Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2003, 17:22
Wat vinden jullie? Moeten dialecten verdwijnen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2003, 17:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Wat vinden jullie? Moeten dialecten verdwijnen?
Hoort dat bij Letteren? Als je het zo stelt dat dialecten uit boeken en verhalen moeten verdwijnen.... ik vind van niet...
Zolang ze tenminste de sfeer van de situatie weergeven, een klein boerendorpje in Brabant bijvoorbeeld. Dan krijg je vaak een beter idee van hoe het daar is dan als je super ABN gebruikt tijdens zo'n verhaal, niet?
Oud 14-01-2003, 17:37
Vlooienband
Vlooienband is offline
Ah!!! Nee! De dialecten moeten zeker niet verdwijnen, dat is meer dan rampzalig! Ik kom uit Renkum, een klein dorpje tussen Wageningen en Arnhem. Hier wordt een aardig woordje dialect gesproken en dat is nog erger in mijn familie, omdat we deels uit het midden en deels uit het noorden van het land komen.
Dialect verdwijen? Ik vind dialecten juist reuze interessant! Het is toch leuk om aan iemands taalgebruik te kunnen horen waar hij of zij vandaan komt?

En heb je het nu over dialecten in boeken of in de normale taal? In het laatste geval gooi ik 'em even naar MT.
Oud 14-01-2003, 17:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Scimmia schreef:

En heb je het nu over dialecten in boeken of in de normale taal? In het laatste geval gooi ik 'em even naar MT.
Dat vroeg ik me dus ok af....

Want in de "normale taal" moeten dialecten al helemaal niet verdwijnen!!! Ik houd zo van dialecten, ik vind het heerlijk om lekker Brabants te spreken...
Helaas val ik altijd tussen wal en schip, omdat de ene helft van de mensen die ik ken ontzettend Brabants praat (en die dus vinden dat ik veels te ABN praat...) en de andere helft van de mensen krampachtig ABN wil spreken... En die mij dus verwijten dat ik zo Brabants spreek... Ach, het is ok nooit goed, hè!!
Oud 14-01-2003, 17:55
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Dat vroeg ik me dus ok af....

Want in de "normale taal" moeten dialecten al helemaal niet verdwijnen!!! Ik houd zo van dialecten, ik vind het heerlijk om lekker Brabants te spreken...
Helaas val ik altijd tussen wal en schip, omdat de ene helft van de mensen die ik ken ontzettend Brabants praat (en die dus vinden dat ik veels te ABN praat...) en de andere helft van de mensen krampachtig ABN wil spreken... En die mij dus verwijten dat ik zo Brabants spreek... Ach, het is ok nooit goed, hè!!
Brabants vind ik juist niet zo. Ik hou meer van de 'krachtige dialecten,' zoals Wagenings, Gronings e.d.
Ik heb ook de enige eigenschap ongelofelijk plat te gaan praten wanneer ik boos ben. Zelfconsuur?
Oud 14-01-2003, 18:37
Verwijderd
Het maakt niet echt uit of het nu in boek of in de wereld is, het komt allemaal neer op taal. Dialecten zijn variaties op taal en moeten zeker blijven. Het is een verrijking.

Dankzij dialecten (en dankzij een vriendin die in Enschede woonde en dankzij een hoop vrienden van overal uit het land), kan ik nu allerlei dialecten door elkaar gebruiken in mijn teksten.

Zelf kom ik uit het Westland (ten zuiden van Den Haag) en soms klinkt dat door in mijn verhalen. Ik werd er eens op betrapt te spreken over iemand die aan baklappen geslagen werd, terwijl niemand leek te snappen wat dat inhield. Bovendien werd ik er pas op gewezen dat mijn spellingscontrole van Word het woord 'vernaggelen' niet kende. Ook het uit het Oosten afkomstige freg blijft een probleem. Maar het geeft je tekst wel meer kleur.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:33
Ieke
Ieke is offline
Ik vind dat ze moeten blijven. Het is een verijking van het nederlands (indirect), de nederlandse cultuur en die van het gebied. Wel moeten we het toch stimuleren, bijv. dat het plaatselijke dialect als een keuze vak op scholen gegeven kan worden. Ook moet het mogelijk zijn bijv. het fries op meer middelbare scholen te geven, zodat meer mensen het kunnen spreken. Wel moet er buiten het dialect ook het ABN goed beheerst worden. Het is niet handig als je alleen maar het dialect spreekt.
Oud 14-01-2003, 20:48
Verwijderd
Ik ben zwaar fan. Ik woon op de grens van Salland en Twente en het échte dialect dat hier wordt gesproken is gewoon een andere taal, net zoals het Fries of wat dan ook. Ik kan het zelf jammer genoeg niet, mijn ouders hebben me Nederlands opgevoed. Ik heb m'n accent lopen aandikken, maar dat echte dialect krijg ik nog niet echt te pakken...
Jammer genoeg zijn er net als mij heel veel jongeren die het niet meer kunnen (omdat hun ouders er gezeur mee hebben gehad vroeger), daardoor verdwijnt het wel een beetje. Dat halfbakken mengelmoes Vroomshoops dat ze hier praten is iig niet plat en ook geen Nederlands (jullie zouden het niet verstaan )...
Om te schrijven is dialect echt overbodig. Alleen maar moeilijk te lezen en verschrikkelijk irritant. Net zoals breezah-taal of leet of meer van die vervelende dingen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 13:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
Brabants vind ik juist niet zo. Ik hou meer van de 'krachtige dialecten,' zoals Wagenings, Gronings e.d.
Ik heb ook de enige eigenschap ongelofelijk plat te gaan praten wanneer ik boos ben. Zelfconsuur?
Tja, ik moet zeggen dat andere dialecten misschien mooier zijn, maar ik spreek nu eenmaal Brabants, dus dat kan ik moeilijk veranderen...

En soms, als ik een tijdje bij mijn oudtante ben geweest, spreek ik een maffe mengeling van Achterhoeks en Brabants. Over een lelijk dialect gesproken...
Oud 15-01-2003, 14:43
Verwijderd
Niet verdwijnen, maar ik vind wel dat mensen naast hun dialect ook 'gewoon' Nederlands moeten kunnen (iig zo dat ze te verstaan zijn).
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:25
Verwijderd
Zeg, ben jij echt achtendertig?

Je hebt wel gelijk. Ik heb eens op de camping gestaan bij een aantal Friezen die zoveel van hun dialect (taal eigenlijk) en eigen provincie hielden, dat iedereen die daarbuiten woonde een Untermensch was. Daarom wilden zij ons ook in elkaar meppen met een paar droogtrekkers uit de douche.
Gelukkig zaten erg recht tegenover ons ook een paar Friezen die wél behebt waren met gezond verstand en die ook nog eens veel groter dan die anderen waren. Die hebben ons toen min of meer gered.

Moraal van het verhaal: je mag best blij zijn met je taal, dialect, cultuur, komaf of huisdieren, maar ga die zaken niet hiërarchisch indelen in vergelijking tot die van anderen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Lees haar sig nou eens
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Voor 55,26%.

Hoezo? Is m'n reactie zo kinderlijk?

Ennuh, idd: 'Iedereen die werkelijk gelooft dat ik 38 ben is gek.'
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:31
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Tja, ik moet zeggen dat andere dialecten misschien mooier zijn, maar ik spreek nu eenmaal Brabants, dus dat kan ik moeilijk veranderen...

En soms, als ik een tijdje bij mijn oudtante ben geweest, spreek ik een maffe mengeling van Achterhoeks en Brabants. Over een lelijk dialect gesproken...
Vandaag heb ik een erg boeiend gesprek gehad, het ging over mijn hamster. Mijn gesprekspartner liet me leuk uitpraten en aan het einde vroeg hij waar ik nou eigenlijk vandaan kom. Die jongen komt uit wageningen, een stadje dichtbij Renkum (mijn home "town"). Hij snapte mijn dialect niet. Het is me nu dus wel duidelijk: het dialect sluipt er gewoon in en is té gemengd met de andere invloeden.

Overigens heb ik eens een boek van Cremer gelezen, het heette iets van Camera Obscura. Dit boek bevatte veel dialect. Leuk.
Oud 16-01-2003, 18:48
Verwijderd
De Camera Obscura is van Hildebrand. Het is ongeveer het meest gelezen boek in Nederland aller tijden (op de bijbel na, uiteraard), omdat het zo'n goed panaroma op het leven in de negentiende eeuw zou geven.
Cremer heeft De Fabriekskinderen (o.a.) geschreven, misschien ben je daarmee in de war.

Leonoor, mijn vraag naar je leeftijd was trouwens naar aanleiding van je signature.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 18:50
Vlooienband
Vlooienband is offline
Alleen over de schrijver ben ik zeker. Dan hou ik het gewoon op een boek van Cremers. Hij was het, zekers te weten.
Oud 16-01-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Leonoor, mijn vraag naar je leeftijd was trouwens naar aanleiding van je signature.
Ah, je gelooft dat je gek bent.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 09:56
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Morgan schreef:
[B] Dat halfbakken mengelmoes Vroomshoops dat ze hier praten is iig niet plat en ook geen Nederlands (jullie zouden het niet verstaan )...
B]
Wedden van wel?

Enne... dialecten zijn cool!
Reageren

Regels voor berichten