![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het er ook heel erg per kind vanaf hangt. Sommige kinderen gaan eerder experimenteren dan anderen, en dus hangt het van het kind wat de beste tijd is om voorlichting te geven.
Ik vind het een hele belangrijke taak van de ouders vooral om dingen over gevoel en dergelijke uit te leggen. Ik vind het de taak van de school om ook goed duidelijk te maken wat er gebeurt als je zwanger wordt, hoe ongesteld zijn in elkaar zit en dergelijke. Ik vind dat laatste nog wel bij de voorlichting horen. En, zoals je zelf ook al zegt, ik zou het een heel goed idee vinden om op de kleuterschool al iets uit te leggen over dat volwassenen dingen doen die kinderen nog niet doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind dat ouders het op vroege leeftijd (bijvoorbeeld kleuters) een beetje uit moeten leggen. Gewoon heel makkelijk en in kindertaal, maar dat kinderen weten wat seks is. Zo wordt het voor kinderen misschien ook wat makkelijker om met hun ouders over zoiets te praten.
Aan het einde van de basisschool vind ik dat kinderen toch wel wat voorlichting van school gehad moeten hebben. De meeste kinderen zijn er dan toch wel klaar voor lijkt mij, en de leraar kan prima vertellen wat er allemaal gebeurt en vertellen over zwangerschap/menstruatie/nog meer dingen. Vervolgens vind ik dat er in de eerste of tweede nog wel wat meer voorlichting gegeven mag worden. En verder kan het natuurlijk ook geen kwaad als ouders hun kinderen altijd voorlichten! |
![]() |
|
Echt seksuele voorlichting zoals op school dat past prima in de eerste/tweede klas denk ik. En 12-jarigen vinden het in het algemeen denk ik toch wel een beetje ongemakkelijk, dus dan kan school er beter mee beginnen omdat het toch niet iets is wat de meesten direct met hun ouders zouden willen bespreken. Maar je ouders willen natuurlijk ook niet dat je iets overkomt, dus die beginnen op een gegeven moment/ een volgens hun passende leeftijd ook wel over veilige seks.
En kleuters beginnen vaak zelf al met vragen eigenlijk, dus dan kun je ze mooi een beetje voorlichten wanneer ze in die richting denken. Misschien beter in kindertaal inderdaad, en ze ook waarschuwen voor mensen met verkeerde bedoelingen. Mijn ouders zeiden altijd: ''Behalve wij mag alleen de dokter jou in je blootje zien'' en hun uitleg van kindjes maken was: ''Soms vinden mensen elkaar zó lief, dat ze wel in elkaar zouden willen kruipen. En uit hun liefde ontstaat dan een kindje.' Zoiets. Wat ik me trouwens afvraag, vinden jullie dat je bij meisjes eerder moet beginnen dan bij jongens? Ik zie niet in waarom per se, maar mijn moeder zegt van meisjes lopen meer gevaar, en je moet ze ook voorbereiden op hun ongesteldheid die al op hun 9e kan komen en dan weten ze tenminste ook waar dat voor dient. Dus vandaar ![]() |
![]() |
|
Zo vroeg mogelijk ik heb het dan niet over de kleuterjaren natuurlijk. Voorlichting is vrijwel onschuldig en maakt het alleen bespreekbaar (en volgens mij is dat het nu wel in deze tijd). Seks is geen taboe meer, het is maar hoe je het bekijkt. Kinderen beginnen steeds eerder aan seks omdat ze er vaker mee worden geconfronteerd. Te denken aan TV, internet en muziek. Om de gevaren maar ook de 'leuke' dingen mee te geven voorkom je, denk ik, veel narigheid in de toekomst. Experimenteren doen ze toch wel of niet soms
![]()
|
Verwijderd
|
Ik denk dat een kind zo op 4-8 jarige leeftijd (wanneer ze ernaar vragen) te horen moet krijgen hoe baby's IN de buik komen (beknopt uiteraard); zo rond 10 jarige leeftijd informatie over puberteit en menstruatie; en zo rond 13-jarige leeftijd informatie over voorbehoedsmiddelen, soa's en alleen-doen-wat-je-zelf-wil met daarbij eventueel een geschikt boek waarin dingen worden uitgelegd die pubers wel willen weten, maar waar ze het niet met hun ouders over willen hebben.
|
![]() |
|
Op kleuterleeftijd al een beetje beginnen met uitleggen hoe dat zusje/broertje of hij/zij -zelf nou ontstaan is. Dan wel een beetje in een taaltje dat de kleuter begrijpt en alle sappige details er nog even uit laten.
Op het voortgezet onderwijs wordt deze voorlichting dat 'voortgezet' bij biologie. Ik vind dan klas 2 wel de klas met de juiste leeftijdscategorie om het dan helemaal uit te leggen, en alle dingen die de puber welleens erover heeft gehoord recht te zetten, aan te vullen of the ontkrachten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind dat je de voorlichting gewoon moet aanpassen op de vraag van het kind. Vrijwel alle kinderen vragen op vrij jonge leeftijd hoe hun broertje of zusje er gekomen is, of neefje of nichtje of zijzelf. Dan kun je dat gewoon vertellen, maar inderdaad zonder de sappige details. Kinderen kennen het fenomeen "knuffelen" omdat je iemand lief vindt natuurlijk wel, en als je als ouders dan toevoegt van "als grote mensen heel veel van elkaar houden en ze gaan knuffelen, dan...." en dan hou je het gewoon heel simpel, van papa stopt een zaadje in de buik van mama en daar is een eitje en dat wordt een kindje. En als ze vervolgens dan eens vragen van hoe stopt ie dat zaadje er dan in, dan voeg je zo'n penis toe. En dan nog later kun je eens vertellen hoe het zit met een ongesteldheid. En dat een penis daarvoor stijf moet worden. Kinderen willen echt niet méér weten dan de 'fase' waar ze in zitten. Ik heb heel erg lang gedacht dat van, "als papa en mama elkaar heel lief vinden, dan willen ze dat laten zien, en dan stopt papa zijn penis is mama's vagina. En dan komt er een zaadje in de buik van mama," etcetera. Dat was echt meer dan genoeg haha. Als je richting de puberteit komt, wil je vanzelf wel meer weten, en dan vraag je het niet alleen aan je ouders, maar dan heb je het er ook met vriendjes over, en blader je stiekem in zo'n voortplantingsboek in de bibliotheek. Doordat je er als ouder heel 'matter of fact' over doet, dan wordt het ook nooit iets groots en daardoor iets geks of engs, of iets dat je stiekem moet doen. Ik vind het altijd echt heel stom als ouders er niks over durven te zeggen, en dan op twaalfjarige leeftijd opeens met zo'n boek aan komen zetten en dan met rooie wangen weer weglopen, "Ja als je vragen hebt dan hoor ik het wel." Ja, alsof een kind dan nog iets durft te vragen ![]() |
![]() |
|
Ik denk dat het niet handig is om heel strikt bepaalde voorlichting aan bepaalde leeftijden te koppelen. Sommige kinderen zijn nieuwsgieriger dan anderen, ik denk dat je vragen van kinderen gewoon moet beantwoorden. Natuurlijk wel op ehh hun niveau. Ik weet nog zooo goed dat ik toen ik een jaar of 8, 9 was, van andere kinderen het woord 'pijpen' opgevangen had. Toen ik aan mijn moeder vroeg wat dat was, vertelde ze dat dat is dat iemand aan de piemel van iemand anders likt. dat vond ik natuurlijk te vies en bah en ranzig en gadver voor woorden, waarop zij zei 'nee hoor, is lekker.' trauma voor het leven
![]() |
![]() |
||
Citaat:
'kdacht: wat is er nou grappig aan stalen buizen... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
bepalen wanneer het kind behoefte heeft aan 'kleuter/pre-teen uitleg'. En op het voortgezet onderwijs krijg je dan de hele uitleg in 'grote mensen taal'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Veel mensen vinden dat het terecht moet komen bij scholen, moet je niet sowieso als ouder een gesprek met je kind erover hebben? Los van hoe je je eigen kind inschat? Bijvoorbeeld hoe de kennis wordt 'toegepast' bij je eigen kind, als ze condooms nodig hebben waar ze die daadwerkelijk kunnen kopen of vragen, of welke anticonceptie verder wordt gebruikt..
|
![]() |
|
Ik ben door mijn ouders eigenlijk nooit seksueel voorgelicht. Niet dat het een geheim was, maar ik kan me niks herinneren aan een gesprek over 'goh, nu moet ik toch eens uitleggen hoe seks/maandverband/condooms/soa's/baby's maken werkt'. Ik weet wel dat ik in groep 3 oid een boek had met uitleg over zaadje + eicelletje = kindje (maar toen dacht ik nog dat sperma door de lucht vloog, want in dat pijltje van man naar vrouw zag ik enkel zaad, niet de hele man/piemel).
En mijn moeder vertelde me dat toen ik als klein kind (3? 4 misschien?) eens een keer wijdbeens op een ijzeren stang was gevallen en toen bloedde als ik moest plassen (ik herinner me enkel dat dat pijn deed). En toen schijn ik om een tampon te hebben gevraagd. Ik denk trouwens dat het komt doordat mijn moeders wc-deur niet dicht was als ze naar de wc ging, zoiets, en dat ik het ongesteldheidsgebeuren gewoon gezien had. Ik kan me in ieder geval helemaal niets herinneren, noch dat ik er ooit 'achterkwam' dat vrouwen ongesteld werden. Op dat gebied heb ik, geloof ik, alleen zelfstandig moeten ontdekken dat maandverbandvleugeltjes dus plakken als je de papiertjes eraf haalt. ![]() En verder, tja. Op mijn tiende las ik een boek over pubers en ontdekte masturbatie (was één van de onderwerpen die zijlings besproken werden) en tevens een seksueel getint boek van mijn moeder (was ze niet zo blij mee ![]() ![]() Maar goed, het verschilt dus per kind. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mijn broertje zich minder fanatiek inleest (ik las álles, hij niet ![]() ![]() Maar wanneer je het dan precies moet doen... geen idee. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je er open over blijft en een beetje in de gaten houdt wat het kind hoort/weet/wil weten.
|
Verwijderd
|
Ik heb nooit seksuele voorlichting gehad van mijn ouders. Ze begonnen alleen over anticonceptie bij mijn eerste relatie, maar die had ik toen al geregeld (4 jaar geleden). Achteraf denk ik: wat slecht dat ze nooit zoiets hebben gedaan. Maar ik weet ook hoe ik erbij had gezeten als ze het wel hadden gedaan.
Ik ben zelf voorstander van inderdaad een simpele voorlichtingsronde zodra een kindje naar de kleuterschool gaat oid, en een grotere ronde rond z'n 10e. Dat stuk is voor de ouders. Basisscholen hoeven er van mij niet zoveel aan te doen, pas op de onderbouw van de middelbare school moet het langskomen. Bij verzorging en/of biologie. Maarja, ideale wereld. Als ouders het niet doen, heb je een probleem. Wellicht moet de overheid het dan nog beter oppakken via sociale media enzo. Samenwerking met hyves, hebben ze toch allemaal ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind seksuele voorlichting in het kader van misbruik wel erg belangrijk op jonge leeftijd. Kinderen moeten weten wat wel en niet mag wanneer ze fysiek contact hebben met een volwassene (en familieleden). Dat heeft mijn moeder me al vroeg verteld en ik heb er zelfs een boekje over gekregen. De rest van de voorlichting kan daar ook bijhoren, maar dat ligt ook aan de interesse van het kind. In mijn ogen hebben kinderen het meest aan een omgeving en gezin waar vrij over seks gepraat kan worden. Ouders zouden dan ook van seks geen taboe moeten maken en niet geheimzinnig moeten doen, lijkt me de seksuele opvoeding niet echt goed te doen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mijn moeder vertelde trouwens dat in hun tijd pijpen echt helemaal niet door iedereen werd gedaan en ook een beetje raar werd gevonden. Zij vond het echt best schokkend dat bij ons (bijv. in de fancy enzo) werd gedaan alsof het heel normaal was en iedereen dat deed. Een beetje zoals nu veel mensen tegen anale seks aankijken denk ik. Wel grappig ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Vragen over seksuele voorlichting Cherryheart | 1 | 30-10-2013 00:19 | |
Seksualiteit |
Seksuele voorlichting *oma* | 31 | 14-02-2008 17:11 | |
Drugs & Alcohol |
Voorlichting over drugs Wammus | 29 | 26-10-2005 15:39 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe meer voorlichting over roken, hoe meer er gerookt word (discussie prinses eowyn | 24 | 05-02-2003 19:24 | |
Seksualiteit |
Voorlichting Verwijderd | 30 | 17-01-2003 09:41 | |
Seksualiteit |
Voorlichting Oen | 6 | 11-02-2002 12:45 |