Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2003, 15:35
Miracle
Miracle is offline
Staat niks over in ons boek, en ik wil het toch wel graag weten.

En dan bedoel ik voordeel tov een bv
Oud 30-10-2003, 15:42
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Geen startkapitaal nodig.
"eenvoudigere" boekhouding
Oud 30-10-2003, 17:03
Verwijderd
Een BV heeft inderdaad een startkapitaal nodig van 18.000 euro. Dat zal niet iedere ondernemer kunnen opbrengen.

Een éenmanszaak is eigenlijk geen rechtsfiguur. De onderneming wordt gewoon gedreven door een natuurlijke persoon zoals jij en ik, die voor alle schulden in zijn privévermogen aansprakelijk is.

Een vennootschap onder firma is eigenlijk de meervoudsvorm van de éenmanszaak. De vennoten zijn ieder voor het geheel van de schulden aangegaan in de uitoefening van de onderneming aansprakelijk in hun privévermogen.

Het gevaar van de éenmanszaak en de VOF is dus dat de handelende personen zelf direct aansprakelijk zijn. Gaat het mis met het bedrijfje, dan zullen de natuurlijke personen failliet worden verklaard. Een BV kan ook failliet verklaard worden, maar in de regel blijven dan de bestuurders buiten schot.

Mijns inziens zijn er meer nadelen dan voordelen verbonden aan de figuur van de vennootschap onder firma.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:10
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-10-2003 @ 18:03:
[B]Een éenmanszaak is eigenlijk geen rechtsfiguur. De onderneming wordt gewoon gedreven door een natuurlijke persoon zoals jij en ik, die voor alle schulden in zijn privévermogen aansprakelijk is.
VOf is ook geen rechtspersoon.

Voor de rest hadt ik maandag een toets hier over dit zijn alle voordelen:

Geen vennootschapbelasting
Geen starters kapitaal van 18125 (geld wel voor BV en NV)
Je kunt een viscale oudedag reserve op bouwen
Verliesen kan je compenseren met andere inkomens
Een deel van de winst kan worden toe geschreven aan een mee werkende echtenoot(te)
Je hebt zelfsstandighieds aftrek voor de inkomsten belasting
De eerste 3 jaar heb je staters aftrek
De kleine ondernemings regeling van de btw geldt alleen voor de kleinere eenmanszaken
Geen publicatie plicht financiele stukken (wel Bv en NV)
Oud 30-10-2003, 17:10
moison100
moison100 is offline
oeps zat nog onder Anja's naam
Oud 30-10-2003, 17:27
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Pinkish Dress schreef op 30-10-2003 @ 18:10:
Geen vennootschapbelasting.
Dat kan zelfs een nadeel zijn. Het hoogste tarief inkomstenbelasting in de eerste box is 52%, terwijl je bij een BV maar 29% betaalt. Daarbij wordt het bedrag dat je als winst krijgt uitgekeerd nog belast in de tweede box en het bedrag je verkrijgt uit loon wordt weer in de eerste box belast.

Het is dus mogelijk dat het totale percentage dat je aan belasting moet betalen bij de de EZ hoger ligt dan bij de BV.

Laatst gewijzigd op 30-10-2003 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 17:42
moison100
moison100 is offline
maar dan moet je idd eerst een omzet van meer dan 7 ton realiseren
Oud 30-10-2003, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Pinkish Dress schreef op 30-10-2003 @ 18:10:
VOf is ook geen rechtspersoon.
Zie je mij ergens zeggen dat een vof een rechtspersoon is? Ik zeg alleen dat een éenmanszaak geen rechtsfiguur is. Een vof is wel een rechtsfiguur, namelijk een samenwerkingverband tussen de vennoten. Het is een contractuele samenwerkingsvorm, net als de maatschap. Als zodanig gelden ook de bepalingen over overeenkomsten van Boek 6 BW voor deze samenwerkingsvormen.

Overigens zullen over niet al te lange tijd de niet-rechtspersoonlijkheid bezittende samenwerkingsvormen verdwijnen en zal een nieuwe regeling over de vof/cv en maatschap worden opgenomen in het BW (Wetsvoorstel 28 746, TK 2002-2003, nrs. 1-2).

Verder is het minimumkapitaal bij oprichting voor de NV geen 18.125, maar 40.000 euro. Deze bedragen worden op duizendtallen afgerond en kunnen bij koninklijk besluit worden gewijzigd.

Verder schrijf je 'verliezen kun je compenseren met andere inkomens'. Dat is gewoon algemeen vermogensrecht, daar had ik het niet over. De crux zit hem in de aansprakelijkheid voor schulden. Als de zaken als éenmans-ondernemer, of als vennoot in een vof, compleet mis gaan en schuldeisers zoeken verhaal, dan ben je met je privévermogen volledig aansprakelijk voor alle schulden. Dat heeft niets met compenseren te maken. Soms gaat het mis en dreig je kopje-onder te gaan.

Heb je dan een BV/NV, dan wordt dat aansprakelijkheidsgevaar afgewend. Ben je een éenmans-ondernemer of vennoot in een vof (of beherend vennoot in een cv), dan zullen de schuldeisers van de vennootschap zich op jouw privé-vermogen verhalen. Ook in geval van faillissement geldt dat je het beheer over je vermogen verliest, inclusief alle privébezittingen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2003, 19:54
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-10-2003 @ 18:03:
Mijns inziens zijn er meer nadelen dan voordelen verbonden aan de figuur van de vennootschap onder firma.
Nou daarom dus mijn vraag. Want dat stond allemaal uitgelegd in m'n boek, maar t leek me dus niet zo logisch dat iemand dan voor VOF kiest.

Bedankt voor de info allemaal

Regels voor berichten