Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2004, 20:01
*sheer*
*sheer* is offline
zijn er hier nog mensen die nederlandse literatuur lezen of leest iedereen tegenwoordig van die fantasy-rotzooi? geef plz je mening over nederlandse literatuur..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2004, 20:06
Briseïs
Briseïs is offline
Oud 09-08-2004, 20:18
Aurora
Aurora is offline
Ik vind Nederlandse literatuur zwaar kut. Ik heb werkelijk nog (bijna?) nooit een leuk Nls literatuur boek gelezen. Kweet ook niet waarom. Geen spanning, geen humor, echt droge kost. Ugh.

Engelse literatuur is dan wel weer leuk om een of andere reden.
Oud 09-08-2004, 20:41
Briseïs
Briseïs is offline
ik ben ook voor engels
Oud 09-08-2004, 20:42
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik hou ook niet van nederlandse literatuur.
Enige boek wat ik wel echt goed vond was ontdekking van de hemel
Rest is saai en lijkt allemaal op elkaar...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 21:32
Raakvlak
Raakvlak is offline
Mensen die zeuren dat de nederlandse literatuur kut is, moeten absoluut mijn debuutroman kopen. Hij ligt in 2005 in de boekhandel.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Tessa-->Di-rect schreef op 09-08-2004 @ 21:01 :
[...] of leest iedereen tegenwoordig van die fantasy-rotzooi?[...]
... en dan jezelf Tessa-->Di-rect noemen. Nee ok, dan begrijpen wij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 22:23
Anki
Anki is offline
Ik vond de Passievrucht nog best wel okej...
Oud 09-08-2004, 22:25
Anki
Anki is offline
Citaat:
alluman schreef op 10-08-2004 @ 00:03 :
... en dan jezelf Tessa-->Di-rect noemen. Nee ok, dan begrijpen wij elkaar.

Daar ben ik het ook mee eens...
Hier klopt iets niet..
Oud 09-08-2004, 22:28
Briseïs
Briseïs is offline
Er zijn trouwens Nederlandse boeken die ik wel goed vind. Maar niet echt geweldig, en daardoor heb ik me er nooit echt in verdiept. Ik heb dus ook gewoon te weinig gelezen. Maar Nederlandse kinderboeken zijn
Oud 09-08-2004, 23:25
Verwijderd
Nederlandse literatuur is wel te doen, maar op wereldniveau stelt het geen fuck voor. Na Elckerlijk is er geen Nederlandse tekst van belang verschenen. Ik vind het best jammer dat iedereen uitwijkt naar Amerika en Engeland voor andere boeken, terwijl er nog zat andere uithoeken zijn waar men interessante dingen schrijft.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 23:28
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 10-08-2004 @ 00:25 :
Nederlandse literatuur is wel te doen, maar op wereldniveau stelt het geen fuck voor. Na Elckerlijk is er geen Nederlandse tekst van belang verschenen. Ik vind het best jammer dat iedereen uitwijkt naar Amerika en Engeland voor andere boeken, terwijl er nog zat andere uithoeken zijn waar men interessante dingen schrijft.

LUH-3417
Ja, dat is zo, maar Engels/Amerikaans heeft de leuke bijkomstigheid dat het ook in het Engels is geschreven, en dat vind ik fijn om te lezen.
Oud 09-08-2004, 23:29
Ndimension
Ndimension is offline
Amerika, bedoel je daar enkel de VS mee?

De Nederlandse literatuur is naar mijn mening niet echt veel soeps, we hebben wel goede schrijvers zoals Mulisch, Reve, Van Dis, Rosenboom *denkt even na*, Hermans en nog een paar. Maar globaal gezien stelt Nederland qua aanzien in de literatuur niet veel voor, wat NIET wil zeggen dat de literatuur slecht is.
Oud 10-08-2004, 00:22
Verwijderd
Nederlandse schrijvers doen het wel erg goed in Duitsland. 'Tis maar waarnaar je kijkt...

Het is sowieso een beetje naast de pot zeiken om Nederlandse literatuur als 'onbelangrijk' te bestempelen. Hoewel mensen lezen er Nederlands? En vertalingen doen zelden recht aan het literaire niveau.

Ik denk dat we onze ondergeschikte positie eerder te danken hebben aan de beperkte reikwijdte van onze taal en onze geringe literaire traditie, dan dat onze boeken nu zoveel minder van kwaliteit zijn, dan buitenlandse. Wij staan bekend als boekdrukkers, niet als schrijvers.

En vergeet trends ook niet. Misschien valt onze literatuur (voor zover over een kam te scheren) gewoon buiten de trend. Maar wat dat betreft ben ik geen kenner.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 15:19
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Tessa-->Di-rect schreef op 09-08-2004 @ 21:01 :
zijn er hier nog mensen die nederlandse literatuur lezen of leest iedereen tegenwoordig van die fantasy-rotzooi? geef plz je mening over nederlandse literatuur..
Wat is JOU mening over literatuur?
Oud 10-08-2004, 15:30
Verwijderd
Met Amerika bedoel ik in dit geval de Verenigde Staten, ja. Maar ik geloof dat bepaalde auteurs uit Latijns-Amerika/Zuid-Amerika hier ook wel gelezen worden. Marquez vooral, geloof ik.

En ook al doen vertalingen mogelijk af aan het literaire niveau van een boek, dan is dat nog geen excuus. Ik kan geen Russisch lezen, maar ook een vertaling van De Gebroeders Karamazow vind ik veel boeiender dan iets van Hella Haasse, of iets in die geest.

Een Nederlandse auteur die trouwens vaak over het hoofd gezien wordt, maar echt belachelijk veel geschreven heeft is Vestdijk. Als je hem nog niet kent en geïnteresseerd bent in Nederlandse literatuur moet je zeker eens iets van hem pakken.

Ik denk trouwens wel dat de Nederlandse literatuur buiten de trend valt (voor zover er een trent te bepalen is op het moment dat die plaatsheeft), maar het is vaak zo dat alles in Nederland tien tot vijftien jaar later gebeurt, als het om kunst gaat.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 15:31
Ndimension
Ndimension is offline
Vestdijk als in Simon Vestdijk die veel novelletjes/korte romans heeft geschreven?
Oud 10-08-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 10-08-2004 @ 16:30 :
[...] maar het is vaak zo dat alles in Nederland tien tot vijftien jaar later gebeurt, als het om kunst gaat.[...]
Ja, dat is wat ze op de middelbare school vertellen helaas... In dat geval scheer je alles over een kam. Een mooi geval van voorop lopen, betreft de Design Academy in Eindhoven, die onlangs is uitgeroepen tot de beste designschool ter wereld. En wat dacht je van de dancescene - Nederland kent een relatief grote groep vooraanstaande dj's en producenten. Het betreft hier natuurlijk geen 'hoge' kunst, maar dat woord heeft in onze tijd toch een vieze connotatie gekregen. En het is wel een kunst. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 18:22
Verwijderd
Ik denk dat je gelijk hebt als ik mijn uitspraak moet inperken. Het gaat inderdaad voornamelijk op voor stromingen binnen de literatuur en andere 'hoge' kunsten (misschien is 'klassieke kunsten' een betere term? Het is vaak alleen een kwestie van tijd... film is vrij nieuw en wordt niet vaak gezien als een 'hoge' kunst, terwijl er (zeker in het begin) zat mensen waren die ervoor vochten om film wel tot kunste te verheffen). En waarschijnlijk is het ook vrij achterhaald. Ik dacht alleen aan de historische avantgarden zoals dada, futurisme, constructivisme of die andere typische stromingen zoals naturalisme of het moderne postmodernisme. We hebben niet echt direct Nederlandse auteurs die in de top tien komen te staan als we de bekendste schrijvers binnen een stroming opsommen. Als men er hier al mee bezig is (geweest), dan vaak in een afgezwakte vorm.

Ndimension, Simon Vestdijk, ja. Hij heeft echt belachelijk veel geschreven, maar niet alleen kleine teksten. Zijn debuutroman (over Ina Daman, enz) was oorspronkelijk een boek van meer dan duizend pagina's. Omdat geen enkele uitgever zo gek was om zo'n enorm debuut uit te geven, heeft hij het opgedeeld in meerdere boeken. Maar ook veel van zijn andere boeken zijn volwaardige romans.

En om die twee stukken aan elkaar te breien; 'Meneer Vissers Hellevaart' is een fijn voorbeeld van Nederlands modernisme. Vergelijk het daarna eens met Pirandello of Ullyses. Het is veel gematigder. Het blijft toch een poldermodel.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 19:57
Ieke
Ieke is offline
Ach, heel veel boeiende boeken waarvan men zegt dat het tot de Nederlandse literatuur behoort heb ik nog niet gelezen. Ik hoop nog ooit een aantal nederlandse schrijvers tegen te komen wat ik zeer de moeite waard vind.

En daarbij, wat is er mis met fantasy? Heb je er wel eens fatsoenlijk wat van gelezen of kwam je LotR niet door?
Oud 11-08-2004, 21:49
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Simone van der Vlugt en Thea Beckman heb ik heel veel gelezen en vind ik nog steeds leuker dan veel Engelse schrijvers. Maar er is nu eenmaal veel meer Engelstalige literatuur, dus ook meer goede...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:22
Verwijderd
Ik denk niet dat er veel meer Engelstalige literatuur is dan andere talen. Het is bij lange na niet de meest gebezigde taal op deze aardkloot. Waarschijnlijk bedoel we hier het meeste in aanraking komen met Engels als het om een tweede taal gaat?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 17:58
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Citaat:
Waarschijnlijk bedoel we hier het meeste in aanraking komen met Engels als het om een tweede taal gaat?
ik denk dat ik dat bedoel ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten