Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2003, 15:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik ben sinds uhh iets meer dan anderhalf jaar vegetarier, maar ben al bijna evenlang ongezond vaak ziek. Zou daar een verband tussen kunnen zitten? (en ja ik eet genoeg vervangers, eiwitten, enz)
Oud 28-02-2003, 15:36
Ingemar
Ingemar is offline
(= Leonoor)

Ik ben al ruim 10 jaar vegetariër en niet vaker ziek dan daarvoor (laatste jaren eerder minder) en nee, ik eet niet genoeg vervangers ed. Misschien helpt het als je van die multivitamine pillen slikt?
Oud 28-02-2003, 15:45
Secreet
Secreet is offline
Er zitten wel bepaalde stoffen in vlees die je lichaam nodig heeft, maar voor zover ik weet is dat ook te vervangen door andere stoffen in ander voedsel...

misschien eet je gewoon niet gezond genoeg of is je weerstand afgenomen sinds je geen vlees meer eet en heb je krachtiger voedsel nodig?
Oud 28-02-2003, 16:23
Fluffy puff
Fluffy puff is offline
Vlees is voornamelijk spiermassa. Hier zitten erg veel eiwitten in. In plantenvoedsel zitten ook wel eiwitten, maar veel minder. (ga maar na hoeveel gras een koe per dag wel niet moet eten voor een beetje vlees op de botten) In vleesvervangers zitten niet alle stoffen die wel in vlees zit, maar als je gevarieerd eet is het haalbaar. Je moet iig elke dag van elk van de volgende categorien iets binnenkrijgen:
-brood, aardappelen, rijst, macaroni of peulvruchten;
-groente en fruit;
-melkproducten en vlees, vis, ei of tahoe;
-margarine, halvarine of olie
en je moet elke dag ong. 1,5 liter water
Oud 28-02-2003, 16:40
olympia
olympia is offline
K ben al me hele leve lang vegetarisch eigenlijk,alleen toen k een paar jaar oud was at ik heel soms nog wat vlees.Misschien heeft het er wat mee te maken maar ik heb er geen last van, k ben bijna nooit ziek.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 17:26
Qimm
Qimm is offline
In vles zitten wel gezonde dingen, maar die zijn volgens mij te vervangen door soja producten. Wel veel vegetariers hebben een vit B12 tekort.
Oud 28-02-2003, 18:53
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
Qimm schreef:
In vles zitten wel gezonde dingen, maar die zijn volgens mij te vervangen door soja producten. Wel veel vegetariers hebben een vit B12 tekort.
Ja precies, maar daar kun je eventueel vitamine pillen voor slikken. Doe ik ook. Ik ben nu precies 1 jaar vegetarier ( ) en ik ben niet vaker ziek geweest eigenlijk. Eet ook genoeg vervangers enzow, dus geen problemen ermee.
Oud 28-02-2003, 19:06
Breg
Breg is offline
Citaat:
Qimm schreef:
Ik slik daar vitaminepillen voor. M´n moeder is doodsbang dat ik een vitamine B12 tekort krijg dus nu slik ik vitaminepillen waar 6x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B12 inzit, is teveel B12 eigenlijk schadelijk?

En ik ben niet meer/minder ziek dan vorig jaar toen ik geen vegetarier was.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef:
Wel veel vegetariers hebben een vit B12 tekort.
Gok eens waarom ik over die multivitaminepillen begon.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef:
Ik slik daar vitaminepillen voor. M´n moeder is doodsbang dat ik een vitamine B12 tekort krijg dus nu slik ik vitaminepillen waar 6x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B12 inzit, is teveel B12 eigenlijk schadelijk?
Waarschijnlijk krijg je andere vitaminen dan ook teveel binnen? Als je teveel vitaminen binnen krijgt is dat idd schadelijk, het kan uiteindelijk leiden tot bv. nierstenen (dat zegt mijn dietiste iig). En waarom zou je teveel nemen als genoeg ook goed is?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 19:10
Verwijderd
Misschien komt het door die friet van Denies?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 21:47
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Gok eens waarom ik over die multivitaminepillen begon.
Hmm ja, die neem ik niet veel. Alleen als ik er toevallig eens aan denk, en toevallig thuis ben

Zijn vitaminepillen essentieel? Verder eet ik bewust heel gevarieerd, en er zijn weinig mensen die ik ken die meer drinken dan ik (en dan heb ik het niet over alcohol ). Toch ben ik erg vaak ziek de afgelopen 2 jaar, nou ben ik dat m'n hele leven al geweest, maar het is toch nog een stuk erger geworden, en dat word nogal frustrerend.
Oud 01-03-2003, 21:56
Verwijderd
Ik ben nu ruim 5 jaar vegetarier, en ik neem vaak (eens in de paar dagen) multivitamine in, en ik eet vrijwel elke dag vleesvervangers (met vitamine B12), en ik heb eigenlijk nergens last van.
Echter moet ik wel even vermelden dat ik daarnaast altijd heel gezond eet en regelmatig sport.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 17:20
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
perseus schreef:
Ik ben nu ruim 5 jaar vegetarier, en ik neem vaak (eens in de paar dagen) multivitamine in, en ik eet vrijwel elke dag vleesvervangers (met vitamine B12), en ik heb eigenlijk nergens last van.
Echter moet ik wel even vermelden dat ik daarnaast altijd heel gezond eet en regelmatig sport.
Daar zou het ook nog mee samen kunnen hangen, ik ben ongeveer sindsdien praktisch gestopt met sporten, en student geworden

Regels voor berichten