Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2002, 11:34
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Hallo

ik wil op waterkoeling overgaan
maar:
wat heb ik er voor nodig ?
Wat kost het ?
En koelt het veel betr en is het stiller ?
en ik heb begrepen dat je die koelblokjes zelf moet maken daar ben ik niet handig in weet iemand of die kan en klaar te koop zijn ?
en als dat niet zo is kan iemand ze voor mij maken (natuurlijk ook tegen de prijs die je dr voor vraagt)

Groeten

Edwin
Oud 30-01-2002, 12:01
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Edwin uit Kaasstad schreef:
Hallo

weet waar je aan begint
maar:
geld, groot genoege kast, koelblok&hold down clip, slangen&koppelingsmateriaal, radiator, pomp, waterreservoir, water/koelvloeistof
Wat kost het ?
[i]ligt eraan of je gaat overclocken... daarvoor heb je grotere radiator&dus ook pomp nodig en eventueel een beter koelblok)
meestal wel, ligt eraan wat voor onderdelen je gebruikt. stiller... ligt er dus ook aan welke ventilator(en) er op de radiator gaan... en dan heb je natuurlijk nog het probleem dat er meestal luidruchtige fans in voedingen zitten.
en ik heb begrepen dat je die koelblokjes zelf moet maken daar ben ik niet handig in weet iemand of die kan en klaar te koop zijn ?
ja die zijn zeker kant en klaar te koop hehe... www.oc-shop.nl heeft bijv Dangerden Maze II te koop, koperen koelblok met mogelijkheid voor 2 pelts.
en als dat niet zo is kan iemand ze voor mij maken (natuurlijk ook tegen de prijs die je dr voor vraagt)
koelblokken frezen is geen leuk werk, en ik denk dat het dan ook tamelijk duur gaat worden. ik heb nog een handmade aluminium koelblok van nedcool liggen, maar daar heb ik geen holddown clip voor

Groeten

Edwin

Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:01
@pie
@pie is offline
Citaat:
Hallo

maar:
Wat kost het ?

Groeten

Edwin

gathering.tweakers.net

en ja, er zijn kant-en-klare kits, en ja je hebt ook stille (sommigen maken echter zo'n aquarium-geluid als er lucht inzit >:-)

ik vind het persoonlijk niet de kosten/moeite waard... ga maar na als je een keer een 'ongelukje' met waterkoeling hebt
Oud 30-01-2002, 13:45
The twe@ker
The twe@ker is offline
Citaat:
Hallo

maar:
Wat kost het ?

Groeten

Edwin

Voor een nieuw blok ben je 70€ kwijt.
Radiateur ben je op de sloop 10€ voor kwijt. Pomp slangen etch ben je 40€ voor kwijt dus ongeveer 120€ als je bijna alles neieuw kooopt.

Maar ik kan wel een blokje voor je maken. Hij wordt dan alleen van alu. Het geheel kost dan zo'n 30€

[Dit bericht is aangepast door The twe@ker (30-01-2002).]
Oud 30-01-2002, 18:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:

Als je je dat afvraagt, why even bother?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 00:14
Verwijderd
Uit welk oogpunt wil je waterkoeling hebben? -- Dit lijkt me de belangrijkste vraag.

Wil je drastisch overclocken? Dan zit je redelijk goed te denken. Wil je een stil en koel systeem? Dan heb je geen waterkoeling nodig. Een goede heatsink met een stille fan will do the trick as well, is een stukje goedkoper en 'failsafer'.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 00:15
Verwijderd
En wat Chimera zegt is zo gek nog niet (no offence), want als je het écht nodig had gehad, was je niet met deze vraag gekomen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 12:31
Edwin uit Kaasstad
Citaat:
Dobermann schreef:
Uit welk oogpunt wil je waterkoeling hebben? -- Dit lijkt me de belangrijkste vraag.

Wil je drastisch overclocken? Dan zit je redelijk goed te denken. Wil je een stil en koel systeem? Dan heb je geen waterkoeling nodig. Een goede heatsink met een stille fan will do the trick as well, is een stukje goedkoper en 'failsafer'.

dat vraag ik me dus af of ik echt zoveel beter kan overklokken.
Zoenzo weet ik nog niet zeker of ik dit ga doen en ik denk dat het nog wel een tijdje duurt.(werkt nu ook goed)
Maar ik overweeg het wel aan de andere kant doe ik er misschien ook wel te weinig processor zware dingen mee. (veel html editing, ftp en heel soms een spelletje)
ik heb er nu een stuk of 3 koelers inzitten(voeding niet meegerekent) maar vind hem toch vrij veel geluid maken.
En ik vind hem ook op standaard temperatuur veelste warm worden(cpu +/- 50 graden big touwer moet rond de 41 kunnen) hoewel ik toch een goed koelblok heb(100% koper).
daarom ben ik dus opzoek of naar een beterre koeler of naar die waterkoeling.
maar als je kijkt naar die zwaarverbouwde kasten op tweakers.net vind ik dat ook weer niks.
is dat altijd nodig dat je je kast zo zwaar vebouwt voor waterkoeling en hoe vaak moet je dat water ongeveer vervangen ?(uitgaande van 1 liter opvangbak)
En misschien is dit wat duurder dan een koeler maar ja die koeler die ik nu heb was ook niet goedkoop.. en hij werkt voor geen meter dus wat is wijsheid.
das eigenlijk de hoofdreden voor deze vraag en ja als ik daarmee dratisch kan overklokken is het wel leuk natuurlijk.

Groeten

Edwin
Oud 31-01-2002, 12:40
Edwin uit Kaasstad
Citaat:
Dobermann schreef:
En wat Chimera zegt is zo gek nog niet (no offence), want als je het écht nodig had gehad, was je niet met deze vraag gekomen.

ja okeej had een pesthemeur gister zal het effe bijwerken
Oud 31-01-2002, 22:06
Gilo
Gilo is offline
Citaat:
Hallo

maar:
Wat kost het ?

Groeten

Edwin

Waarom waterkoeling? Waarom dan geen dubbele luchtgekoelde ventilator?? Ik snap dat het allemaal interessant staat zo'n "liquid cooled" bakkie maar je hebt er in principe geen 'reet' aan.. (hooguit voor een fucking overheated overclocked processor)

Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 23:37
Verwijderd
Wat voor processor heb je, Edwin uit Kaasstad? -- Iedereen zit namelijk wel over temperaturen te zeuren die dan te hoog zouden zijn, maar wanneer je een Thunderbird hebt; die mogen domweg een graad of 80 worden. Dus wat is warm? Wanneer je systeem onder extreme omstandigheden stabiel blijft; zit je gewoon goed qua temperatuur. Daar moet je vanuit gaan. Niet van wat jij denkt wat-ie zou moeten zijn.

Je wilt gaan overclocken misschien. Op zich is waterkoeling dan aardig; máár, een heatsink a la (ja, daar is-ie weer) de Alpha 8045 kan een héél eind mee in extreem overclocken. Weliswaar zul je dan een harde fan moeten nemen; maar goed, je zegt ook last te hebben van herrie.

Eh, in dit geval is voor beide wat te zeggen. Ga eens kijken wat je budget is, en hoeveel 'ellende' je ervoor over hebt. Aan de hand daarvan zou ik een beslissing nemen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 12:24
Edwin uit Kaasstad
Citaat:
Dobermann schreef:
Wat voor processor heb je, Edwin uit Kaasstad? -- Iedereen zit namelijk wel over temperaturen te zeuren die dan te hoog zouden zijn, maar wanneer je een Thunderbird hebt; die mogen domweg een graad of 80 worden -- ik heb een thunderbird 1200 als hij een graaad of 55/60 is wordt ie een heel stuk instabieler. ben dr gister mee gaan spelen en heb door de positee van de koelers te veranderen rond de 38 gekregen(standaard klok) --
Dus wat is warm? Wanneer je systeem onder extreme omstandigheden stabiel blijft; zit je gewoon goed qua temperatuur. Daar moet je vanuit gaan. Niet van wat jij denkt wat-ie zou moeten zijn. -- is niet alleen wat ik denk ook wat ik bijvoorbeeld op tweakers.ent heb gelezen.

Je wilt gaan overclocken misschien. Op zich is waterkoeling dan aardig; máár, een heatsink a la (ja, daar is-ie weer) de Alpha 8045 kan een héél eind mee in extreem overclocken. Weliswaar zul je dan een harde fan moeten nemen; maar goed, je zegt ook last te hebben van herrie. -- op swiftech(die ook waterkoelingen maakt) zal ik ook een hele extreme koeler is deze beter ??
en mijn systeem overklokken gaat nu goed totdat ik boven de 1470 mhz kom.(maakt niet uit hoe busklok, multipleier gecombieneert ect.) dus ik vraag me af of dat echt een koelingsprobleem is(temperatuur stijgt niet veel is dan net geen 55 graden.)

Eh, in dit geval is voor beide wat te zeggen. Ga eens kijken wat je budget is, en hoeveel 'ellende' je ervoor over hebt. Aan de hand daarvan zou ik een beslissing nemen.

daarom ben ik dit topic zoenzo begonnen. van gewoone koelers en degerlijke heb ik al een indicatie van waterkoeling had ik dat niet.
nu dus wel en denk ook niet dat ik dat ga doen.
had de titel acheraf gezien beter anders kunnen noemen

Oud 02-02-2002, 11:03
Verwijderd
Je systeem, met een Thunderbird, wordt *NIET* instabieler van 60 graden onder full load. Dat is domweg niet mogelijk. Die instabiliteit dan móet ergens anders aan liggen; anders moet je gewoon die processor terugbrengen. 60 graden is een normale temperatuur voor die dingen. Dat ze op Tweakers.net daar heel anders over denken komt doordat hun overclocken. 60 graden op full load wil je namelijk niet hebben als je gaat OC'en. Maar voor huis-, tuin- en keukengebruik is dat een normale temperatuur.

Oh, qua HSF is er maar één de beste momenteel, en dat is écht die Alpha 8045 i.c.m. Delta 80HP :>

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten