Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb twee jaar voltijd pabo gedaan, het is inmiddels wel eventjes geleden, maar misschien heb je toch wat aan mijn ervaring. Op de hogeschool waar ik pabo volgde, waren er vooral (heel) veel opdrachten die je in moest leveren, maar er was ook behoorlijk wat theorie (niet heel moeilijk, maar je moet het wel lezen en leren en daar gaat best wat tijd in zitten). Ik vond het alles behalve moeilijk, maar wel heel veel, waardoor ik over het algemeen zeven dagen per week met mijn opleiding bezig was. Nu heb je daar natuurlijk zelf de hand in, er zijn ook genoeg mensen die het met minder dagen doen (en er zijn ook hogescholen waar het lang zo veel niet is, heb ik gehoord),maar ik vond de opleiding en met name de opdrachten leuk, dus besteedde ik er veel tijd aan.
|
![]() |
|
De werkdruk van de leerkracht wordt steeds meer, het is namelijk meer dan alleen lesgeven. Al deze dingen gebeuren nog eens nadat de leerlingen naar huis zijn. Dan zijn er mensen die zeggen dat dat allemaal bij je werk hoort en dat klopt.
Maar de gemiddelde leerling van nu kun je niet vergelijken met de tijd dat wij op de basisschool zaten. Nu zijn er veel meer (gedrags)problemen. En de leerlingen die vroeger op de SO zaten, worden nu veel minder snel geplaatst op een dergelijke school. Waardoor deze kinderen in het reguliere onderwijs blijven. En dan moet je weer rekening houden met aparte leerlijnen en meer papierwerk (meer plannen van aanpak ed dan vroeger) en meer geregel in de klas. Even over het salaris nog een keer. Een goede MBO'er verdient evenveel als een leerkracht. Het startsalaris is tussen de 1500 en 1600 euro als ik mij niet vergis (in Zuid-Limburg dan he ![]() Als laatste nog even over de vakanties. Goed, er is meer vakantie in het onderwijs, maar in die vakantie doe je ook veel voor je school waardoor je dit toch weer als werkuren kunt opschrijven. De kinderen hebben in de zomervakantie 6 weken vrij, maar de leerkracht niet. Die moet vergaderen, klappers in orde maken en de klas inrichten. In andere vakanties moet je weer rapporten oid schrijven. Denk ook aan optochten, kamp, oudergesprekken en leerlingbesprekingen ( de buiten/na schoolse activiteiten). En vaak gebruik je pauze ook nog even om te bespreken en vanalles voor de volgende les klaar te zetten. Ik zeg niet dat het onderwijs een drama is, anders was ik al gestopt met de opleiding. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van het leerkracht zijn, en dat hoop ik hier een beetje duidelijk te maken. Het is geen baan van half 9 tot 3 en er komt veel meer bij kijken dan alleen 't lesgeven!
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus met 1300 moet je blij zijn... Je gaat het onderwijs niet in om rijk te worden, dat weet je, dus moet je daarover niet zeuren. |
![]() |
||
Citaat:
En voor 1300 euro werd ik geen leerkracht geloof me...daarvoor heb je te veel werk en druk. Een chauffeur verdient (met onregelmatigh. toesl. bijna 1600 euro (netto) en die hebben totaal geen stress en werkdruk. Alleen soms boze klanten als ze te laat zijn. http://salaris.prikpagina.nl/read.ph...&i=4155&t=4155 En die onzin van ''je kiest niet voor het onderwijs voor t geld'' Waar werk jij dan voor? Voor de lol? Iedereen heeft met zijn of haar beroep een doel, en je moet t natuurlijk leuk vinden. Ik verwacht dan ook geen topsalaris, maar het moet wel staan naar je opleidingsniveau en dat doet deze niet (in vergelijking met de meeste andere).
||
Verwijderd
|
Citaat:
Desalniettemin, zul je als musicus zelden een riant startsalaris hebben. Waarom doe ik dit, en geen ongeschoold werk? Omdat musiceren mijn passie is. Mijn doel. Mijn leven. Niet om rijk te worden. Dat wist ik van te voren, en daar zul je mij ook niet om horen klagen... En de uren die ik maak? Veel, als zelfstandige, deels in loondienst, kom ik toch uit op een redelijke 38 urige werkweek. Pas sinds een paar maanden dat ik zelf nu boven de 1400 netto kom per maand. Daarnaast is er in de culturele sector nogal sprake van marktvervuiling. Amateurs die het ( kwalitatief minder ) goedkoper doen. Is voor een aantal opdrachtgevers aantrekkelijk. Maar goed, ik heb geluk gehad met mijn inkomsten. En met mijn vak, want om HBO management te doen en een kantoorbaan te moeten doen, dat zou voor mij van 9-17 een horror zijn. Als jij niet voor 1300 netto wil gaan werken, kerel, zoek snel een ander vak. Maar zeur niet om te weinig geld, want dat had je tevoren ook kunnen weten. |
![]() |
|
Mwo, veel uren als leraar.. Dat valt ook wel weer mee. Je hebt immers tevens de schoolvakanties. Zoveel vakantie, daar kan je als medewerker van een bedrijf met een week of drie vrij per jaar, slechts van dromen.
Het hangt er natuurlijk ook van af waar je zit. Geef je les aan twintig man op het Lutjebroeker college, of sta je ergens in een achterstandswijk van een grote stad te trekken aan een klas vol spreekwoordelijke dode paarden die nog niet eens fatsoenlijk Nederlands spreken? Ik heb op een openbare basisschool waar ik vandaan kwam van die 'Marrokaanse prinsjes' gezien die letterlijk gillend over de grond gingen rollen als ze hun zin niet kregen. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee werken leuk, makkelijk of belonend is. Sterker nog, respect voor die vrouw destijds dat ze niet binnen een dag het kind zat was op een manier dat ze het gewoon eruit gooide.
|
Verwijderd
|
Natuurlijk heb je als leerkracht veel vakanties, maar over het algemeen maak je meer uren per week dan de uren die je betaald krijgt, omdat je die vakanties natuurlijk wel moet 'terug verdienen'.
En het verhaaltje van 'Zoveel vakantie, daar kan je als medewerker van een bedrijf met een week of drie vrij per jaar, slechts van dromen.', tja...van om 9 uur beginnen en altijd om 17.00u naar huis gaan kan een leerkracht ook slechts dromen. Tevens kan een leerkracht dromen van dingen als een keer wat later beginnen, afspraken onder werktijd, een keer een middagje vrij tussendoor, vakanties buiten het hoogseizoen, (echte) promotie maken en een hoog salaris. Je maakt keuzes, iedere keuze heeft voor- en nadelen; het gaat er om wat voor jou het zwaarst weegt. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast hebben leerkrachten ook rekening te houden met werkende ouders en moeten de rapportbesprekingen en ouderavonden dus altijd 's avonds (in feite na je eigen werktijd) gehouden worden. Is niet erg, maar dan werk je wel veel uren op een dag, die je niet extra uitbetaald krijgt. De vakanties compenseren dat? Ik weet het niet. Ook in de vakanties (behalve misschien 4 weken in de zomervakantie) ben je toch nog veel bezig met je werk. Natuurlijk hoeft dat niet allemaal op school en kun je veel thuis doen, maar je bent er toch mee bezig. Ik vind het niet erg dat het zo is; ik heb er immers zelf "bewust" voor gekozen door leerkracht te (willen) worden. Ik heb het er dan ook allemaal voor over. |
![]() |
||
Citaat:
Voor TS lijkt het me in ieder geval belangrijk om te bedenken of ze graag leerkracht zou willen worden. Omdat ze nu ook al een docentenopleiding doet, heeft ze vast al wel een beetje een beeld van hoe het is om leerkracht te zijn en kan ze daar dus haar keuze voor wel of niet de Pabo wel op baseren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je wekte de indruk het enkel te willen zijn omdat je nu eenmaal al met de opleiding bezig bent (dit omdat je zegt dat je nu niet meer voor de pabo zou kiezen)...bij mij komt daar dan automatisch de gedachte achter aan dat je dus liever iets anders had willen zijn (dit ook omdat je zegt "ik overweeg [...] breder veld.").
|
![]() |
||
Citaat:
Hoidepoi, Ik doe zelf PABO op het CHE in Ede. Ik ben 4e jaars. Ik kan niet anders zeggen dat dat de PABO een chaos is. Ik hoor tot de eerste groep (zonder gym) met een nieuwe vorm van educatie. Dat is een beetje mislukt, maar verder, ja je moet ontzettend doordouwen. Het 1e jaar is alles nieuw en doe je nog elke opdracht (waar je snel achter komt dat het niet hoeft hihihi) en aan het einde van het 2e jaar wil je stoppen, want docenten nemen je niet serieus en je baalt van de herhalingen. Maar dan komt het 3e jaar. Eindelijk respect van docenten (nou ja, niet echt eindelijk, maar zo voelt het wel ![]() Maar ja, als je die kopjes van die kinderen ziet, dan weet je weer waar je het voor doet!! liefs! |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Van uni (gs) naar PABO // instromen Porcelain | 46 | 18-12-2007 15:05 | |
Studeren |
stoppen met PABO(+pedagogiekvraag) sweetblondgirl | 17 | 25-05-2006 16:02 | |
Algemene schoolzaken |
Basisschoolleerling kan beter rekenen dan pabo-student Verwijderd | 76 | 04-01-2006 12:11 | |
Algemene schoolzaken |
Pabo, SPH of MWD? LoeLoe | 19 | 20-05-2004 09:17 | |
Algemene schoolzaken |
deeltijd pabo? ??? | 1 | 06-04-2004 05:40 | |
Werk, Geld & Recht |
Kun je met een PABO-propedeuse aan de slag als klasse-assistent? Tulpje6 | 3 | 28-12-2003 18:59 |