Advertentie | |
|
![]() |
|
Mac (en dan met name vanaf OS X) is best wel goeie shit, maar er zijn twee (twee belangrijkere, in ieder geval) problemen mee: ten eerste is de prijs/prestatie verhouding van Apple-systemen veel minder goed dan die van simpele IBM-klonen, en ten tweede is er best wel behoorlijk veel minder software voor Macs.
|
Belangrijke argumenten zijn al gegeven.
Persoonlijk vind ik dat je goed stil moet staan tussen de keus Apple of PC. Verrenweg de meeste mensen met een (desktop) computer (95% dacht ik) hebben een PC (x86 ook wel genoemd). Veel software is voor PC (Windows) gemaakt, en kun je dus niet op je Apple draaien. Verder moet je ook geen Apple kopen als je fantatiek gamer bent, maar dat was je vast al duidelijk geworden. Verder heeft Apple mooie design produkten. Maar tegenwoordig is Apple daarin niet de enige. Steeds meer komen er design produkten uit voor PC, voor een scherpe prijs. Mooie kasten, zilveren toetsenborden/muizen en monitors zijn volop verkrijgbaar. Als je je computer zelf laat bouwen door iemand (een kennis ofzo) ben je ontzettend goedkoop uit, €900 voor een snelle game computer incl. monitor. Als je in de winkel koopt ben je altijd een stuk duurder uit en bij de merkplakkers kun je er nog eens €500 tot €800 bijtellen. Apple kun je niet zelf bouwen; Apple heeft een monopoliepositie op het gebied van hardware, marketing en verkoop, hetgeen de prijs sterk opdrijft. Ander aspect is dat Mac OSX nog volop in ontwikkeling is. Dit heeft voordelen en nadelen. Voordeel is dat er regelmatig nieuwe features en versies uitkomen voor Mac OSX. Nadeel is dat je hiervoor vaak moet betalen, zoals met 10.2, Jaguar. Een ander nadeel kan zijn dat het niet erg goed gaat met Apple, en dat Apple wellicht in de toekomst failliet gaat, wat het langzame einde zal betekenen van de support en development die er nu ingestoken wordt. Dit gebeurt echter niet op korte termijn, dus hoeft opzich geen factor te spelen in jouw beslissing. Denk er eens overna, zet concrete aanbiedingen op een rij en praat met zowel PC als Apple gebruikers.
Laatst gewijzigd op 14-04-2003 om 05:00. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
O en Windows XP heeft zijn interface uiterlijk toch voornamelijk geleend van Mac OS X. Kijk maar naar de aqua interface.... Daar komt bij dat Mac OS X vrijwel niet kan vastlopen (het draait op een superstabiele unix kernel), hoewel xp tegenwoordig ook goede uptimes kent. Dat monopolie van Apple voor de hardware is nog lang zo gek niet. Ze houden een stevige controle op de kwaliteit en bij ibm clones moet je dat nog maar afwachten, daar zie je door de bomen het bos niet meer. Bovendien wordt firewire ontwikkelt door Apple en hebben ze goede Wi-Fi hardware (airport extreme). Al met al vind ik dat Apple zijn hoge prijs grotendeels rechtvaardigt. Dus bedenk; gamen? Koop n pc. Alle andere toepassingen? Koop n mac. De Mac is trouwens dé computer in de grafische sector. én quicktime is een apple product! ![]() ![]()
|
ps3; snuffel eens rond op www.apple.com/nl en www.theapplecollection.com
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat heeft het verder met Quicktime, ja het is van apple, so what?... En wat is mooier, ja, ik kan je ook wel een PC-kast geven die mooier is dan die Apple.. edi: kan de topictitel niet veranderd worden naar Apple VS PC |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor de leken: de kernel zelf heeft verschillende dingen van de Mach microkernel in zich, de TCP-stack komt van BSD af, enzovoorts. Ja, NT is eigenlijk ook een soort UNIX, maar dan een beetje verkracht. Ontopic: ik zou sowieso een PC nemen. De redenen zijn de goede prijs / prestatie verhouding en compatibiliteit. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder vind ik de software gebruiksvriendelijk, maar niet Apple zelf.. ctrl+c word appeltje/raar-tekentje +c, rechtermuisknop is er niet. En verder heb ik eve geen zin om een mooie kast voor je te gaan zoeken.. |
![]() |
||
Citaat:
voorzover ik weet is die er overigens wel, maar zit ie niet op de standaardmuis |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
nee, tuurlijk is het dan niet meteen gebruikersonvriendelijk, maar het is wel wat het gebruikersonvriendelijk MAAKT. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.win2000mag.com/Articles/I...leID=4494&pg=1
Laatst gewijzigd op 14-04-2003 om 19:37. |
![]() |
||
Citaat:
Een missende rechtermuisknop kan inderdaad wél vervelend zijn als je er één gewend bent; in de praktijk komt het neer op meer klikken in combinatie met het indrukken van toetsen (apple - muisknop, control - muisknop etc).
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Mac OSX draait op Darwin, niet één van mijn favs, maar al wel een BSD UNIX variant. Je kunt dus ook UNIX (ELF) servers draaien, zoals web-, ftp-, mailservers etc. Gratis. Citaat:
Citaat:
Waarom geef je Quicktime als voorbeeld? Ik vind dat echt een superbloated programma, wat ik gelukkig niet meer installereer; dan maar geen .MOVs. Citaat:
En er zijn best wat leuke design kasten, even snel een paar: StyleCase 220-2 €35 FCC's eigen alu kast €60 Avance B031 €65 Chieftec CS-601 €87
Laatst gewijzigd op 14-04-2003 om 13:25. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Linux hetzelfde.. (behalve dan dat je de ctrl-c minder zult gebruiken ![]() |
![]() |
|
Ach stel zeikers! Die G4 werkt op een andere manier dan de intels, zodat ie ong. gelijk is aan 2Ghz. Zelfde truukje als bij de athlon xp. Aqua IS gewoon gejat, dat ziet iedere leek, en quicktime is naar mijn smaak een goed functionerend programma. Daar komt bij dat de mac voor de insiders niet 'gewoon' een computer is, maar een filosofie. Apple heeft inderdaad veel fouten gemaakt met de marketing, maar het had niet veel gescheeld of iedereen zat nu te maccen en bill gates in een hoekje te huilen.... Ze waren gewoon veel verder op een vroeger tijdstip, helaas heeft men microsoft gekozen!
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar prijs/kwaliteit/mooiheid verhouding is mij niet goed zat ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Om toch inhoudelijk in te gaan op jouw verhaal: Kloksnelheid is idd niet alles. Kloksnelheid alleen zegt niets. Kloksnelheid valt te vergelijken met het aantal toeren van een motor van een auto. Dezelfde motor en een hoger toerental ga je harder mee, dat schaalt bijna lineair. Maar een andere motor gaat op hetzelfde toerental b.v. veel harder of juist veel minder hard. Dat zou je de 'efficientie' kunnen noemen. Bij een processor geldt dit ook. Je kunt wel heel veel GHz hebben, maar als je per klokcycli (1 Hz) weinig kunt doen, dan heb je alsnog een langzame processor. Deze factor van 'efficientie' heet IPC, en staat voor Instructions Per Cycle. Zo heeft AMD een veel hogere IPC dan Intel, en dit geldt ook voor de G4 van Motorola. Echter, Motorola heeft problemen met de ontwikkeling van haar processors, en heeft veel moeite om snelle processors uit te brengen. Dit terwijl AMD en Intel in rap tempo nieuwe processors uitbrengen en het verschil met de G4's zo wel erg groot wordt. Apple ziet dit koortsachtig gebeuren en wil graag naar een andere processorlijn overstappen, b.v. x86. Maar dit zou betekenen dat Apple haar Apple-only hardware moet laten varen, en dus zie ik meer heil in AMD Opteron/Intel Itanium processors, aangezien deze niet pin compatible zijn met desktop processors. Dat apple ver achter ligt met hun architectuur was goed te zien toen een Single CPU G4 en een Dual CPU G4 gebenchmarkt werden. Hier was duidelijk de bandbreedte van de FSB (1,3GB/s) de bottleneck, want de twee processors moeten deze bandbreedte samen delen. Zie ook: http://www.tweakers.net/nieuws/22968/
Laatst gewijzigd op 14-04-2003 om 14:21. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap niet echt dat design een issue is voor het aanschaffen van een apparaat als in een computer. Sorry hoor, maar een computer hoort zijn werk te doen. Een flashy uiterlijk draagt daar he-le-maal niets aan bij.
Daar komt bij dat Apple in vergelijking met de PC gewoon stukken trager is met zo'n beetje ŕlles wat je je kunt bedenken. Daar komt bij dat software voor Apples minder veel voorkomt dan voor x86 -- en daar komt OOK nog eens bij dat x86 niet gebonden is aan Windows, noch Microsoft-software an sich. Met het oog op hard- en softwaresupport en prestaties verdient de x86 dus ernstig de voorkeur boven een Apple. Pas wanneer Apple zich gaat bemoeien met Intel als processor/chipsetleverancier en Motorola ditcht gaat Apple weer een rol van betekenis spelen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Bovendien zijn deze CPU's niet echt bedoelt voor de gewone desktop. Dit soort CPU's en zeker de Itanium zijn bedoeld voor databases met enkele honderden tot duizenden gebruikers, HPTC en zwaar technisch workstation werk. En dus niet om een beetje te gaan websurfen dan wel klik-klak te doen in Photoshop. Apple gaat natuurlijk braaf overstappen op de IBM PowerPC 970: http://www-3.ibm.com/chips/products/...uctfocus2.html Gebasseerd op de POWER4, dus dat komt wel goed met de performance ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-04-2003 om 20:18. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
AMD Opteron vind ik hiervoor een prima candidaad. 64-bit is marketingtechnisch zeer interessant, terwijl de Opteron ook op 32-bit zijn werk uitstekend doet, in tegenstelling tot de Itanium. Verder is de prijs van de DP Opteron (240) goed betaalbaar, $340, en dit zijn introductieprijzen. Als Apple een billemaat-kontrakt met AMD zou afsluiten zal deze prijs tot $290 kunnen dalen, prijstechnisch zie ik daarom geen probleem. Citaat:
AMD Opteron's worden minder goed verkrijgbaar, iig niet via consumentenwinkels. AMD Clawhammer (Athlon 64) is niet pin-compatible met de Opteron.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En dus komt NT in principe ook van UNIX af.. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-04-2003 om 10:02. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Apple - PC
Voor meer informatie, ik heb hier ook eens een soortgelijke vraag gesteld een heeeeeeele tijd geleden. http://forum.scholieren.com/showthre...ight=verwelkom Ik heb pas op het school gewerkt met een Apple en ik moet zeggen -WOW-. Prachtig systeempje! - Anyway, ik heb 2 weken geleden op een website gelezen - ik weet niet meer welke, als ik het terugzie zal ik het hier posten - dat Adobe en Macromedia aanraden hun nieuwste producten op een PC te gebruiken omdat een Apple trager is. Dit is natuurlijk niet moeilijk omdat een Apple op nog niet de helft van de kloksnelheid van een pc werkt. ![]() - Apple heeft prachtige design-pc's, maar *sommige* PC bakjes zijn ook wel stijl. - Het grootste voordeel van Apple-computers vind ik dat als je soms goedkoop een pc koopt, dat er goedkope onderdelen inzitten en dat ie dan ook direct minder presteert. Apple kent dit probleem vrijwel niet. - Spelletjes zijn er ook genoeg voor Apple. Misschien niet zoveel, maar de meeste toptitels komen ook uit op Mac. Maar sommige blijven op pc en komen niet naar Apple. - MacOSX is gebaseerd Unix-based en is Opensource. Als je programmeert kan je nog steeds je OS aanpassen. (Ik weet wel niet in hoeverre het OpenSource is) - Het enige grote nadeel van Apple: het prijskaartje. Op dit moment werk ik nog met een x86 pc, maar ik kan binnen enkele maanden een afgeschreven iBook kopen tegen een gunstige prijs. Als je afwacht zul je ook zien dat je via sommige manieren goedkoop een Apple kunt bemachtigen. Ik hoop dat dit een beetje interessant was. Als er iets fout sta in mijn tekst, gelieve het te verbeteren. Groetjes, SNeKKe |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
eisner.decus.org ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Wat je dus wil hebben is software die free is. En dan dus niet free zoals in "free of cost", maar free als in "freedom".
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
DoS "Smurf" en "Ping of Death" meldingen firewall Verwijderd | 9 | 27-02-2010 21:46 | |
Software & Hardware |
Voor- en nadelen van een Ibook *gaapt* | 45 | 05-02-2006 18:29 | |
Software & Hardware |
[OS] Mac OS X 10.4: Tiger MacArt | 10 | 29-04-2005 21:25 | |
Software & Hardware |
iTunes voor Windows NielZ | 2 | 17-10-2003 15:34 | |
Muziek |
playlist-topic Tombooo | 27 | 12-03-2003 23:28 | |
Software & Hardware |
win XP VS Mac OS X 10.1 smelley | 8 | 30-11-2001 07:06 |