Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2002, 13:54
Verwijderd
Ik volg het profiel N&T, wil daarna graag natuurkubnde studeren. Mijn vraag aan iemand die natuurkunde studeert: bevalt het/is het moeilijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2002, 08:48
heumen
heumen is offline
Het bevalt mij zeker! Het is wel redelijk moeilijk maar het hangt er ook erg van af hoe gemotiveerd je bent. In het eerste jaar moet je erg hard werken. Je krijgt behoorlijk veel wiskunde in de eerste twee jaar maar dat heb je later ook nodig. Als je eenmaal het eerste jaar bent doorgekomen wordt het daarna beter te doen (als je tenminste niet te veel vakken moet inhalen uit het eerste jaar). De docenten hier zeggen (en daar hebben ze denk ik wel gelijk in): Willen is Kunnen. Als je het niet erg vindt om er veel mee bezig te zijn (minimaal zo'n 40 uurtjes in de week) is het goed te doen. Het hangt er ook heel erg vanaf welke richting je op wil. Als je experimenteel werk wil gaan doen is dat wat makkelijker als theoretisch. Dit heeft niets met de moeilijkheid te maken (OK wel een beetje) maar meer met het feit dat je een hele zooi extra wiskunde moet doen. Hieronder staat een site van de studie natuur&sterrenkunde in Leiden:

www.leidenphysics.com

Als je nog vragen hebt kun je me ook even mailen. Je kan ook eens komen kijken. Er zijn proefstudeer dagen, masterclasses en meeloopdagen waar je kan zien hoe het er hier aan toe gaat. Succes ermee!
Oud 01-05-2002, 16:17
Verwijderd
Welke extra vakken moet je dan bv inhalen? En welke onderwerpen komen het meest aan bod.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 21:24
Tampert
Tampert is offline
mwoah. het is zwaar, en de stof is soms ietwat minder interessant. Ik weet nog niet of ik het volgend jaar blijf doen. In het eertste jaar heb ik veel wiskunde gehad, en ook veel klassieke natuurkunde (trillingen, golven, elektromagnetisme, licht, relativiteitstheorie) en quantumfysica.
Oud 02-05-2002, 10:29
heumen
heumen is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Welke extra vakken moet je dan bv inhalen? En welke onderwerpen komen het meest aan bod.
Hangt een beetje van het vakgebied af. Als je bijv. Quantum Velden Theorie wil gaan doen, zijn vakken als Topologie of niet-lineaire DV's wel handig. Het hangt ook af van de docent bij wie je gaat afstuderen. Het hangt ook heel sterk af van hoe goed je bent. Ik ken mensen die in hun eerste jaar een Natuur- en een wiskunde propedeuse halen met gem. een 9.6. Dan maak je wel een kans als je theorie gaat doen. Mijn advies: bekijk eerst eens hoe het eerste jaar gaat, er is daarna nog tijd zat om extra vakken te doen.
P.S.: je cijfers van je VWO examen zeggen niet zo veel, dus als je geen 9 voor wiskunde staat: je kan er op de Universiteit alsnog een 9 voor hebben.
Oud 11-05-2002, 15:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Geen idee, maar vraag het Tampert eens, die doet natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 15:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Tampert schreef:
mwoah. het is zwaar, en de stof is soms ietwat minder interessant. Ik weet nog niet of ik het volgend jaar blijf doen. In het eertste jaar heb ik veel wiskunde gehad, en ook veel klassieke natuurkunde (trillingen, golven, elektromagnetisme, licht, relativiteitstheorie) en quantumfysica.
*voelt zich dom*
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:21
mif
mif is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

*voelt zich dom*
Maakt niks uit. Ik heb ook eerstejaars Natuurkunde en ik snap ook niet bij alles waar hij het over heeft.
Iedereen die natuurkunde wil studeren, kan het. Je moet je veel inzetten en niet iedere avond tot diep in de nacht in de kroeg hangen, maar je hebt heus nog wel vrije tijd. Je hoeft heus geen genie te zijn om het te halen.
Ik studeer zelf in Groningen en daar is veel begeleiding. Je krijgt vaak tussentijdse toetsen en moet huiswerk inleveren. Ik vond het zelf schoolser dan op de middelbare school.
Natuurkunde is misschien moeilijk, maar het is wel een uitdaging. Als ik nu rechten zou studeren, zou ik me dood ongelukkig voelen. Je moet er misschien harder voor werken, maar je leert ook veel meer.
Zo genoeg geslijmd? Ook de RuG heeft trouwens open dagen en ook meeloopdagen. Je kunt dan 'een dag student' zijn. Dan krijg je proefcolleges en practica om zo te kijken hoe het is om student te zijn.
Oud 31-05-2002, 16:54
Verwijderd
Hoeveel jaar duurt die studie?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 17:42
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik geloof 5 jaar!

Groetjes
Ben(die zelf ook theoretische natuurkunde wil studeren, maar dan wel gecombineerd met sterrenkunde
Oud 02-06-2002, 19:25
Miess
Miess is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Technische natuurkunde duurt in ieder geval 5 jaar. Ik heb vorig jaar (mijn eerste jaar) technische natuurkunde gecombineerd met technische wiskunde, omdat ik nog geen keus kon maken, maar al snel werd voor mij duidelijk dat ik wiskunde véél leuker vind.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 19:43
damaetas
damaetas is offline
brr *mag er niet aan denken*
Oud 04-06-2002, 08:49
heumen
heumen is offline
Net als alle andere beta studies duurt Natuurkunde 5 jaar.
Reageren

Regels voor berichten