Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2009, 11:23
Keldion
Keldion is offline
doordat ik 2 maanden in het ziekenhuis heb gelegen moet
ik nu nog wat inhallen in de laatste weken
waarbij onder anderen een Praktische opdracht economie

hierbij moest ik verschillende artikelen uitknippen/opzoeken
een samvatting van maken een oorzaak gevolg aangeven
en een definitie van de moelijke begrippen geven
bij dit laatste kom ik in de knel
niet all de worden staan in het woorden boek
of zijn makelijk te omschrijven

ik hoop dat een van jullie me hierbij kan helpen
reply maar als je de definitie van een van de begrippen weet.

Prijssegment
Middensegment
Prijsklasse
portefeuillehouder
verkoopresultaat
NVM (vereneging van makelaars)
Nieuwbouwmarkt
Woningmarkt
segment
Dagproductie
Branches
Genotmiddelenindustrie
transportmiddelenindustrie
Kortetermijnontwikkeling
Maandcijfers
Tweemaandsgemiddelde
werkdageffecten
CBS
Adciesprijs
Inventarisatie
Acijnzen
Heffingen
Btw
Prijopbouw
Consumentencollectief united consumers
Prijsverschil
Particulieren
Speculanten
Oliemarkt
Marktleider
Marge
Valuta-effecten
Financieel
Staatschuld
Kapitaalmarkten
Recessie
Investesteert
Overheiduitgavan
Bruto binnelands product
Financieel tekort
Bezuinigen
National institution of economic en social research (NIESR)
Inkomenstenbelasting
Begroting
Bank
Beursgang
Banksector
Staatskapitaalinjectie
Kredietrisico
Hypotheekportefeuille
Lening
Aandelel
Concern
Kredietcrisis
Mid-marketpositie
Financiele crisis
Verzekeraars
Centraal bureau voor de statistiek
Inflatieprijs
Deflatiespook
Importproducten
Economische ontwikkeling
Producten
Financiele
Conjucturele neergang
Deflatieperikelen
Geldpers
Hyperinflatie
Beleggers
Fondsen
Kwartaalrapport
Beursfondsen
Spaarrekening
Beheersvergoedingen
Kostenefficiënt
Fuserend
AEX-index
Dagwinst
inkoopmanagers-index
productiesector
macrocijfers
Effectenbank
Weerstandsniveau
Koersgrafieken
indexfondsen

sommige zijn een stuk makellijker dan anderen
maar om een goede beschijving ervoor te vinden is soms nog best ingewikkeld
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2009, 12:00
13.01
lweo.nl
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 12:05
Keldion
Keldion is offline
die site gaf me leraar ook maar ik begreep het niet hellemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 12:35
arPos
arPos is offline
Zijn dit moeilijke woorden? ok;

Prijssegment; Prijsklasse (min - max) (t.o.v. een bepaalde wisselkoers)

Middensegment; Het segment in het midden (verrassend )

Prijsklasse; Zie prijssegment

portefeuillehouder; aandeel en/of optie(?) houder

verkoopresultaat; Het netto positief of negatief resultaat na verkoop.

NVM (vereniging van makelaars); Nederlandse vereniging van makelaars

Nieuwbouwmarkt; Markt gericht op nieuwe gebouwen en infrastructuur

Woningmarkt; totale markt aan koop en huurwoningen

segment; deel

Dagproductie; Totale productie aan goederen in 24 uurs spanne

Branches; Sectoren, bepaalde industrie die met elkaar te maken heeft (bv. de retail branche)

Genotmiddelenindustrie; Industrie ontstaan rondom de productie distributie verkoop en gebruikt van middelen ter recreatie.

transportmiddelenindustrie; Industrie ontstaan rondom de productie van distributiemiddelen.

Kortetermijnontwikkeling; Ontwikkelingen op korte termijn, gewoonlijk; dag, week, maand (en kwartaal)

Maandcijfers; Resultaten van verbruik en productie gedurende een kalendermaand.

Tweemaandsgemiddelde; Het gemiddelde gebruik en productie gerekend over een periode van 2 kalendermaanden.

CBS; Centraal bureau voor de statistiek

Adviesprijs; Geraamde prijs van verkoop gebaseerd op de verkoop van gelijkwaardige producten

Inventarisatie; Het opnemen van de inventaris.

Acijnzen; Specifieke productafhankelijke belasting

Heffingen; Alg belasting.

BTW; Belasting toegevoegde waarde, standaard percentage gevorderd over alle producten (lagere schaal voor specifieke producten)

Prijopbouw; Beschrijving van de kosten en winstmarges per onderdeel van het proces wat een product tot stand brengt (bv. distributiekosten, grondstofkosten, personeelskosten)

Consumentencollectief united consumers; Een belangenorganisatie voor consumenten te eindhoven.

Prijsverschil; het verschil in prijzen (alg), het verschil in prijzen van gelijkwaardige producten (spec)

Particulieren; Niet collectief, singulaire eenheid met kapitaalkracht.

Speculanten; (Beursjarg.) Letterlijk; raden; meer algemeen; mensen die op basis van verwachtingen uitspraken doen over het kopen en verkopen van aandelen.

Oliemarkt; De totale markt aan petrochemie, inclusief plastic

Marktleider; Het bedrijf met de grootste omzet in zijn branche.

Marge; (google: De marge van een bookmaker is gelijk aan de betaling die hij ontvangt uit de sportevenementen waarvoor hij weddenschappen aanbiedt.)
Alg; de marge is het salaris van een tussenpersoon.
Alg2; de winst

Valuta-effecten; de effecten op prijs(verhoudingen) door de wisselkoers van een specifieke eenheid van betaling.

Financieel; geld

Staatschuld; totaal aan uitstaande staatsobligaties en opties bij een centrale bank

Kapitaalmarkten; markt gericht op de productie distributie en verkoop van geld.

Recessie; Terugtrekkende marktconjuctuur.

Investeren; Kapitaal gebruiken om doormiddel van arbeid en techniek projecten te realiseren

Overheiduitgaven; Uitgaven van de overheid uit leningen en belastingen

Bruto binnenlands product; BNP; totale 'omzet' van een land.

Financieel tekort; Wanneer de uitgaven de inkomsten overtreffen in grootheid.

Bezuinigen; Schrappen van kostenposten (meestal om het eerdere financieel tekort te verminderen)

National institution of economic en social research (NIESR); Particulier instituut voor onderzoek naar economie in het VK

Inkomenstenbelasting; Heffing over het inkomen van een huishouden

Begroting; Geraamde inkomsten en uitgaven

Bank; Bedrijf in de markt rondom de productie distributie en verkoop en gebruik van geld.

Beursgang; De eerste dag waarop een bedrijf beursgenoteerd wordt.

Banksector; De branche rondom de productie distributie en verkoop en gebruik van geld

Staatskapitaalinjectie; Staatslening bij een centralebank waarvan wordt geclaimd dat het voordelig is voor de economie door trickle-down-economy (ik ben zelf meer voor trickle up economy maar goed)

Hypotheekportefeuille; aandelen in bezit van bedrijven in de vastgoedmarkt

Lening; krediet, een bepaalde grote aan valuta waarvoor de ontvanger onderpand moet overleggen en rente over betaald dient te worden.

Aandeel; Deel van een bedrijf te koop op de index

Concern; Overkoepeld geheel in een bedrijf dat verschillende onderdelen op verschillende lokaties heeft (Concern; unilever)

Kredietcrisis; Laagconjuctuur veroorzaakt door de "bubble" in de vastgoed en kredietsector

Financiele crisis; laagconjuctuur na gevolg van kunstmatig overschatten van een marktwaarde van een sector.

Verzekeraars; bedrijven in de markt rondom de inning van premies van een collectief en het uitkeren van de dekking bij schade binnen dat collectief

Centraal bureau voor de statistiek; zie CBS
Inflatieprijs; Prijsverhoging gerelateerd aan de expansie van de hoeveelheid kapitaal.

Deflatiespook; de hangende deflatie van valuta wanneer er sprake is van laagconjuctuur, (heeft verondersteld negatieve gevolgen maar dat is afhankelijk van wie je bent)

Importproducten; producten van over de grens

Economische ontwikkeling; groei, krimp en de verandering van eigenschappen van een nationale of internationale economie.

Producten; goederen, technologische middelen die het leven leuker, stommer moeilijker of makkelijker maken, aan te schaffen tegen eerder genoemde valuta.

Financiele; zie financieel

Conjucturele neergang; Het deel van de financiele conjuctuur (beweging; sinusgrafiek) wat neergaand is.

Deflatieperikelen; de veronderstelde problemen die onstaan wanneer er sprake is vanm valutadeflatie tijdens neergaande conjuctuur.

Geldpers; letterlijk; drukmachine voor biljetten en/of munten; alg; het creeeren van geld (grotendeels computers tegenwoordig)

Hyperinflatie; enorme hoeveelheden inflantie van een valuta ontstaan door inmenging en verstoring van de markt (zie zimbabwe voor een voorbeeld)

Beleggers; particulieren die aandelen en/of opties kopen

Fondsen; (houder van) eenverzameling van aandelen

Kwartaalrapport; resultaten gemeten over een kwartaal (meestal inclusief verwachtingen van het volgende kwartaal)

Beursfondsen; zie fondsen

Spaarrekening; Een rekening waar een positief saldo op staat en die gewoonlijk niet aangeraakt wordt uitgezonderd speciale gelegenheden.

Beheersvergoedingen; vergoeding betaald aan de tussenpersoon voor het beheren van jouw aandelen (meestal percentueel, zie ook marge)

Kostenefficiënt; wanneer de kosten in verhouding met de opbrengsten voordelig zijn; ook winstgevend

Fuseren; letterlijk: samengaan hier; het samengaan van 2 bedrijven in dezelfde sector

AEX-index; Amsterdam exchange, de beursindex van Nederland

Dagwinst; Inkomsten - kosten gerekend over een 24 uurs periode.

productiesector; de sector gericht op het al dan niet machinaal vervaardigen van producten (fabrieken noemden we het vroeger)

macrocijfers; algemenere cijfers; dit kunnen bijvoorbeeld de resultaten van een gehele sector of branche zijn, een land of zelfs de totale economie.

Koersgrafieken; grafiek van (gewoonlijk) de dagkoers van een aandeel of index

indexfondsen; fonds gericht op een specifieke index.

Weerstandsniveau; de mate waarin een bedrijf c.q. een aandeel bestand is tegen negatieve conjuctuurontwikkelingen

inkoopmanagers-index; speciale index samengesteld door en voor inkopers van aandelen (koop laag, verkoop hoog)

Mid-marketpositie; It's a tough question to answer given the diversity in the buying community. Consider, for example, the classic definition of a midmarket company: an organization that employs 100 to 999 employees. Helpful, but not complete.
(http://www.crn.com/it-channel/471019...RSKH0CJUNN2JVN)

Kredietrisico; (deze blijf ik je ook nog even schuldig; waarschijnlijk het te verliezen onderpand bij uitblijven van betaling)
werkdageffecten; (deze moet ik je even schuldig blijven)
Effectenbank; (en deze)

Laatst gewijzigd op 12-07-2009 om 12:43.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 12:37
arPos
arPos is offline
Citaat:
lweo.nl
tering, over mooie propaganda gesproken
Oud 12-07-2009, 12:50
Keldion
Keldion is offline
ty man
heeft echt geholpen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 20:50
Keldion
Keldion is offline
ik heb nog 20 begrippen waarbij ik in de knel kom.
als iemand mij bij de laatste 20 kan helpen zou dat heel fijn zijn

Declaraties
Grootaandeelhouder
Bankroet
bedrijfsdeposito’s
verkooptransacties
vennootschappen
Faillissementsfraude
Faillissementen
Fraude
Kostenreducties
Consumentenelektronica
Conjunctuurgevoelig
Consumer lifestyle
Winstmagers
Aandeelhouder
Inkoopmanager
Winstpakker
Crisismanager
Verliescijfer
Kostenbasis
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 21:47
arPos
arPos is offline
Citaat:
ik heb nog 20 begrippen waarbij ik in de knel kom.
als iemand mij bij de laatste 20 kan helpen zou dat heel fijn zijn
Ik geloof er niks van dat 80% hiervan niet in de dikke van dale staan

Declaraties; Een al betaald bedrag terug vragen (meestal bij verzekeringen)

Grootaandeelhouder; Houder van een aandelenpakket t.w.v. (>)5% van een bedrijf.

Bankroet; Niet meer in de gelegenheid kosten te liquideren; failliet.

bedrijfsdeposito’s; Bedrag of middelen van een bedrijf welk apart gezet worden voor later gebruik (gewoonlijk kapitaal) zie ook; sparen

verkooptransacties; Overdracht van bedragen en/of goederen tijdens verkoop. (meer algemeen; het wisselen van een goed tegen een bedrag tijdens verkoop)

vennootschappen; Een vennootschap wordt opgericht door een contract op grond waarvan twee of meer personen overeenkomen iets in gemeenschap te brengen met als doel één of meer nauwkeurig omschreven activiteiten uit te oefenen en met het oogmerk aan de vennoten een rechtstreeks of onrechtstreeks vermogensvoordeel te bezorgen.
(gewoonlijk in de vorm van een van te voren bepaald gelijk- of ongelijkwaardig partnerschap)

Faillissementsfraude; Fraude waarbij een faillissement wordt veroorzaakt dmv. aanschaf van persoonlijke goederen op de bedrijfsrekening waarmee persoonlijke kosten ontweken worden.

Faillissementen; mv van faillissement zie; bankroet

Fraude; Oplichting

Kostenreducties; Het verminderen van kosten; zie bezuinigingen

Consumentenelektronica; electronica ontworpen voor consumentendoeleinden (zoals; tv, radio, pc e.d.)

Conjunctuurgevoelig; industrie of product welk in hoge mate gevoelig is voor de economische conjuctuur (zoals metalen)

Consumer lifestyle; Dit is geen woord maar ik veronderstel dat het slaat op de levensstijl die te verwende voetbalmoeders naleven door 's zaterdags de halve koopgoot leeg te jassen.

Winstmarge's; totaal aan inkomsten - kosten.

Aandeelhouder; houder van een aandeel.

Inkoopmanager; persoon die zich bezig houdt met adviezen over te kopen aandelen en/of opties (zie ook; inkoop managers-index)

Crisismanager; interim-manager of -directeur aangesteld wanneer ten tijde van crisis de eigenlijke functiehouder het veld moest ruimen (ook dit is geen woord)

Verliescijfer; Negatief resultaat; (zie ook (negatieve) winst)

Kostenbasis; De normale gemiddelde kosten van een product

Winstpakker; Loze term om een product mooier te laten lijken dan het is, hier: Persoon of personen die de winst opstrijken

Kredietrisico; Het kredietrisico is het risico dat de tegenpartij of de bank van de tegenpartij niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen.

werkdageffecten; effecten van goede cq. slechte werkdagen (kennelijk zijn sommige dagen minder productief; maandag komt ter gedachte)

Effectenbank; effecten; een verzamelterm voor verhandelbare rechten die een financiële waarde vertegenwoordigen...
feitelijk betekent dit dus niets anders dan een "reguliere" bank.
Oud 12-07-2009, 22:10
Keldion
Keldion is offline
de meeste staan echt niet in de van dale omdat het eigenlijk 2 woorden zijn die aan elkaar geplakt zijn

en buitendat de dikke van dale geeft altijd onbegrijpelijke beschijvingen en meerde opties
buitendat snap ik de meeste woorden hiervan wel maar vind ik ze moeilijk te verwoorden nogmaals bedankt

trouwens Consumer lifestyle; Dit is geen woord maar ik veronderstel dat het slaat op de levensstijl die te verwende voetbalmoeders naleven door 's zaterdags de halve koopgoot leeg te jassen.

XD die is echt geweldig
ook all zet ik hem niet in me p.o.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2009, 23:01
arPos
arPos is offline
Niet? jammer, ik zet er altijd express zo'n zinnetje in om te kijken of de leraar het uberhaupt wel nakijkt.

Zo had ik in een werkstuk dit jaar geschreven dat alle orkanen worden veroorzaakt door Mark...
Gek genoeg nooit wat over gehoord.
Oud 13-07-2009, 11:20
Keldion
Keldion is offline
haha xD goeien tip
heb het helaas all ingeleverd nu

de zowiets wel bij me volgende p.o of boekverslag xD
Met citaat reageren
Oud 13-07-2009, 20:39
Verwijderd
www.economische-begrippen.nl
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 07:38
Keldion
Keldion is offline
>.< daar kom ik dan weer niet op

bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 12:55
Verwijderd
Graag gedaan hoor Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, nietwaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten