Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik zit in een studentenflat in Groningen (check www.selwerd.nl). De gang heeft 15 kamers, er zijn ongeveer 7 of 8 mensen die daadwerkelijk van de keuken gebruik maken. Wij hebben hier 3 gastoestellen, dus echt een wachrij of een tijdschema hebben we niet nodig.
Iedereen kookt meestal gewoon voor zichzelf. Af en toe wordt er wel met enkele mensen gekookt, maar dat is incidenteel. Iedereen heeft dus ook zijn eigen kookgerei ed. Het grootste gedeelte van mijn etenswaren heb ik op mijn kamer, maar er staan sinds kort enkele dingen in de keuken. Mijn ervaring is dat er aan etenswaren niet zo heel veel 'geleend' wordt. Dat is erger met dingen als afwasmiddel ed. De meesten hier hebben wel een eigen koelkast, tot voor kort was dat ook wel noodzakelijk (ivm de hygiene van de koelkast). |
![]() |
|
![]() |
Wij koken en eten ook altijd apart. Op m'n kamer zelf heb 'k zo een elektrisch vuurtje staan, da's wel handig omdat de keuken er in het algemeen niet zo proper bij ligt.
Als 'k met iemand van op m'n kot samen eet, brengen we gewoon al ons kookgerei naar beneden. (iedereen heeft wel z'n eigen plaatsje in de keuken om gerief op te bergen, maar als je niet wilt dat er anderen je gerief gebruiken, berg je beter alles op in je kamer). Boodschappen doen we dus ook altijd apart, iedereen zorgt ook zelf voor z'n wc papier/schoonmaakspullen enzo... M'n boodschappen bewaar ik in de gemeenschappelijke koelkast, en het is al gebeurd dat bijvoorbeeld plots m'n kaas verdwenen was ofzo...daarom doe ik dan gewoon dagelijks boodschappen, en niet 1x in de week alles inkopen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wij wonen met z'n negenen, (drie keukens) eten meestal met een man of 7/8. Er koken twee mensen, die doen ook boodschappen voor die dag, we betalen meteen, kruiden&olie worden ook waar nodig gekocht door de twee kokers van die dag en zijn daarna voor gemeenschappelijk gebruik, bier haalt degene die zich geroepen voelt, soms is dat groepsdruk ![]() eh, verder verschilt het per huis ![]()
|
Verwijderd
|
Zelf heb ik een eigen keuken, dus kan ik er voor mezelf niet op antwoorden, maar wel voor m'n zus:
Bij haar kookt ieder voor zich, er zijn 2 kookplaten (dus in totaal 8 'pitjes') en mja, je kookt wanneer je wil, daar is geen schema voor. Als er geen plaats is, moet je wachten (er wonen 10 mensen). Maar goed; bijna niemand kookt daar, dus m'n zus heeft vaak de keuken voor zichzelf. Verder zijn er natuurlijk wel regels; je ruimt je eigen afwas op en laat de keuken ook 'netjes' achter. (Dat is in hun geval dus niet echt wat ik netjes noem; er hangen spinnewebben, de vloer plakt, de kookplaten zijn vies..) Maar goed, dat gaat dus goed. In de keuken heeft iedereen een eigen 'kluisje' waarin je je pannen, borden etc kan zetten. Maar bij haar vriend gaat het weer heel anders, zij eten altijd samen; meestal maken vijf mensen eten en dan dus ieder voor 2 personen. Vervolgens eet iedereen wat hij/zij wil. En zo wisselen ze dat dus af. Overigens hebben ze daar dan een huishoudpot in de keuken; je gooit geld in de pot, schrijft op hoeveel je erin hebt gegooid en wanneer je eten gaat halen van dat geld, moet je je laten controleren met een bonnetje. Dat werkt wel; niemand jat er en niemand is er gierig ofzo. Maar bij mijn zus zou zoiets gewoon niet werken; daar jatten mensen je eten al uit de koelkast... Je merkt vanzelf wel hoe dat bij jouw toekomstige studentenhuis is ![]() Laatst gewijzigd op 10-11-2003 om 17:55. |
![]() |
|
![]() |
Wij eten gewoon iedere dag met iedereen die aanwezig is.
Vantevoren (overdag) kruis je op de kooklijst aan of je mee eet, en is er iemand die kookt. Diegene schrijft op hoe duur het was, en aan het eind van iedere maand ontstaat dan een lijst waarop je kunt zien of je in de plus of min staat. Sta je in de min, kun je bijvoorbeeld een keertje extra koken of een pak koffie, wc papier of wat dan ook voor het huis kopen. Er is bijna nooit ruzie over wie kookt, iedereen heeft in de week wel een dag waarop hij wel kan koken, en dat een beetje in combinatie met of je min of meer aan de beurt bent, komt eigenlijk altijd wel goed.
|
pff, jij wil alles wel erg tot in de puntjes geregeld he.
waar ik vorig jaar zat kookte ieder voor zich en wie eerst in de keuken was kookte eerst. (das en algemene regel denkik, niet iedereen heeft ook een fornuis nodig om eten klaar te maken) waar ik nu zit koken we meer voor elkaar. gewoon een kotdiner of voor 2 man ofzo als je teveel eten hebt. ook hier: wie eerst binnen is kan eerst koken. nouja, je ziet maar hoe het gaat.
||
Citaat:
Tot slot hou ik gewoon van zekerheid, zeker als je een zware studie hebt waar je veel tijd voor nodig hebt. Bedankt voor je reactie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Pas op met Chinezen. Ze jatten je spullen, koken raar eten en bewaren dit te lang in de gezamelijke koelkast. Ik raad dus aan wel een eigen koelkast te nemen. Wel zo hygienisch en 'veilig'. We spraken nooit een bepaalde tijd af dat iemand moest koken ivm fornhuisruimte. Meestal was er wel plaats en anders wachtte je even (afwassen!) succes! Toeter |
![]() |
|
![]() |
Ik woon met nog 2 vriendinnen in een studentenhuisje. We hebben 2 koelkasten 1 op bovenverdieping en 1 beneden in de keuken. Ik slaap zelf beneden dus ik stop daar alles in.
Meestal koken we samen en kopen we samen in, tis maar net hoe het uitkomt. Vaak is er iemand weg, of eet je in je eentje of wat dan ook... Ik vind dat je je wel erg druk maakt, ik bedoel als het eenmaal zo ver is dan merk je vanzelf wel hoe het gaat. Je kan dan ook nog altijd je mond open trekken!
|
Hmm.. ik heb vandaag net een kamer aangeboden gekregen in een studentenflat. (de meisjesflat, hoendiep, in groningen), maar hebben jullie in zo'n flat eigenlijk veel contact met elkaar? En dan bedoel ik echt een flat, en niet een studentenhuis, want daar heb je volgens mij sowieso wel contact met elkaar.
En verder, is het wel een beetje te doen om daar te wonen, of moet ik gelijk weer op zoek naar iets beters?
||||
Citaat:
Ik heb op een flat gewoond in Amsterdam. 14 mensen op 1 verdieping, met ongeveer de helft regelmatig (iedere dag) contact. We zaten dan ook vaak in de (smerige) keuken ![]() Maar wist wel dat elders in de flat er vaak minder contact onderling was, dat kwam ook omdat mijn verdieping voornamelijk uit studenten bestond, maar die andere verdiepingen ook "gewone jongeren" zaten. Het was dus ook geen studentenflat, maar een jongerenflat. En tsja, jongeren die geen student zijn, werken vaak en hebben een ander ritme en leventje. Dus is wel logisch dat je dan wat minder contact hebt. Citaat:
Ik zit nu in een studentenhuis en het valt bar tegen met het contact. Heb meer contact met buurtbewoners ![]() ![]() Citaat:
![]() Ik weet niet hoe het in groningen zit, maar het is in ieder geval aan te raden om je direct weer in te schrijven voor een kamer elders in de stad. Zo ben ik van een buitenwijk in de binnenstad beland; en anders zat ik nog steeds in die buitenwijk.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Je zult vanzelf bij je kamerzoekgesprek wel zien hoe het gaat...!
Bij ons is het allemaal een beetje vaag geregeld.. Wij zitten hier met 4 nieuwe bewoners (na renovatie), die bij elkaar zijn geraapt bij de huurbaas.. Het koken : In principe kookt iedereen appart, omdat de meesten dat makkelijker vinden.. Soms wordt er dus gewoon 4 keer rond hetzelfde tijdstip gekookt ![]() ![]() De spullen : Er zijn spullen die we gezamelijk gebruiken zoals de pannen. Ik heb die meegebracht doordat m'n oom die nog had, en die zijn in principe nog in goede staat. Er zijn ook eigen borden in omloop. Ik en nog een huisgenoot doen samen met de borden van hem, ik heb zelf wel een broodbordje die altijd op mijn kamer staat, maar verder gebruiken we dat gezamelijk, netzoals bestek, glazen (gebruik ik zelden), etc. De andere 2 huisgenoten hebben ieder hun eigen borden, dus als er veel afwas ligt, weet je precies van wie het is.... Afwasmiddel, Wc-papier, etc etc wordt gewoon op een gezamelijke lijst geschreven met + & - en wordt dan na een bepaalde tijd uitgerekend. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
wat voor relatie heb jij met je huisgenooten? oelekeboeleke | 123 | 19-08-2007 14:03 | |
Eten & Drinken |
Koken voor 1 persoon Calyx | 37 | 27-03-2007 11:25 | |
Liefde & Relatie |
En hoe voel jij je op relationeel gebied ? Deel 15 Verwijderd | 493 | 02-09-2005 21:51 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Enkele reis achtertuin Tovenaar | 9 | 19-05-2005 12:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Tekstje --> De Utrechtse studente Verwijderd | 24 | 08-07-2004 17:12 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal dat ik al eerder heb geplaatst, met aanvulling. Flipje het Kipje | 126 | 06-09-2002 14:49 |