Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2007, 15:22
terrorparty
terrorparty is offline
lijken jullie pabo misschien iets? ik wil het waarschijnlijk gaan doen maar weet niet precies of ik het nou egt leuk vind!
Oud 25-01-2007, 15:54
Barry K
Barry K is offline
Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Je slaagt nooit voor de taaltoets die je moet afleggen!
Succes met je zoektocht naar een andere ´cursus´.
Oud 25-01-2007, 17:38
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ken je leerkrachten in je omgeving? Probeer eens bij hen op school twee dagen mee te lopen (een keer in de onderbouw, en een keer in de bovenbouw bijvoorbeeld). Dan heb je in ieder geval een beeld van het werk. Als je geen leerkrachten kent, kun je natuurlijk ook een basisschool in de buurt opbellen.
En ga eens naar een open dag van de pabo en stel vragen aan studenten daar.

Om nog even antwoord te geven op je vraag: ja, pabo lijkt me zeker iets. Daarom doe ik het nu ook (in deeltijd).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 01:27
Verwijderd
Citaat:
terrorparty schreef op 25-01-2007 @ 16:22 :
lijken jullie pabo misschien iets? ik wil het waarschijnlijk gaan doen maar weet niet precies of ik het nou egt leuk vind!
Mij lijkt het niets, misschien lijkt het jou wel iets.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 12:08
Verwijderd
Mij lijkt het wel iets.

Maar wat is je vraag verder, want alleen aan het weten dat het mij of iemand anders wat lijkt, heb je niet zo veel, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 02:17
Hakuna
Hakuna is offline
Als leerkracht voor de klas staan met al die ettertjes op het VMBO en VWO kun je beter maar een andere opleiding kiezen, kans is heel groot dat je na je eerste werkdag al zwaar depressief thuis zit!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 09:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
meelopen maar, niemand weet hier of jij het leuk gaat vinden. het schíjnt een leuke, veelzijdige studie te zijn en als je jezelf al helemaal voor de klas ziet staan..
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 09:30
jeffry
jeffry is offline
Citaat:
Cornel schreef op 27-01-2007 @ 03:17 :
Als leerkracht voor de klas staan met al die ettertjes op het VMBO en VWO kun je beter maar een andere opleiding kiezen, kans is heel groot dat je na je eerste werkdag al zwaar depressief thuis zit!
pabo is een opleiding voor leraar/lerares basisonderwijs...
Oud 31-01-2007, 20:51
Bell
Bell is offline
@ts: ik ben nu laatstejaars pabo en ik heb het altijd als erg leuk ervaren... vooral dat je al in het eerste jaar stage gaat lopen.. dan weet je waar je het voor doet..

als je verder vragen hebt, laat maar weten..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 14:52
Verwijderd
Ik ben nu eerstejaars en vind het hartstikke leuk, behalve dan dat ik erg weinig les heb.

Die toetsen vallen heel erg mee (vond ik), ik heb ze dan ook gehaald. Maar goed, de helft van mijn klas is er wel voor gezakt ofzo.

Misschien kan je naar een meeloopdag ofzo, ik weet niet naar welke pabo je dan wilt? En gewoon naar open dagen gaan en met studenten praten, die weten hoe het echt is op zo'n school
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 16:07
Magican
Magican is offline
Mij lijkt het niets. Mijn zus lijkt het wel wat, maar die is te laag geschoold voor de Pabo dus die doet nu SPW (denk ik, vergeet die afkorting steeds). Ze vindt het niveau te laag en haar klasgenoten dom, maar verder vermaakt ze zich er wel daar. En ze heeft dus ook geen moeite met de moeilijkheidsgraad.

Maar goed, dat gaat niet over de Pabo.
Oud 02-02-2007, 16:52
Verwijderd
Citaat:
nrlaan schreef op 02-02-2007 @ 15:52 :

Die toetsen vallen heel erg mee
Als je ze gewoon goed leert, zijn ze prima te doen is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 21:14
Tink*
Tink* is offline
Is de pabo goed te combineren met een andere studie? En dan vooral een andere studie al aan het eind van je bachelor en het begin van je master, daar ergens. Ik dacht dat je dan wel minder college hebt zodat je ook makkelijker die stages kunt doen zonder veel te missen bij je andere studie.
Oud 02-02-2007, 21:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Tink* schreef op 02-02-2007 @ 22:14 :
Is de pabo goed te combineren met een andere studie? En dan vooral een andere studie al aan het eind van je bachelor en het begin van je master, daar ergens. Ik dacht dat je dan wel minder college hebt zodat je ook makkelijker die stages kunt doen zonder veel te missen bij je andere studie.
Ik zit zelf nu in het laatste jaar van m'n bachelor (geen pabo hoor, WO studie) en ik moet nu m'n bacheloronderzoek houden en straks m'n bachelorscriptie schrijven. Ik weet het al amper te combineren met m'n baantjes, dus ik denk dat je het einde van je studie misschien wat onderschat. Of het is alleen bij mijn studie zo; dat kan natuurlijk. Ik weet niet of je bij elke studie een bacheloronderzoek + -scriptie hebt.

Verder weet ik van een vriendin die PABO doet dat zij gewoon volle dagen van 9 tot 5 naar school moet. Lijkt me dus erg zwaar om dat met een andere studie te combineren.
Oud 03-02-2007, 11:40
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-02-2007 @ 22:53 :
Ik zit zelf nu in het laatste jaar van m'n bachelor (geen pabo hoor, WO studie) en ik moet nu m'n bacheloronderzoek houden en straks m'n bachelorscriptie schrijven. Ik weet het al amper te combineren met m'n baantjes, dus ik denk dat je het einde van je studie misschien wat onderschat. Of het is alleen bij mijn studie zo; dat kan natuurlijk. Ik weet niet of je bij elke studie een bacheloronderzoek + -scriptie hebt.

Verder weet ik van een vriendin die PABO doet dat zij gewoon volle dagen van 9 tot 5 naar school moet. Lijkt me dus erg zwaar om dat met een andere studie te combineren.
Hmm okee, want ik weet wel dat ik steeds minder colleges krijg, maar ik weet niet precies hoeveel ik daarnaast nog moet studeren, dat hangt ook van de studierichting af die ik kies en ik weet er nog niet veel van want ik ben net begonnen. Maar ik vroeg het me zo af. Want ik weet wel dat je dan die stages hebt van twee weken soms zelfs al, maar misschien is het dan toch maar handiger dat ik gewoon de pabo na deze studie doe.
Oud 04-02-2007, 06:53
Verwijderd
Ik doe ook geen pabo (meer), maar wel WO...prémastertraject (na het hbo dus), ik geloof ook niet dat ik het zou kunnen combineren met een andere studie en zeker niet met pabo...want toen zat ik vier dagen per week op school en dan nog één vaste dag stage en soms een stageweek/-weken. Als ik naar het programma van mijn master waar ik volgend jaar aan hoop te beginnen kijk, dan valt dat met geen mogelijkheid te combineren met pabo.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 10:28
mylene
mylene is offline
Citaat:
Tink* schreef op 03-02-2007 @ 12:40 :
Hmm okee, want ik weet wel dat ik steeds minder colleges krijg, maar ik weet niet precies hoeveel ik daarnaast nog moet studeren, dat hangt ook van de studierichting af die ik kies en ik weet er nog niet veel van want ik ben net begonnen. Maar ik vroeg het me zo af. Want ik weet wel dat je dan die stages hebt van twee weken soms zelfs al, maar misschien is het dan toch maar handiger dat ik gewoon de pabo na deze studie doe.
Als je het na je studie gaat doen, heeft het wel als voordeel dat je de PABO op veel hogescholen na een HBO of universitaire studie, in 2 jaar deeltijd kunt afronden. Misschien dat dit je helpt bij je beslissing?
Oud 04-02-2007, 11:05
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
mylene schreef op 04-02-2007 @ 11:28 :
Als je het na je studie gaat doen, heeft het wel als voordeel dat je de PABO op veel hogescholen na een HBO of universitaire studie, in 2 jaar deeltijd kunt afronden. Misschien dat dit je helpt bij je beslissing?
Ik wist idd dat het sowieso al verkort kon, maar twee jaar is dan op zich nog handiger. Nou ja, ik vind het niet erg om naar school te gaan, maar voor stufi etc.

Ik had idd al gedacht dat het niet te combineren viel, omdat je gewoon die stages hebt en dat dus ook absoluut niet kunt missen. Maar ik sprak laatst nog met een jongen die pabo heeft gedaan en die vond het heel stom omdat ie ook maar twee uur in de week les had. Dus toen had ik ook iets van: uh okee, zo weinig. Maarja, er omheen moet je natuurlijk wel allerei dingen doen.

Maar hoe beviel jullie de pabo? En als je die dan verkort doet, is het dan veel zwaarder, of valt dat wel mee?
Oud 04-02-2007, 11:31
Sanctus
Sanctus is offline

Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 11:32
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Barry K schreef op 25-01-2007 @ 16:54 :
Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Je slaagt nooit voor de taaltoets die je moet afleggen!
Succes met je zoektocht naar een andere ´cursus´.
Echt zo'n corpsbalopmerking.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 16:23
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Tink* schreef op 04-02-2007 @ 12:05 :
Maar hoe beviel jullie de pabo? En als je die dan verkort doet, is het dan veel zwaarder, of valt dat wel mee?
Ik doe intussen een half jaar de verkorte pabo, na mijn WO-opleiding. Ik heb net te horen gekregen dat ik mijn propedeuse gehaald heb (ieder jaar van de pabo is bij ons een half jaar, ik zit op de HAN in Arnhem, doe 'Pabo deeltijd verkort').
Ik weet niet of de verkorte pabo veel zwaarder is dan de gewone opleiding, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
In Arnhem heb je twee keer in de week 's avonds les, van 18.00 tot 22.15u. Daarnaast soms nog een avond, dan worden lessen gegeven om je eigen vaardigheid bij te spijkeren. Daarnaast loop je 2 dagen in de week stage.
Doordat mijn school-dagen lang zijn, is het wel zwaar (ik begin dan om 8.30u met stage en ben om 22.15u klaar met de lessen). Maar ik vind het wel ontzettend leuk, en daardoor kan ik me wel genoeg oppeppen om er mee door te gaan. Mijn ervaring is intussen wel dat als je niet 100% gemotiveerd bent, je binnen een half jaar stopt, omdat het te zwaar is. Onze klas is gehalveerd sinds september, en dat had ik van te voren echt niet verwacht.
Ik weet van de HAN in Nijmegen dat je daar kunt kiezen of je 2 avonden les wilt of 1 hele dag.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 02-02-2007 @ 17:52 :
Als je ze gewoon goed leert, zijn ze prima te doen is mijn ervaring.
ja of je leert gewoon niet
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Tink* schreef op 04-02-2007 @ 12:05 :
Maar ik sprak laatst nog met een jongen die pabo heeft gedaan en die vond het heel stom omdat ie ook maar twee uur in de week les had. Dus toen had ik ook iets van: uh okee, zo weinig. Maarja, er omheen moet je natuurlijk wel allerei dingen doen.

Maar hoe beviel jullie de pabo?
Ik had gewoon vier dagen in de week van 's ochtends tot 's middags een uur of 16.00u les en daarnaast dan één dag in de week stage (en soms een stageweek). Ik vond het vrij zwaar, niet qua moeilijkheid, maar wel qua hoeveelheid, ik was toen bijna continu met mijn opleiding bezig (ook in het weekend), maar ik vond het ook heel erg leuk...het is zo veelzijdig...en ik houd erg van dingen als handvaardigheid en tekenen ed, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 16:05
mylene
mylene is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 04-02-2007 @ 17:23 :
Ik doe intussen een half jaar de verkorte pabo, na mijn WO-opleiding. Ik heb net te horen gekregen dat ik mijn propedeuse gehaald heb (ieder jaar van de pabo is bij ons een half jaar, ik zit op de HAN in Arnhem, doe 'Pabo deeltijd verkort').
Ik weet niet of de verkorte pabo veel zwaarder is dan de gewone opleiding, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
In Arnhem heb je twee keer in de week 's avonds les, van 18.00 tot 22.15u. Daarnaast soms nog een avond, dan worden lessen gegeven om je eigen vaardigheid bij te spijkeren. Daarnaast loop je 2 dagen in de week stage.
Doordat mijn school-dagen lang zijn, is het wel zwaar (ik begin dan om 8.30u met stage en ben om 22.15u klaar met de lessen). Maar ik vind het wel ontzettend leuk, en daardoor kan ik me wel genoeg oppeppen om er mee door te gaan. Mijn ervaring is intussen wel dat als je niet 100% gemotiveerd bent, je binnen een half jaar stopt, omdat het te zwaar is. Onze klas is gehalveerd sinds september, en dat had ik van te voren echt niet verwacht.
Ik weet van de HAN in Nijmegen dat je daar kunt kiezen of je 2 avonden les wilt of 1 hele dag.
Gefeliciteerd met je P, moet vast erg goed voelen
Hoeveel tijd ben jij ongeveer kwijt per week naast de uren college en stage? Ik wil in september ook starten met de verkorte deeltijd. Ze gaven echter voor de gewone deeltijd al 30 uur aan voor zelfstudie. Dan zal het bij de verkorte deeltijd wel meer zijn?
Oud 11-02-2007, 16:23
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
mylene schreef op 11-02-2007 @ 17:05 :
Hoeveel tijd ben jij ongeveer kwijt per week naast de uren college en stage? Ik wil in september ook starten met de verkorte deeltijd. Ze gaven echter voor de gewone deeltijd al 30 uur aan voor zelfstudie. Dan zal het bij de verkorte deeltijd wel meer zijn?
Even rekenen... Ik heb 2 avonden in de week les van 18.00 tot 22.15u, dat is 8.30 uur. Dan soms nog 1 of 2 uur op de dinsdag, maar dat hangt af van je eigen vaardigheden. Je aantal stagedagen mag je zelf kiezen, maar met 2 dagen in de week haal je het mooi binnen de tijd die ervoor ingepland is. Dat is dus ongeveer 17 uur per week (inclusief opruimen en nakijken in de klas). Verder moet je de lessen die je in de stageklas geeft voorbereiden, dat kost mij redelijk veel tijd. Ik denk dat ik daar per week (dus voor 2 dagen stage) zo'n 2 uur aan kwijt ben. Als ik werkbladen maak, is het soms wat meer, anders soms wat minder. En het lezen van de stof en het maken van de opdrachten kost ook nog een aantal uur, ik schat iets van 6 uur per week, maar dat is niet evenredig verdeeld per week. Aan het eind van de periode, als de deadline voor grote groepsopdrachten is, ben ik er een paar dagen non-stop mee bezig geweest, terwijl ik in het begin van de periode weinig opdrachten maak.
Even rekenen... Dat is dus zo'n 33 uur. Aan het begin van de periode voelt het niet als zoveel, terwijl ik aan het eind van de vorige periode wel het idee had dat ik fulltime met de studie bezig was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2007, 15:39
mylene
mylene is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 11-02-2007 @ 17:23 :
Even rekenen... Dat is dus zo'n 33 uur. Aan het begin van de periode voelt het niet als zoveel, terwijl ik aan het eind van de vorige periode wel het idee had dat ik fulltime met de studie bezig was.
Maar werk jij ernaast ook nog? Mijn plan is om er 3 dagen per week naast te blijven werken (werk nu 4,5 dag). Onderschat ik het dan??
Oud 12-02-2007, 15:48
Verwijderd
Citaat:
mylene schreef op 12-02-2007 @ 16:39 :
Onderschat ik het dan??
Ik denk van wel. (Dan is het dus drie dagen werken, ongeveer twee dagen stage en dan nog al het huiswerk. Natuurlijk kan het wel, maar dan kun je er verder amper wat naast doen en is het zelfs dan nog aardig druk. )
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 21:48
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
mylene schreef op 12-02-2007 @ 16:39 :
Maar werk jij ernaast ook nog? Mijn plan is om er 3 dagen per week naast te blijven werken (werk nu 4,5 dag). Onderschat ik het dan??
Ik ben een half jaar geleden verhuisd naar Arnhem, heb in het begin nog geen werk gezocht omdat ik erg moest wennen aan alle veranderingen, en ben nu weer bezig met solliciteren. Ik wil iets voor 1 of hooguit 2 dagen in de week. Mensen die 3 dagen in de week werken, hebben het echt heel druk. Maar mensen die 'maar' 2 dagen in de week werken, klagen net zo veel. Het ligt ook maar net aan wat je zelf aankunt. Reken er op dat je, als je 3 dagen werkt, nog veel in het weekend moet doen. Als je dat niet erg vindt, kan het prima.

Ik dacht van te voren ook dat de studielast van bijna 40 uur per week wel overdreven zou zijn, omdat ik redelijk snel lees en stof snel kan onthouden (en al veel kennis had over basisvakken als lezen en rekenen), maar het valt toch 'tegen', in die zin dat ik er toch nog zo veel uur per week aan besteed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten