Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2004, 14:15
Str0nk
Str0nk is offline
Ik heb het feitelijk over de tweede golfoorlog, als we aannemen dat de oorlog tussen Iran en Irak de eerste was.

De coalitie heeft deze oorlog makkelijk gewonnen, ze hebben iets van 100 man verloren niks vergeleken met de schattingen die ze voor de aanval hadden gemaakt waarin ze uit gingen van een paar duizend doden. De materiele verliezen warem ook gering. In tegendeel had het Irakse leger zwaar geleden onder de bommen en zijn er aan hun kant tussen de 20 en 100 duizend doden gevallen, de helft van hun leger werd uitgeschakelt.

De coalitie (voor het gemak gebruik in de term "coalitie" ik zou kunnen zeggen "de VS" aangezien zij ver uit het grootste deel van de coalitie leverde) had in 2 dagen Bagdad kunnen bereiken en Saddam pakken, maar nee ze besloten de oorlog te eindigen aangezien de doelstelling : Koeweit bevrijden was bereikt.

Mijn vraag is dan waarom werd Saddam dan niet verdreven ? Het had ze echt bijna geen moeite gekost maar toch lieten ze hem zitten.

Ik heb al meerdere theorieen, zoals : De elite troepen van Saddam waren nog bijna ongedeerd / Ze hadden er niks mee te bereiken / en nog andere.

Ja ik geef toe, ik ga hier een werkstuk over maken, ik verwacht ook niet dat jullie mijn huiswerk maken, maar ik zou het interesant vinden jullie mening over deze zaak te horen.
Oud 16-02-2004, 15:56
Nomen Nescio
Nomen Nescio is offline
Saddam was nog "bruikbaar", om het maar even plat te zeggen.

De VS waren/zijn gebaat bij rust in het Midden Oosten, Saddam zorgde o.a. voor die rust, althans in Irak. Hij hield het land bij elkaar, ten kosten van zijn eigen bevolking, maar als de VS hem zou verdrijven waren ze bang dat er allerlei onrusten zouden uitbreken en er een burgeroolog zou onstaan die de omliggende landen mee zouden trekken (vooral Iran, Saudie Arabië, Sirië en Turkije) Waardoor het Midden Oosten in een chaos zou veranderen, iets wat gezien de enorme olie voorraden daar en de Amerikaanse belangen daarin onwenselijk werd geacht. Het was beter om hem te laten zitten en hem verder te laten 'aankloten' in zijn eigen land (zo lang hij zijn buurlandfen maar niet bedreigd.) Vandaar dat er ook niets werd gedaan om de Sjietyische opstand in het Zuiden en de Koerdische in hte Noorden te steunen of zelfs maar goed te keuren.

Hadden ze hem wel willen verdrijven dan had niet niet veel extra moeite gekost, minder dan laatst aangezien zij toen nog een grote gedeelte van de bevolking achter zich zouden hebben gehad dan nu (mede door het mislukken van de vooral Sjietische opstand in het Zuiden, zijn deze logischer wijs heel wat sceptischer tegen de Amerikanen aan gaan kijken en ze ook gaan wantrouwen)

In het kort gezegd, volgens de toen heersende mening onder de Amerikaanse beleidsmakers zou het verdrijven van Saddam een negatieve invloed hebben op de Amerikaanse belangen in het Midden Oosten. Een tik op z'n vingers en het bevrijden van Koeweit, was volgens hen op dat moment voldoende.

Laatst gewijzigd op 16-02-2004 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 18:22
Tox
Tox is offline
Citaat:
Nomen Nescio schreef op 16-02-2004 @ 16:56:
bla bla bla kant en kant klare onzin
dat is echt onzin

(ik heb het op school gehad, studeer geschiedenis)

In tegenstelling tot de tweede golfoorlog, vochten de amerikanen en hun bondgenoten, de coalitie, onder een mandaat van de VN (een zogenaamde vn resolutie).

Alleen de VN had tekort geschoten bij het opstellen van die resolutie, daar stond in dat amerika alleen koeweit mocht bevrijden. Want andere landen (naast de VS) dachten dat het anders om olie belangen ging. Dus het was een fout van de VN
Oud 16-02-2004, 18:28
perfectme
perfectme is offline
Er ligt daar een land dat een (belangrijke) bondgenoot van de US is/was Saoedie-Arabië. Even verder, voorbij Irak, ligt er een vrij extremistisch land, Iran ...
Iran was op het moment van de 1e Golfoorlog klaar om Irak binnen te vallen mocht er een machtsvacuüm optreden. Hier zou Saoedie-Arabië niet echt mee gedient zijn ...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 10:43
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Tox schreef op 16-02-2004 @ 19:22:
dat is echt onzin

In tegenstelling tot de tweede golfoorlog, vochten de amerikanen en hun bondgenoten, de coalitie, onder een mandaat van de VN (een zogenaamde vn resolutie).

Alleen de VN had tekort geschoten bij het opstellen van die resolutie, daar stond in dat amerika alleen koeweit mocht bevrijden. Want andere landen (naast de VS) dachten dat het anders om olie belangen ging. Dus het was een fout van de VN
Ja maar als het in het belang was geweest van de VS hadden ze dat mandaat gewoon kunnen omzeilen en Saddam toch afzetten of niet ? De VS negeren de VN wel vaker.
Oud 17-02-2004, 10:44
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
perfectme schreef op 16-02-2004 @ 19:28:
Er ligt daar een land dat een (belangrijke) bondgenoot van de US is/was Saoedie-Arabië. Even verder, voorbij Irak, ligt er een vrij extremistisch land, Iran ...
Iran was op het moment van de 1e Golfoorlog klaar om Irak binnen te vallen mocht er een machtsvacuüm optreden. Hier zou Saoedie-Arabië niet echt mee gedient zijn ...
Klaar om binnen te vallen met al die coalitie troepen in het land ?!
Oud 17-02-2004, 11:49
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Nomen Nescio schreef op 16-02-2004 @ 16:56:
Saddam was nog "bruikbaar", om het maar even plat te zeggen.

De VS waren/zijn gebaat bij rust in het Midden Oosten, Saddam zorgde o.a. voor die rust, althans in Irak. Hij hield het land bij elkaar, ten kosten van zijn eigen bevolking, maar als de VS hem zou verdrijven waren ze bang dat er allerlei onrusten zouden uitbreken en er een burgeroolog zou onstaan die de omliggende landen mee zouden trekken (vooral Iran, Saudie Arabië, Sirië en Turkije) Waardoor het Midden Oosten in een chaos zou veranderen, iets wat gezien de enorme olie voorraden daar en de Amerikaanse belangen daarin onwenselijk werd geacht. Het was beter om hem te laten zitten en hem verder te laten 'aankloten' in zijn eigen land (zo lang hij zijn buurlandfen maar niet bedreigd.) Vandaar dat er ook niets werd gedaan om de Sjietyische opstand in het Zuiden en de Koerdische in hte Noorden te steunen of zelfs maar goed te keuren.

Hadden ze hem wel willen verdrijven dan had niet niet veel extra moeite gekost, minder dan laatst aangezien zij toen nog een grote gedeelte van de bevolking achter zich zouden hebben gehad dan nu (mede door het mislukken van de vooral Sjietische opstand in het Zuiden, zijn deze logischer wijs heel wat sceptischer tegen de Amerikanen aan gaan kijken en ze ook gaan wantrouwen)

In het kort gezegd, volgens de toen heersende mening onder de Amerikaanse beleidsmakers zou het verdrijven van Saddam een negatieve invloed hebben op de Amerikaanse belangen in het Midden Oosten. Een tik op z'n vingers en het bevrijden van Koeweit, was volgens hen op dat moment voldoende.
Ja maar Saddam heeft tijdens zijn bewind 3 landen aangevallen !, niet bepaald een toedraag aan de stabiliteit van de regio..
Oud 17-02-2004, 16:52
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
dat is echt onzin

Allemaal leuk en aardig, maar sinds wanneer trekt de VS zich wat aan van de VN wanneer het er echt om gaat?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 16:40
Str0nk
Str0nk is offline
Als ik dit als hoodvraag neem wat kan ik dan nemen als deelvraag ?, ik begin te twijfelen of dit niet meer een deelvraag is....
Oud 20-02-2004, 21:56
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 17-02-2004 @ 11:44:
Klaar om binnen te vallen met al die coalitie troepen in het land ?!
1e golfoorlog? Ik bedoel op het moment Saddam van de troon gestoten zou worden ...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 23:39
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
dat is echt onzin

Als je geschiedenis studeert mag ik toch wel hopen dat je weet dat je onderscheid moet maken tussen logisch redeneren en alleen maar afgaan op wat de media je vertelt?
Oud 26-02-2004, 14:31
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
dat is echt onzin

Tox heeft 100% gelijk
VS wou wel ma mocht niet van VN door da mandaat

alhoewel het volgens mij toch wel grotendeels om olie ging
Oud 26-02-2004, 14:33
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 17-02-2004 @ 17:52:
Allemaal leuk en aardig, maar sinds wanneer trekt de VS zich wat aan van de VN wanneer het er echt om gaat?
Sinds amerika toen nog zo geen grote macht had als nu, en nog schrik had van de Russen
Oud 01-03-2004, 19:51
Verwijderd
Tox heeft geen 100% gelijk

de VN-resolutie ging inderdaad alleen om het bevrijden van Koeweit, maar George Bush sr. ging er van uit dat Saddam Hoessein door intern verzet zou vallen, waardoor hij 'doorstoten' naar Bagdad overbodig vond
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 17:23
Gatara
Gatara is offline
was niet gewoon t geld op?

nouja, was lang geleden en heb r een trauma aan over gehouden dus heb de eerste golfoorlog uit mijn hoofd weggebannen
Oud 04-03-2004, 22:29
Tox
Tox is offline
Citaat:
mighty_marc schreef op 01-03-2004 @ 20:51:
Tox heeft geen 100% gelijk

de VN-resolutie ging inderdaad alleen om het bevrijden van Koeweit, maar George Bush sr. ging er van uit dat Saddam Hoessein door intern verzet zou vallen, waardoor hij 'doorstoten' naar Bagdad overbodig vond
en hij mocht het niet van de vn resolutie
Oud 04-03-2004, 22:30
Tox
Tox is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 17-02-2004 @ 17:52:
eerst moeten ze zich van iedereen er aan houden want anders is het niet goed (laatste oorlog) en dan moesten ze er weer niet aanhouden (vorige oorlog) tja...make up your mind
Oud 12-03-2004, 19:04
zlatani9
zlatani9 is offline
Sadam zat zo lekker.. dus daarom bleeftie zitten?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 10:52
Str0nk
Str0nk is offline
Ik heb mijn werkstuk ingeleverd, en jullie hadden allemaal een beetje gelijk, de hoofdreden waarom ze Saddam lieten zitten was dat de VS niet gebaat waren bij een verdeling van Irak, Iran kon het land anders gewoon invallen. Het VN mandaat speelde ook een rol. En velen dachten ook dat Saddam door eigen volk of door het leger zou worden verwijderd naar zijn nederlaag in Koeweit.
Oud 15-03-2004, 11:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 15-03-2004 @ 11:52:
Ik heb mijn werkstuk ingeleverd, en jullie hadden allemaal een beetje gelijk, de hoofdreden waarom ze Saddam lieten zitten was dat de VS niet gebaat waren bij een verdeling van Irak, Iran kon het land anders gewoon invallen. Het VN mandaat speelde ook een rol. En velen dachten ook dat Saddam door eigen volk of door het leger zou worden verwijderd naar zijn nederlaag in Koeweit.
Volgens mij klopt dat wel zo
Oud 17-03-2004, 22:07
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
*(ik heb het op school gehad, studeer geschiedenis)*

Het feit dat je geschiedenis studeert maakt je nog geen autoriteit
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 12:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 17-03-2004 @ 23:07:
Het feit dat je geschiedenis studeert maakt je nog geen autoriteit
en daarnaast is dat wat ze op school/uni zeggen niet noodzakelijk de waarheid
Oud 18-03-2004, 16:41
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-03-2004 @ 13:01:
en daarnaast is dat wat ze op school/uni zeggen niet noodzakelijk de waarheid
Een waar woord. Daarom wordt er ook ingestampt dat je kritisch dient te lezen. Alles in twijfel trekken....al moet ik wel zeggen dat ik daar af en toe moe van word...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 19:25
Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
over golfoorlog gesproken: ik ben zelf voor een vak bezig met een werkstuk, en het gaat over de overeenkomsten tussen hannibal (die knul met z'n olifanten die het Romeinse rijk aanviel) en het amerikaanse leger tijdens Desert storm. Weten jullie een site waar ik informatie kan halen over de tactiek die amerika gebruikte tijdens desert storm? ik las bijvoorbeeld dat ze een vorm van de blitzkrieg gebruikten, die ze hyperblitz noemden. Weten jullie anders nog andere tactieken bij naam (en wat ze inhielpen?)
Oud 06-01-2005, 18:13
Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
wat ik nou niet snap: jullie schrijven dat de Amerikanen verwachtten dat Saddam vanzellf uit het zadel zou worden gestoten. Van de andere kant: ze willen ook weer niet dat Saddam verdwijnt, omdat er dan weer onrust/verdeeldheid in Irak kon ontstaan..niet erg logisch
Oud 06-01-2005, 20:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tox schreef op 16-02-2004 @ 19:22 :

als je gelooft dat eigenbelang er niets mee te maken had dan ben je wel heel erg naief....
Reageren

Regels voor berichten