37
ILUsion
ILUsion is offline
<b>, <i> en <u> zijn per definitie vetgedrukt, schuingedrukt en onderlijnd. Voor <em> en <strong> bestaan er geen vaststaande definities: als jij tekst graag markeert met 15pt Comic Sans in het blauw dan kan dat, maar over het algemeen wordt gewoon <em> = <i> (qua opmaak, qua structuur is iets anders).

Persoonlijk ben ik ook voor het scheiden van opmaak en inhoud, dat wilt zeggen: algemene tags (<em>, <strong>, ...) in plaats van vastbepaalde (<b>, <i>, <u>) omdat die voor het snelle werk maar niet voor het duurzamere werk gemaakt zijn; templates met Smarty voor PHP is ook mooi meegenomen en CSS is echt een noodzaak (daarom dat <b>, <i>, <u> beter niet gebruikt worden, omdat ze in hun naam al bevatten hoe de opmaak eruit zal zien, terwijl <em> en <strong> slechts een beschrijving van de uiteindelijke opmaak laten zien). Het zal wel mogelijk zijn om de <b>-tag met CSS om te vormen tot een tag die onderlijnt en niet in het bold zet, iets wat met de <em>-tag nog enigzins logisch zou kunnen zijn, maar een <b>-tag toch niet he.
Oud 02-04-2006, 12:55
Gimme more beer
Citaat:
eddie schreef op 01-04-2006 @ 12:06 :
Fout. Nogmaals: scheiding van inhoud (structuur) en opmaak.
Met b, i en u heb je deze scheiding niet.
Nou en? Ik scheid content en opmaak van elkaar, al mijn tekst staat in een database en in die database werk ik heel eenvoudig met <B></B> tags en dat is een prima manier van werken. Het is naar mijn mening ook de enige manier om content te voorzien van opmaak
Oud 02-04-2006, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-04-2006 @ 13:55 :
Nou en? Ik scheid content en opmaak van elkaar, al mijn tekst staat in een database en in die database werk ik heel eenvoudig met <B></B> tags en dat is een prima manier van werken. Het is naar mijn mening ook de enige manier om content te voorzien van opmaak
Opmaak regel je met CSS, niet met b, u en i tags.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2006, 15:40
Gimme more beer
Citaat:
eddie schreef op 02-04-2006 @ 15:15 :
Opmaak regel je met CSS, niet met b, u en i tags.
Opmaak regel je óók met CSS, maar binnen content gebruik ik gewoon <B></B> en nogmaals, daar is niets mis mee. Het is zelfs overzichtelijker. Ik schrijf regelmatig teksten waarin ik namen dikgedrukt wil tonen, dan ga ik niet moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan.
Oud 02-04-2006, 18:28
Verwijderd
Zoals eddie al zei, layout dien je van content te scheiden middels CSS. De <b> <i> enz tags stammen nog uit de tijd dat er niet CSS voorhanden was. Dit geeft natuurlijk niet aan dat je de tags niet mag gebruiken, immers hebben ze een semantische betekenis, echter laat je werking niet erop berusten. Wat ik wil zeggen is, als bepaalde elementen plots bold moeten zijn, regel dit dan vanuit je CSS. Met de komst van XML en nu dus dan even XHTML, hebben tags minder een specifieke betekenis, en ligt het definieren van het gedrag uiteindelijk ergens anders. Dit is wenselijk, daar het flexibiliteit creeert.
Nu terugkomend op TS z'n vraag, als je tekst van opmaak wil scheiden, wil je misschien overwegen om met het (Model View Controller) MVC patroon te werken. Niet alleen scheidt je dan 'tekst' van je opmaak, maar ook bepaalde logica. Je maakt dan onderscheid uit tussen model code (de code die je probleem aanpakt, respectievelijk de datalaag). Dan heb je nog de view, ofwel, de weergave van je model; deze gaat gepaard met het observer patroon. Dan heb je nog je controller, die verantwoordelijk is voor het verwerken van invoer van de gebruiker en eventueel het model te manipuleren; de view wordt dan automatisch hiervan op de hoogte gesteld, i.e. dat er een wijziging in het model is geweest door het observer patroon.
En als je ome Nigo dan echt blij wil maken, dan werk je met XML en XSLT. Zo ben je niet gebonden aan een bepaalde structuur, i.e. XHTML, op XML na; je kan je XML transformeren naar elk andere structuur die je maar wil, middels een XSL , zoals PDFs maar ook sourcecodes, i.e. java, c of wat dan ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten