Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Het doet me denken aan dat oude kindergrapje: "Hoelang is een Chinees"
Als je dan antwoordt "meestal kleiner dan 1.60" is het fout, want het antwoord is "Hoelang"...dat is gewoon zijn naam... Het vreemde is dus dat er niemand is die iets wil weten, en niets wat iemand wil weten, en niets wat hij meer of minder kan weten dan hij nu al weet... *pakt spiegel, wijst in spiegel en zegt "die wasbeer daar!"* ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
sorry maar ik snap het niet echt
![]() wat is het geluid van een klappende hand? antwoord: dat ligt eraan waar hij tegen aan klapt wie wil het weten? hoe kun je een zin maken met het als het woordje "het" nergens naar verwijst? maargoed ik zal wel te logisch denken ofzo
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
|
![]() |
||
Citaat:
zoals in je voorbeeld... wat is het geluid van een klappende hand? -Leerling strekt zijn arm uit en wijst met één vinger naar de maan en lacht wat is het verband tussen de maan en een klappende hand? of hoeft het geen antwoord te zijn op de vraag? is het de bedoeling dat je dat zegt wat er et eerst in je op komt...
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het in weze om gaat, is oorzaak-en-gevolg denken. Alles in verbinding met elkaar en daarom heeft iedere oorzaak gevolgen voor al het andere. Zie het zo: als je alleen naar geluid als gevolg van het klappen zoekt, dan doe je de het verschijnsel geen eer. Klappen heeft meer en andere gevolgen dan geluid alleen - probeer die zelf te bedenken. Als je alleen naar het geluid zoekt, dan sluit je jezelf af voor de andere dingen. Door deze schijnbare onmogelijkheid te vragen (één hand die klapt) dwingt het je om verder te denken dan het kijken naar één ding. De leerling weet dat, daarom zwijgt hij bewust en wijst naar iets anders dat vergelijkbaar is in deze situatie: de maan. De maan geeft licht, maar alleen doordat de zon dat licht verschaft. Als je het maanlicht als op zichzelf staand beschouwd, dan doe je het verschijnsel geen recht - je vergeet dat het licht niet alleen van de maan komt. De gedachte dat alles met elkaar verbonden is - iedere oorzaak een gevolg is voor al het andere - is een typisch buddhistische gedachte. Maar het vindt ook aanhang in andere filosofische en religieuze denksferen. Laatst gewijzigd op 16-03-2004 om 21:01. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
boeddhisme Saraï_h | 58 | 11-08-2005 22:30 |