Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
@Em: De formule Citaat:
||
Citaat:
Dus 625 = 50t – t² Dus t = 25 Maar ik denk dat dit fout is omdat er staat rond af tot 2 cijfers na de komma |
![]() |
|
Je vindt voor t inderdaad de waarde 25. Je kunt dit bepalen met kwadraatafsplitsen of door de topformule toe te passen. Merk op dat 50t–t² = t(50-t), dus hiermee kun je d berekenen. Je komt dan inderdaad op een waarde van 625 uit.
||
Citaat:
650 = 50t – t² t = 25 Maar dan heb ik het antwoord nog niet in meter? Ik heb het antwoord in seconden |
![]() |
|
![]() |
Deze opdracht kan je ook zonder GR berekenen. Door je GR alles te laten berekenen is heel makkelijk, maar je leert er minder van (en raakt er blijkbaar door in de war).
Wanneer bereikt de bal zijn grootste diepte (in s)? Wat is die grootste diepte (in m, afronden tot 2 cijfers na de komma)? Je moet dus bepalen op welke t deze functie een top heeft. Daarna moet je die t invullen en dan komt er een diepte uit in m. Hoe vind je een top van een functie? Zoals Em al zei: "de afgeleide gelijk stellen aan 0" d[t] = 50t – t² d'[t] = 50 – 2t = 0 50 = 2t t = 25s vervolgens stop je die in de functie: d[25] = 50 * 25 - 25² = 625m Als je op een toets je GR gebruikt waar dat niet moet laat je echt punten liggen. |
![]() |
|
![]() |
Ziet er uit als een Geocaching puzzel waar ik op dit moment mee bezig ben (GC4J0Q2) :-)
Lees de opgave nog eens goed door: t=tijd in seconden d(t)=diepte in centimeters. Aannemende dat je weet hoe van centimeters naar meters te komen weet je nu ook waarom er gesproken wordt over "cijfers na de komma". Mocht je dat zonder grafische rekenmachine toch visueel willen hebben kan ik je http://www.wolframalpha.com/input/?i...29+%3D+50x-x^2 aanraden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wiskunde vraag wiskunde37 | 8 | 12-01-2011 20:45 | |
[WB12]Continue Dynamische Modellen TopDrop | 6 | 31-08-2005 10:34 | |
[Natuurkunde] Tijd en Plaats S.I | 12 | 03-08-2005 19:57 | |
[WI] Maximumsnelheid berekenen uit hellinggrafiek Verwijderd | 31 | 30-06-2005 11:02 | |
(Wiskunde) Moeilijke sommetjes... Sinasappeltje | 12 | 24-10-2003 17:05 |