Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2009, 21:40
ganralph
ganralph is offline
Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een tekst geschreven in opdracht van mijn opdrachtgever (tot zover logisch ). Deze opdrachtgever is een bedrijf dat weer voor andere klanten werkt. (De klant bestelt een product bij mijn opdrachtgever en de opdrachtgever huurt mij in om de teksten voor dat product te schrijven. Ik krijg betaalt door mijn opdrachtgever, en de vergoeding staat vast, ongeacht de klant.)

Drie partijen dus:
(1) de klant
(2) de opdrachtgever
(3) ik, de schrijver
Tussen 1 en 3 is nooit direct contact; alles loopt via 2.

Nu heeft een van de klanten (1) mij gevraagd om de auteursrechten aan hun over te dragen. Op zich geen probleem, maar het contract dat ze opgesteld hebben, is voor mij wat vaag. (Er is mij niets gevraagd, ik vind ineens een contract van twee kantjes in de post.)

a. In het contract staat (en dat moet ik bevestigen) dat ik (3) de opdracht rechtstreeks van de klant (1) heb gekregen). Over (2) wordt niet gesproken, terwijl ik van hun de opdracht gekregen heb, ik kende (1) niet voordat ik dit contract kreeg;
b. Ik moet verklaren dat de tekst niet gepubliceerd is vóór de datum waarop het contract getekend wordt. Echter: ik heb de tekst maanden geleden geschreven en toen aan mijn opdrachtgever (2) gegeven om het product te voltooien. Over wat er daarna door (2) of (1) met mijn tekst gedaan is, heb ik geen enkele controle. Aangezien het totale product ook al lang voltooid is, is het goed mogelijk dat de tekst sindsdien gepubliceerd is (als onderdeel van het product).

Ik ben volledig bereid om de auteursrechten over te dragen, maar wat doe ik met een contract waarin dit soort details staan die niet 100% kloppen? Het zijn slechts details waar ik moeite mee heb, maar er staat wel mijn handtekening onder straks. (Of stel ik me hierover aan?)

Overigens: ik ben freelancer en de klant is een bedrijf dat niet in de EU gevestigd is, en het contract is onderhevig aan het recht van hun land. (Kunnen ze dit laatste zomaar eisen trouwens?)
Oud 17-10-2009, 22:04
Verwijderd
Dat ligt eraan. Waarschijnlijk staat in jouw overeenkomst met 2 dat jij de auteursrechten aan hun overdraagt. In dat geval kan jij ze niet nogmaals aan 3 overdragen, je bezit ze namelijk niet meer. (Persoonljikheidsrechten uitgezonderd)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2009, 22:26
ganralph
ganralph is offline
en daar wordt het lastig:

de overeenkomst tussen mij en de opdrachtgever is nooit vastgelegd. heb ooit eerst een opdrachtje voor ze gedaan en doe het nu zeer regelmatig. via via ingerold met een hele basale opdracht: schrijf de teksten. ik schrijf, zij betalen en everybody's happy. tot nu dus 1 klant bang is dat ik royalty's ga vragen of zo.
auteursrechten zijn nooit aan bod gekomen. ik krijg netjes betaalt, en ik ga ervan uit dat klant en opdrachtgever onderling de juridische zaken regelen (en dat ik dus een onderdeel of verlengstuk van 2 ben daarin, ook al ben ik niet in vast dienstverband).

overigens verandert 2 mijn teksten naar eigen inzicht als dat nodig is voor het eindproduct. kan dit impliceren dat zij auteursrecht hebben: zij beslissen wat de uiteindelijke tekst wordt.

bedankt voor je antwoord iig!
Oud 17-10-2009, 22:46
Verwijderd
Citaat:
en daar wordt het lastig:

de overeenkomst tussen mij en de opdrachtgever is nooit vastgelegd. heb ooit eerst een opdrachtje voor ze gedaan en doe het nu zeer regelmatig. via via ingerold met een hele basale opdracht: schrijf de teksten. ik schrijf, zij betalen en everybody's happy. tot nu dus 1 klant bang is dat ik royalty's ga vragen of zo.
auteursrechten zijn nooit aan bod gekomen. ik krijg netjes betaalt, en ik ga ervan uit dat klant en opdrachtgever onderling de juridische zaken regelen (en dat ik dus een onderdeel of verlengstuk van 2 ben daarin, ook al ben ik niet in vast dienstverband).

overigens verandert 2 mijn teksten naar eigen inzicht als dat nodig is voor het eindproduct. kan dit impliceren dat zij auteursrecht hebben: zij beslissen wat de uiteindelijke tekst wordt.

bedankt voor je antwoord iig!
Feitelijk gezien bezit jij dan nog de auteursrechten. Bij freelance activiteiten blijven de auteursrechten namelijk van jou. (Dit in tegenstelling tot bij een arbeidsovereenkomst). De opdrachtgever heeft dus enkel het recht om het werk te gebruiken voor het bestemde doel, voor elk ander doel moet de opdrachtgever toestemming vragen. Dus op dit moment bezit jij de auteursrechten en mag 2 alleen het werk bij 1 publiceren. Jij mag dus ook de auteursrechten aan 1 overdragen. 2 heeft verder geen rechten om jouw werk elders te gebruiken. Als je nu de rechten aan 1 overdraagt en 2 doet er toch wat mee, dan maakt 2 inbreuk op de rechten van 1.

De opdrachtgever mag overigens de tekst helemaal niet aanpassen, want ze bezitten het auteursrecht niet. De eventuele overdracht van auteursrechten *moet* nauwkeurig worden vastgelegd in een akte.

Laatst gewijzigd op 17-10-2009 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 11:34
ganralph
ganralph is offline
ok, dank duidelijk zo.

de akte die is opgesteld gaat ook tussen mij en 1.
maar dan de twee puntjes uit het contract.
a. er staat expliciet dat ik de opdracht van 1 gekregen heb, terwijl ik hem van 2 heb (er staat letterlijk dat er géén "third party" betrokken is, wat dus niet klopt);
b. ik moet verklaren dat de tekst niet gepubliceerd is voor het tekenen van het contract, terwijl ik inmiddels weet dat 1 hem zelf al gepubliceerd heeft. (als onderdeel van de hele opdracht waarvoor ik hem geschreven heb).

Ik ben toch niet gek als ik vraag om die twee punten te schrappen/aan te passen? Ik vind het gewoon onzin om iets te tekenen dat niet 100% correct is. maar ik heb dus helemaal geen verstand van dit soort juridische documentjes...
Oud 18-10-2009, 12:23
Verwijderd
Citaat:
ok, dank duidelijk zo.

de akte die is opgesteld gaat ook tussen mij en 1.
maar dan de twee puntjes uit het contract.
a. er staat expliciet dat ik de opdracht van 1 gekregen heb, terwijl ik hem van 2 heb (er staat letterlijk dat er géén "third party" betrokken is, wat dus niet klopt);
b. ik moet verklaren dat de tekst niet gepubliceerd is voor het tekenen van het contract, terwijl ik inmiddels weet dat 1 hem zelf al gepubliceerd heeft. (als onderdeel van de hele opdracht waarvoor ik hem geschreven heb).

Ik ben toch niet gek als ik vraag om die twee punten te schrappen/aan te passen? Ik vind het gewoon onzin om iets te tekenen dat niet 100% correct is. maar ik heb dus helemaal geen verstand van dit soort juridische documentjes...
Ja, ik zou de 2 punten gewoon aanpassen en dan het vernieuwde contract terugsturen en ze op de aanpassingen wijzen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 12:32
ganralph
ganralph is offline
cool

morgen even met mijn opdrachtgever de boel bespreken, maar als iemand moeilijk gaat doen, stuur ik dus gewoon een aangepaste versie terug en wacht ik wel af wat zij daar van vinden.

laatste voor nu: heb ik het recht om mijn aanpassingen in het Nederlands toe te voegen, terwijl het oorspronkelijke contract in het Engels geschreven is? (voertaal omtrent de opdrachten is altijd Nederlands, en dan weet ik zeker dat ik 99,99% correct kan formuleren )
Oud 18-10-2009, 12:35
Verwijderd
Citaat:
cool

morgen even met mijn opdrachtgever de boel bespreken, maar als iemand moeilijk gaat doen, stuur ik dus gewoon een aangepaste versie terug en wacht ik wel af wat zij daar van vinden.

laatste voor nu: heb ik het recht om mijn aanpassingen in het Nederlands toe te voegen, terwijl het oorspronkelijke contract in het Engels geschreven is? (voertaal omtrent de opdrachten is altijd Nederlands, en dan weet ik zeker dat ik 99,99% correct kan formuleren )
Uiteraard heb je dat recht. Je mag het ook in het Chinees opsturen, alleen tekent de ander dan waarschijnlijk het contract niet omdat hij niet weet wat er staat Dus als 1 gewoon Nederlands kan, dan kan je dat prima doen en anders vraagt hij waarschijnlijk of je het in het Engels kan formuleren.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 15:25
ganralph
ganralph is offline
nog even terugkomend op deze (sorry voor de up, maar scheelt uitleg)

zowel klant als opdrachtgever hebben geen zin om een nieuw contract op te stellen. het contract staat ook op hun briefpapier en ze willen het echt graag zo terug.

toch wil ik wat wijzigingen aanbrengen.
1. mijn naam staat verkeerd gespeld;
2. het contract is te laat aan mij gestuurd, zodat ik voor 1 punt niet meer in kan staan.

kan ik er nu met een pen tussen gaan kriebelen? en zo ja, hoe geef ik dan aan dat dit mijn wijzigingen zijn? paraaf in de kantlijn ter hoogte van de wijziging of zo? (andere partijen hebben dit contract nog niet getekend)
Oud 25-11-2009, 17:04
Verwijderd
Citaat:
nog even terugkomend op deze (sorry voor de up, maar scheelt uitleg)

zowel klant als opdrachtgever hebben geen zin om een nieuw contract op te stellen. het contract staat ook op hun briefpapier en ze willen het echt graag zo terug.

toch wil ik wat wijzigingen aanbrengen.
1. mijn naam staat verkeerd gespeld;
2. het contract is te laat aan mij gestuurd, zodat ik voor 1 punt niet meer in kan staan.

kan ik er nu met een pen tussen gaan kriebelen? en zo ja, hoe geef ik dan aan dat dit mijn wijzigingen zijn? paraaf in de kantlijn ter hoogte van de wijziging of zo? (andere partijen hebben dit contract nog niet getekend)
Ja dat lijkt mij een prima oplossing.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten