Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2011, 11:35
Verwijderd
Bestaat het zo dat de verhuurder ( particulier) in het contract mag opstellen dat ik na 3 officiele waarschuwingen de woning moet verlaten?

Nu slaan die waarschuwingen werkelijk nergens op in mijn ogen ( riool verstopt was er al 1 ) verlichting aan hebben als ik weg ben , vuilniszak 1 dag buiten laat staan dan krijg ik er al 1 en zo door

Na veel gedoe hebben ze zelf betaald voor die verstopping, maar meteen een brief gegeven dat als dit weer gebeurd de huurder ( ik dus) het moet betalen en dat na derde waarschuwing het contract word ontbonden

Maar ik vind het maar vreemd en rare regels en daarom vroeg ik me af of dat wel mag ( ik woon in aanbouw naast de verhuurders)

Woon hier nu 2 jaar en heb elke maand mijn huur op tijd betaald.

Ook vroeg ik me af of een 1 jaar contract bestaat ( dus dat ze zeggen we verlengen je contract niet want ik krijg elk jaar een nieuwe van hun, maar ik dacht als ik geen nieuwe krijg dat de oude gewoon geldig blijft? )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2011, 13:48
T_ID
T_ID is offline
Een huurcontract is voor onbepaalde tijd tenzij er specifiek iets anders in is vermeldt, dus als er niets over in het contract staat over een afloopdatum of geen verlenging, duurt het voort.

En de voorwaarden: Nee, zoiets mag niet. Er is geen specifieke wet die zegt dat je geen voorwaarden over het gebruik van de lampen mag opstellen, maar als zij het contract daarom opzeggen en jij vecht dat aan, zullen ze waarschijnlijk in het ongelijk gesteld worden omdat de voorwaarden onredelijk zijn.
Belangrijk is dan dat jij een beeld kunt overbrengen van big brother in de jaren '50 die bij jou alles wil controleren, maar wel dikke huur van jou wil vangen. Stel dat jij bijvoorbeeld € 50 per maand betaald voor een enorme kamer, dan zijn beperkingen redelijk (je betaald er immers ook minder door) maar als de prijs marktconform of te hoog is, dan kun je ook de privileges verwachten van een normale huurder, en dat zijn er nogal wat. Jij betaald hen geld, om daar op een fatsoenlijke manier te kunnen wonen. Als zij dat fatsoenlijke niet willen toestaan, moeten ze dat geld niet aannemen, redeneert men ongeveer.

Het helpt ook als er zaken in staan die spijkerhard tegen de wet zijn. Als er bijvoorbeeld in is opgenomen dat zij ten allen tijden jouw gehuurde ruimte mogen betreden zijn ze al concreet in overtreding (huisvredebreuk), en de kans dat de rest van het contact als redelijk wordt beschouwd keldert dan fors.
Oud 20-06-2011, 14:06
Verwijderd
Ik betaal 500 euro per maand all in.
Ook de verwarming gaat via hun ( kan ik niet zelf aanzetten als ik het koud heb dus erg irritant)

Ik vind het ook onredelijk. In het contract staat trouwens ook dat ik niks voor de tussendeur mag zetten wat ik dus eerst wel deed ( omdat het voor mij onveilig voelt omdat hun alleen daar een sleutel van hebben en ik niet en het gewoon niet fijn voelt dat er elk moment iemand binnen kan komen okal mag dat niet ) alleen dus ook gedoe om kreeg, als reden staat erbij dat als er iets is hun er dan bij kunnen komen.
( mijn woning is een aanbouw aan die van hun( huurbaas).

Dus als ik nu iets voor die deur zet en hun worden boos daarover ( en geven de derde waarschuwing) kunnen ze me niks maken?

Ook had ik een vraag over de post want die krijg ik dus via hun ( ja onder die tussendeur door)
Heb ik recht op een eigen brievenbus, of kan dat niet zomaar?

Heb verder wel alles zelfstandig ( eigen ingang/ douche/keuken) alleen het is een aanbouw.

Om bij mijn ingang/voordeur te komen moet je dus over een grindpad, waar hun dus ook moeilijk over doen omdat ze weer niet willen dat daar auto's over gaan, kunnen ze dat ook zomaar verbieden? de mensen die hierachter wonen ( die ook over dat pad van hun moeten) die rijden er ook gewoon door met de auto en parkeren daar achter.

Nu staat dus ook in mijn contract dat niet meer mag en als ik dat wel doe een waarschuwing krijg ( ik heb zelf geen auto alleen 1keer per week als ik met iemand zware boodschappen heb gedaan dan laat ik digene gewoon eroverheen rijden omdat we dan niet met die spulle hoeven te lopen)

Laatst gewijzigd op 20-06-2011 om 14:14.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 12:45
Spoonie
Spoonie is offline
Wat ze doen kan sowieso al niet, maar waarom zou je daar nog willen wonen?
Oud 21-06-2011, 13:36
Martiño
Martiño is offline
Een huurcontract ontbinden kan via de rechter, maar dan moet daar ook een goede reden voor zijn. Je moet je dan behoorlijk misdragen of erg achterlopen met de huur. Je verhuurder mag een huisreglement opstellen, maar dat moet natuurlijk wel redelijk zijn en jij moet daarvoor getekend hebben toen jullie het contract sloten.

Wat betreft die waarschuwingen, dat lijkt me niet echt in de haak. Sowieso is dreigen met uitzetting vanwege het licht aanlaten, vuilniszak laten staan etc. echt buitenproportioneel.

Verder heb je recht op vrije toegang tot je woning, hoe het zit met het pad gebruiken voor de auto weet ik niet, maar het lijkt me dat ze je daar de toegang toe kunnen ontzeggen (weet ik niet zeker). Wat betreft je post: het kan zijn dat je een gemeenschappelijke brievenbus hebt in een pand, maar daar moet jij wel toegang tot hebben (het moet niet zo zijn dat jij de post alleen van hun ontvangt). Verder mag de verhuurder niet zomaar de woning betreden zonder jouw toestemming. Dat hij een sleutel heeft van die tussendeur mag, maar hij mag er niet zomaar naar binnen komen. Controle hierop is natuurlijk lastig, misschien kun je vragen of er aan jouw kant een schuifje oid op mag.

Ik zou een aantal zaken eens voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering en aan de huurcommissie. Die weten hier het meeste van af. Je kunt je huisbaas ook voor een procedure bij de huurcommissie slepen, maar gezien het feit dat je huisbaas direct naast je woont lijkt het me verstandig om een zo goed mogelijke band met hem te houden, zodat hij je niet het leven zuur gaat maken.
Oud 21-06-2011, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Wat ze doen kan sowieso al niet, maar waarom zou je daar nog willen wonen?
Ik sta nu 2 jaar op de wachtlijst van de woningbouw alleen dat kannog jaren duren.. verder is er hier erg weinig te vinden kwa woningen helaas.

Dus het is niet zo dat ik hier graag met plezier woon alleen ik kan op het moment geen kant op.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Een huurcontract ontbinden kan via de rechter, maar dan moet daar ook een goede reden voor zijn. Je moet je dan behoorlijk misdragen of erg achterlopen met de huur. Je verhuurder mag een huisreglement opstellen, maar dat moet natuurlijk wel redelijk zijn en jij moet daarvoor getekend hebben toen jullie het contract sloten.

Wat betreft die waarschuwingen, dat lijkt me niet echt in de haak. Sowieso is dreigen met uitzetting vanwege het licht aanlaten, vuilniszak laten staan etc. echt buitenproportioneel.

Verder heb je recht op vrije toegang tot je woning, hoe het zit met het pad gebruiken voor de auto weet ik niet, maar het lijkt me dat ze je daar de toegang toe kunnen ontzeggen (weet ik niet zeker). Wat betreft je post: het kan zijn dat je een gemeenschappelijke brievenbus hebt in een pand, maar daar moet jij wel toegang tot hebben (het moet niet zo zijn dat jij de post alleen van hun ontvangt). Verder mag de verhuurder niet zomaar de woning betreden zonder jouw toestemming. Dat hij een sleutel heeft van die tussendeur mag, maar hij mag er niet zomaar naar binnen komen. Controle hierop is natuurlijk lastig, misschien kun je vragen of er aan jouw kant een schuifje oid op mag.

Ik zou een aantal zaken eens voorleggen aan je rechtsbijstandsverzekering en aan de huurcommissie. Die weten hier het meeste van af. Je kunt je huisbaas ook voor een procedure bij de huurcommissie slepen, maar gezien het feit dat je huisbaas direct naast je woont lijkt het me verstandig om een zo goed mogelijke band met hem te houden, zodat hij je niet het leven zuur gaat maken.
Ik heb me nooit misdragen, heb zelfs niet terug geschreeuwd naar hun toen ze dat wel naar mij deden samen ben zelf gewoon rustig gebleven en netjes. Verder betaal ik mijn huur al 2 jaar keurig op tijd, dus ik denk niet dat ik me misdraag hier.

Ik heb inderdaad het contract getekend okal was ik het er niet mee eens maarja ik moest wel omdat ik anders op straat sta.

Vind dat gedreig met die waarschuwingen ook erg vervelend, wat in feite kunne ze bij alles wat hun niet bevalt zeggen ja je hebt er weer een te pakken. Maarja ik laat ze maar heen doen hoor we zullen zien wat er gebeurd bij nummer 3 ( zal vast niet lang meer duren aangezien ze me zat zijn)

Mijn post komt bij hun in de brievenbus ( bij hun woning niet bij de mijne waar ik dus geen toegang toe heb) en hun doen die dan bij mij onder de deur ( tussendeur) Ik weet niet of ik zelf een postbus mag ophangen hier? zodat het niet meer via hun gaat?

Ik mag geen schuifje op die deur doen van hun want hun zeggen dat ze erbij willen als er wat gebeurd en dat kan niet als ik er een slot op heb.

Bedankt dat zal ik eens doen
Nee ik ga zeker geen officiele stappen ondernemen richting hun, alleen als ze flauw gaan doen binnenkort dat ik eruit moet dan vrees ik dat ik wel er tegenin moet gaan want ik kan verder nergens wonen.

Ze kunnen het me inderdaad nog lastig gaan maken omdat ik langs hun woon daarom blijf ik zelf ook aardig en verder zeg ik er niks tegen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2011, 18:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik mag geen schuifje op die deur doen van hun want hun zeggen dat ze erbij willen als er wat gebeurd en dat kan niet als ik er een slot op heb.
Dat is dus al letterlijk illegaal volgens de wet, omdat jij door te huren woongenot koopt. Als zij daar binnen willen banjeren is dat illegaal, en dat bewust overtreden is huisvredebreuk.

Ik zou gewoon een slot installeren, en als ze zeuren, gewoon droogjes verwijzen naar dat dat je recht is en vooral: niet inhoudelijk erover in discussie gaan.

Als ze het huur contract opzeggen en jij maakt bezwaar, kan dat zelfs als je mocht verliezen nog vrij lang duren overigens. En als zij jou eruit zetten omdat je het licht aan liet, of een slot op je deur hebt gemaakt, dan kan ik je haast garanderen dat de rechter jou in het gelijk stelt en het huurcontract blijft voortduren.

Ik zou ook naar de woningbouwvereniging waar je staat ingeschreven stappen met dit verhaal. Als blijkt dat jouw huidige huisbaas een idioot is, en de situatie onhoudbaar, krijg je vaak voorrang.
Oud 23-06-2011, 08:59
Adore
Adore is offline
Dit is niet in de haak. Een huurcontract is niet een soort betuttelingscontract en daar lijkt dit wel op!
De verhuurder moet een opzeggingsgrond hebben die in de wet staat vermeld, als zij redenen opgeven zoals jij die noemt, mogen ze nooit het huurcontract ontbinden. Ze kunnen naar de rechter stappen, maar die zal deze bepalingen van tafel vegen en zo mogelijk ook het hele huurcontract.

Je verhuurder moet je met rust laten en mag dus nooit zomaar je huis betreden, tenzij jij aanwezig bent / er toestemming voor geeft. Dat is jouw huurbescherming, geregeld bij wet. Heeft je verhuurder er lak aan, dan heet dat inderdaad huisvredebreuk. Niet toestaan! Om die reden mag je ook een schuifje / slot op de tussendeur zetten. Je verhuurder mag wel eisen dat je, als je vetrekt, de deur weer in oude staat herstelt.

Een verstopping moet je zelf verhelpen voor zover je dit zelf kunt oplossen. Is er een verstopping in een leiding waar jij niet bij kunt, dan is het de taak van de verhuurder dit op te lossen. Je hoeft er ook geen waarschuwing voor te krijgen.
Vraag eventueel op waar je huur uit bestaat, zitten er servicekosten bij? Je zou bijvoorbeeld kunnen betalen voor een ontstoppingsfonds die je verhuurder regelt, zodat je verhuurder ook geen hoge kosten heeft bij een verstopping.

Ieder jaar een nieuw huurcontract is ongebruikelijk. Mensen willen het nog wel eens (bewust) verwarren met een arbeidscontract, waar je wel aan het eind van de looptijd te horen kunt krijgen dat je contract niet is verlengd. In jouw geval, dus bij deze constructie, kun je er van uit gaan dat je een contract hebt voor onbepaalde tijd. Bewaar je contracten goed! Mocht je verhuurder zeggen dat je contract eindigt per de datum die er op vermeld staat, kun je naar de rechter stappen dat er een ongeldige constructie in je huurcontract(en) zit.

Ook al gezegd: als je moeite hebt met het vinden van woonruimte en je situatie ligt nogal lastig, dan kun je informatie vragen bij de organisatie die zich bezighoudt met de woningverdeling. In bepaalde gevallen kun je inderdaad urgentie krijgen, hiervoor moet je wel een aanvraag indienen.
Let wel: in gebieden met grote woningnood heb je weinig kans, omdat je situatie dan niet ernstig genoeg is. Denk aan de grote steden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 08:17
Martiño
Martiño is offline
Citaat:

Bedankt dat zal ik eens doen
Nee ik ga zeker geen officiele stappen ondernemen richting hun, alleen als ze flauw gaan doen binnenkort dat ik eruit moet dan vrees ik dat ik wel er tegenin moet gaan want ik kan verder nergens wonen.

Ze kunnen het me inderdaad nog lastig gaan maken omdat ik langs hun woon daarom blijf ik zelf ook aardig en verder zeg ik er niks tegen.
Inderdaad. Je kunt bij een rechtsbijstandsverzekering/rechtswinkel en de huurcommissie ook terecht om alleen advies in te winnen (dus zonder "officiële" stappen te zetten), en dat zou ik in jouw geval echt doen! Zij hakken vaker met dit bijltje en kunnen je helpen. Als je student bent kun je kijken of er in jouw omgeving ook een soort meldpunt is voor lastige huurbazen.
Oud 24-06-2011, 10:02
Verwijderd
Maar over dat slot staat in het contract dat dat niet mag.. en ik mag NIKS in de woning doen zonder het hun eerst te vragen.
Als ik dat nu doe krijg ik zeker die 3de waarschuwing wel/niet terrecht. ( heb daar wel voor getekend)

Hier krijg je om die reden geen voorrang bij de woingbouw. ik betaal 120 euro service kosten per maand.

Ik teken steeds voor 1 jaar.. heb de 2 contracten nu bij de hand, mocht als ik nu thuis kom de woning gesloten zijn wat raden jullie mij aan om precies te doen dan? ik vrees daar echt voor namelijk omdat ze dat zo duidelijk in dat briefje stuurde ( 3de waarschuwing =woning ontzegging)

Ik woon natuurlijk in een stad met woningnood.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Je kunt bij een rechtsbijstandsverzekering/rechtswinkel en de huurcommissie ook terecht om alleen advies in te winnen (dus zonder "officiële" stappen te zetten), en dat zou ik in jouw geval echt doen! Zij hakken vaker met dit bijltje en kunnen je helpen. Als je student bent kun je kijken of er in jouw omgeving ook een soort meldpunt is voor lastige huurbazen.
Ja maar als ze voor die tijd mijn woning al opslot draaien dan sta ik nog op straat begrijp je? tegen die tijd dat het voor de rechter komt ofzo... ik denk dat dat zolang duurt dat ik er niet eens meer binnen wil

Ik ben geen student.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 11:14
igfy
igfy is offline
Dat laatste mag al helemaal niet. Jouw spullen staan daar en zolang zij het contract niet hebben ontbonden,blijf jij volgens mij het recht houden om in je woning te komen. Als zij je buitensluiten dan zou ik denk ik toch eens flink met hen in discussie gaan en dan ook vooral niet aardig meer blijven. Ik bedoel niet dat je moet gaan staan schreeuwen, maar ik zou ze toch op ferme toon erop wijzen dat wat ze doen in overtreding is met het recht en dat er zeker gevolgen zullen zijn als ze hiermee doorgaan. Als ze je echt zouden buitensluiten, dan is de situatie tussen jullie sowieso al ver genoeg ontspoord en zou ik geen medelijden meer met hen hebben...
Oud 24-06-2011, 11:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja maar als ze voor die tijd mijn woning al opslot draaien dan sta ik nog op straat begrijp je? tegen die tijd dat het voor de rechter komt ofzo... ik denk dat dat zolang duurt dat ik er niet eens meer binnen wil

Ik ben geen student.
Daar is geen tussenkomst van de rechter nodig. Als jij buiten je eigen woning wordt gesloten, of zomaar op straat gezet, dan kun je direct de politie bellen, die jou zonder tussenkomst van de rechter toegang verschaft tot je huis.

Stel je er niet veel van voor. Waarschijnlijk komt dat niet verder dan een ernstig gesprek van agent met je verhuurder waarin ze wijzen op de illegaliteit en gevolgen van jou buitensluiten.

Behalve wanneer de verhuurder zichzelf tot kraker zou bestempelen, dan zit je in de shit en is alles van jou opeens van hen totdat een vonnis krijgt waarin anders staat. Maar aangezien ze het pand zelf bezitten is dat een heel onwaarschijnlijk scenario.
Oud 25-06-2011, 11:28
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Jij mag zo veel eigen sloten monteren als je zelf wilt. En je mag de cilinder van het bestaande slot ook gewoon vervangen als je dat wilt. Wel even de oude slotcilinder + sleutels goed bewaren voor als je gaat verhuizen, dan kun je het netjes weer in oude staat terug brengen.

Gezien het feit dat ze zo moeilijk doen over een eigen slot, vermoed ik dat ze regelmatig even binnen kijken op het moment dat jij er niet bent. Een andere reden dat de verhuurder naar binnen zou "moeten" kunnen is er niet. Voor onderhoud is het immers gebruikelijk dat er even een afspraak gemaakt wordt. Jij betaald huur, dus jij bepaalt in wie en wanneer er iemand in jouw kamer komt. Daar heeft de verhuurder helemaal niets over te zeggen.

"Officiële" waarschuwingen omdat je het licht per ongeluk een keer laat branden slaan natuurlijk ook nergens op. Het is natuurlijk het goed recht van de verhuurder om je daar even op aan te spreken en je er van bewust te maken als het vaker gebeurt. Maar meer als een simpele op merking als "hey, gister stond de hele dag het licht aan. Das best zonde als je er niet bent, zou je er even op kunnen letten dat je niet onnodig stroom verbruikt" is het niet waard.

Een eigen brievenbus zal waarschijnlijk niet werken. Voor de postbezorgers heb je immers geen eigen adres. Je kan natuurlijk wel overwegen om belangrijke post naar je ouders te laten sturen of naar een vriend die in de buurt woont, door bij de instanties een afwijkend postadres op te geven. Denk hierbij aan de bank, belastingdienst, school en werk.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 11:32
Ivo
Ivo is offline
Voor wat betreft het op slot draaien van die wonining: jij staat daar ingeschreven, dat kan de politie zo terug zien. Ze zien dus dat jij daar naar binnen mag, en zullen je daarbij helpen.
Doe vooral ook aangifte als de verhuurder je persoonlijk (verbaal) gaat bedreigen. Mocht die dan in de toekomst zo stom zijn om nog een stap verder te gaan, dan is de politie net even wat sneller ter plaatse als er al eerdere meldingen bekend zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2011, 10:14
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Maar over dat slot staat in het contract dat dat niet mag.. en ik mag NIKS in de woning doen zonder het hun eerst te vragen.
Maar dat contract van jou slaat gewoon helemaal nergens op. Een contract kan nooit regels opstellen die tegen de wet ingaan. De wet gaat altijd voor, en in die wet ben jij beschermd.
Oud 26-06-2011, 20:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Een eigen brievenbus zal waarschijnlijk niet werken. Voor de postbezorgers heb je immers geen eigen adres. Je kan natuurlijk wel overwegen om belangrijke post naar je ouders te laten sturen of naar een vriend die in de buurt woont, door bij de instanties een afwijkend postadres op te geven. Denk hierbij aan de bank, belastingdienst, school en werk.
Let hierbij wel op dat als je dit doet je in de gemeentelijke basisadministratie nog steeds ingeschreven blijft staan op het adres waar je woont (dus dat je bij die instanties aangeeft dat je postadres anders is dan je woonadres) ivm het recht op bijvoorbeeld huursubsidie/studiefinanciering voor uitwonenden en zodat men niet het idee gaat krijgen dat je de boel probeert te flessen.
Oud 26-06-2011, 20:50
Martiño
Martiño is offline
Maar gezien dit hele verhaal zou ik echt zo snel mogelijk op zoek gaan naar iets anders. De wet staat aan jouw kant, maar je verhuurder heeft daar duidelijk lak aan.
Reageren

Regels voor berichten