Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2008, 21:00
Eend
Eend is offline
Ik zat vandaag in de bus en al vanaf het moment dat ik in de bus stapte en dat ding begon te rijden, had ik er een slecht gevoel bij. De buschauffeur zou immers de mensen kidnappen. Ik durfde niet uit te stappen, omdat ik bang was voor een mes op mijn keel. Ik zag al die mensen één voor één slachtoffer worden van een aggressieve buschauffeur. Ik hield mijn mobieltje al binnen bereik en zo dat de buschauffeur het niet kon zien. Was echt zo bang. Op het station aangekomen was ik zó blij dat ik die bus uit was. In de trein had ik nergens last van

Hebben jullie dit soort dingen ook wel eens? Ik denk dat het iets randpsychotisch was, maar weet het niet zeker. Het was in ieder geval heel eng.

Heb er nog wel een hele nasleep van. Terugdenken aan die rit in de bus veroorzaakt kippenvel bij me.
Oud 23-05-2008, 22:02
darkfairy
darkfairy is offline
ja zoiets heb ik ook soms.
en dan ook alleen bij mannen.
heel eng is zoiets ja.
Oud 23-05-2008, 22:25
Nona
Nona is offline
Nee, dat heb ik nooit. Ik heb weleens een voorgevoel over iets, dat iets wel of niet goed gaat komen, dat iemand zo dadelijk overstuur binnen gaat komen, of dat ik tegen een verhelderend gesprek aan ga lopen. Maar niet zoiets dramatisch. Mijn voorgevoelens zijn een stuk realistischer, om eerlijk te zijn.
Oud 24-05-2008, 02:15
Verwijderd
Ik heb wel eens gehad dat ik onderweg was van school naar huis en dat ik ervan overtuigd was dat ik mijn moeder dood zou aantreffen. Ik was toen helemaal in paniek en tegelijkertijd al aan het bedenken wat ik allemaal moest doen als ik thuis zou komen (pap bellen, dokter en begrafenisondernemer bellen enz.) Ik ken het dus wel. Ik denk dat het bij mij ook iets randpsychotisch was. Ik weet niet meer of ik daarna ook echt in een psychose ben gekomen. Het is al een tijdje geleden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 05:44
Verwijderd
Nooit last van gehad, ook niet iets wat er enigszins op lijkt. Het lijkt me heel raar.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 07:30
Verwijderd
Ik ken het wel een beetje, maar ben me er dan (meestal) wel bewust van dat het mijn fantasie is en geen werkelijkheid. Tegenwoordig heb ik dat niet zo vaak meer, vroeger regelmatig. Ik had dat dan ook vooral op plekken met veel mensen waar ik het gevoel had dat ik niet makkelijk kon 'ontsnappen', zoals jij waarschijnlijk met de bus ook had.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 09:29
Nijn*
Nijn* is offline
Nee, nog nooit zo heftig gehad eigenlijk. Wel eens als ik bijvoorbeeld 's nachts laat nog naar huis moest fietsen, dat ik me dan zorgen maakte over wat er allemaal kon gebeuren en m'n adem inhield als er iemand een tijdje achter me bleef fietsen. Dan pak ik ook echt m'n mobieltje en doe ik alsof ik aan het bellen ben 'nee, ik ben bijna thuis hoor, jaa was erg gezellig. En, heeft m'n broer z'n karatewedstrijd nog gewonnen?' Maar dat is dan meer omdat ik bang ben voor wat realistischere dingen zoals overvallen worden oid. Het is ook niet zo dat ik ervan overtuigd ben dat ik onderweg vermoord ga worden of zo, dat heb ik nog nooit gehad. Maar het lijkt me erg eng.
Oud 24-05-2008, 10:12
Eend
Eend is offline
Lol, Nijn Dat heb ik ook wel eens gedaan

Ik vind het wel prettig dat er mensen zijn die het herkennen. Ik baal zelf wel, omdat mijn anti psychotica het af laat weten, maar het duurt nog wel even voordat ik die af mag bouwen en andere mag proberen.
Oud 24-05-2008, 10:47
Verwijderd
Ik ken het, bij mij is 't een soort doemdenken en 't hoort bij een angsstoornis. Op een gegeven moment was ik íedere keer bang dat bv. de trein gekaapt zou worden, of dat er iemand met een wapen mensen zomaar neer zou gaan schieten. Ik kan er nu overigens wel goed mee om gaan, ik laat mezelf niet meer in zo'n spiraal van doemdenken gaan
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 11:42
Eend
Eend is offline
Ja, doemdenken kan het bij mij ook wel zijn. Daar ben ik ook wel erg goed in. Maar toch denk ik eerder aan randpsychotisch, omdat ik momenteel erg onder druk sta.
Oud 24-05-2008, 16:24
Verwijderd
Ik heb ook wel eens. 'zal je net zien dat er dit en dat met deze bus gebeurt. Maar dan doe ik zus en zo en gaat alles precies goed'. Al kan ik het verschil tussen voorgevoel en fantasie wel scheiden. Want als ik echt ergens een slecht gevoel over heb, doe ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 16:25
Balance
Balance is offline
Nee, nooit iets gehad wat daar op lijkt.
Oud 24-05-2008, 21:35
IcedEarth
IcedEarth is offline
hm ehm, ja eerder was ik wel eens heel erg stoned. dan werd ik vet paranoia en als ik dan in mn eentje 's nachts fietste zag ik overal potentiele moordenaars overvallers verkrachters in schaduwen, achter bomen. En dan hield ik ook mijn telefoon vast en begon ik nog net niet te flippen.
Maar ehm, niet in nuchtere toestand.
Oud 25-05-2008, 07:53
Verwijderd
Ik heb dat ook een paar keer gehad, dat was afschuwelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 12:45
Eend
Eend is offline
Ik ben er 'gelukkig' niet stoned bij...
Oud 25-05-2008, 14:47
*oma*
*oma* is offline
Ik heb weleens als ik fiets ik steeds denk dat ik tegen de stoep aan ga fietsen en dan zie ik mezelf al op mijn bek gaan. Ook ben ik een poosje bang geweest dat iemand mij in mijn rug zou schieten terwijl ik aan het fietsen was. Ik vroeg me heel erg af hoe dat zou voelen. Maar verder niet ofzo. Niet zoals jij iig.
Oud 25-05-2008, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Maar toch denk ik eerder aan randpsychotisch, omdat ik momenteel erg onder druk sta.
Zo klinkt 't wel een beetje...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 15:08
Verwijderd
(ik heb het zelf nog nooit gehad)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 16:01
Eend
Eend is offline
Citaat:
Zo klinkt 't wel een beetje...
Hmmz... Ik heb er met de verpleging over gesproken, maar die nemen me niet echt serieus. Die zeggen dan: "Snap jij dan niet dat dat zo irreëel is?!" Nee, dat snap ik niet, want voor mij was het echt!
Oud 25-05-2008, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Hmmz... Ik heb er met de verpleging over gesproken, maar die nemen me niet echt serieus. Die zeggen dan: "Snap jij dan niet dat dat zo irreëel is?!" Nee, dat snap ik niet, want voor mij was het echt!
Aan zo'n antwoord heb je ook niks.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 17:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
Aan zo'n antwoord heb je ook niks.
Nee idd...
Oud 25-05-2008, 17:45
Verwijderd
Mijn antwoord was trouwens een antwoord op de OP, en niet over het stonedverhaal van IcedEarth. Even ter verduidelijking
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 09:41
Verwijderd
Ik heb regelmatig paniekaanvallen in het openbaar, maar ik ben erg goed geworden in het verbergen er van. Dan krijg ik het gevoel dat iedereen me aan zit te staren en agressief tegen me is. Of dat het voertuig waarin ik zit wel *moet* verongelukken. Ik kan er wel mee omgaan tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 15:11
Eend
Eend is offline
Lijkt me moeilijk. Ik heb het gelukkig niet zo vaak *klopt af*
Oud 29-05-2008, 18:07
eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Ik ben vaak snachts buiten. Uurtje of 3-4 om een rondje te wandelen. Door de duisternis en stilte st aik helemaal scherp of word ik erg schrikkerig als ik half in slaap val. Als ook maar iemand met een hond of jongen achter me loopt wordt ik achterdochtig. Vanochtend liep ik een rails over, en toen begonnen de slagbomen te dalen. door het licht viel de schaduw van die slagbomen op mijn rug. Ik schrok me dood en sloeg met mn rechterhand in een reflex toen ik die schaduw in ene achter mijn schaduw zag op de grond uit mijn ooghoeken
Mischien is dit niet helemaal hetzelfde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2008, 18:11
Eend
Eend is offline
Nee, het is niet hetzelfde. Dat van 's nachts buiten lopen, herken ik wel, maar het is geen randpsychose.
Oud 29-05-2008, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Nee, het is niet hetzelfde. Dat van 's nachts buiten lopen, herken ik wel, maar het is geen randpsychose.
Dat van mij ook niet als het goed is, en toch ben ik dan echt angstig en voelt het gigantisch echt

Heb je dit nog eens proberen te bespreken?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 19:34
Eend
Eend is offline
Citaat:
Dat van mij ook niet als het goed is, en toch ben ik dan echt angstig en voelt het gigantisch echt

Heb je dit nog eens proberen te bespreken?

Nee, ze deden alsof het lollig was, dus heb er mijn mond niet meer over open durven te doen
Reageren

Regels voor berichten