Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2002, 16:41
W32Nindas
W32Nindas is offline
er is gister wat gebeurd, en sindsdien vraag ik me af wanneer je een hallucinatie hebt, en of ik er een heb gehad.
het was namelijk zo,
ik lag gewoon in m'n bed, het was donker, en opeens ging ik opzoek naar de wc. iemand pakte m'n hand beet om me de weg te wijzen omdat het donker was, normaal ishet licht altijd aan op de gang vandaar, en sleurde me de wc in. ik weet wel wie het was enzo, want ik kende die persoon, maar ik wil er verder niet te erg op ingaan. het kan in elk geval niet echt gebeurd zijn.

ik dacht eeerst dat het een droom was. maar ik weet zeker dat het geen droom was. ik sliep namelijk ten eerste nog niet, en het was veel te echt. ik heb de hele nacht vervolgens het licht niet mee durven uit te doen uit angst. maar het was zo echt, dat ik me afvraag of ik een hallucinatie heb gehad of niet.
ik ben al de hele dag op internet aan het zoeken erover, maar i weet het gewoon niet zeker.
daarom is mijn vraag, hoe weet je dat je een hallucinatie hebt gehad.
alvast bedankt
groetjes
W32Nindas
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2002, 16:49
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Dat is denk ik wel een hallucinatie, maar niet zoals ik ze heb..

Ik zie/hoor alleen dingen, maar voel meestal niets..
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 16:50
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Past dit trouwens niet beter op Mystiek ofzo?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 17:00
mathfreak
mathfreak is offline
Misschien vind je hier wat je zoekt: http://www.spreekuurthuis.nl/trefwoo...orden&expand=H
Het verschijnsel wat jij beschreef wordt volgens de informatie in de link geen hallucinatie genoemd. Afgaande op jouw beschrijving van wat er gebeurde kan het zijn dat je in een soort sluimertoestand tussen slapen en waken bent geweest en dat je daardoor de verschijning van die persoon zag en voelde.
Je vertelde dat je die persoon kende. Is het misschien mogelijk dat je, voordat je naar het toilet ging, heel sterk aan die persoon dacht en dat je daardoor de verschijning van die persoon zag en voelde?
Oud 20-07-2002, 17:04
W32Nindas
W32Nindas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Misschien vind je hier wat je zoekt: http://www.spreekuurthuis.nl/trefwoo...orden&expand=H
Het verschijnsel wat jij beschreef wordt volgens de informatie in de link geen hallucinatie genoemd. Afgaande op jouw beschrijving van wat er gebeurde kan het zijn dat je in een soort sluimertoestand tussen slapen en waken bent geweest en dat je daardoor de verschijning van die persoon zag en voelde.
Je vertelde dat je die persoon kende. Is het misschien mogelijk dat je, voordat je naar het toilet ging, heel sterk aan die persoon dacht en dat je daardoor de verschijning van die persoon zag en voelde?
nee, ik dacht absoluut niet aan die persoon.
maar dat zou inderdaad ook kunnen. ik hoop het maar. ik zal in ieder geval je site ff bekijken..
bedankt
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 17:19
ratsja
ratsja is offline
lees ook eens een keer iets over catoplexie
Oud 20-07-2002, 17:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ratsja schreef:
lees ook eens een keer iets over catoplexie
Ik heb er zojuist een aantal naslagwerken die ik hier thuis heb op nageslagen, maar ik kwam de term niet tegen, dus het is mogelijk dat je je in de spelling hebt vergist. Kun je misschien vertellen om wat voor verschijnsel het precies gaat?
Oud 20-07-2002, 17:38
Faery
Faery is offline
Citaat:
wallflower schreef:
Dat is denk ik wel een hallucinatie, maar niet zoals ik ze heb..

Ik zie/hoor alleen dingen, maar voel meestal niets..
ik kan klaarwakker, met m'n ogen dicht weliswaar, beelden zien en vooral voelen. Pijnlijk, beangstigend, drukkend en bovenal zeer vermoeiend. :\ :]

Ligt ook vooral aan m'n gemoedstoestand overigens. Mmm, en dat is geen hallucinatie bij mij, maar dissociatie/lichte psychose ofzo (aldus mijnen psychiater, .. bla)

.. en deze post was dan weer een uiting van nutteloosheid
Oud 20-07-2002, 17:51
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ik heb er zojuist een aantal naslagwerken die ik hier thuis heb op nageslagen, maar ik kwam de term niet tegen, dus het is mogelijk dat je je in de spelling hebt vergist. Kun je misschien vertellen om wat voor verschijnsel het precies gaat?

cataplexie dat is het.........typefout...dat is een slaapverlamming...
komt ook vaak voor als je narcolepsie hebt...

wat zij heeft gehad....kan een verwant iets zijn..
Oud 20-07-2002, 18:17
W32Nindas
W32Nindas is offline
Citaat:
Faery schreef:

ik kan klaarwakker, met m'n ogen dicht weliswaar, beelden zien en vooral voelen. Pijnlijk, beangstigend, drukkend en bovenal zeer vermoeiend. :\ :]

Ligt ook vooral aan m'n gemoedstoestand overigens. Mmm, en dat is geen hallucinatie bij mij, maar dissociatie/lichte psychose ofzo (aldus mijnen psychiater, .. bla)

.. en deze post was dan weer een uiting van nutteloosheid
het was niet zo nutteloos...want zo voelde het bij mij zegmaar ook...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:22
Faery
Faery is offline
Citaat:
W32Nindas schreef:

het was niet zo nutteloos...want zo voelde het bij mij zegmaar ook...
ok, dan ga ik er maar ff op in :]

Komt het vaker voor? If so, ook overdag? Als je bijvoorbeeld gewoon bij andere mensen zit ofzo.
Is er een (ookal lijkt het onlogische) aanleiding voor?

edit: dit is nieuwsgierigheid, geen test ofzo

Laatst gewijzigd op 20-07-2002 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:31
W32Nindas
W32Nindas is offline
Citaat:
Faery schreef:

ok, dan ga ik er maar ff op in :]

Komt het vaker voor? If so, ook overdag? Als je bijvoorbeeld gewoon bij andere mensen zit ofzo.
Is er een (ookal lijkt het onlogische) aanleiding voor?

edit: dit is nieuwsgierigheid, geen test ofzo
dit was eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets had...ik wheb wel eens dat mensen plotseling heel ver weg klinken ofzo...
meestal is er niet echt een aanleiding voor...soms wel dat ik me klote voel ofzo...en ik heb een tijdje gehad dat ik soms stemmen hoorde...maar dat is al heel lang geleden...
maar wat ik gister had hebbik nog nooit gehad...dat ik alles echt voelde ook enzo...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 22:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ratsja schreef:

cataplexie dat is het.........typefout...dat is een slaapverlamming...
komt ook vaak voor als je narcolepsie hebt...

wat zij heeft gehad....kan een verwant iets zijn..
De correcte spelling is kataplexie. Ik heb hier mijn Codex Medicus voor me en kwam het tegen in het hoofdstuk over zenuwziekten, waar vermeld wordt dat het in combinatie met narcolepsie kan voorkomen zoals je al aangaf. Mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde beschrijft het als een plotseling verlies van spierspanning, waardoor je letterlijk in elkaar zakt, maar voor zover ik na kan gaan is daar in de beschrijving van W32Nindas geen sprake van. Ik hou het dan voorlopig ook op mijn hypothese dat ze in een sluimertoestand tussen slapen en waken verkeerde en daardoor die persoon zag en voelde.
Oud 20-07-2002, 23:37
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

De correcte spelling is kataplexie. Ik heb hier mijn Codex Medicus voor me en kwam het tegen in het hoofdstuk over zenuwziekten, waar vermeld wordt dat het in combinatie met narcolepsie kan voorkomen zoals je al aangaf. Mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde beschrijft het als een plotseling verlies van spierspanning, waardoor je letterlijk in elkaar zakt, maar voor zover ik na kan gaan is daar in de beschrijving van W32Nindas geen sprake van. Ik hou het dan voorlopig ook op mijn hypothese dat ze in een sluimertoestand tussen slapen en waken verkeerde en daardoor die persoon zag en voelde.

klopt, maar je schrijft het ook met een c hoor
Oud 21-07-2002, 10:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ratsja schreef:

klopt, maar je schrijft het ook met een c hoor
Mogelijk gaat het dan misschien om een oude spellingsvariant, net zoals de spelling "difterie" voor de oude spelling "diphterie" in de plaats is gekomen, want in de naslagwerken die ik in mijn vorige reply noemde kom ik alleen de spelling tegen die ik noemde.
Oud 21-07-2002, 10:50
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Mogelijk gaat het dan misschien om een oude spellingsvariant, net zoals de spelling "difterie" voor de oude spelling "diphterie" in de plaats is gekomen, want in de naslagwerken die ik in mijn vorige reply noemde kom ik alleen de spelling tegen die ik noemde.
aha
maar op internet kom je vaak met een c tegen.
Reageren

Regels voor berichten