Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Je bent wel degelijk advocaat als je bent afgestudeerd. Niets 4 jaar. En om rechter te worden ben je nog wel langer bezig. Eerst flink wat ervaring opdoen, en dan een tijd in Zutphen studeren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je de universitaire studie rechten hebt afgerond, krijg je de meesterstitel. Het afronden heeft dus civiel effect: je mag altijd 'mr.' voor je naam zetten.
Dat je die titel hebt wil echter nog niet zeggen dat je advocaat bent: advocaat word je na (meestal) twee à drie jaar advocaat-stagiair te zijn geweest, een periode waarin je onder leiding van een patroon wordt opgeleid tot advocaat. Als men je voldoende geschikt acht, word je beëdigd tot advocaat, in tegenwoordigheid van een vertegenwoordiger van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA). Je bent dus op zijn vroegst rond je 25e advocaat, als je op je 22e afgestudeerd bent. Verder het verschil. Je kunt geen rechten 'studeren' op HBO-niveau, omdat het hoger beroepsonderwijs geen studie is. Je kunt wel een opleiding volgen tot juridisch medewerker of, met een wat ouderwets woord, praktizijn. Dat betekent niet-academisch geschoold juridisch adviseur. Welke beroepen je daar in de praktijk mee kunt worden, is niet helemaal duidelijk: de opleiding HBO-recht bestaat nog geen twee jaar, zodat er nog geen beeld is over de arbeidsperspectieven. Na een afgeronde studie rechten kun je advocaat worden (na de periode als advocaat-stagiair), bedrijfsjurist (kun je in principe meteen mee beginnen), rechter (raio-opleiding van zes jaar), officier van justitie (raio-opleiding van vier jaar) of universitair docent (men vraagt hiervoor vaak alleen gepromoveerde juristen). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Hij gaat nu studeren ergens in Tjechië dus dan heb je het recht om dat te zeggen natuurlijk! ( Waarom heb je dat eigk in je info staan FA? Ik heb er toch ook niet staan '5VWO N&G, volgend jaar Rug en lid van v.a.p.'..)
|||
Citaat:
![]() ![]() Maar anoniemmoppie, als ik jou was zou ik gewoon WO doen. Allereerst krijgen HBOers geen toga (zie ander topic hier op S&S en de reactie van nare man). Jij hebt natuurlijk gewoon je VWO straks, en het WO sluit gewoon beter aan op je VWO dan het HBO dat zal doen. Daarnaast is HBO Recht nog maar net begonnen, dus de kans is groot dat je als proefkonijn gebruikt wordt. Ook wordt het maar op een paar locaties gegeven, terwijl WO Rechten op bijna elke universiteit wel gedoceerd wordt. Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dit is een forum, daar stel je oa vragen. Maar das moeilijk te begrijpen voor zo'n imbiciel als jij ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet hem eerder blocken ![]() maar jij hebt dr ook niets over te zeggen, je bent geen forumbaas ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En inderdaad laten we het niet over Fleet Admiral gaan hebben. Er zijn al genoeg topics waarin hij door eigen toedoen wordt afgezeken, laten we dit even schoon houden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind dat ze in Utrecht erg rommelig met de doctoraal-BaMa overgang bezig zijn. Het ene vak wordt in de doctoraalvariant aangeboden, het andere nog slechts in Bama-variant. Maar het punt is, dat de Bama-planning sterk afwijkt van de doctoraalplanning. Je loopt dus met twee systemen door elkaar.
![]() Bovendien is dat Bama-systeem inderdaad ronduit, laat ik het maar eerlijk zeggen, kut. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik zou als ik jou was de WO studie gaan doen. Je hebt meer aanzien, en geen gedoe met ingangseisen voor de universitaire masters (dat je zou krijgen als je HBO gaat doen). Ook ben je nog eens eerder klaar, omdat HBO bachelor 4 jaar duurt en WO bachelor 3 jaar. Of de studie leuk is? Ik heb geen idee (studeer zelf geen rechten), maar het schijnt erg droge stof te zijn.
|
Ik heb rechten gestudeerd en mijn mening is NIET DOEN. Ik vond het zeer theoretisch en niet praktijkgericht. Daarom ben ik ermee gestopt.
Maar ik weet dat het in Utrecht meer praktijkgerichter is dan in Leiden. (ik studeer in Leiden) Je moet informatie aanvragen bij alle universiteiten en ik zou kijken of je ook overal een masterklas kan volgen. Zo weet je hoe alles overal werkt en wat het verschil is. De HBO-rechten is ook veel minder theoretisch en meer praktisch. Je zou kunnen kijken, wat wil ik ermee doen, en aan de hand daarvan bekijken of dat met HBO ook lukt. HBO is wel een stuk makkelijker, zeker als je VWO hebt gedaan. Verder ben ik erg blij met mijn Engels en Journalistiek ![]() ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Toch nog een paar aanvullingen: In het BaMa-tijdperk kun je je ook Master of Laws noemen, afgekort LLM. HBO-recht biedt niet meer mogelijkheden dan hulpje worden van een echte jurist. Dus voorbereidende werkzaamheden, etc.. Als afgestudeerd jurist kun je ook junior-onderzoeker (voorheen AIO/OIO) worden of bij de overheid gaan werken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar voor wetenschap moet je bewust kiezen, en mensen die rechten kiezen omdat ze denken dat het makkelijk is (door de weinige college-uren), dat het alleen maar regeltjes toepassen is (omdat je immers met wetteksten werkt) en dat het dé studie is voor mensen die makkelijk een goeie baan willen, hebben het bij het verkeerde eind. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
zo te lezen ben je nog helemaal niet zeker of je uberhaupt wel rechten wil gaan doen. Bij open dagen kun je vaak proefcolleges volgen. Je kan dan kijken of het je aanspreekt wat je hoort. Zit je je daar te vervelen of denk je geregeld 'hé, wat leuk' of 'wat interessant'. En hoe zie je jezelf later? Lijkt het je wat om advocaat te worden? Ga eerst daar eens achter komen voordat je gaat kijken of je dan HBO of WO rechten moet doen. En persoonlijk zou ik naar het WO gaan. Rechten op HBO niveau lijkt me, zoals anderen al zeggen, meer aan slap aftreksel van het WO voor mensen die mbo of havo hebben en dus niet naar het WO kunnen. Maar dat is ook weer afhankelijk van wat je wil gaan worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Je hebt gelijk, onze wetenschap wordt te vaak bedoezeld door o.a. corpsleden en overige niksnutten die denken met weinig inspanning een titel te behalen die garant staat voor veel geld. Dat is dus niet zo!!!
||
![]() |
Citaat:
vier jaar uni = Master of Laws (LLM) vier jaar HBO of drie jaar uni = Bachelor of Laws (LLB) Als het een beetje meezit heb ik dus volgend jaar (na afronding driejarige unibachelor) ook al een titel. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Het houden van rechtspraak zal je waarschijnlijk wel vergaan als je tijdens je studie klappers vol arresten (rechtsregels uit rechtspraak) moet leren.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb al contact gehad met een juridisch wervings- en selectiebureau dat de krenten uit de pap pikt voor de grote kantoren uit het Westen. Dat is leuk voor later, maar voor een studentstage heb ik liever een kantoor met persoonlijk contact. Dan word je veel intensiever bij de praktijk betrokken en heeft je stage een veel hoger rendement. Bij DBBW c.s. lopen er per periode tientallen stagiairs rond zodat men na zes weken net je naam kent. Ik ben de enige stagiair op kantoor en ben nu al volledig ingeburgerd. Ik kan altijd later nog switchen, dat ben ik ook van plan, maar voorlopig hou ik het nog even dicht bij huis. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|