Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 09:37
Swordbash
Swordbash is offline
Hey,

Ik zit te denken om een Linux Server te maken...
Welk distrubutie zal ik het best volgens jullie kunnen gebruiken als server?

Swordbash.
Advertentie
Oud 09-05-2004, 10:15
zazzie
zazzie is offline
define server

hoeveel kennis van linux heb je? hoeveel tijd ben je bereid erin te steken? wat wil je er precies mee? wat verwacht je ervan?
Oud 09-05-2004, 20:30
Swordbash
Swordbash is offline
Ik ben van plan om een webserver te maken... en een fileserver voor het netwerk hier thuis. ik heb nog niet echt veel kennis van Linux maar daar komt nog wel wat van...
ik zal een hoop zelfstudie doen en er natuurlijk een hoop tijd in proberen te steken

Ik verwacht dat Linux stabiel en krachtig draait.
Oud 09-05-2004, 20:37
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
FreeBSD
Oud 09-05-2004, 21:15
LB06
LB06 is offline
Slackware, FreeBSD of Debian. Of SUSE als je 'simpel' wilt beginnen.
Oud 09-05-2004, 21:22
Verwijderd
Debian, Fedora..

Ik raad je aan commandline te werken, en veel via software dat je gewoon via het web kunt besturen...

Maar als het een simpel servertje voor thuis wilt, neem Windows 2003.
Verwacht niet dat je zpomaar even Linux kennis krijgt en begrijpt..
Oud 09-05-2004, 21:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik ben erg into FreeBSD, omdat je hiermee heel gemakkelijk software kunt installeren en upgraden.

Bovendien heb ik Nederlandstalige tutorials geschreven, kijk hier eens:
http://www.fluffles.net/computers/freebsd
Oud 09-05-2004, 23:16
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:49 :
Thnx, ik zal zelf ook al een tijdje te denken aan een centrale server. Maar kan ik deze ook als mail-server laten werken? Aangezien mijn ISP poort 25 heeft geblokt en ik nog geen proxy server heb gevonden die fatsoenlijk werkt (AnalogX werkt prima, maar ondersteunt alleen poort 25 )

Verder goede how-to, ik ga er nu toch ff serieus mee bezig
Oud 10-05-2004, 01:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Het schijnt mogelijk te zijn. Maar dan moet je sowieso een externe computer/verbinding gebruiken. Wellicht dat er gratis redirects zijn ofzo. Maar als jouw ISP je bepaalde functionaliteit tot het internet ontzegd, wordt het misschien tijd om ze te bellen daarover, en als ze er niets aan willen veranderen van ISP te veranderen.
Oud 10-05-2004, 01:04
Marcus
Marcus is offline
zie dit voor info over waarom mijn isp poort 25 blokt
Oud 10-05-2004, 09:03
Verwijderd
Leuk betaal je ergens voor..
Krijg je nog censuur (bij wijze van).

Beetje matig..
Oud 10-05-2004, 09:49
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik kan Gentoo Linux erg aanraden. Niet zo moeilijk in het gebruik, wel erg leerzaam. Je kan er ook erg goed een minimale installatie mee bouwen.
Oud 10-05-2004, 14:37
Swordbash
Swordbash is offline
goed ik zal freeBSD downloaden en de tuts van Enlightenment uit proberen
Oud 10-05-2004, 14:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Allemaal heel leuk, maar dan moet je ook toestaan dat deze poort unblocked wordt. Vaak moet je even bellen en zeggen dat je mailserver correct is opgezet, en dat ze hem dan weer opengooien.

Doen ze dat niet, dan vind ik dat een verlies aan functionaliteit en dien je eens kritisch te kijken naar de continuering van je provideraccount.
Oud 10-05-2004, 14:50
Swordbash
Swordbash is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-05-2004 @ 15:41 :
Allemaal heel leuk, maar dan moet je ook toestaan dat deze poort unblocked wordt. Vaak moet je even bellen en zeggen dat je mailserver correct is opgezet, en dat ze hem dan weer opengooien.

Doen ze dat niet, dan vind ik dat een verlies aan functionaliteit en dien je eens kritisch te kijken naar de continuering van je provideraccount.
Zal ik ook gaan doen als ze dat bij mij deden.....
Oud 10-05-2004, 15:01
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Ik las op de help dat poort 25 geblokkeerd is. Is er een mogelijkheid dat deze open wordt gezet voor mij, want ik draai hier thuis een eigen mail-server, zodat de e-mail over het hele netwerk beschikbaar is. Sluiting van poort 25 voorkomt dit. Is er een mogelijkheid dat deze geopend wordt voor mij?

mvg,
Mark Vreeswijk
Op goed geluk
Oud 10-05-2004, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Swordbash schreef op 10-05-2004 @ 15:50 :
Zal ik ook gaan doen als ze dat bij mij deden.....
Ik zou er gewoon meteen weggaan..
Ik hou niet zo van dit soort acties..

Net zoals Wanadoo search.msn.com had 'gestolen'.
Oud 11-05-2004, 01:15
Verwijderd
Ik zweer bij SuSe! Maar ik heb dan ook een voorliefde voor Novell .

SuSe heeft imho betere hardware support, betere applicaties. Nadeel is dat er online niet veel info over suse te vinden is. Maar met een beetje googlen kom je er wel uit
Oud 11-05-2004, 03:08
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
deadlock schreef op 11-05-2004 @ 02:15 :
Ik zweer bij SuSe! Maar ik heb dan ook een voorliefde voor Novell .

SuSe heeft imho betere hardware support, betere applicaties. Nadeel is dat er online niet veel info over suse te vinden is. Maar met een beetje googlen kom je er wel uit
SuSe is gewoon erg goed.
Oud 11-05-2004, 05:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij dit soort dingen is het wel van belang wat de user ermee wilt gaan doen. Een webserver is een heel andere applicatie dan een X workstation. BSD is als server-only perfect inzetbaar. Alleen de niet-grafische installatie kan ik als nadeel noemen, verder is het ook voor newsbies/beginners van UNIX/Linux vrij goed te volgen, met de juiste tutorials.
Oud 11-05-2004, 12:47
Bluesman
Bluesman is offline
RedHat pwnd alles. \M/
Oud 12-05-2004, 18:51
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 10-05-2004 @ 16:01 :
Op goed geluk
Dat dacht je dus:

Citaat:
Geachte heer Vreeswijk,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Nee dit is helaas niet mogelijk. Juist om de reden dat mensen thuis, vaak verkeerd geconfigureerde, mail servers draaien is deze poort geblokkeerd.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

@Home,
Afdeling Klantenservice
Oud 12-05-2004, 18:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Stuur maar een mailtje dat je dankzij hun email de juiste informatie hebt omtrent het continueren van je abonnement. En dat je deze per direkt wilt opzeggen.
(Tevens per brief)

Nouja als je dat wilt tenminste, ik zou iig zo'n provider niet willen. Kijk eens naar ADSL; vanaf €15 bij ZonNet. Incl modem en zonder aansluitkosten. Duurdere abo's heb je vanaf €19 (8GB limiet) etc. Kijk maar eens rond.
Oud 12-05-2004, 20:02
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-05-2004 @ 22:49 :
Ik ben erg into FreeBSD, omdat je hiermee heel gemakkelijk software kunt installeren en upgraden.

Dat is voor jou echt hét voordeel van FreeBSD hè? Ik zou zeggen dat vooral betrouwbaarheid, stabiliteit en veiligheid dé redenen zijn om (Free)BSD te gebruiken. Makkelijk upgraden is niet erg bijzonder (Arch, Debian, Slack, Gentoo, Sourcemage, etc). Dat zijn ze voor mij wel iig.

Daarnaast is FreeBSD zo'n beetje het enige Linux/BSD based OS met een echt goede x86-64 port.
Oud 12-05-2004, 22:17
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2004 @ 19:56 :
Stuur maar een mailtje dat je dankzij hun email de juiste informatie hebt omtrent het continueren van je abonnement. En dat je deze per direkt wilt opzeggen.
(Tevens per brief)

Nouja als je dat wilt tenminste, ik zou iig zo'n provider niet willen. Kijk eens naar ADSL; vanaf €15 bij ZonNet. Incl modem en zonder aansluitkosten. Duurdere abo's heb je vanaf €19 (8GB limiet) etc. Kijk maar eens rond.
Volgende punt: ik betaal zelf het internet niet hier, en om nu mijn betalende ouders te melden dat ik een ander abo wil is ook zoiets

Stuur wel een reply dat mijn server goed is ingesteld, kijken hoe ze reageren
Oud 13-05-2004, 00:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LB06 schreef op 12-05-2004 @ 21:02 :
Dat is voor jou echt hét voordeel van FreeBSD hè? Ik zou zeggen dat vooral betrouwbaarheid, stabiliteit en veiligheid dé redenen zijn om (Free)BSD te gebruiken. Makkelijk upgraden is niet erg bijzonder (Arch, Debian, Slack, Gentoo, Sourcemage, etc). Dat zijn ze voor mij wel iig.

Daarnaast is FreeBSD zo'n beetje het enige Linux/BSD based OS met een echt goede x86-64 port.
Als ik één ding zou moeten aanwijzen waarom ik FreeBSD gebruik dan noem ik inderdaad de eenvoudigheid om je software te beheren. Installeren, upgraden en uninstallen. Ik hecht grote waarde om de nieuwste versie te gebruiken en dat je geen guru hoeft te zijn om een webserver te fixen.

Maar er zijn natuurlijk veel meer redenen. FreeBSD is een traditioneel UNIX-besturingssysteem dat als echt server OS omschreven wordt. Stabiliteit en performance, ook onder heavy load, is daarbij van groot belang. SMP (multiprocessing) is een belangrijk item van FreeBSD, en ook de AMD64 port van FreeBSD is vrij compleet, alhoewel KLD (Kernel Loadable Modules) nog niet werken op AMD64 (in 64-bit mode dus). Dat wordt gefixed in FreeBSD 5.3, waarschijnlijk gereleased over twee maanden.

Debian heeft inderdaad APT-GET, maar die zijn packages en geen sourcecode. Zo kun je geen build options definiëren en je software dus niet aanpassen. En tevens geen optimalisaties zoals SSE gebruiken in die software. Pre-compiled packages moeten op alle x86-32 processors werken. Nadeel van zelf sourcecode compileren is dat het langer duurt en je iets grotere files moet downloaden.

Gentoo had geloof ik wel iets vergelijkbaars, dunno. Feit is dat Linux mij vroeger niet lukte om goed werkend te krijgen, en FreeBSD wel. Toen ben ik het blijven gebruiken en ik gebruik het nu ook als desktop OS. Als ik Linux had gebruikt was ik daarin verder gegaan misschien. Het is een kwestie van voorkeur. Nadeel van FreeBSD op de lange termijn zou kunnen zijn dat de development langzamer gaat. Linux is hyped of dit moment en trekken ook wel veel devs. Nu zitten doorgaans de betere devs aan de UNIX kant, gemiddeld. Maar dat compenseert toch niet helemaal. Toch is FreeBSD vrij volwassen. En het feit dat ik het nu als desktop OS gebruik en dat goed werkt stemt mij toch wel tevreden.

Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 00:29.
Oud 13-05-2004, 19:04
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 12-05-2004 @ 23:17 :
Stuur wel een reply dat mijn server goed is ingesteld, kijken hoe ze reageren
Vonden ze niet zo leuk

Citaat:
Geachte heer Vreeswijk,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het hebben van een eigen (mail)server thuis is niet toegestaan. De betreffende poort zal niet opengesteld worden.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u ook terecht op onze online help via http://help.home.nl/.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

@Home,
Afdeling Klantenservice
Oud 13-05-2004, 21:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Overtuig je ouders om over te stappen en stuur een reply dat je niet gediend bent van een vorm van censuur in China-stijl.
Oud 13-07-2004, 01:33
Tuxs
Tuxs is offline
voor de server: Debian geen twijfel... De moeilijkheids graad van Debian zelf... tja redelijk makkelijk als je met Linux om kunt gaan...... verder voor beginners.... veeel proberen!
Oud 13-07-2004, 05:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik denk dat hij na 2 maanden wel geholpen is met zijn vraag, en dit waarschijnlijk ook niet meer leest.

Ik had het idee een Linux / BSD centraal topic te maken, mits daar genoeg animo voor is. Daar kun je wel altijd in blijven posten.

Regels voor berichten