Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2002, 15:01
Arnold
Arnold is offline
Ik blijf dit jaar zitten (ik zit in VWO 5, profiel n&g) en ik heb het echt gehad met school. Ik heb echt duidelijk het verkeerde profiel gekozen (ik blijf zitten op natuurkunde, scheikunde en wiskunde b1, die vakken liggen mij totaal niet), maar verder heb wel goeie cijfers (Engels 8 gemiddeld, economie 1, heb ik erbij gekozen, ook een 8 gemiddeld, frans en duits een 7 enz.). Nu wil ik volgend jaar een ander profiel doen (E&M), maar dan moet ik nog wel veel inhalen van de 4e klas. Dat kan wel en dat wil ik wel, maar ik zie er zo enorm tegen op om weer al die lessen te volgen en proefwerken te maken van algemene vakken waar ik dit jaar al voldoendes op heb gehaald... en al die handelingsdelen en PO's . Ik vind het dan ook belachelijk dat ik dat nog een keer moet doen. Bovendien blijven mijn vrienden niet zitten of blijven ze hetzelfde profiel doen, wat dus betekent dat ik bij allemaal vreemden in de klas zal komen en daar zie ik best wel tegen op.
Nu heb ik gehoord dat je je VWO diploma ook zeg maar zelfstandig kan halen. Dat je dus gewoon eindexamen doet zonder naar school te gaan of dat je avondlessen volgt (geen school). Weet iemand hoe dat gaat? Doe je dan gewoon op een school examen? En hoe kun je je daar dan op voorbereiden (waar kan ik boeken halen)? Waar kan ik me daarvoor aanmelden en ik neem aan dat je dan geen tentamens enzo hoeft te doen?
Kortom: heeft iemand hier ervaring mee en wil hij/zij dat met mij delen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2002, 15:08
Yolcu
Yolcu is offline
ga eens kijken op www.loi.nl of www.nti.nl
Daar kun je inderdaad je havo of vwo examen halen (oude stijl) door zelf thuis te studeren.
Oud 08-04-2002, 15:10
Arnold
Arnold is offline
Thx! Het kan inderdaad, maar waarom alleen oude stijl? Heeft een vwo diploma evenveel waarde als een 2e fase diploma?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 17:50
Goa
Goa is offline
ja
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 18:08
jensen
jensen is offline
Bij de LOI kun je op dit moment volgens mij alleen nog maar examen doen in oude stijl.

Maar de examens oude stijl worden voor het laatst afgenomen in 2004 wat dus inhoud dat je nog maar 2 jaar de tijd hebt om alle vakken af te ronden.

Verder is studeren via het loi niet zo makkelijk als het lijkt, zelf heb ik geprobeerd om via het loi te leren en mij is het niet gelukt.

Voor studeren via het loi heb je een hoop zelfdicipline nodig en dat heb ik niet . Je krijgt gewoon alle stof opgestuurd, met een planning, en voor de rest....... toi toi toi. Niemand die achter je aan zit, en niemand die controleerd of je je werk wel doet.
Dus ik had altijd heel makkelijk zoiets van "oooh dat komt volgende week wel....."

Als je denkt dat je goed bent in thuis-werken, is de loi zeker een optie. Maar denk er goed over na, want het is moeilijker dan je denkt.
Oud 08-04-2002, 18:37
miro
miro is offline
Je kunt ook 2 jaar in 1 doen bij Luzac
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 19:03
Goa
Goa is offline
als je da LOI ding doet moet je dan toch nog gewoon 1 dag in de week naar school (tussen 16-18 jaar)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 19:28
jensen
jensen is offline
Loi is volgens mij puur schriftelijk, in de informatie van hun staat niks over 1 keer in de week naar school komen. Volgens mij bieden ze die mogelijkheid ook niet, kijk anders even op http://www.loi.nl

Hoe het zit met de leerplicht voor jongeren onder de 18 weet ik niet, misschien kan je decaan daar uitsluitsel over geven.
Oud 08-04-2002, 19:37
Goa
Goa is offline
Citaat:
jensen schreef:
Loi is volgens mij puur schriftelijk, in de informatie van hun staat niks over 1 keer in de week naar school komen. Volgens mij bieden ze die mogelijkheid ook niet, kijk anders even op http://www.loi.nl

Hoe het zit met de leerplicht voor jongeren onder de 18 weet ik niet, misschien kan je decaan daar uitsluitsel over geven.
mn decaan haat me dus da lijkt me sterk
maar ik had ut idd over leerplicht, kvin ut wel relax da je bij LOI alleen maar thuis hoeft te studeren, op school voer ik toch geen ruk uit (als k der al ben)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 20:06
jensen
jensen is offline
Ik heb ook altijd een hekel gehad aan school, en heb dus ook met de gedachte rondgelopen im het via het loi te doen. Onder druk van mijn ouders heb ik het toch niet gedaan, en daar ben ik blij om. Want na mijn havo ben ik via de loi begonnen met een schriftelijke hbo, en dat is zwaar moeilijk. Je moet echt zoveel zelfdicipline hebben, en omdat het puur schriftelijk is mis je de leuke dingen en krijg je puur de stof.... dat maakt het saai en dus moeilijk om "vrijwillig" te doen. Nadat ik de hbo heb stop gezet ben ik via de loi begonnen met het behalen van een paar extra vwo-certificaten, en ondanks dat dat beter lukt, blijft het ernstig moeilijk.

Denk er goed over na, en bekijk rustig alle voor en nadelen!
Oud 09-04-2002, 00:47
Goa
Goa is offline
ja kheb ut al overdacht en weet zeker dat ik het wil gaan doen. wat wel verrot is zijn de kosten voor havo diploma:
6 vakken * 6 maanden * 104 piek = ongeveer 3500 gulden
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 12:24
Arnold
Arnold is offline
Ik wil het dus ook gaan doen. Maareh jensen, kun je wat meer vertellen... want jij bent blijkbaar degene met ervaringen met de loi hier... Hoe zit het met de begeleiding? hoeveel uur ben je per week kwijt enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 14:10
sjoemie
sjoemie is offline
Citaat:
miro schreef:
Je kunt ook 2 jaar in 1 doen bij Luzac
of als je niet asociaal veel geld hebt op het roc
Oud 11-04-2002, 20:37
20marianne12
20marianne12 is offline
Heey, blijven zitten in 5v is niet zo erg als het lijkt hoor. En ook bij vreemde mensen in de klas komen is niet zo eng als het lijkt. De eerste dagen is het wat minder, maar je leert snel genoeg mensen kennen. Ik had vorig jaar ook een schooldip, maar nu vind ik het wel weer leuk op school! Maar goed als je natuurlijk via het LOI je vwo wil halen kan dat ook! Suc6 ermee!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 10:13
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Ik citeer uit de examenkrant HAVO/VWO:

Een andere mogelijkheid is staatsexamen doen voor de vakken waarvoor je een onvoldoende hebt gehaald. Je geeft je daarvoor op vóór 1 januari 2003 bij de Informatie Beheer Groep (IB-groep) in Groningen (telefoon: 050-5997755, staatsexamen@ib-groep.nl). Als je nieuwe stijl examen doet, kun je op grond van je cijferlijst vrijstelling krijgen voor de vakken waarvoor je een voldoende had. Aangezien ook hier dezelfde slaag/zakregeling geldt als op het gewone voortgezet onderwijs, kunnen ook onvoldoende vakken recht op vrijstelling geven.

Beetje verwarrend want ik dacht dus dat je alleen staatsexamens in de oude stijl kon doen, maar nieuwe stijl kan dus blijkbaar ook?
Zou wel mooi zijn, want als ik zak wil ik echt niet nog een jaar op deze school blijven. En om nou ineens alles oude stijl in te gaan halen is ook zo stom.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 12:26
mausi
mausi is offline
je hebt ergens in Brabant ook het Gaaf college ofzo. Ik weet het, klinkt een beetje dom, maar daar kan je dus ook 2 jaar in 3 maanden doen enzo, 2de fase. Je doet dan zeg maar alleen het hoognodige en wordt goed begeleid.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 11:28
Arnold
Arnold is offline
Ik kom op 47 maanden uit met een studielast van 12 uur per week. Nou is dat veel te veel aangezien het laatste examen in 2004 is. Ik wil wel meer studeren per week, laten we zeggen twee keer zo veel, dus 24 uur per week. Dan doe ik er nog 23,5 maanden over. Dat kan wel, maar is wel krap. Ik heb voor mijn 7 vakken instapniveau C gekozen wat wil zeggen, dat ik begin op het niveau dat je normaal gesproken hebt als je de eerste drie klassen hebt afgerond. Maar ik heb 4 vwo dus al gehaald met het profiel N&G en nu zit ik in de vijfde en mijn niet-profielvakken rond ik wel voldoende af. Kan ik dan instapniveau D doen voor die vakken? M.a.w. heb ik nu eindexamen niveau HAVO voor de vakken waarop ik een voldoende sta? Is VWO oude stijl überhaupt wel te vergelijken met de tweede fase stof?
Is het sowieso niet een groot risico om hier nu nog aan te beginnen? Want stel dat ik de eindexamens niet haal? Wat moet ik dan met de certificaten die ik wel heb? Kan ik die voor de tweede fase gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 12:21
jensen
jensen is offline
Weer terug van weggeweest, sorry voor het wachten...

Ik weet niet of de inhoud van de vakken 2e fase goed aansluit op de oude fase, ikzelf heb alleen de oude gedaan.
Maar houd er wel rekening mee dat de door hun gegeven studielast een indicatie is, zo af en toe heb je echt niet genoeg aan die indicatie.

Het is zover het er nu uitziet niet mogelijk om oude certificaten te gebruiken voor een 2e fase diploma.

Het lijkt mij erg hoog gegrepen om alle vakken nog te halen, en idd een grote gok. Als je ook maar 1 vak niet haalt, heb je alleen certificaten, en geen diploma. Het kan zijn dat de doorstroom van oud naar nieuw er nog komt, maar dat is allemaal een beetje een grijs gebied.
Oud 17-04-2002, 14:02
Verwijderd
Nou, ik weet niet of het helemaal een nuttige reply is, maar ik ben na VWO4 N&G overgestapt naar VWO 5 C&M. Toen moest ik dus in de vakantie Frans2, Duits2 en geschiedenis inhalen...

Op zich wel te doen...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 10:21
Arnold
Arnold is offline
Weet niemand of oude en nieuwe stijl qua lesstof veel afwijken? En weet niemand of ik, nu ik zak voor vwo 5, het niveau heb van iemand met een havo-diploma voor de vakken die ik voldoende heb?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 10:33
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Arnold schreef:
Weet niemand of oude en nieuwe stijl qua lesstof veel afwijken? En weet niemand of ik, nu ik zak voor vwo 5, het niveau heb van iemand met een havo-diploma voor de vakken die ik voldoende heb?
Oude stijl gaat dieper op de stof in.

Overigens is dit het laatste jaar dat je nog Havo Oude stijl kunt doen. Volgend jaar kan dat geloof ik niet meer. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik weet niet hoe erg je zakt, maar je zou het eventueel wel kunnen halen. Alleen moet je wel 2 jaar leerstof in 1 jaar doen van de Havo. En dan van 6 vakken, misschien 7 wil je er 1 achter de hand houden als er 1 niet zou lukken.

Je moet ook daarnaast iets van 20 boeken lezen. Voor de spreekvaardigheid. En trust me, dat zijn de onderdelen waar je ook op wilscoren. Maar dit is wel afhankelijk van of je het via de LOI of Staatsexamens of via een ROC gaat doen. Ik geloof dat je bij staatsexamens en LOI geen boeken hoeft te lezen.

Wiskunde B is wiskunde zonde GR kunstjes en dus misschien moeilijker. En dat geldt dus ook voor Natuurkunde en scheikunde.

Bij staatsexamens heb je geen persoonlijke begeleiding en mocht je het dan niet snappen, dan heb je een probleem. Ook vergt het dus veel zelfdiscipline.

Ik heb vorig jaar mijn 7 vakken spoedhavo diploma gehaald via oude stijl en vond het persoonlijk niet erg moeilijk. Maar ik ken daar ook mensen die het 3 jaar lang geprobeerd hebben en het niet lukten en nu MBO doen.
Of gewoon gezakt zijn.

Groetjes
Ben(die overigens op nederlands voor de boeken een 1 scoorde die 2 keer meetelde, omdat hij de boeken niet gelezen had en dat ook eerlijk vertelde
Oud 18-04-2002, 22:07
Arnold
Arnold is offline
Ik wil geen havo gaan doen, wel vwo... maar het laatste staatsexamen VWO is dan ook een jaar later in 2004.

Als ik nu begin heb ik dus 2 jaar om voor 47 maanden werk te verzetten uitgaande van een 12 urige studielast per week. Dus moet ik minimaal 24 uur per week studeren. Die discipline heb ik denk ik wel, maar stel dat ik toch mijn eindexamen niet haal? Daarna wordt de oude stijl echt afgeschaft en dan zit ik met wat certificaten en geen diploma. Wat moet ik dan?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 22:22
Lyx
Lyx is offline
http://forum.fok.nl/showtopic.php/127748/1/25
d8 al dat deze verhaal me bekend voorkwam
dit topic komt half uurtje later dan die op fok
crossposten foei

je hebt zeker niet genoeg informatie gekregen?
bedoel je blijft zitten door bi/na/sk neem ik aan
moest je maar geen n&g kiezen

oftewel... face it.. je zal het gewoon moeten overdoen
of die LOI cursus gaan volgen (maar t'is wel duur)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 11:17
Arnold
Arnold is offline
Tja, ik had eerst N&G + economie 1 gekozen omdat je daar heel veel vervolgopleidingen mee kan doen (ik wist nog niet echt wat ik wil worden).
Nu weet ik dat wel en sta ik voor de moeilijke keuze: wisselen van profiel op school naar E&M, avondschool of LOI. Maar mijn school heeft de belachelijke regeling dat je alles over moet doen als je blijft zitten ookal sta je een 9 voor een vak ofzo, ik moet ook nog heel veel inhalen van de 4e (kom dan dit jaar ook weer in de 4e klas en ik word gek van bijna alle leraren). Daarom wil ik LOI of avondschool gaan doen. Maar in Groningen weet ik alleen dat het Noorderpoortcollege ook een avondschool is, maar die is voor 18+. Dat is toch niet bij iedere avondschool? En heeft iemand nog tips om aan tel. nrs. van avondscholen in Groningen te komen?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2002, 14:13
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Arnold schreef:
[.....]
ic ic
ik neem aan dat je in Groningen woont??
is het niet mogelijk om naar een andere school te gaan die wat soepeler is met die regeling waarbij je in de zomervakantie eventuele vakken kan inhalen oid
dat kon bij ons namelijk wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten