Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben het wel met Volk eens. Ik vond mezelf zo'n 1 ŕ 2 jaar geleden al volwassen en klaar voor de wereld. In het afgelopen jaar echter maakte ik een groot aantal dingen mee dat behoorlijk veel impact op mijn leven gemaakt heeft en nu zie ik pas dat ik die 1 ŕ 2 jaar terug nog láng niet volwassen was. Nu vind ik mezelf al wel volwassen en 'klaar' zeg maar, maar wellicht geldt hier het zelfde als voor eerder, straks maak ik nog wat heftigers mee en vind ik dat ik achteraf nu nog steeds niet 'echt volwassen' was.
Het klinkt misschien allemaal erg vaag, maar ik denk dat je op het moment zelf niet kunt bepalen of je volwassen bent, maar achteraf dmv nieuwe ervaringen pas kunt ondervinden vanaf wanneer je nou echt volwassen was. En je bent als volwassene ook nooit echt 'af', je ervaart nog steeds nieuwe ervaringen denk ik. En ook denk ik wel dat er een bepaalde grens tussen puber/volwassene is, voor de ene is dit wat eerder dan voor de andere en niet voor iedereen zal dit even geleidelijk of abrupt gaan. |
![]() |
|
Is dat niet dat haren uit je neus gaan groeien?
als dat volwassen is dan worden wij dat nooit! als dat volwassen is, dan worden wij dat pas, met sint-juttemis Voor mij is volwassen zijn iets met dat je zelf je rekeningen gaat betalen en je verzekering regelt en zo.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik word in januari 27 en voel me echt een forum opa hier, maar dat even terzijde
![]() Heel veel dingen blijven veranderen in je leven. Dat begint met hoe je op dingen reageert (bij voorkeur met beleid, de zog. voorbeeldfunctie), in wat voor perspectief je alles ziet, hoe pragmatisch je over dingen nadenkt en dan heb ik het nog niet eens over de mate waarin je bereid bent om je verantwoordelijkheid te nemen en confrontaties aan te gaan. Iemand die in mijn ogen volwassen is, heeft een duidelijke en sterke persoonlijkheid.. juist omdat hij of zij overtuigd is van zichzelf (door levenservaring). Je zal bijvoorbeeld minder snel in paniek raken bij bepaalde gebeurtenissen, omdat je soortgelijke dingen al eerder mee hebt gemaakt, maar soms ook omdat je een bepaalde boodschap wil overbrengen. Zodoende heb ik gemerkt dat er mensen zijn die 50 jaar oud kunnen zijn, die in mijn ogen kinderachtig en onvolwassen zijn, maar ook dat er mensen zijn van 20 die zich al heel volwassen gedragen. In dat licht kun je volwassenheid ook zien als iets subjectiefs. Hoe volwassen iemand volgens jou is, hangt uiteindelijk af van de eigenschappen die jij aan volwassenheid koppelt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk inderdaad zelf ook wel dat confronterende gebeurtenissen je aan het denken zetten, maar om nou te zeggen dat je dan pas volwassen kan worden.. Ik weet het niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je zegt, iemand die in mijn ogen volwassen is, heeft een duidelijke en sterke persoonlijkheid. Wat bedoel je daar precies mee? Want of je een sterke persoonlijkheid hebt, hangt toch helemaal van je karakter af? Bijv. iemand die heel verlegen is en weinig zelfvertrouwen heeft, die kan toch op zijn manier heel volwassen zijn, alhoewel hij/zij moeite heeft met het feit zich te uiten? Maarja, daar heb je wel gelijk in, dat volwassenheid subjectief is. Voor mij betekent het dan idd weer iets anders. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Karakter is ook iets dat groeit, dat zich vormt. Niemand is 'af' ![]() Ik bedoel hiermee ook niet dat je per se een vlotte babbel moet hebben, maar dat je duidelijk je mening over dingen hebt gevormd en voor je standpunten durft uit te komen en je niet schaamt daarvoor. Dat je eerlijk bent over jezelf naar anderen toe en daardoor dus ook 'stabieler' overkomt. |
![]() |
|
Hm. Voor je standpunten uitkomen hoeft voor mij niet per se een teken van volwassenheid te zijn. Iemand die ik als volwassen zou zien heeft wel genoeg zelfkennis om te weten hoe hij zelf het liefst op situaties reageert. Als diegene dus vaak zou besluiten zijn mening voor zich te houden kan dat heel volwassen zijn, maar alleen wanneer dat uit een vorm van zelfkennis is en die persoon ook weet dat hij zich daar prettig bij voelt (en dat het dus niet voortkomt uit onzekerheid).
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik bedoel dus dat je niet over je heen laat lopen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
ik zelf vind volwassenheid iets subjectiefs. wat ik volwassen vind, vind een ander weer niet en andersom. wel denk ik dat bewust zijn( zelfkennis) een erg belangrijk punt is bij het "volwassen"zijn. als je weet waarom je iets doet, en van waaruit je het doet( geloof, normen en waarden etc.) je in iedergeval wel handelt vanuit jezelf en dus wel volwassen handelt. maar ook normen en waarden etc. kunnen veranderen, dus in de loop van de tijd kan je de zelfde handelingen doen vanuit een ander standpunt waarvan je je op dat moment bewust bent. dus eigenlijk kan je nooit concreet zeggen of iemand volwassen is.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
volwassen worden Verwijderd | 16 | 28-01-2005 23:13 | |
Psychologie |
18 en volwassen magicflower | 64 | 11-08-2004 02:33 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn achttiendicht voor Martien - 'ik het lieve kind, en jij zo al volwassen'? - xineof | 6 | 28-03-2004 07:25 | |
De Kantine |
Qamra is volwassen! the tourist | 68 | 23-01-2004 16:48 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Begrip volwassen Philemon | 23 | 22-09-2003 16:53 | |
Psychologie |
Volwassen? DarkCat | 19 | 30-04-2002 18:28 |