Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2006, 22:22
Pufsnuivert
Pufsnuivert is offline
Hey, weet iemand hier hoe je met NERO je CD bootable moet maken? (CD en DVD) dus wanneer je PC aan het opstarten is en aan je vraagt "druk op een toets om via de CD optestarten blabla" Weet iemand hoe dat moet? Ik kan het nergens op internet vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2006, 22:30
freyk
freyk is offline
Met Google vind ik wel iets.
Oud 29-12-2006, 23:46
Pufsnuivert
Pufsnuivert is offline
Citaat:
freyk schreef op 29-12-2006 @ 23:30 :
Met Google vind ik wel iets.
kan jij het mij in het kort uitleggen? in stappen?

en wat is trouwens het verschil tussen Windows vista x86/x32/x64 etc?

Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 23:51.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 00:35
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Je moet eerst een boot image hebben, dan kan je bij nero opgeven dat-ie dat image moet gebruiken.
Oud 30-12-2006, 10:20
freyk
freyk is offline
Laat me raden, Pufsnuivert heeft een legale iso van windows vista van microsoft gekregen, maar kan hem niet opstarten.

Zo ja, dan moet je eerst de iso op een goede manier branden, want ik neem aan dat deze al bootable is.
Daarna moet je nog ff in je eigen bios aangegeven dat hij niet eerst de harde-schijf maar de cd laad.
Als je dat hebt gedaan, zal hij automatisch wel vragen of hij met de installatie mag beginnen of doorgaan met het laden van het systeem wat er al op staat.

Laatst gewijzigd op 30-12-2006 om 10:22.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 10:33
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Pufsnuivert schreef op 30-12-2006 @ 00:46 :
kan jij het mij in het kort uitleggen? in stappen?

en wat is trouwens het verschil tussen Windows vista x86/x32/x64 etc?
Je hebt inderdaad een image nodig, die reeds over een bootimage beschikt; want dat zelf maken is niet zo heel simpel. Wil je het toch doen, probeer Google dan (goed zoekwoord: mkisofs).

En wat komt die tweede vraag hier doen die hier eigenlijk helemaal niets mee te zien heeft? Naja, zal toch maar antwoorden. x86 is de processor-architectuur die in de meeste commmerciële computers gebruikt wordt (begonnen bij processoren als de 286, 386, Pentium, ... Pentium IV, Core (Duo/Solo), K5, K6, K7, Athlon, Sempron, ...). Kortom: ook wat jij thuis hebt staan (enkel in heel oude bakbeestjes of heel speciale computers, is dat soms anders). En die x32/x64 is volgens mij echt een verkeerde notatie, want ze slaan in geen geval op een echte archtectuur. Het verschil zit erin dat hoe nieuwer een computer is, hij met grotere getallen kan omgaan (vroeger 16 bits, nu meestal 32 bits, maar toch ook al enige tijd 64 bits). In de eerste plaats moet je OS voldoen aan je architectuur (x86), maar daarnaast is het ook goed om bij een 64-bit-cpu een 64-bit OS te plaatsen (die zal in theorie sneller werken, omdat een 64-bit-CPU extra instructies heeft). Bij x86 is het echter zo dat een 64-bit-CPU alle instructies van de 32-bit-variant bezit, dus zo heel veel maakt het niet uit. Waar er op praktisch vlak wel een verschil in kan zitten is dat de meeste drivers voor apparaten voorzien zijn voor 32-bit XP, met wat geluk werken ze ook op 32 bit Vista; maar op 64-bit XP of 64-bit Vista werken ze niet, naar het schijnt...

En als je van plan bent om Vista te gaan testrijden, tja, zoek dan toch iets meer op hoor: ik heb genoeg ge-dualboot om te weten dat er maar al te vaak problemen bij komen kijken (partitioneren, verkeerde bootsectors, gegevensverlies, ...). Als je dan weinig van een computer afweet ga je echt flippen, en zelfs met relatief veel kennis, is het een heksentoer om én je gegevens én je bootsector goed te krijgen (zeker als je op voorhand geen maintenance cd's hebt gemaakt en kan bedienen (dit zijjn cd's als Hiren's boot CD, 911 Recovery CD, BartPE, Ultimate Boot Disk, Emergency Boot Disk, ...).
Oud 30-12-2006, 10:38
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
freyk schreef op 30-12-2006 @ 11:20 :
Laat me raden, Pufsnuivert heeft een legale iso van windows vista van microsoft gekregen, maar kan hem niet opstarten.

Zo ja, dan moet je eerst de iso op een goede manier branden, want ik neem aan dat deze al bootable is.
Daarna moet je nog ff in je eigen bios aangegeven dat hij niet eerst de harde-schijf maar de cd laad.
Als je dat hebt gedaan, zal hij automatisch wel vragen of hij met de installatie mag beginnen of doorgaan met het laden van het systeem wat er al op staat.
Hmm, volgens mij is hij niet echt legaal te krijgen tenzij je MSDN hebt (en dan weet je meestal toch wel wat voor pc je hebt staan); dus ik heb mijn twijfels over dat legale

Mijn gok is echter net iets anders: volgens mij heeft hij ook inderdaad een ISO gedownload (wie zou zoiets op andere manier verspreiden), en dan uitgepakt met WinRAR omdat die icoontjes net hetzelfde zijn en bijgevolg dus het bootimage in die ISO weggekieperd.

Nog bijkomende tip: Vista past niet op een cd hoor...
Oud 30-12-2006, 12:53
Pufsnuivert
Pufsnuivert is offline
thnx voor jullie reacties, en ik bedoelde DVD! sorry, dus hoe zet je een bestand op DVD (.iso idd) met NERO zodat hij bij het opstarten van het computer vraagt om een toets te klikken zodat hij direct via DVD opstart. Sorry voor de miscommunication
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 20:25
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Pufsnuivert schreef op 30-12-2006 @ 13:53 :
thnx voor jullie reacties, en ik bedoelde DVD! sorry, dus hoe zet je een bestand op DVD (.iso idd) met NERO zodat hij bij het opstarten van het computer vraagt om een toets te klikken zodat hij direct via DVD opstart. Sorry voor de miscommunication
Lees eens door wat Freyk en ik geschreven hebben, daarmee moet je er volgens mij wel komen, hoor...
Oud 31-12-2006, 17:59
Pufsnuivert
Pufsnuivert is offline
ILUsion en freyk, hartstukke bedankt. Ik heb NERO Burning ROM geopend, daarna ben heb ik op "recorder" geklikt bovenaan in de balk, daarna BURN IMAGE, daarna heb ik de .ISO geselecteerd en hij was al klaar om te branden. Dank voor jullie hulp.

Mijn volgende vraag is, ik heb een klein mapje van 200 kb ofzo en die wil ik in de .ISO gooien, weet iemand hoe ik dat het beste kan doen? Makkelijkste manier? Of kan iemand mij vertellen hoe ik een .ISO bestand maakt? (Ik heb isobuster)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten