Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2013, 11:43
Nemo
Nemo is offline
Ruim een jaar geleden heb ik een externe harde schijf gekocht (Adapta, classic CH94) en daar sla ik om de paar maanden mijn documenten en afbeeldingen op.
Nu probeerde ik dat laatst weer (maar ik maakte tegelijkertijd mijn laptop schoon) en toen leek het alsof mijn laptop vastliep en er kwam een superharde piep de hele tijd uit. Ik heb de kabel van mijn externe harde schijf eruit getrokken, maar het geluid hield niet op en toen heel lang op de uitknop gedrukt en toen ging mijn laptop uit. Daarna kon ik 'm weer gewoon opstarten en mijn laptop lijkt geen problemen te hebben.

Maar mijn externe harde schijf dus wel.. Als ik nu het kabeltje erin doe geeft hij wel een lichtblauw licht, dus dat is positief (en ik hoor zo'n geluid alsof hij contact maakt met mijn laptop). Maar het lijkt wel alsof heel mijn laptop dan langzaam wordt of vastloopt, vooral als ik 'mijn computer' wil openen. Ook heb ik niet die pop-up dat hij de harde schijf heeft gevonden, wat ik wel heb als ik mijn usbstick erin doe, en wat ik in het verleden wel had.
Bij 'computer' is het alleen zichtbaar als 'lokaal station (F: ). Is dat het?
En als ik dat probeer te openen krijg ik 'locatie niet beschikbaar, bestand of map is beschadigd en onleesbaar'.

Als ik 'm via 'hardware veilig verwijderen' wil verwijderen dan staat hij wel tussen de opties als adapta hdd CH94 usb device, maar lijkt hij meteen vast te lopen en geeft hij aan 'het apparaat algemeen volume kan niet worden gestopt omdat het in gebruik is. Sluit programma's die het apparaat mogelijk gebruiken en probeer het later opnieuw'.
Maar ik snap niet hoe het nog in gebruik is

Kan ik nog iets doen om 'm te redden of heeft iemand tips? Zoals je aan mijn verhaal kan lezen heb ik niet zoveel verstand van dit soort apparatuur
Oud 24-02-2013, 19:13
Verwijderd
Nou, je kan proberen de externe schijf eerst eens op een andere computer aan te sluiten. Dan weet je in ieder geval zeker dat het aan de schijf ligt, gezien je laptop blijkbaar ook niet helemaal een geoliede machine is.

En vanuit daar kan je / kunnen we dan weer verder kijken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 11:32
Nemo
Nemo is offline
Klopt, mijn laptop heeft ook wel wat problemen. Maar ik ben nu bij mijn ouders en heb 'm in hun computer gedaan en in mijn zusjes laptop. Bij beide wordt mijn externe harde schijf wel gevonden (het lampje brand en dat zie je rechtsonderin op de balk), maar er opent niet een bestand en het komt niet zichtbaar op 'mijn computer'.
Uiteindelijk kwam er op de pc van mijn ouders wel een schijf I, maar die was onleesbaar en beschadigd en bij mijn zusje was er een schijf G en haar computer vroeg of ik dat wilde formatteren, maar ik wist niet zeker of het de externe harde schijf was.

Daarnaast merk ik wel dat een laptop/computer heel sloom wordt als mijn externe harde schijf erin zit en vaak vast loopt.
Maar, wat kan ik nu het beste doen?
Oud 03-03-2013, 19:20
freyk
freyk is offline
Door de kabel eruit te trekken, terwijl je laptop nog met de bestanden op je usbschijf bezig was, beschadig je het bestandsysteem en mogelijk ook de bestanden hierop.
De g en i schijven zijn dezelfde "schijf". het is een verwijzing.

Je mag hem vooral NIET formatteren.
probeer hem te repareren met windows checkdisk.

stop de usbdisk in de computer, waar hij een schijfletter krijgt (dus bij je ouders).
Ga naar "deze computer", rechtermuisknop op usbschijf > eigenschappen > tabblad extra > foutcontrole
Alleen vinkje bij "fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" > starten.
Hierna even kijken of je bij de bestanden kan komen, anders ook "beschadige sectoren zoeken en repareren" aanvinken bij foutcontrole.

Als je het dan nog niet voor elkaar krijgt, wat info voor de buurtnerd:
ntfsck en ntfsfix onder een linuxdistributie of windows, doen wonderen.

Laatst gewijzigd op 04-03-2013 om 07:54.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 17:33
christi-uit
christi-uit is offline
Probeer het eens vanaf Linux te benaderen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Probeer het eens vanaf Linux te benaderen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2013, 09:46
Nemo
Nemo is offline
Citaat:
Door de kabel eruit te trekken, terwijl je laptop nog met de bestanden op je usbschijf bezig was, beschadig je het bestandsysteem en mogelijk ook de bestanden hierop.
De g en i schijven zijn dezelfde "schijf". het is een verwijzing.

Je mag hem vooral NIET formatteren.
probeer hem te repareren met windows checkdisk.

stop de usbdisk in de computer, waar hij een schijfletter krijgt (dus bij je ouders).
Ga naar "deze computer", rechtermuisknop op usbschijf > eigenschappen > tabblad extra > foutcontrole
Alleen vinkje bij "fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" > starten.
Hierna even kijken of je bij de bestanden kan komen, anders ook "beschadige sectoren zoeken en repareren" aanvinken bij foutcontrole.

Als je het dan nog niet voor elkaar krijgt, wat info voor de buurtnerd:
ntfsck en ntfsfix onder een linuxdistributie of windows, doen wonderen.
Ik ben daar nu mee bezig, maar zodra ik met mijn rechtermuisknop op die schijf klik loopt de computer vast en moet ik taakbeheer doen enz, en daarna doet de computer het wel weer, maar op deze manier kom ik dus niet bij eigenschappen.
Oud 01-04-2013, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Ik ben daar nu mee bezig, maar zodra ik met mijn rechtermuisknop op die schijf klik loopt de computer vast en moet ik taakbeheer doen enz, en daarna doet de computer het wel weer, maar op deze manier kom ik dus niet bij eigenschappen.
Probeer dit anders alsnog via de pc van je ouders of je zusje te doen. Het klinkt alsof je eigen laptop eerst zelf eens een grote beurt nodig heeft, de kans is groot dat je het probleem alleen groter maakt als processen die je harde schijf weer toegankelijk moeten maken vastlopen en je ze via taakbeheer moet sluiten.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2013, 11:23
Nemo
Nemo is offline
Citaat:
Probeer dit anders alsnog via de pc van je ouders of je zusje te doen. Het klinkt alsof je eigen laptop eerst zelf eens een grote beurt nodig heeft, de kans is groot dat je het probleem alleen groter maakt als processen die je harde schijf weer toegankelijk moeten maken vastlopen en je ze via taakbeheer moet sluiten.
Wat ik daarboven typte gebeurde terwijl ik op de computer van mijn ouders was, op mijn eigen laptop heb ik het nieteens geprobeerd.
En ik weet dus niet of ik het op de laptop van mijn zusje wil proberen, want straks maak ik haar laptop ook nog stuk.
Oud 03-04-2013, 17:23
freyk
freyk is offline
de laptop van je zus, is niet jouw laptop.
Reageren

Regels voor berichten