Advertentie | |
|
![]() |
|
Hier komt de uitleg hé:
Het gedicht is inderdaad geschreven uit het standpunt van een nieuw vriendinnetje, maar haar geliefde heeft zijn vorige vrouw nog niet geheel verwerkt. Het is dan ook nog niet zo lang geleden, er slingeren nog heel wat spullen van haar rond: vandaar dat afgewassen t-shirt, de scores van Scrabble die ergens op een blaadje zijn neergeklad. Het nieuwe vriendinnetje voelt alsof ze moet presteren, dat haar voorgangster in alle opzichten beter was dan zij, en ze maakt er een driehoeksverhouding van, terwijl het ex-vriendinnetje duidelijk verdwenen is. Wat ik met half gewonnen bedoel: zal het meisje zich beter voelen als haar man met haar vrijt? Ik vond het wel mooi in de context van het Scrabblespelen, daar draait het immers om winnen. De hij/zij/ik vond ik belangrijk, omdat het echt stuitert tussen drie personen. Haar gedachten flitsen van hem naar haar en naar zichzelf, jammer dat het zo onoverzichtelijk is. Zelf had ik de indruk dat het nog relatief gestructureerd was. Toch bedankt allebei! |
![]() |
|
Ja, op zich is het nog best gestructureerd, maar deze zin vind ik in het geheel dan niet zo logisch: "Ze doet niet mee(r) aan mannen."
Ik vind het geloof ik wel een leuk gedicht ![]()
|
Het is heel mooi bij vlagen, vind ik. De tweede strofe vind ik heel treffend. Alleen 'afgewassen'... ik zou zeggen 'gewassen', maar misschien is dat vlaams vs nederlands. En nog iets... ik zou het tshirt misschien een functie geven, dat het een oud slaapt-shirt wordt of zo. Je derde strofe vind ik ook goed.
De eerste strofe vind ik te weinig gedicht. Een gecreëerde leegte maakt het voor mij al wat oninteressant, misschien kun je dat met die citroenzeep wat treffender verwoorden, minder expliciet. Mee(r) hoeft niet van mij, vind ik een beetje te makkelijk en te weinig functioneel. Qua klank mag er van mij ook wat meer samenhang in. Je scrabble-beeld vind ik supermooi, maar de uitwerking valt me een beetje tegen. 'Waar zij 206 scoorde'.. weet je, ik denk eigenlijk dat het al genoeg is als de ik-persoon de scrabbleblaadjes van haar voorganger tegenkomt, dat is heel herkenbaar. Dat ze hoger scoorde lijkt me niet eens zo belangrijk. Haar mooiere handschrift vind ik bijvoorbeeld een veel stekender beeld. Maar dat is misschien persoonlijk. Ik snap ontginnen en ontgonnen eigenlijk niet. En 'voel ik me dan half gewonnen' zegt in mijn betekenis dat ze zich half gewonnen heeft gegeven, niet dat ze half gewonnen heeft. Is nogal een cruciaal verschil: dat eerste past niet in je gedicht. |
![]() |
|
Nee nee, dat afgewassen moet er juist in, dat is toch een heel betekenisverschil? Een gewassen t-shirt is gewoon een normaal saai schoon t-shirt, een afgewassen t-shirt is een oud flodderig t-shirt dat daar hoort zoals het meubilair er hoort.
|
Ik ben ook Nederland hoor
![]()
|
Ja, dan bedoel ik verwassen, denk ik. Ik gebruik dat woord alleen niet, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien juister AN is. Hmm, en over die Scrabbleblaadjes, ik vind het dan juist weer wél belangrijk dat zij altijd won, en het nieuwe liefje niet. Dat ze zichzelf heel erg inferieur vindt aan het ex-liefje. Een mooier handschrift, dat is toch veel minder belangrijk? Dat zijn opvattingen natuurlijk.
|
![]() |
|
Daar heb je wel gelijk in, maar dan zou ik mijn strofe wat moeten aanpassen, terwijl ik zelf dat stukje het sterkst vond. 'scoreberekeningen van Scrabble waar zij 206 scoorde,
hij slechts 193. Ik lijk nooit te winnen,', daarin geef ik aan dat ik altijd verlies van hem, en dus ook minder goed ben in Scrabble dan zij. Maar zelfs ik betrap mezelf erop dat dat misschien wel wat omslachtig is, ja. |
![]() |
|
Eigenlijk gewoon wat Porcelain zegt. De laatste strofe vind ik ook technisch niet zo mooi: het is een beetje overdreven met dat winnen en ontginnen, een beetje teveel van het goede. De eindzin vind ik wel weer mooi, maar volgens mij zou dat meer kunnen 'raken' dan het nu doet.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn eigen boeken Demipet660 | 6 | 04-09-2015 06:41 | |
Liefde & Relatie |
ze vond me leuk, maar ... Thommos | 33 | 22-08-2008 04:08 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik dacht, ik probeer het nog eens me... just me | 22 | 15-01-2006 08:23 | |
Verhalen & Gedichten |
[Fantasyverhaal] De Proef van Vijf - Akuñar's Reis Een Tweeling | 74 | 17-09-2004 21:35 | |
Psychologie |
Te veel meegemaakt en nog steeds het stopt niet. ik kom er niet overheen. HELP ME!!!! *leintje* | 20 | 12-03-2002 20:35 |