Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2013, 22:22
Eclipse12
Eclipse12 is offline
Hallo beste mensen.

zoals een aantal van jullie weten ben ik een jongen van 16 jaar.
Ik handel sinds een paar maanden in een product ( voor de game consoles ).

Ik heb hierdoor een inkomen van ongeveer 3000-4000 per maand.
Nou heb ik niet zo heel veel ervaring als de meeste van jullie met belasting en al.

Moet ik over dat geld belasting betalen of wat dan ook?

thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2013, 07:08
Daantjer
Daantjer is offline
Als je bedrijfsmatig handelt zal je bedrijf wel belasting moeten betalen. Als je zwart handelt, dan is het maar wachten op de fiscus die je op de deur gaat kloppen omdat je geen belasting betaalt. 3000-4000 euro valt geloof ik wel op.

Verdere info over hoe het zit als je een 'bedrijfje' hebt opgericht:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...chapsbelasting

Of als je als eenmanszaak wil werken:
http://bedrijfsoprichtinginternation...zaak-oprichten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenmanszaak

Laatst gewijzigd op 05-03-2013 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 08:35
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Als je bedrijfsmatig handelt zal je bedrijf wel belasting moeten betalen. Als je zwart handelt, dan is het maar wachten op de fiscus die je op de deur gaat kloppen omdat je geen belasting betaalt. 3000-4000 euro valt geloof ik wel op, maar jouw vermogen is niet belastbaar, en loonbelasting hoeft ook niet, want je betaalt jezelf geen loon, maar winst.
Dit slaat nergens op en is nog eens hardstikke fout ook.
Je verdient geld, en dat is bedoeld om zelf beter van te worden (als je bijvoorbeeld een keer een computer repareert van een vriend die er geen verstand van heeft en daar wat geld voor vraagt is het wat anders; maar hier doe je het echt om zelf beter van te worden; vaker, met aanzienlijke bedragen).

Formeel is dat een eenmanszaak. Daar moet je gewoon belasting over betalen, als zijnde loon. Of je loon uit keert of niet; de inkomsten zijn gewoon inkomsten belast in box 1. Bij een eenmaans zaak is de winst gelijk aan je loon. Daarom kun je bij een eenmanszaak ook gewoon zoveel geld er in pleuren als uit trekken; het overlapt met je gewone zaken en vermogen dusyeah.....

Je bent gewoon belast in box 1 (http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...it_onderneming). Je hebt dan wel, net als elke nederlander, de algeme heffingsvrijstelling. Je mag investeringen die je hebt gemaakt ook in (5) jaar afschrijven (kosten opnemen; verminderd winst = belasting). Je mag de BTW ook terug vorderen btw; mits wat je koopt bedoeld is voor de zaak.

Je bent verplicht een administratie van je onderneming bij te houden.

Vermogen na 21.000 euro moet je ook opgeven bij de belastingdienst.

edit; let even op: btw in Nederland is 21%. Van elke 100 euro die je verdiend houd je na aftrek van de btw nog 82.50 euro over. Dat wat je dan nog over houdt (verminderd met kosten) is je winst en je inkomen. Daarover betaal je gewoon belasting, over de eerste 6000 euro niet, daarna 37%. Wordt het meer dan 33.000 euro dan is het 42%. Heb je meer dan 60.000 dan is het 52%. Het is wel zo dat als je dus 6001 euro verdiend, je over maar 1 euro die 37% betaald. Als je 33.100 euro verdiend, betaal je over maar 100 euro die 42%, over dta daar onder de lagere tarieven.

Laatst gewijzigd op 05-03-2013 om 08:42.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 19:12
Daantjer
Daantjer is offline
Correct, maar hoe zit het met loonbelasting. Hij is per slot van rekening nog maar 16, dan betaal je sowieso niet zo veel.
Oud 05-03-2013, 21:02
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Of je nou 2 bent, 16, 31 of 60 maakt geen bal uit. De reden dat 16 jarigen meestal minder betalen is omdat ze minder verdienen en niet eens over de heffingsvrij stelling heen gaan. Het blijft gewoon je winst maal de gegeven percentages. De uitkomst mag je verminderen met ca 2000 euro (maar niet lager dan 0) en dat is het bedrag dat je moet betalen. Let wel even op; hierbij gaat het puur om de inkomsten belasting. In de praktijk zal er ook nog btw van toepassing zijn.

Bijv;
Inkomsten: 13.000 euro
BTW: 2250 (dit dus betalen aan omzetbelasting/btw; aan de fiscus)
over: 10.750 euro

Kosten (postzegels, afschrijving computer etc): 750 euro
Winst: 10.000

Deze winst is in dit geval ook loon. 10.000 euro valt volledig in de de 1e schrijf van box 1. Voor het gemak zeggen we even 30% (in het echt 33,nogiets) Loonbelasting is dan 3.000 euro. Echter: je mag er altijd 2.000 euro van af halen, dus er blijft nog 1.000 euro over.

Winst na belasting: 9.000 euro.

Nu is het zo dat als je winst bijvoorbeeld 100.000 was dat jaar (en laten we even zeggen dat gemiddelde heffing dan 40% is, gewoon, voor het voorbeeld) dan moet je dus 40.000 afdragen. Ook daar mag maar 2.000 euro vanaf, je moet dan dus nog 38.000 afdragen. Je houdt dan 62.000 over.

Bij studenten (en dus ook mensen van 16 ed) gaat het vaak zo:
Loon: 5.000 euro
belasting 33% = ca 1.650 euro. Daar mag 2.000 van af, hou je dus 0 over.

Laatst gewijzigd op 05-03-2013 om 21:12.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 07:23
Verwijderd
Ik denk dat TS het beste een uurtje langs een financieel adviseur kan gaan. Alles goed op orde en je houdt het maximale bedrag over. Je wil echt geen fouten maken hierin, voor je het weet betaal je als twintiger je fouten als tiener af. Of langer.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 09:13
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik denk dat TS het beste een uurtje langs een financieel adviseur kan gaan. Alles goed op orde en je houdt het maximale bedrag over. Je wil echt geen fouten maken hierin, voor je het weet betaal je als twintiger je fouten als tiener af. Of langer.
Ga dan 5 dagen of niet
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 10:45
Verwijderd
Na een uur weet je tenminste al hoe je verder moeten kan die persoon wat dingen voor je regelen. Dus nee, eerst een uurtje. Als je te horenkrijgt dat je handel illegaal is ben je sowieso al klaar.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 11:35
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Haha yeah.. je zal er maar uur hoeven zijn, maar als ze al je dingen op orde maken plus de belasting dingetjes zullen ze wel een klein aantal dagen daarvoor iemand nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 18:05
Maxicrime
Maxicrime is offline
Ik kan je hier opzich wel mee helpen met belasting afdragen en grootboeken maken en eindbalansen maken, mocht je een bedrijfje hebben. Mocht je interesse hebben stuur dan een privé-bericht.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 22:21
Eclipse12
Eclipse12 is offline
Bedankt voor de reacties.

@Maxicrime, ik heb geen eige bedrijf. Ben 16 en ik studeer nog full time.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 22:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:

Vanuit belasting-oogpunt heb je dat wel. De fiscus kan je dus wel vragen om de administratie daarvan.

Overigens zou ik niet Maxrimes aanbod ingaan, aan grootboekrekeningen heb je geen drol met de omvang van jou administratie. Bovendien is het zijn 1e post en volgens zijn profiel zit die op de basisschool... Weinig betrouwbaar. Voor wat pro tips kan je beter terecht bij mensen hier die wat langer posten of hun eigen bedrijf hebben. Ik wil ook best eens een gooi doen (toch afgestudeerd in accountancy) maar aangezien ik ook nogal eens een lompe lul ben kan je ook Brands een PM sturen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 01:42
Ivo
Ivo is offline
Citaat:

Of je naast je handeltje nog full time studeert, werkt, of hobbymatig aan het bloemschikken bent maakt niet uit. Jij hebt een handeltje met de bedoeling daar geld aan te verdienen, dus ben je bedrijfsmatig bezig.
Het gaat hier duidelijk niet om af en toe wat oude rotzooi van zolder verkopen via marktplaats.

Voor de belastingdienst zul jij dus een bedrijfsadministratie moeten gaan bijhouden. Daarnaast moet je waarschijnlijk een BTW-nummer aanvragen en BTW verrekenen met de belastingdienst.

Wanneer je een en ander niet op orde brengt, kan dat hele vervelende gevolgen hebben. Zodra de belastingdienst door heeft dat jij flink geld verdient, zullen ze je als eerste een flinke naheffing opleggen voor de niet betaalde belasting. Doorgaans wordt die naheffing vrij hoog ingeschat als jij niet met een fatsoenlijke administratie kunt aantonen hoeveel je werkelijk hebt verdiend. Bovenop de naheffing kunnen ze nog een flinke boete opleggen en mogelijk moet je je wegens belastingfraude verantwoorden voor de rechter.

Wanneer je zelf actie onderneemt om alles op orde te brengen voordat de belastingdienst bij jou aan klopt, zul je je weinig zorgen moeten maken over boetes of voor de rechter komen. Ook al is het eigenlijk te laat omdat je al lang met je bedrijfsactiviteiten gestart bent. Bij de belastingdienst snappen ze ook wel dat zoiets start als een soort uit de hand gelopen hobby én dat een 16 jarige niet goed op de hoogte is van alle regels.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 05:09
Maxicrime
Maxicrime is offline
Citaat:
Vanuit belasting-oogpunt heb je dat wel. De fiscus kan je dus wel vragen om de administratie daarvan.

Overigens zou ik niet Maxrimes aanbod ingaan, aan grootboekrekeningen heb je geen drol met de omvang van jou administratie. Bovendien is het zijn 1e post en volgens zijn profiel zit die op de basisschool... Weinig betrouwbaar. Voor wat pro tips kan je beter terecht bij mensen hier die wat langer posten of hun eigen bedrijf hebben. Ik wil ook best eens een gooi doen (toch afgestudeerd in accountancy) maar aangezien ik ook nogal eens een lompe lul ben kan je ook Brands een PM sturen.
Wat maakt het nou uit dat dat mijn eerste post was? Dit account was bedoeld voor reclame maken maar toen kwam ik dit topic tegen. Overigens heb ik de basisschool al verlaten en doe ik momenteel Gymnasium in het 5de leerjaar.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 16:03
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik kan je hier opzich wel mee helpen met belasting afdragen en grootboeken maken en eindbalansen maken, mocht je een bedrijfje hebben. Mocht je interesse hebben stuur dan een privé-bericht.
Citaat:
Wat maakt het nou uit dat dat mijn eerste post was? Dit account was bedoeld voor reclame maken maar toen kwam ik dit topic tegen. Overigens heb ik de basisschool al verlaten en doe ik momenteel Gymnasium in het 5de leerjaar.

Words can not express....
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 18:54
Verwijderd
Ik zou je tegen betaling wel willen helpen, maar gezien je maandelijkse verdiensten kun je me niet betalen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 19:47
Maxicrime
Maxicrime is offline
Citaat:

[afbeelding]

Words can not express....
Stoer om iemand af te zeiken. Het bericht stuurde ik rond 6 uur in de ochtend op mijn mobiel, vindt je het dan gek dat ik geen correcte zinnen maak? Ik wil best formeel schrijven hoor maar dat is sneu aangezien jij dan eerst half internet moet afzoeken om de definities op te zoeken
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 20:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het gaat me niet om de correcte zinnen, het gaat me om de inhoud.

Citaat:
Ik zou je tegen betaling wel willen helpen, maar gezien je maandelijkse verdiensten kun je me niet betalen.
Nominatie voor meest zinloze post van 2013. Gefeliciteerd.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 03:52
Verwijderd
Ja, dat zegt iemand die de woorden "words can not express" plaatst? Mijn bericht bevatte in ieder geval geen domme taalfout
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 09:31
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ja, dat zegt iemand die de woorden "words can not express" plaatst? Mijn bericht bevatte in ieder geval geen domme taalfout
Zucht, okay, point me out de taalfout dan heb ik er misschien ook nog wat aan, en verder gefeliciteerd met op je 20ste AA zijn en dat combineren met de meest foute onderschriften en foto's en daarmee nutteloze posts plaatsen in topics voor mensen die wat hulp zoeken.

de words can not express is trouwens omdat het bovenstaande nog eigenlijk eens veel te summier is en ik gewoon geen zin heb om op dergelijke dingen in te gaan met een half boekwerk.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 08:57
Adore
Adore is offline
Aan dit geneuzel hebben we niet zoveel. Terug ontopic voor wie nog een aanvulling te melden heeft!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 13:32
joey10076
joey10076 is offline
WTF 3000-4000 jij doet het goed hoor een gemiddelde 18 jarige verdien van 500 tot 1000 dus
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 13:35
joey10076
joey10076 is offline
Citaat:
het kindgebonden budget (of hoe het heten mag)
dit heet kinder bijslag ongeveer 300 per maand iets minder
Met citaat reageren
Oud 16-03-2013, 14:20
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
WTF 3000-4000 jij doet het goed hoor een gemiddelde 18 jarige verdien van 500 tot 1000 dus
Dat is eerder op jaarbasis dan op maandbasis though.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 12:30
Heer Wil
Heer Wil is offline
Loonbelasting
Als jij eenzelfde product in veelvoud verkoopt moet je volgens mij jezelf inschrijven bij de KvK, en heb je dus een eigen bedrijf. Als je kiest voor een eenmanszaak, wat ik zou doen als ik jou was, moet je inkomstenbelasting betalen, volgens een schijventarief, aangezien jij rond de 40000 verdient zou dat zomaar eens 10000 kunnen zijn na aftrek van kortingen enzo, deze betaal je rond april een keer dacht ik... Bovendien zou het kunnen dat je kinderbijslag vervalt voor je ouders, dat je geen stufi gaat krijgen als je dan nog zoveel verdient en als stufi dan überhaupt nog bestaat.

BTW
Maar heb je ook btw geheven over die producten? Er moet namelijk ook 21% over je omzet geheven worden bij je klanten wat naar de belasting moet, en alle producten en dergelijke die jij inkoopt heb je 21% over betaald waarschijnlijk. Van de btw die je klanten hebben betaald mag je de btw die je zelf hebt betaald aan jouw leveranciers weer aftrekken en dat moet naar de belasting.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2013, 10:43
MakeMoney
MakeMoney is offline
Citaat:
Hallo beste mensen.

zoals een aantal van jullie weten ben ik een jongen van 16 jaar.
Ik handel sinds een paar maanden in een product ( voor de game consoles ).

Ik heb hierdoor een inkomen van ongeveer 3000-4000 per maand.
Nou heb ik niet zo heel veel ervaring als de meeste van jullie met belasting en al.

Moet ik over dat geld belasting betalen of wat dan ook?

thanks
In principe moet je over al je inkomsten belasting betalen. Omdat dit ook nog eens een vrij hoog bedrag is, kun je beter zsm handelen; contact opnemen met de belastingdienst. Daar kunnen ze je alles uitleggen. Mijn ervaring met de belastingdienst.. Ze komen overal achter (terecht), en zullen alsnog de belasting die jij over je inkomen moet betalen terug vorderen.

Wel goed van je dat je dit bereikt hebt!
Oud 09-04-2013, 19:30
SemD
SemD is offline
Je bent al snel geld kwijt aan de belasting. Vergeet niet dat je naast inkomstenbelasting ook omzetbelasting betaalt, als je tenminste omzet draait en BTW af moet dragen. Ook dat kun je bij de Belastingdienst checken. Mensen die veel verdienen betalen nu eenmaal veel belasting.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten