Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2008, 17:41
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Mijn schriel lijfje kan de leegte niet vullen
die zij creëerde met de geur van citroenzeep.
Ze doet niet mee(r) aan mannen.
In een hoek staan nog wat spullen,
achtergelaten voor het geval dat

een afgewassen t-shirt
en plots lijkt hij niet meer te horen als ik
"Omarm me. OMARM ME!" schreeuw
in mijn hoofd, want heel even leek hij
haar geur te herkennen in het gekreukte linnen,
al was die algauw weer verloren.

Waar de ronding van haar borst was,
is het beentje van mijn rib. En hoe
haar farfalle fantastisch smaakte,
zo mislukt mijn kip.

scoreberekeningen van Scrabble waar zij 206 scoorde,
hij slechts 193. Ik lijk nooit te winnen, ik geef altijd
op, laat me neerduwen op bed en ontginnen en
ontgonnen voel ik me dan half gewonnen?
als ik mijn blouse in de lakens verlies.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2008, 22:01
Verwijderd
Ik heb (enigszins) moeite dit gedicht een beetje te structureren in mijn hoofd, dit komtvoornamelijk door het gebruik van hij-zij-ik. Natuurlijk wil ik nooit een gedicht van voortot achter begrijpen, maar hier raak ik dus een beetje de weg kwijt door het wisselen van de -hij-zij-ik-s. Al wisselt het perspectief geloof ik niet, dat is wat mij momenteel nog vasthoudt ;-).

Verder vind ik dit een heel leuk gedicht (als ik het niet probeer te begrijpen), er zitten een aantal erg leuke vondsten in, en de vergelijkingen die je maakt tussen de ik en de 'zij'. Als ik er even over nadenk is dit, volgens mij, een gedicht geschreven vanuit de 'nieuwe' vriendin die de ex 'vervangt' (dat is in ieder geval wat ik er na enig puzzelen uithaal). Ik vind de laatste drie zinnen van je gedicht een beetje te snel gaan voor mijn gevoel, het ontginnen en ontgonnen is een leuk spelletje met woorden, maar wat je dan met half gewonnen probeert te vertellen is me onduidelijk.

Al met al vind ik dit een zeer goed gedicht, hier en daar een beetje onnavolgbaar
maar wel erg origineel geschreven. Ik vind dat je moed toont door buiten de
perken te schrijven!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 09:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het is inderdaad wat lastig met die ik/zij/hij, toch stoorde het me niet heel erg. En hier moest ik om lachen:

Citaat:
is het beentje van mijn rib. En hoe
haar farfalle fantastisch smaakte,
zo mislukt mijn kip.
En dit vind ik een beetje onduidelijk, hoe eindigt die zin nu:
Citaat:
achtergelaten voor het geval dat

een afgewassen t-shirt
Oud 09-04-2008, 11:45
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Hier komt de uitleg hé:
Het gedicht is inderdaad geschreven uit het standpunt van een nieuw vriendinnetje, maar haar geliefde heeft zijn vorige vrouw nog niet geheel verwerkt. Het is dan ook nog niet zo lang geleden, er slingeren nog heel wat spullen van haar rond: vandaar dat afgewassen t-shirt, de scores van Scrabble die ergens op een blaadje zijn neergeklad. Het nieuwe vriendinnetje voelt alsof ze moet presteren, dat haar voorgangster in alle opzichten beter was dan zij, en ze maakt er een driehoeksverhouding van, terwijl het ex-vriendinnetje duidelijk verdwenen is.

Wat ik met half gewonnen bedoel: zal het meisje zich beter voelen als haar man met haar vrijt? Ik vond het wel mooi in de context van het Scrabblespelen, daar draait het immers om winnen.

De hij/zij/ik vond ik belangrijk, omdat het echt stuitert tussen drie personen. Haar gedachten flitsen van hem naar haar en naar zichzelf, jammer dat het zo onoverzichtelijk is. Zelf had ik de indruk dat het nog relatief gestructureerd was.

Toch bedankt allebei!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 11:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, op zich is het nog best gestructureerd, maar deze zin vind ik in het geheel dan niet zo logisch: "Ze doet niet mee(r) aan mannen."
Ik vind het geloof ik wel een leuk gedicht
Oud 09-04-2008, 12:39
Mooneh
Mooneh is offline
Ooh, ik vind het best mooi zeg! Het creert echt dat.. ja, dát gevoel.

is het beentje van mijn rib.

Prachtig dit!
Oud 11-04-2008, 11:12
Porcelain
Porcelain is offline
Het is heel mooi bij vlagen, vind ik. De tweede strofe vind ik heel treffend. Alleen 'afgewassen'... ik zou zeggen 'gewassen', maar misschien is dat vlaams vs nederlands. En nog iets... ik zou het tshirt misschien een functie geven, dat het een oud slaapt-shirt wordt of zo. Je derde strofe vind ik ook goed.

De eerste strofe vind ik te weinig gedicht. Een gecreëerde leegte maakt het voor mij al wat oninteressant, misschien kun je dat met die citroenzeep wat treffender verwoorden, minder expliciet. Mee(r) hoeft niet van mij, vind ik een beetje te makkelijk en te weinig functioneel. Qua klank mag er van mij ook wat meer samenhang in.

Je scrabble-beeld vind ik supermooi, maar de uitwerking valt me een beetje tegen. 'Waar zij 206 scoorde'.. weet je, ik denk eigenlijk dat het al genoeg is als de ik-persoon de scrabbleblaadjes van haar voorganger tegenkomt, dat is heel herkenbaar. Dat ze hoger scoorde lijkt me niet eens zo belangrijk. Haar mooiere handschrift vind ik bijvoorbeeld een veel stekender beeld. Maar dat is misschien persoonlijk.
Ik snap ontginnen en ontgonnen eigenlijk niet. En 'voel ik me dan half gewonnen' zegt in mijn betekenis dat ze zich half gewonnen heeft gegeven, niet dat ze half gewonnen heeft. Is nogal een cruciaal verschil: dat eerste past niet in je gedicht.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 11:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee nee, dat afgewassen moet er juist in, dat is toch een heel betekenisverschil? Een gewassen t-shirt is gewoon een normaal saai schoon t-shirt, een afgewassen t-shirt is een oud flodderig t-shirt dat daar hoort zoals het meubilair er hoort.
Oud 11-04-2008, 12:56
elysea
elysea is offline
afgewassen klinkt voor mij alsof je het met het serviesgoed mee hebt gewassen. met citroenafwasmiddel. tussen vettige pannen en groenteafval. nederland noemt wat jij beschrijft verwassen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 13:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben ook Nederland hoor En ik noem dat afgewassen. Het is geen werkwoord, enkel een bijvoegelijk naamwoord. Je kan iets niet afwassen (ja, serviesgoed inderdaad), je kan enkel dingen afgewassen maken door ze duizendmaal in de wasmachine te gooien.
Oud 11-04-2008, 13:26
Porcelain
Porcelain is offline
Oh, zo afgewassen. Wat Elysea zegt, dan moet er volgens mij 'verwassen' staan (maar dan nog zal dat wel vlaams vs nederlands zijn) en dan mag je mijn oude-slaapshirt-kritiek wegnemen, want dat heb je dan dus al.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 15:46
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ja, dan bedoel ik verwassen, denk ik. Ik gebruik dat woord alleen niet, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien juister AN is. Hmm, en over die Scrabbleblaadjes, ik vind het dan juist weer wél belangrijk dat zij altijd won, en het nieuwe liefje niet. Dat ze zichzelf heel erg inferieur vindt aan het ex-liefje. Een mooier handschrift, dat is toch veel minder belangrijk? Dat zijn opvattingen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 16:01
Porcelain
Porcelain is offline
Maar dan zou ik wijzen op de verschillen tussen zij en exlief: nu wijs je op exlief en hij.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 16:38
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Daar heb je wel gelijk in, maar dan zou ik mijn strofe wat moeten aanpassen, terwijl ik zelf dat stukje het sterkst vond. 'scoreberekeningen van Scrabble waar zij 206 scoorde,
hij slechts 193. Ik lijk nooit te winnen,', daarin geef ik aan dat ik altijd verlies van hem, en dus ook minder goed ben in Scrabble dan zij. Maar zelfs ik betrap mezelf erop dat dat misschien wel wat omslachtig is, ja.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 18:42
Porcelain
Porcelain is offline
Mja, jij vind het een sterk stukje, ik vind het zwak, maar je hoeft niet altijd naar je lezer te luisteren natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 18:30
Reem
Reem is offline
Eigenlijk gewoon wat Porcelain zegt. De laatste strofe vind ik ook technisch niet zo mooi: het is een beetje overdreven met dat winnen en ontginnen, een beetje teveel van het goede. De eindzin vind ik wel weer mooi, maar volgens mij zou dat meer kunnen 'raken' dan het nu doet.
Reageren

Regels voor berichten