Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2004, 21:44
Rieno
Rieno is offline
Even een vraagje: Stel, ik heb een goeie melodie in mn hoofd. Dit wil ik dan graag zo ver uitwerken dat ik het aan de band kan laten horen in zn geheel, dus inclusief drums en gitaar. Het hoeft natuurlijk niet helemaal te kloppen, maar wel een duidelijke weergave zeg maar.
Waarmee kan ik dit het beste doen?
Advertentie
Oud 30-05-2004, 21:50
Escapism
Escapism is offline
speel het voor?!?!
Oud 30-05-2004, 22:01
DeadNation
DeadNation is offline
Hahaha.
Oud 30-05-2004, 22:35
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Escapism schreef op 30-05-2004 @ 22:50 :
speel het voor?!?!
Ja, maar het irritante is...ik had laatst iets bedacht en toen heb ik dus idd bij alle stukken het instrument eerst zelf bespeeld om te laten horen wat de bedoeling is...daar heb ik niet iedere keer zin in. Vandaar.

Ik ben geen gitarist en ook geen drummer, dus alleen simpele dingen kan ik voorspelen...

Normaal schrijf ik de nummers ook niet, sowieso geen teksten...ik kom vaak met ideeën voor compositie van de nummers enzo, verder niks
Oud 31-05-2004, 02:06
Daevrem
Daevrem is offline
Ik kan hier een eindeloos verhaal over houden. Klassieke harmonisatie, jazzharmonisatie, tergenmelodieen, het uitwerken in vier stemmen, eindeloze variaties, modulaties en reharmonisaties en nog veel meer.

Maar, voordat ik heel wild ga typen en voorbeelden ga geven, kun je wat specifieker zijn? Je hebt gewoon een pop/rock band met een drum, bas, gitaar en zang? En je hebt een melodie die gezongen gaat worden? Nou, in dat geval moet je het heel simpel houden. Gewoon onder elke toon een drieklank akkoord. Je moet even kijken in welke toonsoort de melodie staat. Onder de eerste noot zet je het grondakkoord(C in C majeur). En daar kun je het beste ook mee eindigen. Het eennalaatste akkoord is vaak een V(de dominant, G in C majeur). Als je melodie een goed einde heeft dan eindigd hij op een toon van het grondakkoord. Zo niet dan is het ofwel modaal, ofwel heeft het gewoon een erg open einde(iets wat je vast niet wilt denk ik). De akkoorden speel je met gitaar/keyboads.

Nou, de muziek is heel waarschijnlijk in 4/4 dus je laat de drummer gewoon wat drummen, ligt aan de intensiteit van het nummer(ballade, wat steviger, een punkfeestnummer). En de bas speelt gewoon de grondtonen van de akkoorden die je onder de melodie hebt gezet. Daar kun je nog wat doorgangsnoten aan toe voegen. Maar de grondtonen dus op de sterke maatdelen.

En als je het complexer, dissonanter, wat dan ook wil maken dan kan ik daar ook best veel over vertellen. Maar je kunt daar het beste toch wat muziektheoriekennis voor hebben. Deze dingen zijn soms ingewikkeld(nou ja, chinees is ook erg ingewikkeld als je het niet spreekt).

Verder is dit gewoon een kwestie van ervaring. Ik kan er wel veel over vertellen maar eigenlijk kan ik het zelf ook niet goed. Ik ben vooral erg lui en ambitieus(dodelijke combo), dus het komt maar zelden voor dat ik werkelijk iets afmaak.

Ooh ja, als je niet heel bijzonder talentvol of ervaren bent is het met dit soort dingen echt een must om het op te kunnen schrijven. Noten lezen is heel simpel(muziek van blad spelen niet, daar hoor je iedereen altijd over zeiken).
Oud 31-05-2004, 03:20
Verwijderd
installeer een programma als fruity loops voor drums
speel de gitaar partijen eroverheen bij cool edit pro
Oud 31-05-2004, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 03:06 :'de basics van songwriting'
Even in de gaten houden dat Reel Big Nothin' de notennamen nog niet kent, dan is het iets aan de vroege kant om over modaliteit te beginnen. Volgens mij zoekt 'ie eerder een computerprogramma.
Oud 31-05-2004, 10:44
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
snees schreef op 31-05-2004 @ 10:59 :
Even in de gaten houden dat Reel Big Nothin' de notennamen nog niet kent, dan is het iets aan de vroege kant om over modaliteit te beginnen. Volgens mij zoekt 'ie eerder een computerprogramma.
Ik moet volgens mij geen topics openen op te late tijdstippen. Jij snapt het nu dus wel

Maar hang er maar een slotje op....ik denk dat ik het de volgende keer ook maar gewoon weer voorspeel. Leer ik gelijk de andere instrumenten beter bespelen en daar komt bij: zo vaak bedenk ik geen nummers.

Iedereen wel bedankt voor de reacties natuurlijk ( en de namen van de noten zijn inmiddels ook bekend hoor toch maar even een dagje geprobeerd om te leren....het was iets simpeler als ik dacht )
Oud 31-05-2004, 11:25
Fog.
Fog. is offline
Guitar Pro.

Een heel nummer kan je erin verwerken. Ik Gebruik het ook voor mij band, het is echt heel handig.

www.mysongbook.com voor bestaande tracks in tabs

Je kan de demo downloaden op die site.

*kuch kazaa kuch*
Oud 31-05-2004, 15:08
Daevrem
Daevrem is offline
Oooh, jammer.
Oud 31-05-2004, 15:26
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:08 :
Oooh, jammer.
Ja, misschien wel. Ik weet dat er maar weinig mensen zijn die echt goed op de hoogte zijn van muziektheorie. Te weinig eigenlijk, maar ik ben helaas niet iemand die zich hier op dit moment mee bezig gaat houden.
Ach, ik speel ook nog maar 2 jaar, misschien dat daar nog verandering in komt.
Oud 31-05-2004, 19:34
Roxy
Roxy is offline
Topic niet meer nodig dus

Regels voor berichten