Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 20:12
Verwijderd
Wil jij altijd gelijk hebben?

Wat is er eigenlijk erg aan als je geen gelijk krijgt?

Ik wil volgens mij wel vaak gelijk hebben.

Ten eerste omdat ik graag mijn zin heb, dingen moeten gebeuren zoals ik het wil en niet anders. Kan ik aardig in doordrammen.

Ten tweede wil ik een discussie, of ruzie, woordenwisseling, altijd winnen. Nu ik dat besef vraag ik me af waarom dat zo is.

Dit ivm conflicten met mijn ouders. Kort samengevat wil ik ze geen pijn doen maar ze dagen me uit om tegen ze in te gaan. Commentaar op mijn vriend, zogenaamd lollig bedoeld "want we vinden hem wel lief" en dat soort dingen. En ik ga daar fel tegenin. Kan niet denken van "je doet maar, ik weet wel beter"

Waarom niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 20:18
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik wil vaak gelijk krijgen, als ik er van overtuigd ben gelijk te krijgen. Doch luister ik wel naar de andere, iets wat redelijk wat mensen over het hoofd zien, wat de achterlijke mens typeert.

wat er mis mee is, als je mensen gewoon gerlijk geeft, terwijl je er vrij zeker van bent dat jij gelijk hebt, is dat je mogelijk mensen laat rondlopen met een verdraaide werkelijkheid, thans, een grotere kans op een verdraaide werkelijkheid (immers, wat is de waarheid/werkelijkheid?)

Op bepaalde momenten denk ik wel eens van "rot maar op, denk wat je wil" of in bepaalde situatie's waar ik denk dat de effect van de discussie veel meer negatief effect oplevert dan positief
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:26
tictactoe
tictactoe is offline
Ik wil ook altijd gelijk habben. en dat komt omdat ik er altijd bijna zeker van ben dat ik gelijk HEB. Als ik iets weet en iemand anders wil daar verandering in brengen, rot dan maar op, mij hoef je niet te overtuigen. Hoewel ik soms wel wil lausteren omdat dat leerzaam is, schijnt...

Jouw ouders zijn jou aan het uitdagen. Enig idee waarom ze dat doen? ALs jij gelukkig bent met vriend dan moet je vooral je eigen weg folgen, jezelf zijn...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:28
Stitch
Stitch is offline
ik weet het niet maar is dat niet eigenwijs zijn?
kan in ieder geval behoorlijk vervelend zijn als je dat zo erg hebt!
krijg je irritaties van! ik hoef niet altijd gelijk te hebben.
soms als ik echt zeker weet dat ik wel gelijk heb en de ander
blijft volhouden dan denk ik: laat maar zitten!
het ligt ook aan de persoon waar je mee in discussie ligt!
niet iedereen kan er tegen dus soms geef ik mensen gewoon gelijk als ik weet dat ze er niet tegen kunnen als ze geen gelijk krijgen.

zo maak je het leven wat makkelijker...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
tictactoe schreef op 02-06-2004 @ 21:26 :
Ik wil ook altijd gelijk habben. en dat komt omdat ik er altijd bijna zeker van ben dat ik gelijk HEB. Als ik iets weet en iemand anders wil daar verandering in brengen, rot dan maar op, mij hoef je niet te overtuigen. Hoewel ik soms wel wil lausteren omdat dat leerzaam is, schijnt...

Jouw ouders zijn jou aan het uitdagen. Enig idee waarom ze dat doen? ALs jij gelukkig bent met vriend dan moet je vooral je eigen weg folgen, jezelf zijn...
Hoi meissie,

ik kan het ook slecht hebben hoor als iemand me wil overtuigen. Juist als ik zo zeker ben van mijn zaak. Maar ik sta er nu wel open voor. Want een ander heeft ook recht om zijn mening te uiten. Alleen dat overtuigen komt soms zo dwingend over, maar juist als je zo zeker bent van je zaak, laat je je niet overtuigen toch?

Mijn ouders. Tsja. Ze gaan alle grenzen bij langs om maar iets uit me te krijgen. Ik vertel ze lang niet alles wat in me omgaat. En het lijkt net of ze op deze manier er achter willen komen.

Mijn moeder kan iets heel dwingend brengen EN indirect zeggen. Onbewust manipuleert ze, en sinds ik dat door heb, wil ik vooral mijn eigen zin hebben. Het ligt heel erg op de manier zoals het gebracht wordt. Niet van "wil je je tas even naar boven brengen want ik heb er last van." maar "als je nu boven even je was geeft (dat in me tas zat) ..." Dwingen dus dat ik gelijk mijn troep opruim (een voorbeeldje maar).

Omdat ik daar geen zin meer in heb ga ik er fel tegenin.

Maar ook zeggen ze vaak dingen alsof iets al vaststaat. Dingen die ze aannemen, terwijl ik zo vaak een andere mening heb. Ik word er moe van om er dan tegenin te gaan. En toch doe ik het. Terwijl, als ik gewoon ja zeg, er eigenlijk ook geen last van heb, want ik ga toch mijn gang wel.

Ich habe dich schon lange nicht mehr gesehen

Liefs, Jen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:45
Skilly
Skilly is offline
Nou de vraag altijd gelijk willen hebben?
Als ik echt vindt dat ik gelijk moet hebben blijf ik gewoon door praten maar anders luister ik naar de ander en als ik er niet mee eens ben zeg ik dat. Ik probeer altijd naar een ander de oplosiing te luisteren. Maar soms heb ik echt iets van ik heb toch gelijk en dan zeg ik er wat vanMaar altijd gelijk hebben is niet goed wie zegt dat je alyijd gelijk hebt?
Oud 03-06-2004, 19:52
Verwijderd
hmmm ff denken hoor. ik hoef neit altijd gelijk te hebben. ik kan wel diskussieren met mn pa, maar hij geeft nooit toe dus dan doe ik het maar altijd. op een gegeve moment heb ik geen zin meer in die diskussie die meer op een ruzie lijkt. ik vind het soms vervelend als ik niet gelijk krijg, maar ook geen drama ofzo. ik kan er geloof ik wel mee leven.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:56
Quiana
Quiana is offline
Ik hoef niet per se gelijk te hebben, vind het ook niet erg om
géén gelijk te hebben.

Probeer iig zo goed mogelijk open te staan voor ideeën van
anderen, te begrijpen waaróm iemand op een bepaalde manier
over iets denkt, enz.

Wel heb ik soms de neiging m'n mening/gedachte(s) ed door te
drammen als ik er heel erg van overtuigd ben gelijk te hebben.
Oud 04-06-2004, 09:46
cyntha
cyntha is offline
Ik hoef niet altijd gelijk te hebben, het is niet erg om een keer geen gelijk te hebben. Alleen als ik zeker weet dat ik het goed heb en die ander dus niet, dan kan ik er niet tegen. Dan wil ik mijn gelijk wel krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 13:26
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik hoor altijd dat ik graag gelijk wil hebben. Maar dat is toch niet helemaal waar. Als ik echt zeker weet dat die ander gelijk heeft, wil ik het best toegeven.
Oud 04-06-2004, 13:29
Shitonya
Shitonya is offline
Ja, ik wil graag gelijk hebben
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 14:01
Verwijderd
regel 1 ik heb altijd gelijk
regel 2 zo niet, dan treedt automatisch regel 1 in werking
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 14:17
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Neuh, meestal niet....

Maar als ik ergens van overtuigd ben, dan vind ik het moeilijk om toe te geven dat ik fout zat of dat ik het mis had. Een nederlaag accepteren....

Maar gelukkig heb ik daar meestal niet zoveel last van, mijn mening veranderd nogal vaak.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:16
w
w is offline
Nee eigenlijk helemaal niet. Soms discuseer ik weleens ergens over maar meestal heb ik zoiets van ok als jij gelijk wilt hebben is mij best. Heellllll af en toe heel zeldzaam heb ik wel dat ik gelijk wil hebben dat is dan ook meestal als ik iets zeker weet

kuz

w
Oud 06-06-2004, 10:12
Uziel
Uziel is offline
Ik moet wel altijd gelijk hebben.. Maar dan ook alleen in gevallen dat ik zeker weet dat ik gelijk HEB.. En dat is bijna altijd zo...

M'n vrienden vinden dit echt een probleem, en het heeft er al voor gezorgd dat veel 'beetje vrienden' een hekel aan me hebben nu...

Het punt is dat ik er nogal aparte ideeen op na houd, vooral omtrend Psychologie. Die wel volledig onderbouwd zijn en deels uit boeken e.d. Maar mensen geloven er niet in ondanks dat ik NIET toe geef omdat ik weet dat ik gewoon gelijk heb...

En dat is bij veel meer dingen zo..
Ik herinner mij een les Bedrijfs-communicatie waarbij in groepjes van 8 personen een meerkeuzelijst met 20 vragen over 'overleven in de jungle' ingevuld moest worden, via consensus. Dus dat iedereen het er mee eens moet zijn...

We hebben bijna niks ingevuld, omdat ik het er steeds als enige niet mee eens was. IEDEREEN kwaad op me "Patrick geef nou es toe gvd. het is 7 tegen 1! "

Maar aan het eind bleek toch dat ik alles gelijk had

Ik kan ook niet zomaar ophouden over een onderwerp. ik MOET mensen overtuigen vaak...

Ik weet zelfs mensen die nu achtermn rug zoiets hebben van "Laat Patrick maar. Laat hem maar mooi in zn eigen wereldje leven, wij doen wel lief tegen hem."

Dat doet mij zoveel pijn werkelijk. Omdat ik zoveel goede psychologische ideeen heb waarmee ik hun ook kan helpen, maar ze zijn te dom om de waarheid van mijn ideeen in te zien. En vervolgens bombarderen ze MIJ dan tot een dom wezen...

Maarja ik heb zoiets van: Als zij zo over mij denken dan laat ik ze mooi vallen.
Oud 06-06-2004, 10:22
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Gelijk hebben vind ik niet zo belangrijk (Ik bedoel, dat heb je in een bepaald geval of dat heb je dan niet. Kan je lang over discussieren, en misschien zelfs wel gelijk krijgen, maar dan heb je het nog niet), gelijk krijgen des te meer. Ik merk vaak dat ik een hopeloze stelling nog blijf verdedigen terwijl eigenlijk iedereen al lang doorheeft (ik ook) dat ik geen gelijk heb. Ik houd gewoon van discussieren ;-).
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 15:49
$tarlight
$tarlight is offline
ik wil ook altijd en overal gelijk hebben. Ik ben er ook altijd van overtuigd dat ik gelijk heb, en ik kan heel erg kwaad worden als mensen me dan niet geloven. En helemaal erg wordt het als diezelfde mensen dan ook nog gaan zeggen dat ik moet accepteren dat ik gelijk heb, en er grapjes over kan maken. Op zo'n moment kan ik daar helemaal niet tegen. Ook als ik een discussie voer kan ik zomaar in huilen uitbarsten omdat die ander me dan gewoon niet begrijpt voor mijn gevoel

Maar als ik weet dat de ander gelijk heeft dan ben ik ook wel weer zo dat ik dat toegeef
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:33
Nona
Nona is offline
Ik wil heel graag gelijk hebben, ja. En als iets echt belangrijk voor me is en het gaat om meningen, geen feiten, dan kan ik er behoorlijk gefrustreerd van raken als iemand geen haar toegeeft.
Gelukkig, meestal gaan discussies niet om dingen die ik echt belangrijk vind. Ik vind het vooral leuk een discussie te starten met mensen van mijn studie als we daar nog geen informatie over hebben. Ook al ben ik het wel met hen eens, dan verzin ik toch nog een ander argument dat alles weer tegen zou kunnen spreken. Op die manier start ik discussies die nog wel behoorlijk fel kunnen zijn. Dat gaat puur om het discussiëren, als later blijkt dat ik ongelijk heb geeft dat helemaal niet.
Oud 06-06-2004, 19:12
sientjuh
sientjuh is offline
Ik wil gelijk hebben, ik ben altijd heilig overtuigd van mijn eigen gelijk Vervelend is dat ik hiervoor tot het uiterste kan gaan, dat is soms wel een beetje overdreven, maar ik kan het gewoon niet laten. Toch heb ik liever dat mensen met argumenten tegen mijn mening in gaan, dan dat ze op een gegeven moment zeggen; jaja tis wel goed hoor je hebt gelijk. Dan voel ik me zo niet serieus genomen, en als iemand goede argumenten heeft ben ik natuurlijk best te overtuigen
Oud 06-06-2004, 20:06
Nona
Nona is offline
Citaat:
sientjuh schreef op 06-06-2004 @ 20:12 :
Ik wil gelijk hebben, ik ben altijd heilig overtuigd van mijn eigen gelijk
Natuurlijk, dat is ook logisch, anders zou je een andere mening hebben. Helemaal niet erg. Ik vind het ook niet erg als mensen snel een mening vormen, als ze die maar bij willen stellen als ze meer (wellicht tegenstrijdige) informatie krijgen.
Oud 06-06-2004, 20:42
Silver rain
Silver rain is offline
Als ik er echt van overtuigd ben dat ik gelijk heb, wil ik het wel krijgen. Maar niet dat ik er nou erg ver mee ga, op een gegeven moment denk ik: "ja het is goed ik weet toch wel dat ik gelijk heb".
Ben ik er niet helemaal van overtuigd geef ik de andere meestal gelijk. Meestal geen zin in discussies, vooral niet als ze over een voor mij nietboeiend onderwerp gaan.
Oud 06-06-2004, 21:30
Verwijderd
Eigenlijk interessert het mij geen ruk of ik gelijk krijg of niet.
Je kunt bij mij heel makkelijk gelijk krijgen, als ik ze daarmee gelukkig maak, een ander ding is dan wel dat mensen vaak met al hun gelijk op een eenzame plek zitten, hun gelijk te koesteren.
Bovendien ben ik veel te lui om mensen te gaan overtuigen van mijn gelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten