Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2010, 11:46
Balance
Balance is offline
Hallo allemaal,

hoe kan je het makkelijkst je drivers updaten?

Ik heb op internet over 3 manieren gelezen:
1. Via apparaatbeheer. Heb ik gedaan (wat een werk zeg, per apparaat..) maar daar kwam maar één update uit.
2. Via de site van de computer. Heb ik gedaan, maar dan moet je al weten welk apparaat je wil updaten, terwijl ik alle drivers wil controleren.
3. Via een programma dat het in één keer doet. Ik heb drivers detective gebruikt en die zegt dat er 21 updates plaats moeten vinden. Maar om het door te voeren moet je betalen..

Is er een gratis manier waarmee je heel makkelijk je drivers in één keer kan updaten?
Oud 08-03-2010, 12:16
M@rco
M@rco is offline
Niet dat ik weet. Maar de vraag is in eerste instantie waaróm je drivers zou willen updaten. Je hebt daar eigenlijk niets aan, als het werkt dan werkt het en kun je er beter vanaf blijven. Uitzondering kan de videokaart zijn, er willen nog wel eens problemen zijn met (nieuwe) spellen en de videokaartdrivers en updaten kan dan uitkomst bieden. Verder is het een vrij zinloze bezigheid (tenzij je met een bepaald apparaat problemen ondervindt, natuurlijk).

Dingen die je eventueel zou kunnen updaten zijn video/geluid/netwerkkaart en chipsetdrivers. Is ook een beetje afhankelijk van wat voor merk/type computer je hebt, als het een laptop is ben je voor wat betreft de videokaartdrivers meestal al afhankelijk van de fabrikant. Maar zoals ik al zei, je kunt je tijd veel beter besteden dan aan het updaten van drivers!
Oud 08-03-2010, 12:31
Balance
Balance is offline
Ik wil ze updaten omdat mijn laptop (Toshiba Satellite P300-1GC) regelmatig vastloopt. Dan gaat het beeld even op zwart en krijg ik daarna de melding dat het beeldsturingsprogramma niet meer werkte en is hersteld. Ook loopt de muziek af en toe vast en doet het scrollwieltje van mijn boxen het niet meer (om harder-zachter te zetten).

Ik heb onlangs Windows 7 geïnstalleerd en mijn broer heeft de computer wat opgeschoond (geloof ik?) en sindsdien is het wel iets verbeterd. Maar de klantenservice zei dat het in de drivers kan zitten en dat ik eerst die moet updaten voordat ik over ga op de garantie, aangezien ik anders een rekening krijg als het toch een softwareprobleem is.
Oud 08-03-2010, 12:43
jacobdb
jacobdb is offline
dat is dus mijn grootste irritatie bij windows. maarre driver detective moet je niet gebruiken. geeft alleen vrij oude drivers. (ja, mijn broer is zo dom om zoiets te kopen)
Oud 08-03-2010, 12:48
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ik wil ze updaten omdat mijn laptop (Toshiba Satellite P300-1GC) regelmatig vastloopt. Dan gaat het beeld even op zwart en krijg ik daarna de melding dat het beeldsturingsprogramma niet meer werkte en is hersteld. Ook loopt de muziek af en toe vast en doet het scrollwieltje van mijn boxen het niet meer (om harder-zachter te zetten).

Ik heb onlangs Windows 7 geïnstalleerd en mijn broer heeft de computer wat opgeschoond (geloof ik?) en sindsdien is het wel iets verbeterd. Maar de klantenservice zei dat het in de drivers kan zitten en dat ik eerst die moet updaten voordat ik over ga op de garantie, aangezien ik anders een rekening krijg als het toch een softwareprobleem is.
Ah! Vervelend. Dan zou ik in eerste instantie de video- en audiodrivers updaten en kijken of dat verschil maakt. Maar een niet-werkend scrollwieltje lijkt me sowieso al geen softwarematige oorzaak te hebben.

Heb je een 32-bit versie van Windows of een 64-bit (kun je zien bij je systeemeigenschappen)?

Heb je Windows 7 eigenlijk als upgrade geinstalleerd of een schone installatie uitgevoerd? Dat eerste kan nl. ook voor problemen zorgen, dus als je dat hebt gedaan is een schone installatie misschien ook het proberen waard.
Oud 08-03-2010, 12:54
Balance
Balance is offline
Ik heb 32-bit versie van Windows.
En het scrollwieltje is niet helemaal kapot. Het is meer dat hij soms harder gaat als ik juist zachter draai. Of andersom. Of dat er allemaal 'c'tjes (dus: ccccccc) in beeld komen als ik aan het wieltje draai

Ik heb Windows 7 geïnstalleerd van een dvd/cd die ik goedkoop kon kopen van Toshiba omdat ik mijn laptop vlak voor de release van die windows had gekocht. Zegt dat genoeg of moet ik de dvd even opzoeken?

En ik heb dus al alles geupdate via apparaatbeheer, maar er was maar één apparaat waar ook echt een nieuwe update voor werd gevonden. Terwijl dat driver detective zei dat er veel meer moest worden geupdate (maar niet betrouwbaar volgens jacobdb?).
Oud 08-03-2010, 12:56
Balance
Balance is offline
Oh en van de Toshiba klantenservice moest ik ook de herstelschijven er op zetten, maar die had ik niet gemaakt dus dat ging niet
Oud 08-03-2010, 13:28
M@rco
M@rco is offline
Aha! Dan heb je dus inderdaad een upgrade-versie van Windows. Probleem is alleen dat je die niet "los" kan installeren zonder veel gedoe, dus als je Windows opnieuw zou willen installeren zou je éérst Vista moeten installeren en dan weer updaten naar Windows 7. Beetje veel gedoe.

Je kunt denk ik het beste de nieuwste video en audiodrivers via de Toshiba downloaden. De chipsetdrivers kun je bij Intel zelf downloaden. Als het goed is moet je deze hebben:

- Videodrivers
- Audiodrivers
- Chipsetdrivers

Andere drivers updaten zal niet zoveel zin hebben, en de mensen van Driver Detective proberen natuurlijk ook maar gewoon een programma te verkopen
Oud 08-03-2010, 13:32
Balance
Balance is offline
Oke dankjewel
Oud 08-03-2010, 15:52
freyk
freyk is offline
Ik ben volledig met M@rco eens.

Offtopic: Microsoft, driver-ontwikkelaars zouden eens naar een packagemanager van een linux-distributie moeten kijken.
Met 1 druk op de updateknop van de packagemanager update je alles, in plaats van alleen je windows os en ms applicaties.
Oud 08-03-2010, 20:14
Koning
Koning is offline
Mja kun je wel weer de drivers bij toshiba weghalen maar je kan imho in dit soort gevallen beter de laatste drivers bij de fabrikant weghalen.
Oud 08-03-2010, 20:22
jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Ik ben volledig met M@rco eens.

Offtopic: Microsoft, driver-ontwikkelaars zouden eens naar een packagemanager van een linux-distributie moeten kijken.
Met 1 druk op de updateknop van de packagemanager update je alles, in plaats van alleen je windows os en ms applicaties.
of gewoon de meeste standaard meuk in de kernel stoppen. (zowieso zijn package managers (synaptic ) veel handiger dan zelf meuk zoeken op het internet zouden ze bij windows ook moeten doen) (en bij de mac hebben ze trouwens al zoiets als wat je zegt. (maar daar wordt weer alles geregeld door apple)
Oud 08-03-2010, 20:33
Koning
Koning is offline
Citaat:
of gewoon de meeste standaard meuk in de kernel stoppen. (zowieso zijn package managers (synaptic ) veel handiger dan zelf meuk zoeken op het internet zouden ze bij windows ook moeten doen) (en bij de mac hebben ze trouwens al zoiets als wat je zegt. (maar daar wordt weer alles geregeld door apple)
Ja dat is voor Mac ook een heel ander verhaal dan voor Windows. Doorgaans hoef je niet de nieuwste drivers, als het maar werkt.
Oud 08-03-2010, 20:47
jacobdb
jacobdb is offline
idd. en komt alle hardware van apple natuurlijk dus hoeven er maar veel weiniger drivers gemaakt te worden. hierdoor is alles precies op elkaar afgestemd
Oud 08-03-2010, 22:28
Balance
Balance is offline
Uh-oh. Ik geloof niet dat het helemaal goed was Marco, want toen ik die drivers geïnstalleerd had deden heel mijn boxen het niet meer!
Maar ik heb even herstel gedaan, dus geen blijvende schade
Reageren

Regels voor berichten