Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2003, 22:27
nienie
nienie is offline
Ik ga volgend jaar studeren in Leiden en hoewel ik op zoek ben naar een flat, is de kans vrij groot dat het toch een studentenkamer wordt. Nu had ik daar een aantal vragen over, met betrekking tot de gemeenschappelijke keuken.

Is het gebruikelijk dat je met de hele groep kookt, of juist apart, of een combinatie van beide? Als je apart kookt, is er dan een soort tijdschema voor wie wanneer bij het fornuis mag? Hoe is het dan met de boodschappen geregeld? Worden er boodschappen gedaan voor de hele groep of doet ieder z'n eigen boodschappen? Is er een algemeen boodschappenbudget waar iedereen wat aan moet bijdragen? Waar bewaar je je eigen boodschappen, in je eigen kamer of in de keuken? En hoe zit het met het kookgerei, moet je dat zelf hebben of is er kookgerei aanwezig dat iedereen mag gebruiken?

Ik ben niet heel erg wantrouwig van aard, maar ik ben toch bang dat je eigen kookspullen en boodschappen snel worden gejat als je ze in de keuken achterlaat, maar als je boodschappen voor de hele groep haalt, betaalt de een in verhouding veel meer dan de ander. Ik drink bijvoorbeeld nauwelijks alcohol, dus als er dan elke week vier kratjes bier worden ingekocht van het algemene budget ben ik dan wel de pineut.

Edit: ik weet dat het in elk huis verschillend is, het gaat me om jullie eigen ervaringen. Sorry!

Laatst gewijzigd op 06-11-2003 om 05:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2003, 00:14
marieke_temp
marieke_temp is offline
eigenlijk is hier maar 1 antwoord op:
dat wisselt per huis.
ik kan je wel vertellen hoe het bij ons gaat:
wij eten meestal samen, degene die tijd heeft kookt. de ene week ben ik dat 4x, de andere week eet ik helemaal niet thuis en dan eet ik weer een paar dagen mee.
de kosten van de boodschappen voor gez eten worden gedeeld door de meeeters, de kosten van huis-dingen (schoonmaakmiddels, wcpapier, krant) ook (hiervoor hebben we een eetlijst, wie kookt er wat voor hoeveel pp en wie eet er mee, wordt op papier verrekend, iedereen schommelt meestal tussen de plus en min 10 euro)
verder doet ieder zijn eigen boodschappen en heeft ieder een eigen plank in kast en koelkast die gewoon in de keuken staan.
kookgerei is ook in de keuken aanwezig. als iets kapot is kopen we samen iets nieuws, of we geven het iemand voor zijn verjaardag
Oud 06-11-2003, 01:34
PV
PV is offline
Wij koken/eten elk apart. Ik vind het prima, zo hoef ik geen rekening te houden met de rest (tenzij iemand de keuken bezet, maar dan wacht je een half uurtje langer).

Er is bij ons dus geen tijdschema, dat lijkt me ook lastig als je wisselende lesroosters hebt enz. Je kookt gewoon wanneer je zin hebt, is er iemand anders al bezig dan wacht je ff.

Boodschappen doen we dus ook elk apart, de gezamenlijke boodschappen als wc papier en schoonmaakspul kopen we 'om de beurt', wat er wel op neer komt dat de een een hoop koopt en de ander vrijwel niks, maarja als je niet zonder wc papier wilt zitten moet je t zelf wel kopen..

Ik heb sinds een half jaar ofzo een eigen koelkastje op mn kamer, reuzehandig. De koelkast in de gezamenlijke keuken is te klein voor spullen van 5 man (met zovelen zitten we hier, (studenten)flat). Ik bewaar mn boodschappen dus op mijn eigen kamer.

Kookgerei hebben we ook elk apart, tuurlijk leen je wel eens wat van elkaar als je iets niet hebt, maar echt gezamenlijke dingen hebben we niet. Er staan wel wat elektrische apparaten in de keuken die je kan gebruiken, maar wanneer de eigenaar ervan daar geen zin meer in heeft zijn ze zo weer weg.

Het ligt natuurlijk aan de mensen bij wie je terecht komt of er snel dingen gejat zullen worden.. bij mij is dat iig nog niet gebeurd. Wel erger ik me nu en dan eraan dat er weinig wordt schoongemaakt en dat mensen wel ns wat lenen zonder dat even te vragen van te voren, en dan krijg je t vuil terug. Maar als je er dan wat van zegt helpt dat meestal wel.

En tsja als je in een huis terechtkomt waarin het gebruikelijk is dat alles gezamenlijk wordt gedaan zul je je daaraan moeten aanpassen.. ik denk wel dat de meesten er rekening mee zullen houden als je maar weinig eten/drinken verbruikt hoor
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 07:47
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik zit in een studentenflat in Groningen (check www.selwerd.nl). De gang heeft 15 kamers, er zijn ongeveer 7 of 8 mensen die daadwerkelijk van de keuken gebruik maken. Wij hebben hier 3 gastoestellen, dus echt een wachrij of een tijdschema hebben we niet nodig.

Iedereen kookt meestal gewoon voor zichzelf. Af en toe wordt er wel met enkele mensen gekookt, maar dat is incidenteel. Iedereen heeft dus ook zijn eigen kookgerei ed.

Het grootste gedeelte van mijn etenswaren heb ik op mijn kamer, maar er staan sinds kort enkele dingen in de keuken. Mijn ervaring is dat er aan etenswaren niet zo heel veel 'geleend' wordt. Dat is erger met dingen als afwasmiddel ed.

De meesten hier hebben wel een eigen koelkast, tot voor kort was dat ook wel noodzakelijk (ivm de hygiene van de koelkast).
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 09:01
Scatterheart
Scatterheart is offline
In mijn flat (20 man) zijn er twee kookgroepen. Vegetarisch en gewoon. Meestal eet ik niet mee. Eet vaak samen met vrienden, of ik pleur wat in mijn magnetron, of ik ga naar de stad. Ik werk om half zeven, ik kan dus vaak niet mee eten.

Niet dat ik dat erg vind want ik zal even een plaatje demonstreren van hoe de keuken er bij ons uitziet:

Het is geen kwestie van jatten, dat moet je echt opzij zetten als je in een woongroep gaat, maar meer een kwestie van luiheid. Ik kan mijn (witte, heel basic) borden niet in de huiskamer laten staan, dan zijn ze weg. Niet met opzet, maar omdat ze gewoon niet zien dat ze van mij zijn.
Oud 06-11-2003, 09:15
Studentje
Studentje is offline
Ik deel met een andere gozer een flatje. We koken ongeveer om de dag, ook voor de ander er bij dus. Keukengerei doen we uiteraard samen mee.

Onze keuken is, deels natuurlijk doordat we maar met zijn tweeën zijn, ook erg schoon en we hebben ook gewoon goed spul, dus bij ons is het ook niet erg om te koken.

Koken in een keuken zoals hierboven, daar moet ik echt niet aan denken.
Oud 06-11-2003, 10:15
Verwijderd
Koken in een studentenflat is mij altijd redelijk onmogelijk gebleken. En waarom zou je ook? Je kunt veel beter even naar de uni fietsen, waar je voor maar iets meer dan drie euro een volledige maaltijd kunt kopen (keuze uit vier menuus!) die lekkerder is dan je waarschijnlijk zelf kunt maken. En je hoeft nog geen moeite te doen ivm koken en afwassen ook.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 12:03
Verwijderd
Ik heb nu op 3 verschillende adressen gewoond en overal heb ik eigenlijk altijd voor mezelf gekookt. Bij het eerste adres at ik soms samen met 2 anderen, maar aangezien de een vegetarier is en de ander bijna alleen dingen lustte wat druipte vant vet, bleef het voor mij toch meestal lekker zelf koken. Ik had daar mn eigen pannetjes en dergelijke en ik kookte wanneer ik dat zelf wilde.

Op het tweede adres kookte ik alleen voor mezelf. Er was een koelkast in het keukentje, wat ik met 1 andere persoon moest delen, aanwezig. Echter werden daar vaak mijn spullen er zomaar uitegaald en door de ander opgegeten... Dus dit beviel mij niet zo. (probeer dus te zorgen voor een eigen koelkastje en een eigen voorraadkastje, en laat pannen nooit in de keuken achter!)

Nu woon ik samen met mijn vriend in een studentenhuis en koken we gezellig met zn tweetjes, en de andere omwonenden doen dit ook zo. Onze keuken is gelukkig niet zo smerig als op de foto hier een paar berichten boven, maar om nou te zeggen dat ik vrolijk word van de keuken waarin we nu koken... nou neej. Er lopen muizen rond en mn vriend en ik zijn de enigen die op hygiëne letten. Een van de andere bewoners heeft zelfs de keukenkast ingepikt en er een kledingkast van gemaakt (in de keuken!).

maar goed, het verschilt dus per huis, kamer, flat enz enz.

succes volgend jaar met koken
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 13:53
nienie
nienie is offline
Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik zal kookgerei dus ook op m'n uitzet-lijst zetten
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 14:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2003 @ 11:15:
Koken in een studentenflat is mij altijd redelijk onmogelijk gebleken. En waarom zou je ook? Je kunt veel beter even naar de uni fietsen, waar je voor maar iets meer dan drie euro een volledige maaltijd kunt kopen (keuze uit vier menuus!) die lekkerder is dan je waarschijnlijk zelf kunt maken. En je hoeft nog geen moeite te doen ivm koken en afwassen ook.
Dat ligt er gewoon aan dat jij niet kunt koken
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 16:14
Ambrosia
Ambrosia is offline
Wij koken en eten ook altijd apart. Op m'n kamer zelf heb 'k zo een elektrisch vuurtje staan, da's wel handig omdat de keuken er in het algemeen niet zo proper bij ligt.
Als 'k met iemand van op m'n kot samen eet, brengen we gewoon al ons kookgerei naar beneden. (iedereen heeft wel z'n eigen plaatsje in de keuken om gerief op te bergen, maar als je niet wilt dat er anderen je gerief gebruiken, berg je beter alles op in je kamer).

Boodschappen doen we dus ook altijd apart, iedereen zorgt ook zelf voor z'n wc papier/schoonmaakspullen enzo...

M'n boodschappen bewaar ik in de gemeenschappelijke koelkast, en het is al gebeurd dat bijvoorbeeld plots m'n kaas verdwenen was ofzo...daarom doe ik dan gewoon dagelijks boodschappen, en niet 1x in de week alles inkopen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:29
ShadowX
ShadowX is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 06-11-2003 @ 10:01:
foto keuken
Zoek het schoonmaakmiddel

Wij wonen met z'n negenen, (drie keukens) eten meestal met een man of 7/8. Er koken twee mensen, die doen ook boodschappen voor die dag, we betalen meteen, kruiden&olie worden ook waar nodig gekocht door de twee kokers van die dag en zijn daarna voor gemeenschappelijk gebruik, bier haalt degene die zich geroepen voelt, soms is dat groepsdruk
eh, verder verschilt het per huis
Oud 10-11-2003, 17:52
Verwijderd
Zelf heb ik een eigen keuken, dus kan ik er voor mezelf niet op antwoorden, maar wel voor m'n zus:

Bij haar kookt ieder voor zich, er zijn 2 kookplaten (dus in totaal 8 'pitjes') en mja, je kookt wanneer je wil, daar is geen schema voor. Als er geen plaats is, moet je wachten (er wonen 10 mensen). Maar goed; bijna niemand kookt daar, dus m'n zus heeft vaak de keuken voor zichzelf. Verder zijn er natuurlijk wel regels; je ruimt je eigen afwas op en laat de keuken ook 'netjes' achter. (Dat is in hun geval dus niet echt wat ik netjes noem; er hangen spinnewebben, de vloer plakt, de kookplaten zijn vies..) Maar goed, dat gaat dus goed. In de keuken heeft iedereen een eigen 'kluisje' waarin je je pannen, borden etc kan zetten.

Maar bij haar vriend gaat het weer heel anders, zij eten altijd samen; meestal maken vijf mensen eten en dan dus ieder voor 2 personen. Vervolgens eet iedereen wat hij/zij wil. En zo wisselen ze dat dus af. Overigens hebben ze daar dan een huishoudpot in de keuken; je gooit geld in de pot, schrijft op hoeveel je erin hebt gegooid en wanneer je eten gaat halen van dat geld, moet je je laten controleren met een bonnetje. Dat werkt wel; niemand jat er en niemand is er gierig ofzo. Maar bij mijn zus zou zoiets gewoon niet werken; daar jatten mensen je eten al uit de koelkast...

Je merkt vanzelf wel hoe dat bij jouw toekomstige studentenhuis is

Laatst gewijzigd op 10-11-2003 om 17:55.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 20:02
Tóney
Tóney is offline
Wij eten gewoon iedere dag met iedereen die aanwezig is.
Vantevoren (overdag) kruis je op de kooklijst aan of je mee eet, en is er iemand die kookt. Diegene schrijft op hoe duur het was, en aan het eind van iedere maand ontstaat dan een lijst waarop je kunt zien of je in de plus of min staat.
Sta je in de min, kun je bijvoorbeeld een keertje extra koken of een pak koffie, wc papier of wat dan ook voor het huis kopen.
Er is bijna nooit ruzie over wie kookt, iedereen heeft in de week wel een dag waarop hij wel kan koken, en dat een beetje in combinatie met of je min of meer aan de beurt bent, komt eigenlijk altijd wel goed.
Oud 11-11-2003, 08:30
damaetas
damaetas is offline
pff, jij wil alles wel erg tot in de puntjes geregeld he.

waar ik vorig jaar zat kookte ieder voor zich en wie eerst in de keuken was kookte eerst. (das en algemene regel denkik, niet iedereen heeft ook een fornuis nodig om eten klaar te maken)

waar ik nu zit koken we meer voor elkaar. gewoon een kotdiner of voor 2 man ofzo als je teveel eten hebt. ook hier: wie eerst binnen is kan eerst koken.

nouja, je ziet maar hoe het gaat.
Oud 11-11-2003, 12:05
nienie
nienie is offline
Citaat:
damaetas schreef op 11-11-2003 @ 09:30:
pff, jij wil alles wel erg tot in de puntjes geregeld he.
Klopt. Ik heb geen vrienden die op kamers zitten aan wie ik kan vragen hoe dingen in z'n werk gaan. Bovendien wil ik graag alles op tijd geregeld hebben, omdat ik als ik in Leiden zit niet zomaar 'pappa en mamma' kan laten komen, aangezien het 2,5 uur reizen is en zij allebei een drukke baan hebben.
Tot slot hou ik gewoon van zekerheid, zeker als je een zware studie hebt waar je veel tijd voor nodig hebt.

Bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 23:55
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 06-11-2003 @ 08:47:
Ik zit in een studentenflat in Groningen (check www.selwerd.nl)
1,2 of 3? Zelf op s3, 6N gewoond. Daar kookten sommigen van die 15 altijd samen, sommigen nooit. Ook kwamen er vaak mensen uit andere gangen bij ons eten.
Pas op met Chinezen. Ze jatten je spullen, koken raar eten en bewaren dit te lang in de gezamelijke koelkast. Ik raad dus aan wel een eigen koelkast te nemen. Wel zo hygienisch en 'veilig'.
We spraken nooit een bepaalde tijd af dat iemand moest koken ivm fornhuisruimte. Meestal was er wel plaats en anders wachtte je even (afwassen!)
succes! Toeter
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 12:53
neeltje
neeltje is offline
Ik woon met nog 2 vriendinnen in een studentenhuisje. We hebben 2 koelkasten 1 op bovenverdieping en 1 beneden in de keuken. Ik slaap zelf beneden dus ik stop daar alles in.
Meestal koken we samen en kopen we samen in, tis maar net hoe het uitkomt. Vaak is er iemand weg, of eet je in je eentje of wat dan ook...

Ik vind dat je je wel erg druk maakt, ik bedoel als het eenmaal zo ver is dan merk je vanzelf wel hoe het gaat. Je kan dan ook nog altijd je mond open trekken!
Oud 14-11-2003, 13:17
nienie
nienie is offline
Citaat:
neeltje schreef op 14-11-2003 @ 13:53:

Ik vind dat je je wel erg druk maakt, ik bedoel als het eenmaal zo ver is dan merk je vanzelf wel hoe het gaat. Je kan dan ook nog altijd je mond open trekken!
Ik hou gewoon van zekerheid, sorry hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 19:34
igfy
igfy is offline
Hmm.. ik heb vandaag net een kamer aangeboden gekregen in een studentenflat. (de meisjesflat, hoendiep, in groningen), maar hebben jullie in zo'n flat eigenlijk veel contact met elkaar? En dan bedoel ik echt een flat, en niet een studentenhuis, want daar heb je volgens mij sowieso wel contact met elkaar.

En verder, is het wel een beetje te doen om daar te wonen, of moet ik gelijk weer op zoek naar iets beters?
Oud 17-11-2003, 11:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
igfy schreef op 14-11-2003 @ 20:34:
Hmm.. ik heb vandaag net een kamer aangeboden gekregen in een studentenflat. (de meisjesflat, hoendiep, in groningen), maar hebben jullie in zo'n flat eigenlijk veel contact met elkaar?

Ik heb op een flat gewoond in Amsterdam. 14 mensen op 1 verdieping, met ongeveer de helft regelmatig (iedere dag) contact. We zaten dan ook vaak in de (smerige) keuken
Maar wist wel dat elders in de flat er vaak minder contact onderling was, dat kwam ook omdat mijn verdieping voornamelijk uit studenten bestond, maar die andere verdiepingen ook "gewone jongeren" zaten. Het was dus ook geen studentenflat, maar een jongerenflat. En tsja, jongeren die geen student zijn, werken vaak en hebben een ander ritme en leventje. Dus is wel logisch dat je dan wat minder contact hebt.

Citaat:

En dan bedoel ik echt een flat, en niet een studentenhuis, want daar heb je volgens mij sowieso wel contact met elkaar.

Ik zit nu in een studentenhuis en het valt bar tegen met het contact. Heb meer contact met buurtbewoners

Citaat:

En verder, is het wel een beetje te doen om daar te wonen, of moet ik gelijk weer op zoek naar iets beters?
Het zal er smerig zijn (en misschien heb je last van kakkerlakken of muizen), maar ben nu maar blij dat je een woonruimte hebt. De buurt ken ik niet, dat zou iemand anders moeten beantwoorden.
Ik weet niet hoe het in groningen zit, maar het is in ieder geval aan te raden om je direct weer in te schrijven voor een kamer elders in de stad.
Zo ben ik van een buitenwijk in de binnenstad beland; en anders zat ik nog steeds in die buitenwijk.
Oud 18-11-2003, 14:26
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 06-11-2003 @ 10:01:
In mijn flat (20 man) zijn er twee kookgroepen. Vegetarisch en gewoon. Meestal eet ik niet mee. Eet vaak samen met vrienden, of ik pleur wat in mijn magnetron, of ik ga naar de stad. Ik werk om half zeven, ik kan dus vaak niet mee eten.

Niet dat ik dat erg vind want ik zal even een plaatje demonstreren van hoe de keuken er bij ons uitziet:

[afbeelding]

Het is geen kwestie van jatten, dat moet je echt opzij zetten als je in een woongroep gaat, maar meer een kwestie van luiheid. Ik kan mijn (witte, heel basic) borden niet in de huiskamer laten staan, dan zijn ze weg. Niet met opzet, maar omdat ze gewoon niet zien dat ze van mij zijn.
Is dit calslaan 10 of iets in die buurt?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 14:33
Snufje
Snufje is offline
Je zult vanzelf bij je kamerzoekgesprek wel zien hoe het gaat...!

Bij ons is het allemaal een beetje vaag geregeld.. Wij zitten hier met 4 nieuwe bewoners (na renovatie), die bij elkaar zijn geraapt bij de huurbaas..

Het koken : In principe kookt iedereen appart, omdat de meesten dat makkelijker vinden.. Soms wordt er dus gewoon 4 keer rond hetzelfde tijdstip gekookt Ik eet af en toe met een andere huisgenoot samen, maar dat komt ook weinig voor... Verder eet ik met m'n vriend bijna dagelijks hier. (Bij hem op de flat wordt wel gekookt (9 personen), maar hij vindt mij ook wel gezelilg en anders zit ik zo lonely

De spullen : Er zijn spullen die we gezamelijk gebruiken zoals de pannen. Ik heb die meegebracht doordat m'n oom die nog had, en die zijn in principe nog in goede staat. Er zijn ook eigen borden in omloop. Ik en nog een huisgenoot doen samen met de borden van hem, ik heb zelf wel een broodbordje die altijd op mijn kamer staat, maar verder gebruiken we dat gezamelijk, netzoals bestek, glazen (gebruik ik zelden), etc.

De andere 2 huisgenoten hebben ieder hun eigen borden, dus als er veel afwas ligt, weet je precies van wie het is....

Afwasmiddel, Wc-papier, etc etc wordt gewoon op een gezamelijke lijst geschreven met + & - en wordt dan na een bepaalde tijd uitgerekend.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:15
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 10-11-2003 @ 15:19:
Dat ligt er gewoon aan dat jij niet kunt koken
Hehe, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:57
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Snufje schreef op 18-11-2003 @ 15:26:
Is dit calslaan 10 of iets in die buurt?
Heb je het stukje in de UT-nieuws deze week gezien?
Oud 19-11-2003, 07:27
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Studentje schreef op 18-11-2003 @ 20:57:
Heb je het stukje in de UT-nieuws deze week gezien?
joah, zag er allemaal erg lekker uit Die pannekoek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten