Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2003, 10:48
liefisik
liefisik is offline
tegenwoordig zijn er veel moeders die naast hun kinderen nog een full-time baan hebben of nog steeds aan het studeren zijn. is dit verantwoord voor deze kinderen? moet je ze gewoon vijf dagen in de week naar het kinderopvang sturen of naar oma?
laat even weten wat jij er van vindt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2003, 11:16
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Dat moeten die moeders gewoon zelf weten. Ik zie niet zoveel problemen bij het onderbrengen van kinderen bij hun oma's en opa's, ik vraag me alleen af of opa's en oma's tot dat doel bereid zijn.
Oud 21-01-2003, 11:24
Verwijderd
je moet wel tegenwoordig weet je wel wat t allemaal kost? t wordt allemaal maar duurder zodat je wel emt zijn 2en moet werken.

voor de kinderen is t niks nee, daar heb je gelijk in, waarom denk je dat de normen en waarde zo laag zijn? niet omdat ze dat thuis leren hoor
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:15
Mariebel
Mariebel is offline
Dat een moeder een carriere heeft vind ik opzich goed, maar je merkt het vaak aan kinderen als ze de hele week alleen thuis zijn of naar kinderopvang worden gebracht. Ze vragen vaak heel veel aandacht (in mijn ogen omdat ze die thuis niet krijgen). Mijn moeder werkt ook, ze is pedicure, ze werkt dus thuis en volgens mij is dat een goede oplossing. Toen ik nog op de basisschool zat was ze er altijd als wij uit school kwamen. Dat is in mijn ogen heel belangrijk. Daarom ben ik ervoor dat vrouwen (of de man, in ieder geval één van de ouders) thuis werkt, of parttime. Zodat de kinderen wel de aandacht krijgen die ze nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:35
Verwijderd
Dan moeten de mannen maar minder lang werken, hoor. Ik ben van mening dat je als ouders van (jonge) kinderen het werken en thuiszitten gelijk moet verdelen. Krijgt dat kind ook eens een band met z'n vader.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:44
drea
drea is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dan moeten de mannen maar minder lang werken, hoor. Ik ben van mening dat je als ouders van (jonge) kinderen het werken en thuiszitten gelijk moet verdelen. Krijgt dat kind ook eens een band met z'n vader.
Mee eens. En ik ga absoluut niet thuis zitten nadat ik mn studie heb afgemaakt! Anders had ik net zo goed NIET naar school kunnen gaan als ik later alleen maar mn kind naar school moet brengen en van school moet halen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
daar heb je wel gelijk in maar dan kom je met t feit dat je t financieel niet kunt redden, dus flink in de schulden komt, als je vroeg een huis hebt gkeocht zal t allemaal wel mee vallen maar jonge ouders die pas laat een huis hebben gkocht, die zitten daar wel mee, is t dan heel erg goed voor een kind dat hun spulletjes afgepakt worden omdat de ouders geen geld hebben omdat ze allebei parttime werken?

De mannen hebben in deze maatschappij nog steeds een streepje voor met wat betreft financiele zaken dan vrouwen.

volgens mij is allebei de dingen geen oplossing, er blijven maars aan zitten
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:51
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
daar heb je wel gelijk in maar dan kom je met t feit dat je t financieel niet kunt redden, dus flink in de schulden komt, als je vroeg een huis hebt gkeocht zal t allemaal wel mee vallen maar jonge ouders die pas laat een huis hebben gkocht, die zitten daar wel mee, is t dan heel erg goed voor een kind dat hun spulletjes afgepakt worden omdat de ouders geen geld hebben omdat ze allebei parttime werken?

De mannen hebben in deze maatschappij nog steeds een streepje voor met wat betreft financiele zaken dan vrouwen.

volgens mij is allebei de dingen geen oplossing, er blijven maars aan zitten
En dus betere controle op salarissen mannen/ vrouwen.
Oud 21-01-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
En dus betere controle op salarissen mannen/ vrouwen.
en dat de regering wat beter op t geld ging letten, kijk aar eens naar over de balk, allemaal geld waar wel iets nuttigs mee gedaan had kunnen worden zoals prijzen omlaag gooien van de winkels, beter openbaar vervoer, ze haddne t in t ziekenhuis kunnen steken.... allemaal dingen dat er niet mee gebeurd is, en waar mensen nu hard voor moeten werken en belasting over moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:43
Yolcu
Yolcu is offline
Waarom hebben we het alleen over moeders/tweeverdieners?
Ik woon alleen bij m'n vader, die fulltime werkt. Als je een alleenstaande ouder bent, zul je wel moeten werken, als je tenminste eten wilt hebben voor jezelf en je kind en als je wilt dat je kind naar school gaat. Ook als tweeverdieners zul je vaak wel moeten, om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
Oud 21-01-2003, 15:08
liefisik
liefisik is offline
ik had het inderdaad over moeders, maar bedoel opzich gewoon een ouder, ervanuitgaande dat er twee mensen zijn die voor het kind zorgen. eentje werkt full-time, vader of moeder, dat maakt niet uit, maar die andere? tuurlijk is een carriere belangrijk, maar die kan je later ook weer oppakken, je band met je kind niet. en zoals al gezegd, als je het zo belangrijk vindt om te werken, kan je toch ook thuis werken?en op de reactie, waarom ben ik anders naar school gegaan? zou ik willen zeggen: waarom wil je dan een kind? leuk, voor na het werk eventjes?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:15
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Niet mee eens. Het nog steeds een feit dat er een geldverdiener moet zijn in een gezin. Wil je vervolgens als vrouw zijnde terug naar een situatie waarbij jullie allebei part time gaan werken dan komt er aanzienlijk minder geld in het laatje. En dit gaat dus zeker ten koste van de kinderen.

Waarom zorgen dat een persoon minder gaat werken en de ander gewoon full time. Dit heeft niets met vrouw/man te maken, want het kan zeker zo zijn dat de vrouw fulltime gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:16
Gatara
Gatara is offline
"Wie is toch die man die iedere zondag bij ons het vlees snijdt?", vroeg zoonlief zich af.

Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:23
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Gatara schreef:
"Wie is toch die man die iedere zondag bij ons het vlees snijdt?", vroeg zoonlief zich af.

Zo´n gedachte had ik idd ook.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:36
Isa
Isa is offline
weg met dat soort moeders.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
weg met dat soort moeders.
Inderdaad. Laat de vaders het kinderen opvoeden maar oplossen.

All power to de vaders van ons land!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:55
Joostje
Joostje is offline
Dat twee parttimers minder verdienen dan een fulltimer wordt vooral door het CDA aangemoedigd met hun gezinsideaal.

Bah.
Oud 21-01-2003, 16:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Dat twee parttimers minder verdienen dan een fulltimer wordt vooral door het CDA aangemoedigd met hun gezinsideaal.

Bah.
Oh?
Wist ik niet.

Hmm....
Bah, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 17:01
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik vind het vreselijk als ouders hun kinderen voor de hele week, de hele dag lang op een kinderdagverblijf plaatsen.
Neem dan geen kinderen.
Oud 21-01-2003, 17:12
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ik vind het vreselijk als ouders hun kinderen voor de hele week, de hele dag lang op een kinderdagverblijf plaatsen.
Neem dan geen kinderen.
*eens*
Oud 21-01-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Niet mee eens. Het nog steeds een feit dat er een geldverdiener moet zijn in een gezin. Wil je vervolgens als vrouw zijnde terug naar een situatie waarbij jullie allebei part time gaan werken dan komt er aanzienlijk minder geld in het laatje. En dit gaat dus zeker ten koste van de kinderen.

Waarom zorgen dat een persoon minder gaat werken en de ander gewoon full time. Dit heeft niets met vrouw/man te maken, want het kan zeker zo zijn dat de vrouw fulltime gaat werken.
Mjah, maar hoe vaak komt dat voor? Ik denk dat er vrij weinig mannen zijn die de helft van hun tijd op willen geven, en ik heb ook geen zin om dat zelf te doen alleen omdat mijn man het niet wil.

Als je nou afwisselt; de vrouw na de bevalling tot een paar jaar parttime werken en dan de man parttime werken en de vrouw fulltime? Of andersom, natuurlijk.

Mr. Zonde als je net een beetje carriere maakt...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:

Bah.
Is dat eigenlijk wel eens zo? Als je twee goede parttime banen hebt, hoef je toch helemaal niet minder te verdienen dan met een fulltime baan?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:43
Rocksaan
Rocksaan is offline
als kinderen weer wat ouder zijn..naar de middelbare school gaan zie ik het probleem niet, heb een broertje die net in de brugklas zit, mn vader heeft een fulltime baan, en mn moeder werkt 4 hele dagen in de week. no problem.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Als je nou afwisselt; de vrouw na de bevalling tot een paar jaar parttime werken en dan de man parttime werken en de vrouw fulltime? Of andersom, natuurlijk.
IN zweden krijgen beide partners een jaar (ongeveer) zwangerschapsverlof.
En kinderopvang is daar zeer goed geregeld.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rocksaan schreef:
als kinderen weer wat ouder zijn..naar de middelbare school gaan zie ik het probleem niet, heb een broertje die net in de brugklas zit, mn vader heeft een fulltime baan, en mn moeder werkt 4 hele dagen in de week. no problem.
Ik ken mijn ouders alleen van dat ze beiden werkten.

Ook toen ik jong was. Vond ik niet erg.
Mijn moeder had een kapsalon dat bevestigd was aan het huis en ik zat meestal toch op school.

Met mijn vader ging ik zaterdags vaak boodschappen doen en hij deed het huishouden incl. koken op zaterdag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2003, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
IN zweden krijgen beide partners een jaar (ongeveer) zwangerschapsverlof.
En kinderopvang is daar zeer goed geregeld.
Dat is veel praktischer en gaat een stuk minder van de oude rolpatronen uit! Zouden ze hier ook moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:42
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dat is veel praktischer en gaat een stuk minder van de oude rolpatronen uit! Zouden ze hier ook moeten doen.
Is wel heel duur, terwijl sommige ouders best willen werken. Allebei parttime werken lijkt me handiger.
Oud 23-01-2003, 14:02
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef:
Is wel heel duur, terwijl sommige ouders best willen werken. Allebei parttime werken lijkt me handiger.
Ik bedoel dat het moet kunnen, als je toch wil werken kan dat ook wel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 16:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Je kunt ze dan toch voor de keuze laten staan?
Of beiden zwangerschapsverlof of beiden part-time laten werken.

Of (helemaal tof ) beiden!

Ps.: je zou daarvoor wat meer belastingcenten kunnen gebruiken.... in Zweden worden heel veel van de belasting (en da's veel) gestoken in dergelijke sociale voorzieningen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:25
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Wat is er mis met kinderopvang? Zo krijgen kinderen toch sociale contacten??
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:28
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
S@nder schreef:
met de kinderopvang is niks mis mee, maar met de ouders die hun kind/baby de hele week op een kinderdagverblijf plaatsten is wel wat mis.
Oud 23-01-2003, 23:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
met de kinderopvang is niks mis mee, maar met de ouders die hun kind/baby de hele week op een kinderdagverblijf plaatsten is wel wat mis.
Maar waarom dan?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 06:06
Tio
Tio is offline
Omdat het kindje zich dan gaat afvragen wie die rare mensen toch steeds zijn die het bij de kinderopvang weghalen?
Oud 24-01-2003, 08:45
*Burning water*
Citaat:
S@nder schreef:
Ik denk dat kinderen op heel jonge leeftijd meer behoefte hebben aan veel onverdeelde aandacht dan aan sociale contacten.
Voor oudere kinderen is het misschien wel gezellig...
Oud 24-01-2003, 08:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ik denk dat kinderen op heel jonge leeftijd meer behoefte hebben aan veel onverdeelde aandacht dan aan sociale contacten.
Voor oudere kinderen is het misschien wel gezellig...
Over welke leeftijd hebben we het hier dan?
Ik ben vanaf 3 jaar naar de creche gegaan.
Volgens mij heeft mij dat weinig schade toegebracht
(eerder het schoolsysteem daarna wat me schade heeft toegebracht, maar da's een andere discussie)

Met het Zweedse systeem is het kind ongeveer 3 jaar nadat beide ouders zwangerschapsverlof gehad hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 09:00
*Burning water*
Citaat:
Gatara schreef:

Met het Zweedse systeem is het kind ongeveer 3 jaar nadat beide ouders zwangerschapsverlof gehad hebben.
Huh, dan hebben ze dus niet allebei 1 jaar zwangersschapsverlof, maar 3? Dat lijkt me wel erg lang...

Voor oudere kinderen is het inderdaad een andere geval, dan is een creche misschien inderdaad wel gezellig
Oud 24-01-2003, 09:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Huh, dan hebben ze dus niet allebei 1 jaar zwangersschapsverlof, maar 3? Dat lijkt me wel erg lang...

Voor oudere kinderen is het inderdaad een andere geval, dan is een creche misschien inderdaad wel gezellig
Nee. 480 dagen beiden (240 ieder) in totaal.

Had het met een Zweed erover gehad:

"You get "Parentmoney" that is payed out to the parents during a total of 480 days.
You can transfer the days between the parents as you wish - except for two months.
Those are called the "father-" and "mother-months".
Each parent has the right to get half of the days each (but could transfer most of it).
Also, I think that the fathers are allowed 10 days off together with the mother right after birth."

"so if the father earns loads then the father could transfer most of the days to the mother"

"Yes. 225 days it seems."

"I _THINK_ you will get 80% of the salary you get when you are sick from work during these days.
So, to some people that kind of money loss would be unfortunately impossible.
You get that for 390 of the days. Then for the last days it seems like you get 60SEK per day (that is around 6Euro / day)."

(nou is dat laatste nog niet optimaal voor de lagere inkomens, maar het gehel systeem lijkt me veel vooruitstrevender en beter dan Nederland. Zweden kwam dan ook op nummer 1 terecht van landen waar de moeders het het beste af zijn.

"WASHINGTON (CNN) -- The United States ranks behind Canada, Australia and eight European countries and just ahead of Cuba in a report assessing the well-being of mothers around the world.
Sweden tops the list of 94 countries in the State of the World's Mothers index examining 10 factors related to women's and children's health, education and political status. (...)")

Laatst gewijzigd op 24-01-2003 om 09:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten