Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is ook niet altijd zo dat waarneembare feiten altijd objectief zijn. Objectief zijn dingen die bewezen zijn. Zoals inderdaad dat de aarde om de zon draait en de maan om de aarde. Mensen draaien soms heel ver door met subjectiviteit. Een kennis van mij zei ooit dat je God niet vereert als je een koe offert. Dat vond hij, zei hij. Dit vind ik echter onzin. Het is een feit, dat DIE MENSEN hun God vereren door een koe te offeren. Dat hij vindt dat je dit anders moet doen, is zijn eigen probleem. Ik weet niet tot hoe ver je dit door moet trekken, maar ik denk zeker wel dat er objectiviteit bestaat. De samenleving, en sowieso de wereld, wordt echter altijd beschreven door personen, allemaal met een eigen belevingswereld. Daarom zijn ook de verhalen in de kranten, hoe goed men het ook probeert, zelden helemaal objectief. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Er zijn echter ook feiten, die niet waargenomen worden, maar gewoon zijn vastgesteld. Zaken waar je niet over kunt discussieren. Ik wil wel proberen een voorbeeld te noemen, weet niet zeker of dat zo geslaagd is. Toch misschien: het is vandaag 3 februari. Dat is waar, het is vastgesteld. En anderen kunnen vandaad wel anders noemen, maar dan blijft het toch waar dat het vandaag 3 februari is. Denk ik. Ingewikkeld.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Meningen zijn per definitie subjectief (zoals je zelf ook al schreef). Wanneer is een feit een feit/mening? (Lees het stukje hierboven nog eens). Objectiviteit bereik je pas als je feiten zoveel mogelijk zonder waardeoordelen beschrijft. En dat heeft weer met de taal te maken (weet ook: de taal is té beperkt om duizenden gevoelens uit te drukken).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De krant, objectief of subjectief Verwijderd | 17 | 06-11-2010 13:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Verbod op stamcellenonderzoek door Bush Quay | 95 | 28-10-2006 10:16 | |
denkbeelden natuurfilosofen; nog steeds belangrijk? kusrenée | 66 | 16-11-2005 22:17 | |
Het toevallige lot? Fade of Light | 108 | 23-02-2005 23:56 | |
Bestaat objectiviteit? Zoja, in welke mate? Kazanka | 22 | 08-10-2003 21:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederland moet zich achter Frankrijk en Duitsland opstellen. Ernesto G. | 100 | 03-02-2003 13:48 |