Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Qua kosten/baten ben je natuurlijk beter af bij Zalman-luchtkoeling, want ik raad je absoluut niet aan een goedkope set (bijvoorbeeld de Thermaltake Aquarius II --doet 't prima qua temperaturen, dat is in orde, maar die pompjes zijn ZO slecht!) aan te schaffen, maar meteen even door te sparen naar een èchte set (lees: >€200). |
![]() |
|
Target heeft een all-in-one set voor €75, jammer dat je daar niet kunt bestellen.
![]() Maarja kweet niet of die goed is natuurlijk. Maar over die radiator. Die kun je het beste buiten je kast plaatsen. Wat ik heb gedaan is hem direkt buiten de kast te monsteren, naar je USB/ PS/2 en parallelle ellende. Zodoende breng je de warmte direkt buiten je kast. Ook is de ambient temp van de radiator lager waardoor hij sneller afkoelt en dus het water koeler wordt en dus je proc koeler. En dus hoeft je fan ook minder te draaien en dus issie stiller (credit @ logica!). ![]() Maar ik zal toch eerst eens kijken of het met luchtkoeling kan. Je kunt een Arctic Copper Silent 2 TC koeler kopen (€7,70 bij FCC) en zorgen voor een redelijke airflow in je kast. Dit kun je doen door achterin je kast direkt naast de heatsink een gat te maken. Vaak zit er al een soort gaas, maar zou ik er gewoon even uit zagen/dremelen. Daar stop je een 80mm fan in. Of beter: een 120mm fan. Draai deze op 7V en voorin de kast een 80mm fan op 5V. Superstil nu én voldoende koeling. Mogelijke stoorfactoren zijn een luidruchtige voeding, kleine fans op videokaart en northbridge (chipset op moederbord, wordt soms aktief gekoeld) en hardeschijf. Voor de rest zit je dan goed lijkt me, lekker goedkoop. ![]()
|
maar hoe groot zijn die rads voor pc dan. Ik dacht zelf aan een scooter rad te gebruiken, die heb ik nog in de schuur liggen LOL
maarja ik denk dat ik eerst maar luchtkoeling ga proberen. want 200euro is toch veel meer dan ik had verwacht..... Dus dan koop ik Arctic Copper Silent 2 TC en een zalman voor mijn radeon 9700 80mm fan, 120mm fan |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
bedoel je met lc liquid cooled of lucht cooling?
watercooling is wc tjah het is maar net waar je voor gaat.. zonstandaard setje is wel simpel in te bouwen.. kan amper wat mis gaan.. maar er moet altijdn nog wel een fan op het rad, anders koelt je water dus niet af.... dus wat herrie maakt is de fan en evt de pomp.. een goede luchtkoeling kan ook ERG stil zijn,, zelf heb ik lange tijd waterkoeling gehad.. maar dat is gaan lekken en mn pomp was kapot.. ben nu blokje opnieuw aan het polijsten en dan bouw ik waterkoeling weer in.. ik heb het puur gehad voor de temp van mn proc -> lage temp -> hogere oc als je newb bent en je wil waterkoeling gewoon omdat het stil is raad ik je zon standaard wc setje aan (aquarius II ofzow).. maarja ik ben anti standaard wc enzow.. dus vind het dom ![]() wc moet speciaal blijven.. en niet dat elke mong (sorry ![]() same met casemod.. maar goed.. das mijn standpunt en daar gaat dees topic ook nie over ![]() edit: prijs van mijn systeem: blackice extreme pro rad, 85 euro ofzow sicce nova pomp, 22.50 (raad je eheim 1048 of hoger aan) blokje gratis.. maar normaal kost da ongeveer een euro of 40-50 slangen.. tjah.. is maar wat je wil.. sommige zxijn van mening dat pvc slangf van 0.25 per meter volstaat.. mijn ervaring leert dat mijn volgende slang zeker tygon word (12.50 per meter) ![]()
Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 23:11. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Processor cooler : 35 euro pomp : 50 euro slangen : 2euro Ventilator : mss heb je die nog liggen 10 euro (12cm) tussen stukjes : 3 euro dan zit je op 100euro. Overigens heb je dan dus niet super goede producten m.u.v. de pomp voor 50 euro heb je een Water Pomp Eheim 1250 (1200liter/uur). Zoals je ziet kost het allemaal wel wat maar vanuit zo'n systeem kun je altijd nog uitbreiden tot wat je echt wil. Vaak is het zo dat het cool-systeem wat je koopt nooit 100% is wat je wil dit omdat je vaak sleutelt en gaat kijken wat kan ik er nog aan verbeteren en dan ben je naar mijn mening ook goed bezig ![]() Hoe dan ook watercoolers hebben duidelijk meer onderhoud nodig dan een luchtgekoeld systeem maar dat moet je er voor overhebben. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat slangen betreft: PVC-slang is mijns inziens niet geweldig. Het is redelijk stug (en dat gaat knikken). Beter is siliconenslang, wel iets duurder, maar veel fijner. Let op dat je geen schroefklemmen gebruikt met siliconenslang; dat gaat barsten. Je hebt ook van die speciale knijpklemmen, dan hou je de slang in tact.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
hi,
Ik heb mijn wc voor 60,-- bij elkaar, een klein voordeel is dan wel dat ik bij een metaal bedrijf stage heb gelopen en dus daar mijn metalen onderdelen heb laten frezen door zo'n cnc freezer. Verder is mijn pc niet erg veel stiller, maar daar ging het mij ook niet om. Succes ermee, en waneer je voorzichtig en enigzins secuur bent komt dat foolproof ook wel goed. Ned441 |
![]() |
||
Citaat:
![]() WC = Water Cooling LC = Lucht Cooling, mja dan moet ik het LK noemen eigenlijk. Ik weet dus niet of je Liquid Cooled bedoelde. Zijn trouwens wel meer onbekendere merken dan het dure papst, die ook extreem stil zijn.
|
btw..
ik weet zeker dat ik luchtkoeling stiller kan krijgen dan waterkoeling.. je heb ZULKE STILLE fans... tuurlijk kunne die ook wel op je rad.. maar waarom zou je waterkoeling nemen? omdat het stiller is? fan + pomp maar meer herrie dan fan alleen..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zelfs mijn Aquarius-II pomp hoor je niet. Als 't ding niet aanloopt, that is. |
![]() |
||
Citaat:
naja niet.. ik weet 100% zeker da je pomp geluid maakt.. en dus meer dan fan alleen ![]() ook al is het MINIMAAL bovendien moet de fan voor je rad ergens de weg naar buiten je case vinden.. wat dus al meer herrie maakt dan een fan die opgesloten zit in je kast
|
Als je alles op waterkoeling krijgt, of passief gekoeld, ook je voeding, en de pomp en radiator in een andere ruimte pleurt dan zal het wel een goed effect hebben.. En in die andere ruimte heb je dan een klein straalkacheltje..
||
![]() |
Citaat:
ook vind ik watercooling meer iets voor de hobby dan een vervanging van luchtgecooled systeem koop voor 35euro per stuk 3 leuke papst coolertjes en je zit ook gebakken alleen is het dan weer dat je harddisk er overheen gaat maar goed alles maakt geluid. Kunt er beter gewoon aan wennen als je slaapt ![]() Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 13:56. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tis da wel zo dat ik 300 euro verder ben maar goed het is leuk als hobby ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als het om de kosten gaat, kan je natuurlijk ook een plaatje mdf en een plaatje steenwol kopen, daar een mooi huisje van maken wat je er snachts omheen zet. Tegen de muur bij de half open (computer moet wel kunnen ademen) achterkant, zet je nog een plaatje steenwol (absobeert).
Voor een euro of 10, ben je dan een heel eind ![]()
|||
![]() |
Citaat:
![]() Nu ook fabrieks 2x rad ben toen met een paar vrienden gaan denken en bouwen en ik heb nu de rad1 en de rad2 met rad in dan aan de buitenkant en rad2 onder in mijn systeem met een 12cm fan vervolgens nog de Aopen voeding die standaard een 12cm fan er in heeft zitten. bijde fans worden hitte geschakeld , Aopen heeft hier een eigen systeem voor 2de fan heb ik een deel van de controller uit mijn eerste systeem gebruikt waardoor hij vanaf de 35 graden gaat draaien en bij iedere graden harder gaat draaien. Mijn huidige temp is volgens de asus onboard diode 25 graden en het moederbord grappig genoeg 26graden. Maar volgens mijn koolance controller is hij 21graden. Zeg gemiddeld dus maar 23graden bij full-load (sisoft sandra burnin-test) Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
waterkoeling Kaasschaaf2 | 6 | 05-09-2007 21:29 | |
Software & Hardware |